Hvad har du i din portefølje?

Jeg har (tror det er 22 nu) og har ret godt styr på dem. Dog er der sket en vis indsnævring og akkumulering af investeringer i visse virksomheder.

De største nu

  1. Talenom, suverænt
  2. Nokia, Revenio Group, QT
  3. Siltronic
  4. Kamux, Avidly, Nokian renkaat
    andre bl.a. IT-service (Digia, Gofore, Vincit), plejefaciliteter, Verkkokauppa.com, Ramirent, Glaston, finans (Capman), IT-sikkerhed (F-Secure). Sanoma, Aspo, Efecte. Et par små, Enersense (-50%), og Basware har jeg købt lidt af, det giver sår i håndfladerne :). Der er stadig lidt Lehto, det er også sådan et sats.

Hvis jeg skal være ærlig, så har jeg en pantsat portefølje, som indeholder Uponor, Martela og Pihlajalinna og primært Nokia (men bortset fra Nokia repræsenterer de ikke min holdning i den pantsatte portefølje). Så er der også en lille smule Pantaflix.

Jeg vil vurdere, at punkterne 1-4 udgør ca. 70% af aktierne, så er der lidt i obligationer, og resten er kontanter.

Nogen ville måske sige, at det er et skjult indeks, men f.eks. maskinindustrien mangler derfra (undtagen Glaston, hvor smartglas også interesserer som en bonus). En del af dem er små, som ikke har den store betydning.

15 Synes om

Her er hele indholdet af min portefølje. Jeg prøver at holde en relativt koncentreret portefølje, og hensigten er at have maks. ca. 15 aktier, men strategien kan jo altid ændre sig, når man bliver ældre.

Nokia 32,8%
Nordea 20,3%
Remedy 17,6%
Verkkokauppa.com 10,9%
Sampo 9,2%
Kamux 9,2%

Disse er altså til den nuværende værdi. Til indkøbsprisen er f.eks. Verkkis’ andel overraskende lidt større :wink:

Jeg planlægger også at øge Kamux til omkring 20%, når jeg har ekstra penge og købsmuligheder. Som det ser ud nu, kan det godt strække sig over sommeren, udbytterne fra min mini-portefølje vil næppe være nok til det :confused:

9 Synes om

God tråd!

Her er min nuværende:

Remedy 14,1 %
Admicom 13,4 %
Noho Partners 9,8 %
Talenom 7,8 %
Suomen Hoivatilat 6,6 %
Kamux 6,5 %
Qt 5,9 %
Revenio Group 5,3 %
Tencent 4,6 %
Vincit 3,6 %
Verkkokauppa 3,5 %
Efecte 3,2 %
Alibaba 1,4 %

Og selvfølgelig kontanter, der er allokeret til aktieinvestering: 14,1 %

Der er et par småting blandt dem, men generelt er jeg ret tilfreds med porteføljen lige nu. Jeg forsøger at vælge virksomheder til porteføljen, der på lang sigt vil være betydeligt mere værdifulde, end de er i dag. Jeg forsøger at holde porteføljen relativt fokuseret og visionær, men samtidig tilstrækkeligt diversificeret, da jeg er klar over, at jeg af og til træffer investeringsbeslutninger, der strider mod porteføljens bedste.

24 Synes om

{“content”:“Lad mig dele min portefølje nu:\n\nKontanter 20,3%\nMCSI USA indeksfond 14,88%\nSuomen Hoivatilat 13,09%\nSSAB 12,47%\nOBX indeksfond 12,22%\nNordea 11,12%\nLehto 11,12%\nSievi Capital 4,81%”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Jeg foretrækker selv at have en ret koncentreret portefølje. Hovedsageligt finske aktier, men et par udenlandske har også sneget sig ind i porteføljen:

Nokian Tyres 8,2%
Verkkokauppa 7,8 %
Sampo 7,7%
Detection Technology 7,4%
Hoivatilat 7,4%
Activision Blizzard 7,4%
Kamux 7,3%
Nokia 6,6%
PagSeguro Digital 6,5%
eQ 5,2%
Nordnets Superfonde (Finland, Danmark, Norge) 3,5%

Kontanter 25%

Jeg har grebet et par faldende knive (Kamux, Verkkokauppa og Activision) i begyndelsen af året, men jeg planlægger ikke yderligere køb foreløbig.

8 Synes om

Her er den nuværende situation, som har været ret stabil på det seneste.

Jeg har til hensigt at beholde mine top 7, dvs. mine kerneinvesteringer, på lang sigt, hvis forretningen udvikler sig som forventet.

Af de mindre er Fellow Finance den grønne, og Aallon Group er den gule.

6 Synes om
42,58 % Remedy
25,44 % NoHo Partners
12,24 % Digia
6,63 % Sampo A
4,17 % Ilkka-Yhtymä 2
2,35 % Fortum
1,89 % Titanium
1,66 % Nordea
1,66 % Raute A
1,39 % Capman

Dette er, hvad vi går med nu.

5 Synes om


Mine porteføljeandele ser sådan ud:

Realistisk set, når en handelsposition er åben, vil kontanterne udgøre omkring 5% af det samlede beløb, så en ret stor del af disse kontanter er kontanter, der venter på en handel.

7 Synes om

Kompakt er nok det passende ord til at beskrive min portefølje :joy:
Jeg har 5-10 papirer under observation, men jeg er ikke begejstret for at købe endnu. I betragtning af at jeg startede ved årsskiftet, prøver jeg nu at være tålmodig og samle kontanter.

Nokia 25%
Nokian Renkaat 23%
Nordea 11%
Rovio 10%

3 Synes om

Admicom 84,76 %
Fellow Finance 4,29 %
Gofore 5,57 %
Remedy 1,19 %
Verkkokauppa 4,19 %

Admicom er blevet lidt overvægtig, men jeg har endnu ikke set nogen grund til at sælge.

5 Synes om

Hej.

De største ejerandele er:
Sampo
Nordea

Derudover er der større positioner af følgende aktier i porteføljen:
Admicom
Talenom
Neste
Kamux (senest fulgte jeg Inderes)

3 Synes om

I min portefølje kan alderen ses, dvs. nogle af investeringerne er over årene blevet ret store. Princippet har været, at medmindre jeg af en eller anden grund ikke anser det for fornuftigt at sælge den pågældende aktie, så sælger jeg dem ikke. Jeg reducerer dem ikke nødvendigvis, selvom banker ofte anbefaler det. Jeg køber altid virksomheder, aldrig en virksomhed jeg anser for dårlig i håb om kursstigning. De større andele er altså disse meget langsigtede, mens de mindste er typiske “entry-ting”, dvs. jeg starter med en mindre og tilføjer gradvist. Årsagen til dette (gradvist) er primært, at kontanter ikke forbliver kontanter længe. Jeg finder altid noget at købe - altså på børsen. Der har selvfølgelig været situationer, hvor jeg har været nødt til at likvidere porteføljen (modvilligt), men på den anden side er det netop derfor, jeg har valgt aktieopsparing i stedet for frivillig pensionsopsparing, så porteføljen er fleksibel i forskellige livssituationer. Porteføljen er en god ven :blush:

De største i porteføljen, i alt 60%
Kone, eQ, Sampo

Så kommer der et ret stort fald, og de næste har ca. 4% andele pr. firma:
Nokia, Valmet, Olvi, Nordea

Lidt mindre, 2-3% pr. firma:
Kemira, F-Secure, Fortum, Gilead Sciences, Citycon

Så små andele under 2%, den såkaldte “entry-gruppe”
Novo Nordisk, Nokian Renkaat, Bayer, Roche, Nixu, LeadDesk, Wärtsilä, Verkkis, Raisio, Outotec, Bittium, Tokmanni, Remedy, YIT, Oriola

15 Synes om

{“content”:“Største beholdninger (10% +/-): Talenom, Admicon, Nokian Renkaat, Suomen Hoivatilat, UPM, Nordea og Apple\n\nMidterste niveau (omkring 5%): Revenio, Raute, Titanium, Alibaba, Fondia\n\n"Entry" eller mindre: Ponsse, Google, Facebook, Qt, Verkkokauppa, Tencent\n\nAt købe er lidt for let for mig, og at sælge er for svært. Stærke vægtninger har gjort det muligt at slå indekset. Jeg er for doven og passiv til altid at sælge unødvendige filtre, men på den anden side forsøger jeg med den samme passivitet at motivere mig selv til at følge et så varieret udvalg af interessante sager som muligt. \n\nSom amatør styrer jeg risikoen med kontanter og ved at sørge for diversificering på en måde, der passer til situationen. Jeg giver slip på puljen, hvis investeringssagen ændrer sig, eller hvis den står over for for store risici for min egen mave. Jeg har altid jævnt udvalgt "kvalitetsvirksomheder", der er godt positioneret, prissat og belønner ejeren med udbytte, samt interessante væksttilfælde.\n\nJeg er ikke en egentlig værdinvestor. Og Nordea er under observation.”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Nokia 16,8%
Hoivatilat 14,7%
Verkkokauppa 13,1%
Sampo 12,8%
Kamux 12,2%
Nokian renkaat 11,8%
Digia 6,8%
Efecte 6,2%
Noho 5,5%

2 Synes om

Cirka 50 % af porteføljen i Nordea og Hoivatilat.
Derefter 5-10 % andele i
Nokia, Nokian Renkaat, CapMan og en virksomhedsobligations-ETF.
Små andele:
SSAB samt ETF’er (S&P 500, emerging markets samt Asien uden Japan) og som en joker i bunden spøger Sotkamo Silver.

Den er ret Finland-præget for mig. Planen er at investere mere i indekser nu.

1 Synes om

{“content”:“Jeg har selv forsøgt at købe selskaber, der kan betragtes som vækstvirksomheder og måske gør noget nyt, på en ny måde eller på et nyt marked. Min investering i euro er så lille, at hvis jeg håber at opnå reel fortjeneste i euro en dag, er jeg nødt til at tage en risiko. Jeg synes, at Efectes andel er for stor, men jeg har heller ikke solgt den.\n\nQt’s og Aspocomps vægte viser en betydelig andel af værdistigningen. Verkkokauppas vægt ville derimod være større uden et betydeligt fald i værdien.\n\nQt 25 %\nEfecte 18 %\nAspocomp 13 %\nVerkkokauppa 12 %\nDt 12 %\nKamux 10 %\nNixu 10 %”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Til denne tråd passer et link til tråden: Inderesväen omat salkut - Osakkeet - Inderes forum

Ville det være muligt, @Verneri_Pulkkinen, med den forestående sommer, at få en videobaseret porteføljeoversigt fra analytikerne…? Eller hvordan oplever I dette emne derovre? Sandsynligvis har manges portefølje alligevel holdt sig ret uændret… Sauli reducerede vist endda sine aktieposter sidste efterår… :slightly_smiling_face:

Edit: her er en liste med lidt forældet information hentet… det er fordi, der er kommet mange nye folk til forummet de seneste måneder, og ovenstående informationer er delvist trådt i baggrunden…

@Atte_Riikola’s portefølje indeholder i hvert fald:

  • Remedy (har i hvert fald været den største position)
    < Edit: Talenom fjernet herfra, se Attes besked nedenfor. >
  • Fellow Finance

@Juha_Kinnunen’s hovedpositioner fra podcasten den 18.7.2018:

  • Talenom
  • Taaleri
  • Orava
  • Restamax
  • Etteplan

@Mikael_Rautanen’s portefølje den 24.8.2018 i rækkefølge efter størrelse, Mikael har beskrevet sin portefølje som “ret koncentreret”:

  • Revenio
  • Remedy
  • Siili
  • Siltronic
  • Restamax
  • Taaleri
  • Qt
  • Nixu
  • Efecte
  • Talenom
  • Innofactor
  • Martela
  • Digia (vægtning øget yderligere i efteråret 2018 efter videoen)
  • Verkkis
  • Nokia

@Petri_Kajaani’s portefølje har i hvert fald tillid til Harvia.

Med venlig hilsen “naboens kigger” :grinning::coffee::yellow_heart:

9 Synes om

Talenomia har desværre aldrig fundet vej til min portefølje, selvom jeg har overvejet det flere gange.

Min nuværende portefølje i størrelsesorden (de første 2 med klart størst vægt):

Remedy
Fellow Finance
Efecte
Taaleri
F-Secure
Nokia
Sampo

15 Synes om

Som nybegynder inden for investering har jeg ikke mange virksomheder i min portefølje endnu. Risikoen er derfor tilsvarende høj, da der slet ikke er fonde. Jeg har til hensigt at beholde virksomhederne i porteføljen i mindst et år, så transaktionsomkostningerne ikke æder for meget af de forventede gevinster :slight_smile:

Alibaba 33%
Facebook 31%
Nokia 20%
Fellow finance 6%
Kontanter 10%

2 Synes om

Man skulle tro, at porteføljen også indeholder kamux.
@Petri_Kajaani

1 Synes om