En dedikeret tråd mangler stadig, så lad os oprette en. Vidste I, at Sampo er en finanskoncern, der driver livs- og skadesforsikring samt investeringsvirksomhed?
Er der andre, der er investeret, eller som overvejer at gå ind i aktien?
Den generelle markedssituation er ved at flade ud eller bevæge sig mod en recession, så hvordan ser I andre på selskabets risikoprofil ved den nuværende værdiansættelse?
Risikoen for Sampo (hvad er den korrekte bøjning :D) ligger primært i Nordea. Forsikringsforretningen er ret stabil og trimmet til at være i god stand. En ulempe er dog, at det er sværere at øge forsikringsforretningens indtjening.
Det er usandsynligt, at denne aktie vil styrtdykke, men jeg ser heller ingen mulighed for en betydelig stigning, medmindre der sker væsentlige virksomhedsændringer. I den henseende er aktien ret neutralt prissat. Man kunne næsten holde øje med den, hvis man kunne få den billigere end nu i et større markedsfald.
Jeg tror, det er mere fornuftigt at eje Sampo end Nordea direkte. Nordea er sandsynligvis undervurderet, men Sampo kan også indgå en direkte aftale til pris X med for eksempel Gardell. Jeg ved ikke, hvordan småinvestorer kan blive snydt i dette scenarie, men det er min mavefornemmelse.
Sampo er tilsyneladende godt forberedt på en mulig recession og nyder godt af stigende renter.
Lidt over en tredjedel af Sampos pris er Nordea. Hvis der kommer en form for arrangement, vil det sandsynligvis involvere hele Nordea og ikke kun den del, som Sampo ejer. Jeg tror ikke, at Sampo på nogen måde kan udnytte sin egen andel på en måde, så alle Nordeas aktionærer ikke ville drage fordel af det i samme omfang. Så hvis man tror på en betydelig arrangement med Nordea, får man sandsynligvis det bedste resultat ved at investere direkte i Nordea.
Hvis Sampo som helhed virker mere attraktiv, er det en mere fornuftig investering. Man bør ikke placere sine penge i denne aktie udelukkende på grund af Nordeas potentiale.
Ja, Sampo kan indgå en bilateral aftale. For eksempel, hvis køber X ønsker en stor andel af Nordea, er mulighederne enten at købe fra en storaktionær eller fra markedet. Hvis man går ud på det åbne marked for at samle aktier, kan prisen løbe løbsk. Hvis en ejer er træt af Nordeas langsomme udvikling eller ikke orker arrangementerne, kan X købe en pose Nordea på én gang til en aftalt pris (som antages at være lavere end den, der opnås på det åbne marked).
Den sælgende part drager fordel, fordi hvis de dumper på det åbne marked, kan prisen igen falde.
Så hvis Sampo sælger med en præmie på 15%, vil Nordeas offentlige aktiekurs ikke nødvendigvis reagere på samme måde.
Jeg forholder mig personligt til sagen ud fra et diversificeringssynspunkt. Jeg ønsker at eje Nordea, men jeg finder ejerskab gennem Sampo mere attraktivt af flere årsager.
Alt er muligt. Jeg kan dog ikke rigtig se, at nogen ønsker at købe Sampos andel, som den er. Sampo ønsker næppe at sælge til en meget lille præmie. Hvis Sampo derimod ikke længere ser potentiale i Nordea og selv tager initiativ til at sælge, så får de næppe en præmie ved salget. Det eneste mulige scenarie, jeg kan forestille mig, er en form for virksomhedsarrangement, der vedrører hele Nordea, og det vil alle aktionærer drage fordel af.
Det kan meget vel være. Jeg ser ikke rigtigt Sampo som en aktivistisk investor, der ville gøre noget særligt radikalt. Sampo strømliner og effektiviserer snarere – er en “slavepisker”. Bjørns stil, f.eks. i Nordea og UPM samt inden for forsikringsbranchen. Stram omkostningskontrol. Det har ikke helt givet de ønskede resultater i Nordea; IT-fornyelsen kan faktisk have været en fiasko.
Dette er selvfølgelig spekulativt, og du kan have ret. Men hvis Stadigh siger, at tålmodigheden er ved at løbe ud med Nordea … Hvad betyder det så, og hvad kunne Sampos exit-strategi være?
Det kan for eksempel betyde udskiftning af ledelsen, opdeling af Nordea eller en anden form for arrangement. Man kan ikke udlede af Stadighs udtalelse, at målet er et exit. Sampo ønsker blot at udnytte Nordeas potentiale så effektivt som muligt.
Nordeas markedsværdi er godt 31 mia., og Sams andel heraf er lige over 21%. Sams markedsværdi er godt 21 mia. En hurtig beregning giver et svar på ca. 31%.
Jep, det bekræfter min opfattelse af, at jeg helst ejer Nordea via Sampo. Jeg stoler på, at Stadigh og Nalle forstår at spille Nordea-spillet bedre end mig, uanset hvad der sker.
Hvilken grundlag har man mon haft, når man har konkluderet, at rabatten er 25 procent? Er det en antagelse, at markedet prissætter Sammos øvrige forretning til en bestemt pris?
Jeg bekender mig ikke som sprogpoliti, men hvis Sampo får sit navn fra Kalevalas rigdomsskabende maskine, ville det bøjes Sampo, ikke Sampon (jf. scenen kaldet Sampos røveri i Kalevala).
Jeg har stadig en større del Nordea end Sampo i min portefølje, men jeg har til hensigt at tilføje mere Sampo i et par køb på et tidspunkt, så Sampo ville være den større del … muligvis endda den største enkeltposition i min portefølje på et tidspunkt.
Den her stødte jeg tilfældigt på. Hvem vinder armlægningen, Nordea eller Sampo? Hvis den ene køber Nordea og den anden Sampo, kan begge selvfølgelig have ret, og ikke kun den ene. De er dog forskellige virksomheder. Køberen af Nordea kan f.eks. have en mere sikker forståelse af banksektoren generelt, mens køberen af Sampo (Ja, Sampo) kan værdsætte et defensivt udbytte og virksomhedsledelse osv.