Salvos planlægger børsnotering

Godmorgen, tak for spørgsmålene. I 2022 blev der truffet vigtige beslutninger for ejerfamilien i Salvos. Det blev nemlig besluttet at vælge en ekstern administrerende direktør og styrke bestyrelsens rolle betydeligt. I de diskussioner var det kommet på tale at anmode mig om at blive formand. Udover min erfaring fra Fodelia har jeg næsten 15 års bestyrelsesbaggrund fra PRT Forest-koncernen (fra 1999 og frem; Kontiotuote, Jukkatalo, Piklas, Mellano, Lappli-talo) og blandt andet en 5-årig ansættelse som adm. direktør for Jukkatalo i perioden 2014-2019. Tja, hvem ved hvorfor de spurgte, men jeg takkede ja, og siden da har jeg været med.

Sammen med ejerne fastlagde vi en ejerstrategi, hvor det centrale punkt var, at ejeren udøver sin magt på generalforsamlingen, og den daglige ledelse fører selskabet fremad sammen med bestyrelsen. Denne klassiske arbejdsdeling har efter min mening fungeret fremragende. Selskabet har truffet store beslutninger, blandt andet ved udelukkende at fokusere på færdige bygninger i stedet for pakkeleverancer. Selskabets meget stærke industrielle kompetencer ses blandt andet i, at omkring 75 % af emnerne leveres færdige til byggegrunden på en sådan måde, at lastbilchaufføren selv løfter bygningen på plads og skruer skorstensforlængeren fast. Og kunden kan tænde op i pejsen og bære møblerne ind. Derudover har jeg altid beundret selskabets grundlæggers udødelige citat: ”Hvis noget ikke kan gøres ordentligt, så skal det slet ikke gøres”. Dette er stadig en del af selskabets DNA og erklærede værdigrundlag. Produkterne fra Salvos og Lapelland er virkelig lavet, som om de var til en selv. Det ses og mærkes af kunden som fremragende kvalitet.

Jeg har investeret et sekscifret beløb i Salvos gennem mit investeringsselskab, og vi er dermed selskabets 7. største ejer med en ejerandel på knap 5 %. Jeg agter ikke at sælge mine aktier i forbindelse med en eventuel børsnotering.

26 Synes om