Nordea - Nordens bankleder

Tror folk på forummet på Nordeas IT-projekt? Markedets og Sampos Kari Stadighs opfattelser af Nordeas udbyttebetalingsevne og IT-projektets succes ser ud til at afvige kraftigt. Lykkes projektet, vil

4 Synes om

{“content”:“Jeg har tænkt på Nordea til min portefølje i et stykke tid, og har set tilfreds til, mens kursen stille og roligt (og nogle gange lidt hurtigere) er gledet nedad. Jeg vil dog gerne se endnu et sådant tydeligt "ufortjent" nedadgående udsving fra markedet. \n\nSom det er nu, er Nordea dog ikke engang den mest interessante af bankaktierne på Helsinki-børsen i mine øjne. :slightly_smiling_face:”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Nordea har sandsynligvis også presset Sampo ned i år.

1 Synes om

Tanker: Nordea lider under elendigheden i den europæiske banksektor og sen økonomisk vækst. Hvis den økonomiske vækst fortsatte i et par år mere i Europa, tror jeg, at Nordea ville være en af vinderne i sin sektor. En dyr IT-fornyelse mangler stadig at blive udført af mange konkurrenter, hvilket stadig kan gavne Nordea. Jeg mener, at Nordea har forbedret sin kundecentriskhed i driften: podcasts, apps, tydeliggørelse af produkter. Samtidig ønsker jeg konkrete eksempler på, hvordan IT-systemet øger toplinjen; jeg tror dog på en dramatisk nedgang i omkostningerne. Den nuværende aktiekurs er sandsynligvis ret fair, taget i betragtning af de øgede politiske risici i Østeuropa.

1 Synes om

Jeg ejer Sampo, men ikke Nordea direkte. Min tanke er, at jeg udliciterer tænkerarbejdet til Nalle og dem, der er smartere end mig :wink: Nalle skiller sig af med Nordea, når han ser, at tidspunktet er rigtigt.

3 Synes om

{“content”:“Er der nogen, der har hørt noget om, hvordan potentielle problemer i Sydeuropa påvirker Nordea? Det ville være interessant at vide, om Nordea har udestående fordringer fra f.eks. italienske banker, hvis den sydeuropæiske l*rt rammer ventilatoren.”,“target_locale”:“da”}

De direkte effekter fra italienske banker på Nordea er nok temmelig ikke-eksisterende. Større problemer vil derefter blive overført indirekte. Hvis der er ballade i Italien, vil Nordea være med. Godt styrede virksomheder burde være i stand til at styre risici, og jeg tror, at Nordeas risikostyring er ret god.

1 Synes om

Det her er en ret interessant statistik, synes jeg. Renterne er som et EKG for en mand, der har sluppet en kold prut, og andre steder smelter dækningsbidragene væk, men på øen river Jan-Gunnar og hans folk dem op. Jeg har ikke undersøgt anatomien bag denne udvikling i detaljer, men det er under alle omstændigheder en ret god præstation i dette miljø.

1 Synes om

Jeg har stærk tillid til Nordea, jeg har tanket den pænt op i min portefølje :smiley:\nJeg ved ikke, hvordan flytningen af hovedkontoret har påvirket kursen, og hvad der så sker i oktober, når hovedkontoret ‘officielt’ flytter til Finland? Hvorfra der langsomt vil begynde at strømme penge ind i Nordeas tegnebog over tid.\n\nNordens investeringsrobot virkede også som en ret smart fyr.

Det ville være ret interessant at følge en optagelse, hvis Inderes for eksempel kunne få Nalle Wahlroos til at fortælle om situationen i Sampo Bank og Nordea samt de mulige virkninger af Syd-Europa-krisen på de nordiske banker. :wink:

3 Synes om

Banker er generelt problematiske investeringsmål. Balancen er en fuldstændig sort boks, og kvaliteten af lån bliver først rigtig klar i økonomisk svære tider. Selv en lille makroøkonomisk nedgang påvirker alle banker og presser kurserne ned osv. Oven i det kommer udfordringerne i forbindelse med digitalisering og nye konkurrenter på markedet, der tærer på forretningsværdien hist og her.

Selvfølgelig kan de til den rigtige pris være rimelige investeringer, men forsigtighed er på sin plads. Et højt udbytte kompenserer ikke, hvis forretningsmodellen langsomt forfalder.

5 Synes om

Oldenburg har en god artikel om banker:

1 Synes om

Nordea er et meget interessant mål lige nu, enten direkte eller via Sampo.

Jeg tror ikke, at bankernes forretningsmodel er under trussel på showstopper-niveau på grund af fintech. Traditionelle banker har penge og kunder. Jeg tror, at almindelige kunder ikke så let skifter til en lille innovativ aktør. Derudover har banker, af de nævnte årsager, en prissætningskraft, som i sidste ende afgør kundens beslutning. Selvfølgelig er innovative tjenester og UX vigtige, men folk går derhen, hvor boliglån, fonde og transaktionsomkostninger er billigst.

JPMorgans Dimon sagde det godt, at fintech ikke er en trussel, fordi JPM kan opkøbe interessante startups eller kopiere ideerne.

Nordeas forretning er allerede nu i relativt god form. Resultat og udbytter er på et godt niveau. Tilliden til ledelsen og bestyrelsen er på et godt niveau, i hvert fald hos mig. Med digitale projekter vil rentabiliteten sandsynligvis forbedres yderligere, da de største investeringer er foretaget. Derudover vil rentemiljøet begynde at blive mere gunstigt for bankerne inden for 6-12 måneder.

2 Synes om

Pengeinstitutter bør vurderes ud fra deres egenkapital, da indtjeningen i denne forretning er afhængig af kapitalen. På den anden side, er en øget egenkapital i sig selv en garanti for indtjening? Egenkapitalen kan ikke falde, medmindre banken laver et tab, og Nordea lavede ikke et tab, selv i det værste år under finanskrisen. I 2009 var nettoresultatet 2318 millioner, banken led 1486 millioner i lånetab og modtog 2503 millioner euro fra en aktieemission.

Det har ændret sig overraskende lidt. Allerede i 2009 var banken Nordens største, udførte god underwriting og havde udviklingsprojekter i gang. Indtjeningen per aktie har svinget mellem 0,60€ - 0,94€ (årene 2005-2017) med et gennemsnit på 0,785€. Uden at lade sig begejstre af IT-projekter, hvis man investerer med en sådan forventning, vil man næppe blive særlig skuffet. Jeg ville også betragte det som en god side ved Nordea, at egenkapitalen per aktie er vokset hvert år i hele det 21. århundrede. Afkastet på egenkapitalen har stabiliseret sig på omkring 11 %.

2 Synes om

IT-projektet hos Nordea har fået nogle bekymrende træk. Ifølge dem selv er det inden for budget, tidsplan og i god stand, men de ansvarlige medarbejdere forlader alligevel projektet. Det ville ikke være første gang, at man simpelthen ikke gider at indrømme, at det bliver forsinket, før i allersidste øjeblik. Aktia lavede sit eget projekt med samme teknologi og blev “kun” to år forsinket, og budgettet blev “kun” fordoblet. Aktia er også en meget mindre bank…

2 Synes om

Kunne du ikke finde en ældre artikel?

2 Synes om

{“content”:“Alle taler om, at teknologigiganter som Apple og Google kommer til at æde bankerne i fremtiden. Hvad synes I om det? Er det realistisk?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Der er en ganske interessant artikel i Arvopaperi om Nordea og deres Q2-regnskab. Hvilket resultat forventes Nordea at opnå ifølge artiklen?

https://summa.almatalent.fi/article/ap/uusimmat/nordean-tuloksen-ei-uskota-pettavan-talla-kertaa-tulossa-voi-olla-erittain-positiivinen-kurssireaktio/4cee92e3-56d2-3d3f-99b4-40927972ae4c

I hvert fald Handelsbanken og SEB har gode resultater

https://www.reuters.com/article/handelsbanken-results/handelsbanken-q2-operating-profit-tops-forecast-idUSFWN1UE02T

https://www.reuters.com/article/seb-results/swedish-bank-seb-q2-profit-tops-forecast-idUSFWN1UC100

Kurserne er dog faldet for alle de store svenske banker de seneste år.

1 Synes om

Ifølge Kauppalehtis oplysninger virkede Nordea til at have overgået alle forventninger, men hvordan kursreaktionen bliver i dag – det må vise sig – men forhåbentlig positiv. Nordeas resultat vil sandsynligvis også hæve prisen på Sampo banks aktier. Det kan blive en interessant børsdag, da kødpakkernes resultater halter, medmindre den manglende fremgang i resultatet allerede er “bagt ind” i aktiekurserne.