Koskisen - træforarbejdnings

Opretter en separat virksomhedstråd for Koskisen. Virksomheden planlægger en børsnotering

Koskisen er en finsk familieejet træforarbejdningsvirksomhed med over hundrede års driftshistorie på træproduktmarkedet. Træprodukter er et godt alternativ til materialer i mange anvendelser takket være deres positive kulstofdræn (dvs. de binder mere kuldioxid, end der frigives under deres produktion), holdbarhed og fornybarhed. Koskisens kulstofhåndprint overstiger mange gange dets kulstofaftryk, da dets produkter binder kulstof i årtier.

Koskisens produktionsanlæg er placeret i Järvelä og Hirvensalmi samt i Toporów i Polen. Koskisens centrale markedssegmenter er nåletræ, birkekrydsfiner og spånplader. Koskisen havde i regnskabsåret, der sluttede den 31.12.2021, salg i omkring 70 lande.

Koskisen har to forretningssegmenter: Savværksindustrien (60,4 procent af omsætningen før eliminering af internt salg i regnskabsåret, der sluttede den 31.12.2021) og Pladeindustrien (39,6 procent af omsætningen før eliminering af internt salg i regnskabsåret, der sluttede den 31.12.2021). Savværksindustri-forretningssegmentet producerer savet træ og forarbejdede produkter, og Pladeindustri-forretningssegmentet producerer krydsfiner, tynd krydsfiner, finer, spånplader samt interiørløsninger til lette og tunge erhvervskøretøjer under Kore-brandet.

Interview med Verneri: Koskisen suunnittelee listautumista - Inderes

Her kan du følge virksomheden: Koskisen - Inderes

23 Synes om

I dag kl. 11:00 er der pressekonference fra selskabet live på inderesTV! Koskisen lehdistötilaisuus pe 11.11. klo 11:00 - Inderes

4 Synes om

Meget afhænger af prisen. Savværkerne har netop været igennem en af deres bedste cyklusser, og resultaterne ser i det mindste indtil videre tålelige ud. Det er altså et godt tidspunkt at blive børsnoteret. Resten af tiden er gået med at kæmpe for at overleve, selvom nogle virksomheder har klaret sig bedre end andre.

MG’s savværk i Rauma er ved at starte op; det er yderst effektivt og suger en betydelig mængde kævler ud af markedet. Ud fra hvad jeg har set på mine ture rundt i provinserne, har talrige andre savværker investeret betydeligt i produktionen og moderniseret maskinparken. Dette er naturligvis nødvendigt for at forblive konkurrencedygtig over for europæerne. Den midlertidige resultattop har tydeligvis muliggjort disse investeringer. Men har hensigten også været at vokse, og vil der hurtigt følge tømmermænd, når markedet køler af?

16 Synes om

Jeg har endnu ikke sat mig ind i selve virksomheden, men på dette tidspunkt vækker en børsnotering af en savværksvirksomhed naturligvis en del spørgsmål. Noget af dette er sikkert blevet behandlet i det interview, men jeg har faktisk ikke nået at se det endnu. Hvis man ikke kan få fat i præ-COVID-tal et eller andet sted fra, er det helt umuligt at sige noget om savværkets normale indtjeningsevne. Jeg kender en del i branchen hos de store nationale savværker, og jeg har også selv arbejdet på et på et tidspunkt. De seneste par år har været af en sådan karakter, at selv en dårlig savværksmand har måttet spekulere på, hvor han skulle gøre af alle sine penge. Forskellen har, så vidt jeg forstår, mange steder været i størrelsesordenen fra et nulresultat til næsten hundrede millioner per savværk. Da marginerne i branchen ofte ligger tæt på nul, har cyklusserne stor betydning, og branchen har virkelig haft nogle nærmest once-in-a-lifetime-år bag sig.

Branchen er dog klassisk set helt umulig i Finland, da træprisen betyder alt i savværksindustrien, mens celluloseindustrien kan betale hvad som helst for træet, da de opererer med helt andre marginer. UPM og de andre giganter dikterer priserne, og savværkerne lider derefter, stort set uanset prisen på deres eget slutprodukt. Der er vist allerede tegn på en afkøling, men det ses nok først tydeligere i ordrebøgerne. Krigen i Ukraine medførte dog en del usikkerhed, men gamle kontrakter har holdt mange oven vande, og nu er der stor efterspørgsel på træ til energi, men det er nok heller ikke særlig langvarigt. Cyklussen er altså efter min opfattelse ved at vende, selvom det er siden slutningen af sommeren, jeg sidst har talt med folk, der ved mere om emnet.

Om fabrikken i Polen kan jeg selvfølgelig slet ikke sige noget.

10 Synes om

Her er mere om de investeringer

2 Synes om

Analyse af konjunkturen:

Det gunstige marked har givet solide afkast i de seneste år, men en tilbagevenden til “normalen” nærmer sig

1 Synes om

Nu kommer der virkelig en cyklisk branche på børsen, som mange tidligere skribenter allerede har påpeget. I savværksindustrien investerer man traditionelt for meget på toppen af højkonjunkturen og må så lide gennem lavkonjunkturen med finansieringsomkostningerne. Koskinen har dog allerede vist, at de har styr på investeringerne på en eller anden måde; biksen eksisterer jo stadig og er vokset pænt. Krydsfiner-segmentet kan være en stærk sag i den nuværende situation, hvor russisk krydsfiner er forsvundet fra markedet.

Det er også det, de fokuserer på. Der kommer et nyt sorteringsanlæg, tørreanlæg og pakkelinje. Der er altid tale om millioner eller tiere af millioner i alle tilfælde. I en lavkonjunktur er der ikke nok købere: De nye linjer kører på halv kraft, de gamle ville også have fungeret. Man må altså vente på højkonjunkturen igen for at få gavn af de nye investeringer.

Edit: 2 Selv ville jeg have forsøgt at komme på børsen for et år siden, så havde børsnoteringen (IPO) givet nogle helt andre jetoner.

13 Synes om

I stor skala bør investeringer i høj grad fokusere på at forbedre effektiviteten, hvilket måske giver en lille chance for at klare sig bedre i konkurrencen. Desværre konkurreres der primært på pris, og Finland har bl.a. med hensyn til beliggenhed en permanent konkurrencemæssig ulempe i forhold til konkurrenterne. Naboen har desuden sin egen valuta, som effektivt udjævner alle de dybeste dyk i cyklussen.

3 Synes om

Selvfølgelig, men der kommer samtidig ny kapacitet ind på markedet. Råvareprisen kan meget vel begynde at stige, og/eller udstyret vil stå uudnyttet det meste af tiden.

1 Synes om

Kendt i skovbrugssektoren som en kvalitetsvirksomhed og en god partner i tømmerhandel. Et godt ry og et lokalt brand, der går rent ind hos folk.
Men at gå på børsen med vækstmål og udbyttebetaling forrest? Det ved jeg nu ikke…

Som tommelfingerregel er savværkernes lønsomhed på A-klasse kævler 5 %. B-klasse kævler går i +/-0 %, og C-klasse kævler giver -5 %. Savværkerne betaler dog samme pris for alle kævlekvaliteter, selvom det kun er rentabelt at save de grove kævler. På grund af MTK’s (landbrugs- og skovbrugsproducenternes interesseorganisation) lobbyisme og konkurrence betales lodsejere kævlepris selv for småt træ, som det ikke kan betale sig at save. Man kan ikke klare sig i konkurrencen om træindkøb, hvis indkøb af kævler først starter ved kævler med en topdiameter på 20 cm. Der findes altid det gældsatte firma og de iværksættere på markedet, som køber træ, selvom det giver tab.

I en lavkonjunktur kører savværkerne med et resultat, der lige dækker omkostningerne, eller med tab. Som det konstateres i artiklen, der blev linket til tidligere i tråden, har savværksindustrien traditionelt konjunkturcyklusser på syv år. Syv magre år og derefter syv fede måneder…
Altså hvis der overhovedet er ét år med overskud, og de andre seks år er nulresultater, måske et enkelt år med underskud. Før i tiden brændte savværker med jævne mellemrum, hvilket øgede lønsomheden for de andre savværker i området. Sådan var det før, men der er faktisk ikke ændret så meget. Det, der er ændret, er blandt andet, at sandsynligheden for, at et savværk brænder, ikke længere er 100 %. I dag bliver sidestrømme fra kævlerne som spåner og flis til energi, hvilket giver savværket lønsomhed. Hvert trin fra træindkøb over savning til eksportlevering kræver massiv arbejdskraft. Automatisering har i dag effektiviseret driften, men der er stadig brug for meget arbejdskraft i mange led. Derefter bliver resultatet fra højkonjunkturen brugt på nye investeringer, når savværkslinjen og lignende skal opdateres.

Marginen mellem den træpris, der betales til lodsejerne, omkostningerne til træindkøb og resultatet af savningen er lille. Man befinder sig billedligt talt mellem barken og træet, og der er ikke meget plads. Det kan lade sig gøre at drive forretning i lille skala.

Det hele er fuldstændig eksportdrevet, og man sidder ikke selv med kortene på hånden. Den værste ligning er, når træprisen i indkøbsområdet i Finland stiger, og eksporten til verden går i stå.

Desuden forstår den brede offentlighed og folk uden for skovbrugssektoren ikke helt, at Finland er ved at løbe tør for de grove træer, der er egnede til savning. Mange får et urealistisk billede af hugstmulighederne, når “kepulaiset” (folk fra Centerpartiet) og MTK lobbyer på vegne af skovindustrien. Der er ikke mere skov i Finland end nogensinde før. Det er ikke muligt at øge hugstmængderne. Nogle steder leder man efter tømmertræ med lys og lygte. Skovene er blevet yngre, og man venter ikke længere på, at træet bliver groft nok til at blive kævler. Beskyttelsesforpligtelser er en ekstra faktor, men jeg anser dem ikke for at være betydningsfulde eller en trussel mod skovindustrien.

9 Synes om

Vi løber ikke tør for træ her, men der er helt sikkert mangel på kraftige kævler. Situationen tilspidses naturligvis af, at de store spillere uden tøven smider tømmer i kedlen. Det er jo på cellulose, pengene er blevet tjent, og endda i helt skamløse beløb.

Oligopolet vil naturligvis gerne holde prisen på “pengetræet” nede. Det ville jo være en sundere situation, hvis der blev betalt en rigtig fornuftig pris for fibertræ, og tømmertræet kunne blive brugt til det, det er værd. Måske en dag.

1 Synes om

Når man nu ser på oplysningerne om Koskisen Oy (y-nummer 0148241-9) i Virre-informationstjenesten, bemærker man, at selskabet er blevet ændret til et offentligt aktieselskab på dags dato, den 11.11.

Foreløbige oplysninger om emissionsbeslutningen fra registerudskriften.

4 Synes om

Som det allerede er skrevet i tråden, er savværksindustrien en meget cyklisk branche. Et godt år efterfølges traditionelt af flere dårlige år. Som sådan fortsætter tendenserne inden for træbyggeri for at nå klimamålene, hvilket betyder, at der også fremover vil være efterspørgsel efter trælastprodukter.

Som skovejer har jeg også selv erfaringer med Koskinen i forbindelse med træanskaffelse, og sammen med Keitele er de efter min erfaring de mest smidige samarbejdspartnere.

Jeg vil meget gerne investere i dette selskab, men absolut ikke på toppen af cyklussen, men derimod på bunden.

2 Synes om

Koskisens omsætning forblev i årene 2016-2019 på over 250 millioner euro. I 2020 faldt omsætningen til 220 millioner euro, og sidste år steg omsætningen til 311 millioner euro. Renoveringsboomet drev priserne på savet træ op i 2021, hvor Koskisens justerede EBITDA-margin steg til 20 %, og driftsresultatet var 53 millioner euro (jf. 2020: EBITDA-margin 5 %).

Udviklingen i Koskisens omsætning i årene 2005-2021
Kilde: https://koskisen.fi/konserni/koskisen-tarina/

Til sammenligning Koskisens år 2016: Kilde: Koskisens bæredygtighedsrapport 2016

• Koskisen-koncernen havde en omsætning på 248 millioner og et driftsresultat på 4,2 millioner euro.
  • I 2016 blev Koskisens rentabilitet ifølge direktørens oversigt tynget af både operationelle faktorer og manglende fleksibilitet i markedsprisen på nåletræskævler i forhold til ændringer i verdensmarkedspriserne på savet nåletræ.

Her er endnu et statistisk eksempel fra en oversigt over savværksindustriens indvirkning i Finland, udgivet af Sahateollisuus ry i 2021. En anden rentabilitetssammenligning findes i den ovenfor linkede analyse fra Spring Advisor.

https://sahateollisuus.com/wp-content/uploads/2021/12/st_vaikuttavuus_151221.pdf

I publikationen findes på side 48-50 mere detaljerede oplysninger om økonomien hos Sahateollisuus ry’s medlemssavværker.

• I sammenligningen af savværkernes driftsresultater indgår 25 uafhængige savværker.
  • Det udjævnede gennemsnit af savværkernes overskudsgrad har typisk ligget omkring 2 procent.
  • I 2010’erne var topårene 2014 og 2018.
  • I 2008-2010 kollapsede prisen på savet træ under finanskrisen. Endnu i 2011 og 2012 var savværkernes gennemsnit i minus.

Billedkilde: Sahateollisuus ry: Itsenäisen sahateollisuuden sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset (2021).

Den seneste prisstigning var kraftig. I den ovenfor linkede analyse fra Spring Advisor Oy:n blev det konstateret, at den gennemsnitlige overskudsgrad for mellemstore savværker ved cyklussens top i 2021 nåede helt op på 18,7 %.

Den gunstige markedssituation har også øget investeringerne.

• Ifølge Sahateollisuus ry har mange uafhængige savværker foretaget investeringer i de seneste år. Heriblandt: Koskisen Oy, Pölkky Oy, Junnikkala Oy, Kuhmo Oy, Verso Wood Oy, Veljekset Vaara Oy og Hasa Oy.
  • I år startede også Metsä Fibres fyrresavværk i Rauma, som årligt bruger omkring 1,5 millioner kubikmeter fyrrekævler. Fuld kapacitet inden udgangen af 2023.

Metsä Fibres savværk i Raumas træforbrug vil være på næsten samme niveau som Koskisens.

Følgende oplysninger stammer fra Koskisens bæredygtighedsrapport for 2021 (https://koskisen.fi/wp-content/uploads/2022/11/Koskisen-Vastuullisuusraportti-2021.pdf):

• I 2021 indkøbte Koskisen Oy ca. 1,6 millioner kubikmeter træ. Heraf var 52 % gran, 20 % fyr, 27 % birk og 1 % asp.
19 Synes om

Ekstraordinær stigning? Tiden vil vise

1 Synes om

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mente med den besked. I mine øjne var corona-toppen mere end ekstraordinær.

De foregående par cyklusser var ikke særlig specielle. Når mellemtiden endda kører med en EBIT på et par procent, så leveres der, afhængigt af den finansielle situation, et nulresultat det meste af tiden.

En ekstremt utaknemmelig situation, især for en langsigtet investor. Hvis man vil tjene penge i en sådan branche, skal man inkludere et spekulativt element og forsøge at købe på bunden i håb om, at den næste opgangscyklus snart indtræffer.

6 Synes om

Jeg råbte også op i tråden om skovinvestering om, hvordan kvaliteten af tømmeret ikke ville være et større problem i en større skala. I Koskinens savværks situation ser jeg dog tilgængeligheden af råvarer af høj kvalitet som en ret alvorlig risiko, hvilket kan føre til, at savværket bliver tvunget til at jagte gode hugstområder til en alt for høj pris. Årsagen er geografi og produktpaletten.

Jeg følger spændt med, men på toppen af cyklussen går jeg ikke nødvendigvis med, medmindre den er meget undervurderet. En P/E på 5, før jeg har kigget nærmere på tallene, ville være passende for mig.

Ps. Savværkernes restprodukter er meget efterspurgte lige nu, og jeg vil gætte på, at prisen er helt oppe på 60 €/MWh. Jeg kunne for sjov skyld på et tidspunkt lave et estimat over indtjeningen fra restprodukterne.

Edit. Hvis virksomheden selv har meldt noget ud om indtjeningen fra disse restprodukter, må I meget gerne linke til det :slight_smile: Jeg er ude i skoven, så jeg har ikke tid til at lede.

9 Synes om

Sidestrømme udgør formentlig omkring 10 % af omsætningen. Biprodukter udgør cirka halvdelen af tømmerstokkens volumen, og indtægterne er en femtedel af indtægterne fra trælast.

Man bør virkelig være forsigtig med at deltage, da salgspriserne tilsyneladende er faldet tilbage til deres normale niveau. Prisen på råvarer er dog stadig på rekordhøje niveauer.

1 Synes om

Bortset fra at den godtgørelse, skovejeren får for salg af træ, er næsten den samme nominelt set som i 80’erne… på grund af stigningen i alle andre priser og lønninger er afkastprocenten på træ altså faldet. Dette er der mange, der nægter at tro på, men sådan forholder det sig. For slet ikke at tale om, hvor overvurderet skovejendomme er i forhold til afkastet. Stort set alle betydelige skovejendomme i rentable produktionsområder sælges via budrunder, hvor udbudsprisen kun fungerer som et minimum, og de acceptable bud endda er næsten det dobbelte af udbudsprisen.

8 Synes om

I forbindelse med denne cyklikalitet hos Koskinen er her et par highlights fra gårdsdagens interview og pressemøde til tråden.

I Inderes’ interview, som blev offentliggjort i går, kom Koskinens efterspørgselssituation og selskabets lønsomhed på banen.

• Verneri spurgte (optagelse ved 5:10 min): ”Er jeres lønsomhed forblevet relativt stabil, eller var sidste år usædvanligt godt?”
  • Administrerende direktør: ”Ja, sidste år var usædvanligt godt. Dette år ligeså, det ser ud til, når vi ser på de seneste tre kvartaler og de seneste 12 måneder, at det er rigtig gode tal. Vi har kunnet nyde godt af den stærke efterspørgsel, der kom efter corona for vores produktgrupper. Man kan sige, at når man ser historisk på det, så er dette historisk set gode år.”

Et usædvanligt godt år, altså et år der afviger fra det normale.
I Inderes-interviewet kom Koskinens branches cykliske natur også frem. Ifølge direktørens svar (12:10 min) består Koskinens forretningsportefølje af to meget forskellige typer forretning. Inden for pladeindustrien er cyklikaliteten mindre, også historisk set. Inden for pladeindustrien er der yderligere to forskellige produktgrupper. Savværksindustrien er mere cyklisk, men effekten af denne cyklikalitet kan absorberes med støtte fra pladeindustriens “madras” (buffer).

Ved Koskinens pressemøde i går (11.11.) udtalte selskabets økonomidirektør i sin præsentation (fra 48:15 min):

(optagelse fra 48.15 og frem):
”Omsætningen i 2020 var forholdsvis lav sammenlignet med det efterfølgende års omsætning. Boomet inden for renovering og byggeri drev priserne på savet træ op, hvilket naturligvis også påvirkede både vores efterspørgsel og omsætningsvækst. Omsætningen i 2021 var da også selskabets hidtil bedste i historien. Den samme udvikling er til dels fortsat i 2022. Omsætningen i savværksindustrien er forblevet god, og det samme gælder pladeindustrien. Hoveddriveren for savværksindustrien er fortsættelsen af den positive prisudvikling fra begyndelsen af året. Priserne steg frem til 2. kvartal, men de er faldet noget i løbet af 3. kvartal. På den anden side har pladeindustrien været i stand til at kompensere, da den har kunnet justere sine priser.”

11 Synes om