Jamen, her er en utrolig interessant og ventet børsnotering for mig som boliginvestor! Jeg ser Sijoitusasunnot.com som en aktør for boliginvestorer, der minder lidt om det, Inderes er for aktieinvestorer, men de producerer ikke lige så meget såkaldt undervisningsmateriale, og de har ikke et tilsvarende community, men de har stadig et stort publikum og en omfattende e-mailliste med over 60.000 følgere.
Sijoitusasunnot.coms kerneforretning er ejendomsudvikling, det vil sige, at de stræber efter at købe hele etageejendomme eller en stor bunke lejligheder, hvorved de opnår en stor engrosrabat (tukkualennus) på objekterne. Herefter gennemføres de nødvendige større saneringer og renoveringer af bygningen og lejlighederne, hvorefter de sælges videre til investorer via investorlisten. Gennem datterselskabet Rajape Oy drives saneringsvirksomhed og ejendomsudvikling, samt ejendomsmæglervirksomhed og udlejning gennem Kauppa Käy LKV. Derudover spiller deres egen boliginvesteringsportefølje en vis rolle, men jeg har ikke præcise tal på dette.
I årene 2016-2021 er virksomheden vokset med i gennemsnit 75 % om året, MEN ekstremt rentabelt, da driftsmarginalen (EBIT-%) altid har været over 20 %. Virksomheden har opnået et godt ry i boliginvestorkredse ved at sælge gode investeringsobjekter. De sælger næsten altid investeringsboligerne til under områdets realiserede gennemsnitspriser, hvilket giver investoren den største værdi ved køb af et objekt fra dem.
Virksomheden har oplyst, at de emner, der sælges, altid er udvalgt således, at de fungerer godt i deres egen beholdningsportefølje (pitosalkku), hvis de ikke bliver solgt. Årsager til, at emner købt hos dem er gode: beliggenhed, normalt gennemgribende sanerede og renoverede, ofte allerede udlejet, godt afkast (vuokratuotto) og vigtigst af alt, under markedspris – det vil sige, at man normalt ikke finder dem billigere på det åbne marked.
I virkeligheden har deres gode ry ført til en situation, hvor lejlighederne ofte bliver reserveret i løbet af de første få minutter, og jeg ser risikoen for, at de brænder inde med større partier af lejligheder, som værende ret lille.
Risiciene er helt sikkert rentestigninger og en generel svækkelse af den økonomiske situation – har folk råd til at købe investeringsboliger i samme omfang fremover, og kan købsplaner blive udskudt til fremtiden. På den anden side vil selv lidt større aktører næsten altid udvide deres porteføljer, hvis de rette emner findes, og dem har de.
En udfordring i det nuværende marked er helt sikkert de stigende byggeomkostninger, som dog ser ud til delvist at være på vej ned igen.
En risiko er den samme som hos Inderes: Hvis omdømmet svækkes, og publikum forsvinder, er der ikke meget værdi tilbage i virksomhedens drift. Så længe det kører, så kører det 
Mange tænker måske også, om der ikke slipper op for etageejendomme, hvis virksomheden opererer i stor skala. Svaret er nej. Virksomheden opererer på det finske marked, og her er der utroligt mange etageejendomme i dårlig stand, og bygningerne ældes hele tiden, hvorfor der løbende opstår behov for sanering af objekterne.
Her er et par ting, der interesserer mig, og som jeg håber at høre mere om fra virksomheden:
-
Hvordan lykkes det dem at købe en hel etageejendom? Hvis der er flere ejere i et boligselskab, hvordan får man så alle til at acceptere et salg, eller hvor finder man parter, der vil sælge en hel bygning direkte?
-
At købe en hel etageejendom i dårlig stand giver helt sikkert en stor engrosrabat, men hvornår og hvordan opnås så stor en avance, når lejlighederne stadig sælges under markedspris efter sanering/renovering? Dette har de også været i stand til at gentage med en helt utrolig god margen med succes og over lang tid.
-
Virksomheden er en ret anderledes aktør end andre, men hvordan vil konkurrencen i branchen udvikle sig og påvirke virksomhedens drift?
-
Hvis jeg husker rigtigt, var antallet af solgte lejligheder om året omkring 450-550. Hvad er det gennemsnitlige overskud på bundlinjen per solgt lejlighed efter alle omkostninger?
-
I hvilket forhold genererer alle virksomhedens forretningsområder omsætning og overskud?
Jeg håber, vi får en god diskussion om virksomheden, og at prissætningen for børsnoteringen rammer plet!