Mandatum - formueforvaltning og forsikringer

Vi får et fantastisk nyt selskab til Hex.

Mandatums markedsværdi er estimeret til at ligge i intervallet €2-3 milliarder. Hver Sampo-ejer får én Mandatum-aktie, hvilket betyder, at med en værdiansættelse på 2,5 milliarder ville overdragelsesværdien være 4,89€/aktie. Det bliver spændende at se, hvordan kursen bevæger sig i de første uger!

Ifølge OP er Mandatum overkapitaliseret: “Mandatum er tydeligt overkapitaliseret (solvens 282 %) og vi forventer, at selskabet udbetaler et ekstraordinært udbytte til Sampo før den delvise udskillelse. Det ekstraordinære udbytte kunne anslås til 500 millioner euro (ca. 1 euro/Sampo-aktie).”

Spekulationer om Mandatums strategi? Hvad hvis kapitalen forbliver i Mandatum, og vi ser strategiske træk på det finske eller nordiske formueforvaltningsmarked? Hvilke virksomheder kunne være mål for Mandatum?

Yderligere information: (5) Sampo aikoo odotetusti listata Mandatumin pörssiin osittaisjakautumisella | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

97 Synes om

Det ville være ret interessant, hvis den overkapitalisering ikke blev udloddet som ekstraordinært udbytte til Sampo. Normalt gøres dette vist før en børsnotering, selvom situationen kan betragtes som værende meget anderledes end ved en såkaldt normal børsnotering.

I ret lang tid har jeg set tale om virksomhedsomlægninger blandt formueforvaltningsselskaber i Helsinki, men i betragtning af Mandatums størrelse ville jeg selv håbe, at blikket rettede sig mere mod internationale aktiviteter. Finland er dog et ret begrænset marked, og som nation er vi vist ret dårlige investorer (hvilket fremragende formueforvaltere selvfølgelig kan påvirke :wink: ). Jeg mener derfor, at den mest interessante retning og strategi ville være at fokusere på ekspansion i de øvrige nordiske lande først.

2 Synes om

I sidste uges pressemeddelelse stod der følgende:

“Sampos bestyrelse har foreslået generalforsamlingen, der mødes den 17. maj 2023, et ordinært udbytte på 1,80 euro for regnskabsåret 2022. Mandatums andel af dette var det interne udbytte, selskabet udbetalte på 150 millioner, svarende til ca. 0,30 euro pr. aktie, mens resten af udbyttestrømmen kom fra koncernens skadesforsikringsaktiviteter.”

Så hvis aktiekursen er 4,89 og udbyttet er 0,30, så er udbytteprocenten virkelig god. Eller er det interne udbytte større end det, der normalt udbetales?

3 Synes om

Ikke nødvendigvis større, men for eksempel kan planlagte virksomhedstransaktioner påvirke det udbytte, der skal udloddes. Det er jo nu blevet sagt ret tydeligt, at Mandatum under Sampos ejerskab ikke har kunnet foretage virksomhedstransaktioner særlig frit, hvilket betyder, at der kan være blevet flere penge tilbage til udlodning.

Enig… Gad vide om der er nogen idé i tanken om, at Mandatum kunne opkøbe gode, mindre finske finansvirksomheder med et velfungerende koncept og med lidt større muskler skalere dem til Norden/Nordeuropa?

1 Synes om

Jeg tænkte først på at sige, hvorfor man ikke bare shopper i udlandet? På den anden side, hvis man finder en mindre virksomhed, hvis koncept er effektivt skalérbart, og den er fra Finland, så skal man måske ikke have lige så dybt fat i lommerne som for en tilsvarende biks i f.eks. Sverige.

Det er en ganske interessant tanke og efter min mening helt muligt!

2 Synes om

Til de sande Mandatum-fans :backhand_index_pointing_down:

mandatum-konserni_vuosikertomus_2022.pdf (7,4 MB)

10 Synes om

Den ligger bag en betalingsmur, men det er en ret interessant artikel. Kauppalehti gennemgår blandt andet Mandatums størrelsesorden (større end Evli og OP-kapitalforvaltning baseret på dokumenter fra finanstilsynet) samt vækst. Mandatums største kundegruppe er i Finland, men de største vækstrater (procentuelt) findes tilsyneladende i de øvrige nordiske lande.

Derudover var der en ting, der sprang mig i øjnene som noget positivt? Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan situationen er for andre formueforvaltere med tilsvarende kunder.

“Kundekredsen omfatter meget velhavende privatpersoner. MAM vurderer, at de er en pioner inden for lånebaseret investeringsvirksomhed.”

Gad vide om dette også bliver den fremtidige ticker? :thinking:

Derudover overvejede jeg her i påsken, hvordan den investeringsforsikring, som Nordnet har lanceret i Finland, vil påvirke Mandatum, hvis overhovedet.
https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/tilit/sijoitusvakuutus

Ved første øjekast kan det skabe en del konkurrence, men man skal nok sætte sig grundigere ind i de produkter, begge selskaber tilbyder. Det kan være, at dette slet ikke påvirker Mandatum.

8 Synes om

For dem, der er interesserede i Mandatum, kan årsrapporterne for både Life og Asset Management læses her: Mandatumin vuosikertomukset ja yritysvastuuraportti 2022 on julkaistu - Mandatum

17 Synes om

Det her er helt off-topic, men jeg spørger alligevel. Hvad er tidsplanen normalt, når Inderes opretter virksomhedssider for nye selskaber? For eksempel i tilfældet med Mandatum, hvornår vil det være muligt at tilføje selskabet til sine egne fulgte virksomheder?

Pinger lige @Yu_Gong her. Vi har vist ikke nogen officiel tidsplan for disse. Normalt gøres det på det tidspunkt, hvor der begynder at være materiale tilgængeligt fra selskabet (webcast, børsprospekt osv.) :thinking:

5 Synes om

Er der i øvrigt nogen viden om, hvorvidt Mandatum kommer under dækning, i kølvandet på Sampos aftale…?

1 Synes om

@laurito @Menenski Der er egentlig intet, der forhindrer mig i at oprette den med det samme, så her er den :slight_smile: Så du kan allerede nu følge med, og når de første webcasts og meddelelser kommer, får du besked om det :slight_smile:

Her er virksomhedssiden nu oprettet:

47 Synes om

Er der nogen dagsorden-info om interviewet med Nalle i forbindelse med Sampos generalforsamling? @Mirko_Sampo_IR

Gad vide om han kommer til at tale om Mandatum?

1 Synes om

Nalles interview er mere en uformel snak om Sampo og alt omkring Sampo. Publikum er naturligvis velkomne til at stille spørgsmål.

Mandatum vil selvfølgelig blive gennemgået i præsentationerne på generalforsamlingen, da spaltningen er på dagsordenen. Men efter offentliggørelsen af prospektet og generalforsamlingen vil ansvaret for investor relations i stigende grad begynde at overgå til Mandatum.

15 Synes om

Hvis man kan påvirke spørgsmålene på forhånd, ville Nalles tanker, følelser og syn på Mandatum være et interessant emneområde.

1 Synes om

Lad os også dele i denne tråd, at Mandatums spaltningsprospekt nu er offentliggjort og kan findes bag disclaimerne på adressen: www.sampo.com/jakautuminen

Dette prospekt regulerer fra nu af al kommunikation vedrørende Mandatum, indtil spaltningen er afsluttet, og fra Sampos side vil kommentering fremover være meget begrænset.

24 Synes om

Her fandt jeg et ret oplysende klip om Mandatums kommende spin-off. Jeg må indrømme, at jeg selv havde tænkt på Mandatum mere som en formueforvalter end et livsforsikringsselskab. :open_mouth: Det kan det meget vel blive engang i fremtiden, men det var en god præcisering her, i hvert fald for mig!

10 Synes om

Så vidt jeg forstår, vil udbytterne være generøse, da Mandatum i øjeblikket er overkapitaliseret. Selvfølgelig kan eventuelle virksomhedstransaktioner påvirke situationen, men disse finansieres også ofte fra andre kilder end blot kontantbeholdningen.

Jeg tror, at Mandatum vil profilere sig som et udbytteselskab ligesom praktisk talt alle andre børsnoterede finske finansvirksomheder.

12 Synes om

Hvis man medregner den kultur, Nalle har skabt, som der også blev talt om på generalforsamlingen, kunne man antage, at man vil være ret gavmild med hensyn til udbyttet.

MEN!

Med det twist, at udbyttepolitikken muligvis kan begrænses, hvis der findes noget potentielt at købe. Bare et rent gæt, det bliver afklaret, når selskabet udskilles, og de udstikker retningslinjerne for dette.

EDIT: Lad mig tilføje, at jeg tænkte videre over denne spekulation. Jeg troede på en måde, at den information, Mirko lagde ind nedenfor, allerede var i denne tråd, men det var vist i Sampo-tråden. :flushed:

3 Synes om