Hej alle! Jeg starter nu denne tråd, hvor man på en saglig måde kan dele sin porteføljes afkastprocenter, hvis man ønsker det, samt måske glæder og sorger fra året eller en anden periode. Jeg fik ideen om, at alle, der f.eks. ønsker at følge min rejse som administrerende direktør via porteføljeafkastet, kan gøre det her. Jeg håber, at når vi taler om afkast, taler vi i en saglig tone, helst i procentpoint, og ikke i euro ![]()
Jeg vil opdatere Medifilms porteføljesituation her, når regnskabsåret slutter (dvs. omkring juni), og senere ved kalenderårets udgang.
Johannes S. CEO Medifilm Oy, dvs. en ung aktieinvestor udstyret med stor passion og et ønske om at hjælpe andre både i medgang og modgang ![]()
Her er porteføljens afkasthistorik for hele den periode (dvs. knap 2 år), den har været hos den nuværende mægler.
Nokia er blevet en fast del af porteføljen siden december 2017 og skal forblive der i flere år fremover.
Afkastet er også i høj grad blevet påvirket af mere kortsigtede, spekulative investeringer, herunder derivater på Nokia og DAX-indekset (både long og short), Boeing, Realty Income Corporation, Patriot One, Remedy, Qt Group, Tesla, osv.
Jeg har haft en spillelyst på børsen i over 15 år, og det ser ikke ud til, at jeg kan slippe af med den, selvom Nokia allerede har slået alle rekorder for at blive i porteføljen. Jeg har besluttet at se det investeringscase til ende, og dommen om succes eller fiasko vil forhåbentlig blive afsagt omkring 2024-2025.
Flotte tal, @Pika-Sissi, og det er jo kun lige begyndt, især med Nokia! ![]()
YTD fordi jeg startede 2.1.2019.
Porteføljeindhold: Kamux, Verkkokauppa, Digia, Tieto, Fortum, Nordea, Finske og Danske Superfonde.
Flotte tal for dig også, @G.J_Joe! ![]()
Det her er et fantastisk spil, hvor alle ser ud til at vinde – og ret meget!!! Onkel Masse har spillet med Indexet år efter år. Enten ved at spille eller bare lade alt være, og resultatet er altid nogenlunde det samme. Mr. Index er bare så skide svær at slå for den gennemsnitlige borger ![]()
![]()
Men: Onkel behøver ikke længere penge, men man skal da indimellem betale for spændende spilunderholdning, ikke sandt ![]()
Et tip til alle, der mangler penge: Lav en 100k-aftale med Sissi, det vil sige, giv Sissi 100k til dagpleje i 2 år, så kan I dele en gevinst på 200k i foråret 2021!
Onkel Masse, godt humør til alle og lidt penge til dem, der trænger ![]()
![]()
![]()
Jeg har en så dårlig bank, at jeg ikke kan få afkast ud af den?! Men lad os sige, at det er gået godt på det seneste, siden jeg startede med at investere firmaets balance fra nul i slutningen af 2017. Det var dog stadig en overskudsgivende ledelsesløn.
Den gode præstation skyldes især Talenom og QT, og det at handle, især i december, hvor det betalte sig at købe, og disse frugter er blevet høstet i starten af året.
På den personlige konto er der ikke så meget at fejre, men samlet set er det ret godt!
Glædelig sommerdag til alle forummedlemmer! Jeg lovede i begyndelsen af juni at poste om Medifilms porteføljeudvikling i denne tråd, og jeg vil også kort gennemgå udviklingen på aktiemarkedet og MF’s portefølje i den seneste regnskabsperiode (1.6.2018-31.5.2019). Sammenligningsindekset er OMXHGI-indekset, men i slutningen sammenlignes afkastet med OMXH25GI-indeksets afkast, da jeg næsten udelukkende investerer i virksomheder på OMXH25-listen ![]()
- Regnskabsperioden har stort set været meget vanskelig, med en korrektion på aktiemarkedet i december, fulgt af en kraftig opadgående korrektion i januar-februar, og nu er situationen igen blevet vanskeligere på grund af blandt andet den eskalerende handelskrig. Desværre forklares den meget dårlige porteføljeudvikling i denne periode af den mislykkede investering i Outokumpu fra juli til maj (se tråden Investeringsfejl). Også for eksempel Nordeas udvikling har været en stor skuffelse i denne periode, da de andele, der blev købt til en pris af 8,63€, måtte sælges med et bittert tab, og den samlede udvikling, selv med de oprindeligt købte Nordea-aktier, har været svag, og vi endte lige akkurat med et overskud:
OMXH25GI-indeksets udvikling i samme periode:
- Men så: Der er heldigvis også lyse sider. Efter det virkelig barske år 2018 er situationen forbedret en smule, og kursudviklingen i 2019 indtil videre har været meget mere tålelig. I øjeblikket ligger vi lidt bag indekset, men efter min mening kun lige akkurat, og efter min egen vurdering er tiden på nuværende porteføljebeholdningers side:
OMXH25GI-indeksets udvikling i samme periode:
- I andre tråde findes der en del indsigt i, hvad jeg har købt til porteføljen (og hvornår), men i øjeblikket ser porteføljeselskabernes vægtning sådan ud:

- Blandt disse er især Stora Enso og Nokian Renkaat blevet ramt hårdt i maj måned, men i Nokia lykkedes det derimod at undgå det værste fald, sammenlignet med da handlen startede, hvor aktien kostede ca. 5,29€, og også med en lille vægt lykkedes det at fiske efter bunden til en værdi af 4,28€, hvilket ikke var særlig godt ramt, sammenlignet med at bunden blev fundet meget lavere, men retningen var dog rigtig god, især når man sammenligner det med, at disse Nokia-aktier erstattede Nordea-aktierne, som blev solgt til 6,77€, mens Nordea-aktien fredag lukkede til 6,34€. Desværre er Nordeas svage udvikling også indregnet i Sammos aktie, hvilket medfører, at Sammos kursudvikling har været betydeligt svagere, end jeg selv havde forventet, selvom den fundamentale side efter min mening ikke har ændret sig markant negativt i forhold til aktiens nuværende pris. Jeg har længe planlagt at sælge Wärtsilä og vil sandsynligvis gøre det snart, på grund af stigende negative kursdrivere for maskinbyggeri i de seneste måneder, men dette er bekymringer for den nuværende regnskabsperiode
Også Outokumpus aktier blev endelig solgt med et frygteligt tab på ca. -45% til 3,07€, men også her lykkedes det heldigvis at undgå de værste sår fra den faldende kniv, da pengene fra salget af Outokumpu blev brugt til at købe flere Sampo-aktier. Jeg er også nødt til at gøre to bemærkninger (mine egne meninger!), som burde understøtte min egen opfattelse af, at det er muligt at “slå” indekset eller i det mindste følge dets tempo i resten af året.
- Jeg mener, at både Nokias og Sammos aktiers værdiansættelse vil korrigere sig over tid, da de nuværende kursniveauer efter min mening ikke er gyldigt begrundede i forhold til resten af Helsingfors børs’ værdiansættelsesniveauer. Begge er derfor også repræsenteret med en meget stor vægt i Medifilms portefølje.
- I øjeblikket er der efter min mening præcis én aktie, hvis vægt i OMXHGI-, OMXH25GI- osv. -indekserne er meget stor, og som jeg mener er åbenlyst overvurderet. Denne aktie er KONEs aktie. Hvis og når der eventuelt sker en korrektion i denne aktie, og min opfattelse (og samtidig også Erkki’s opfattelse) er korrekt, vil indeksets værdiansættelse også uundgåeligt korrigere sig en smule nedad på grund af KONEs vægt i Helsingfors-indekserne.
- Det vigtigste er dog stadig intakt, nemlig at indekset ledes på lang sigt (siden 2009 altså). Groft afrundet har Medifilms portefølje årligt givet ca. 2% bedre afkast end sammenligningsindekset:
- Kort sagt: Jeg forventer god udvikling fra Sampo og Nokia i resten af året på trods af en vanskelig makroøkonomi, tilsvarende vil priserne på cykliske aktier forblive under pres, og for hver enkelt aktie skal der stadig overvejes lidt om den fundamentale udvikling. Investeringen i Outokumpu var desværre en stor fejl, men vi lykkedes dog i sidste ende med at undgå nogle skader. Jeg forventer og håber på en nedadgående korrektion af KONEs aktievurdering, da dens vægt i indekserne er stor, og dens nuværende værdiansættelse er efter min mening ikke berettiget efter nogen målestok. Et spændende slut på 2019 er helt sikkert i vente

Glædelig sommer til alle forummedlemmer!
Johannes S. CEO, Medifilm Oy
Så vidt jeg forstår, var Vilens Sum-of-the-parts beregning for Sampo: “36-40€ afhængig af Nordeas kurs”. Nu hvor Nordea er lav, og de kortsigtede udsigter er meget usikre, er den nuværende prisfastsættelse sandsynligvis “foreløbig berettiget”.
Godt nytår til jer alle og god sommerstart ![]()
![]()
Det er fuldstændig rigtigt, @Aston_Livingstone, men jeg stoler mere på værdien fra DDM-beregningen og kombinationen af disse dele, som berettiger en relativt klar præmie i forhold til summen af delene, hvilket @Sauli_Vilen også har talt om
Også hvis og når Sammos ejerandel i Nordea reduceres, vil det have en let positiv effekt, hvis faldet fortsætter på kort sigt, og mulighederne, f.eks. på virksomhedstransaktionsfronten, forbedres gennem reducerede kapitalkrav.
Lad os håbe, at det er tilfældet. Husk dog onkel Masses 5. investeringsråd fra hans investeringsguide, “Mr. Index – den tavse” (der er i øvrigt et spørgsmål om ham i Indes tråd): Han er en irriterende fyr, og det er kun virkelige professionelle og daytradere, der kan slå ham. Men for os almindelige mennesker er “investering underholdning, som man indimellem må …”.
Onkel Masse, FA, uanset hvad han gør, er resultatet altid cirka Mr. Index for onkel.
Der er én fremragende regel for at arbejde med Mr. Index: Vær ydmyg. Det kræver virkelig meget arbejde og selvkontrol at slå den eller blot holde trit med den, men heldigvis er det ikke helt umuligt. Mr. Index kan nogle gange være virkelig lunefuld, men man må ikke blive rasende eller miste håbet over den, ellers kommer du bestemt ikke i nærheden af Mr. Index’s afkast i din observationsperiode. Investering er også en passion for mig, så jeg stræber selvfølgelig efter at gøre mit bedste for at holde trit med Mr. Index eller endda slå den, men alt i alt er indholdet det vigtigste; jeg får lov til at udtrykke mig selv på den bedst mulige måde, i det bedst mulige miljø.
Johannes, altid ydmyg over for Mr. Index, og med passionen altid til stede i handlingen
Ok, OP viste tydeligvis forkerte tal i begge tilfælde, både hvad angår afkastet på MF’s portefølje og indeksafkastet. Her er de korrekte tal:
Situationen for det seneste år 2019 ved regnskabsårets udgang:

Situationen for det seneste regnskabsår:
Jeg gentager mig selv: Det seneste regnskabsår var vanskeligt, men situationen for 2019 er betydeligt bedre
For at være ærlig er den næste retning for porteføljeudviklingen nu bestemt af Nokias Q2 og om indeksstigningen vil fortsætte meget længere. Kontantbeholdningen er ved at blive så stor, at hvis indekset falder, vil der være gode aktiver til resten af året. Vi venter stadig på, at KONE falder, salget af Wärtsilä var i udgangspunktet et godt træk, og sandsynligvis en af grundene til porteføljens gode udvikling mod indekset
Jeg havde ikke tjekket min porteføljes samlede udvikling i lang tid, så jeg loggede endelig ind på Nordnet for at se situationen, inspireret af tråden og generelt. Her er 1-års grafen
Jeg må indrømme, at jeg er meget tilfreds med årsperioden (32,9%) og især YTD (36,9%). Admicom og Talenom har langt mest påvirket den positive udvikling. Sampo, Vincit og især Efecte har bremset udviklingen.
Selvom man kan være tilfreds, hvis der er grund til det, er den observerede periode meget kort. Og uden Admicoms usædvanligt fremragende udvikling ville afkastet ikke være af denne størrelsesorden. På den anden side, hvis Admicoms værdiansættelse ikke holder, ville det også i øjeblikket påvirke porteføljens samlede udvikling negativt. I øjeblikket er der dog stor tillid til virksomheden (vi ser på situationen igen efter regnskabet i morgen). Også Nokias og Efectes udvikling vil sandsynligvis spille en ret stor rolle i porteføljen i den nærmeste fremtid, udover den generelle markedsudvikling.
På dette stadie skal jeg passe på en vis fartblindhed og overvurdering af mine egne evner. Indtil videre er alt gået godt, men fremtiden er svær at forudsige, især korrekt. Jeg kunne godt lide Juipis kommentar ovenfor, hvor han nævnte
Jeg håber (og tror), at jeg heller ikke vil være bange. I min egen investeringskarriere har jeg endnu ikke oplevet stejle fald og globale økonomiske recessioner. De vil komme, hvis jeg fortsat vil investere. Forhåbentlig vil der også være stigninger efter dem. Men ja, jeg ville hellere komme igennem disse usikre tider med kvalitetsvirksomheder og/eller virksomheder, der skaber aktionærværdi.
Åh ja, i den Nordnet-afkastgraf tager den f.eks. højde for udbytter, men ikke f.eks. skatter. Den tager heller ikke højde for indskud, så vidt jeg forstår, har jeg ret i det? Jeg ville ikke lyve om urealistiske afkast her.
Ansvarsfraskrivelse, jeg siger dette nu igen, selvom jeg sammenlignede det med OMXH25GI-indekset (fordi det ser godt ud, når min egen portefølje har slået det i den periode, og det giver også en idé om, hvilken retning markedet er gået), så prioriterer jeg ikke at slå indekset, dvs. jeg betragter det ikke som et “mål” for min investeringskarriere, selvom jeg udvælger aktier. Selvfølgelig kunne jeg smide alle pengene i en indeksfond og begynde at spare månedligt, opgive at udvælge aktier, og alle undersøgelser siger, at oddsene ikke er med mig i at slå indekset på lang sigt, men så ville en passion i livet forsvinde. Og jeg vil hellere gennemgå selv svære tider med virksomheder, som jeg kender, selvom det på lang sigt ville betyde et tab i forhold til indekset. Jeg kan også godt lide Pyysings tankegang, at ens egen porteføljes udvikling er det vigtigste, og ikke så meget at slå indekset. Jeg synes, det var godt at tage dette op nu, end når man præsenterer sin egen porteføljes udvikling, som har tabt 10-0 til indekset. Og man ved aldrig, måske bliver jeg en dag helt en indeksinvestor.
Udviklingen i porteføljen over et år har næsten ingen betydning. Den ser ud til at være over 30 procent i plus i år, men især i en koncentreret portefølje kan udsvingene være store.
Tag det med et lille gran salt: Hvis du har slået indeksafkastet i hele din investeringskarriere (dvs. hvis dit afkast siden oprettelsen af porteføljen har været bedre end benchmarkindekset), så kan du når som helst redde dig ud i indeksfonde, og så vil du helt sikkert også slå indekset i det lange løb ![]()
Men seriøst: Rigtig flotte afkasttal, og jeg tvivler ikke på, at du klarer dig fint gennem sværere tider
Og jeg sætter stor pris på indstillingen, det vigtigste er i sidste ende at nå sine egne mål, ikke kun at slå indekset. Mit personlige mål er at nå en formue på 1 MEUR på et tidspunkt, men det kan tage rigtig mange år endnu.
Juh, min kommentar var mere en slags ‘ansvarsfraskrivelse’
Jeg ved, at man ikke skal lægge for meget vægt på et års udvikling. Men jeg forstår, at det primært er kortsigtede udviklinger, der bliver opdateret her? Jeg kan i hvert fald ikke give jer en 20-årig afkastkurve endnu. Nogle gange bliver god udvikling opdateret her, og andre gange måske dårligere. @Johannes_Sippola du har et ambitiøst, men fuldt ud opnåeligt mål foran dig. Man skal have ambitioner i livet. Vi krydser fingre for, at du lykkes med dit mål. ![]()