2018 i k

Et år er en kort betragtningsperiode, men jeg laver alligevel en kort dagbogsoptegnelse over det forgangne “regnskabsår”. Så er det gemt, hvis man får lyst til at se tilbage på fortiden en dag. Andre må selvfølgelig også bruge denne tråd, hvis de vil opsummere deres eget år, fejre gode præstationer eller forbande de dårlige. :smiley:

Først et par enkelte aktieudvalg, gode og dårlige. Ved årets start overvægtede jeg Nokia tydeligt (30 % af porteføljen), og det viste sig at være et rigtig godt træk, da markedets pessimisme begyndte at aftage i februar. Sidenhen faldt Nokias vægt i porteføljen til et helt normalt niveau, og kort efter Q3-rapporten røg de helt ud af porteføljen. Ved en negativ nedjustering ville jeg muligvis gå tilbage til købssiden.
Den anden overvægtning var Danske Bank, mens postyret omkring banken rasede. Her undervurderede jeg tydeligvis fundamenternes bremsende effekt og betydningen af momentum, og jeg overvurderede mig selv på kort sigt, hvilket resulterede i et mærkbart tab, da kursen dykkede endnu dybere. Heldigvis foretog jeg købene i flere omgange og ikke på én gang til den første købskurs (170 DKK). Danske Bank røg ud i forbindelse med årets oprydning i porteføljen.
Den tredje og årets sidste overvægtning var Harvia, hvor jeg købte ind i to omgange i løbet af oktober. Jeg reducerede min position her i slutningen af november efter en kurskorrektion, men en del er stadig i porteføljen, og på det nuværende prisniveau er jeg absolut mere på købs- end salgssiden.

Porteføljens afkast fra årets start var 5,66 %, hvilket i sig selv er et helt okay tal, men især sammenlignet med indekset var afkastet ligefrem fremragende.

Tuottoka%CC%88yra%CC%88%202018

Blikket mod 2019

Jeg fortsætter ind i næste år med de samme teser, som jeg startede dette år med. Der er ingen grund til at skynde sig med at skovle basisindustri og andre mere cykliske aktier ind i porteføljen, selvom værdiansættelserne hos mange selskaber unægteligt ser væsentligt mere fornuftige ud end for et år siden. Blandt disse er skovbrugsselskaberne måske de mest interessante, men ikke helt på disse niveauer endnu. Porteføljen er altså på en måde gearet lidt defensivt ved hovedsageligt at have erhvervet selskaber, hvis egen udvikling ikke er så stærkt knyttet til verdensøkonomiens udvikling, men snarere til interne forhold i selskabet. Det er dog ikke alle valg, der er af denne type; for eksempel er Nokian Renkaat mere modtagelig over for den generelle økonomiske situation. Prisen har dog været sådan, at jeg mener, man kan eje en forretning af så høj kvalitet til den pris. Citycon, årets sidste køb, virker til gengæld billigt, og alle ved jo godt, at de fysiske butikker er i krise – det må formodes at være indpriset ret effektivt. Her er der også optionen med Katzmans købstilbud, som jeg sandsynligvis ville takke ja til, hvis det blev fremsat på niveauer omkring +1,80 €. Her er indholdet af hele porteføljen ved årets start:

Salkun%20sisa%CC%88lto%CC%88%202018%20lopussa

Uden for porteføljen holder jeg øje med bl.a. skovbrugsselskaber, Nokia, Tokmanni og Rovio. Jeg er også klar til at øge i alle de selskaber, jeg ejer, hvis priserne falder yderligere.

Rigtig godt og udbytterigt nytår 2019 til alle her på forummet og til Inderes-kontoret.

9 Synes om

Tillykke! Det ser ud til, at de kloge stadig kan klare sig med aktieudvælgelse. Onkel kørte igen med hr. Indeks og endte stort set +/- nul, så der er ingen jubel i onkels lejr. Onkel er dog nok ikke den eneste i denne tabsgivende bunke.

2 Synes om

Godt nytår til alle på forummet!

PS. Det er rart at se, at trådstarters valg indeholder nogle af de samme aktier i porteføljen som mine, bortset fra Citycon og Dæk. :+1:

3 Synes om

2018 var personligt det bedste år nogensinde. For første gang oversteg afkastet fra min portefølje klart min erhvervsindkomst på årsbasis. Hurra!

En stor tak skal rettes til Mikael, hvis forståelige og klare rapporter og videoer for et år siden fik mig til at indse, at det var værd at investere i Nokia til en pris under fire euro. Nokia blev dengang kernen i min portefølje – og også dens eneste indhold.

Nokia var også den eneste virksomhed, der forblev i porteføljen. Og vil blive der i årevis.
Andre har også gæstet, f.eks. Norwegian Shuttle, Volkswagen, Realty Income Corporation, Bittium, Verkkokauppa osv. Hvor jeg har forsøgt at drage fordel af midlertidige fald spekulativt.
De største spring er dog kommet fra Nokias long-derivater, hvor jeg har taget swings på Nokias opadgående ben ved hjælp af teknisk analyse.

Med markedets fald er jeg nu begyndt at overveje en mere holdbar diversificering ud over Nokia.
Jeg har allerede købt lidt Qt (3 procent af porteføljens værdi), men med indeksets fald i slutningen af året begynder jeg nu også at spare op i Nordnets gebyrfri Super, som efterligner OMXH25 indekset. Der er talrige finske aktier, der er faldet til attraktive priser udover Nokia.
Som startinvestering satte jeg 4% af porteføljens værdi ind i den finske Super på årets sidste børsdag, og fremover vil en investering svarende til ca. 0,2% af porteføljeandelen gå derind månedligt.

Jeg ønsker ikke at sælge mine Nokia-aktier til disse priser og med de nærmeste års udsigter, så diversificeringen vil være frustrerende langsom. Ved udgangen af 2019 vil diversificeringen sandsynligvis være i størrelsesordenen 6% finsk indeks / 3% Qt / 91% Nokia :smiley:

Men sådan går det nu. Jeg er kun villig til at sælge mine Nokia-aktier, hvis jeg identificerer en bedre og mere sikkert indtjenende investering for de kommende år.
Måske er jeg mere hjemme som koncentrator end som diversifikator.

Jeg har været nødt til at arbejde ret voldsomt for dette, men når målet er at overgå markedets gennemsnitlige afkast / slå indekset, kommer det meget mere sikkert med passende aktivitet end ved at ligge på sin portefølje.

5 Synes om

Nogle interessante overvejelser for begyndelsen af året, man må og bør være uenig med mig. Jeg vil forsøge at argumentere lidt fra en "value investor"s perspektiv, selvom de ikke er klassiske Graham-baserede value-investeringer… snarere Munger-lignende “moderne value-investeringer”:

• Verkkokauppa.com (onlinebutik) handles mellem 4-4,5 euro. Antageligt er årets vigtigste kvartal, Q4 (inkl. Black Friday og julehandel), gået rimeligt godt på KOTEK-markedet, hvorfor Verkkis forventes at vende tilbage til forventet og forudsagt vækst. Dvs. et “intakt kvartal” forventes. I december voksede Gigants online salg med 20%, og Power med 3%. Black Friday-salget voksede hos Gigant og Power med ca. 25-30% fra året før (hvor meget kan forklares med, at Black Friday i år blev en uge lang?) → Som @Sauli_Vilen forklarede i sin tidligere rapport og i forskellige videoer, “får man nu den fremtidige vækst oveni”. Dvs. den nuværende værdiansættelse er allerede begrundet med den nuværende forretning. → Dette skaber en Munger-lignende sikkerhedsmargen og er absolut en sag, der er værd at eksperimentere med til en lang portefølje → Jeg ville uden tvivl købe den til 4,5 euro eller derunder. (Min indkøbspris er nu 5,1 euro, den største investering i porteføljen sammen med Remedy).

• Fellow Finance dykkede voldsomt i slutningen af året. Tilsyneladende med relativt lav omsætning, altså primært på grund af småinvestorers skattesalg (“IPO-chokket” udeblev, så man gik i panik og exit). På årets sidste handelsdag tog nogen en position på ca. 60-70k stykker til 6,5 euro. → Baseret på Inderes’ analyse er en acceptabel værdiansættelse i bjørnescenariet (6,5 euro) begrundet med den finske forretning og Lataamo’s forretning. Den finske forretning har angiveligt udviklet sig som forventet i Q3 / Q4. → Munger-lignende sikkerhedsmargen er inkluderet ved at købe til < 6,5 euro, dvs. “internationaliseringen får man stort set gratis med”. → I øjeblikket er den blevet tilbudt til 5,9 euro, altså ca. 10% under bjørnescenariet. Forretningsudviklingen i en mulig økonomisk nedgang er stadig uklar, så der er også risiko. I min egen portefølje har jeg en lille prøvepost til 6,3 euro.

• Rapalas strategiske fremskridt er et spørgsmålstegn, selvom de første positive tegn blev set i første halvdel af 2018. Derudover forventes der en forbedring af den finansielle situation i første halvdel af 2019. → Ifølge Inderes’ analyse er den reelle værdi med den nuværende dårlige driftsmargin (8-9%) allerede i størrelsesordenen 3,3 - 4,6 euro, dog med en realistisk driftsmargin på 10-11%, hvis strategien implementeres med succes. Et plus er den defensive forretning, drevet af stærk forbrugerefterspørgsel og et kendt brand. → Efter min mening opnår man en Munger-lignende sikkerhedsmargen ved at købe til < 3,3 euro, hvorved “strategiændringens mulige frugter får man oveni”. I øjeblikket er aktien blevet tilbudt til omkring 2,85 - 2,9 euro, altså ca. 10% under den nedre grænse af den reelle værdi på 3,3 euro… i så fald antager markedet stærkt, at strategiændringen ikke skrider frem. I min egen portefølje med en vægt på 10%, gennemsnitlig købspris 3,5 euro.

• Remedy, en favorit case, handles stadig under 7 euro. Fra Inderes har @Mikael_Rautanen sammen med @Atte_Riikola godt forklaret, hvor sikkerhedsmargenen i denne case kommer fra (=udviklingsomkostningerne kommer igennem, før spillet giver indtægter, og selv i den nuværende situation er man tæt på et nulresultat). Derudover er der et betydeligt opsidepotentiale i værdiansættelsesmultipler, hvis man lykkes blot rimeligt. I december fik vi en god opdatering om fremskridtene med den nye strategi: CF-spillets (sandsynligvis CF HD) singleplayer-tilstand er færdiggjort til tiden eller endda tidligere end planlagt, og fortsættelsen med Smilegate er garanteret i mindst to år frem (CF2-projektet). Derudover “vil Control blive et spil af høj kvalitet og vil være færdigt til tiden i 2019”, som direktøren sagde. → Den nuværende værdiansættelse på 6,6 euro forudsætter et salg på lidt over 1 mio. eksemplarer (ca. 1,1-1,2 mio. eksemplarer?). Sammenlignet med den tidligere præstation, som fik dårlige anmeldelser (QB solgte ca. 0,7 mio. eksemplarer), er der nu også Sonys PlayStation-platform med, som har den største brugerbase. 1 mio. solgte spilkopier for et spil, der får dårlige anmeldelser, kunne f.eks. fordeles således: PS4: 0,5 mio. / XBOX: 0,3 mio. / PC: 0,3 mio., hvilket jeg selv anser for at være relativt let opnåeligt. → En Munger-lignende sikkerhedsmargen opstår således mellem den spilsalgsforventning, der ligger i aktiens nuværende pris (1 mio. eksemplarer), og den klart udvidede målgruppe (nu også med PS4). Den største investering i min egen portefølje sammen med Verkkis, med en vægt på ca. 20%. Gennemsnitlig købspris 6,65 euro.

Her er mine tanker for begyndelsen af året.

2 Synes om

Jeg har overvejet Verkkokauppa (Verkkis) og Remedy til porteføljen.
Jeg forstår intet om Fellow (og har ikke tænkt mig at finde ud af det), og Rapala som en ældgammel agnproducent er lidt uden for mine interesseområder.

Det er ikke så længe siden, at Inderes’ målkurs for Verkkokauppa (Verkkis) var ti euro.
Det må også have været baseret på noget.
Hvorfor er Mr. Market så massivt uenig om den fair pris?
Mr. Market er trods alt ikke dum. Han er normalt klogere end den enkelte investor.

Har I analyseret det? Hvorfor er den fair værdi for Verkkokauppa (Verkkis) på markedet fire euro og ikke ti euro?

1 Synes om

Godt spørgsmål. Min personlige mening er, at hr. Marked er en så hysterisk type, at han i perioder med generel pessimisme fuldstændigt glemmer den indsigt, som omhyggelig analyse giver, især når det gælder små virksomheder. Hr. Marked handler altså på følelser, ikke på fornuft.

Hvad angår Verkkis, er der også en overdreven frygt for Amazon. Jeg håber, at det kommende år vil mindske denne Amazon-frygt en smule.

På den anden side kunne Verkkis være en god satsning, hvis man altid køber efter enhver Amazon-nyhed og venter med at sælge til næste kvartalsrapport… :joy:

Edit: Inderes’ mål var også overoptimistiske tidligere

1 Synes om

Endnu et citat fra en velkendt investeringsvejledning, som onkel ikke har læst: “Vi har fundamenter og stemninger, hvor førstnævnte er fornuft og sidstnævnte er følelser. Hvis det fundamentale grundlag er stærkt, vil aktien ikke ramme bunden og vil til sidst stige derfra. Men: stemningen skaber irriterende, nogle gange stor, turbulens undervejs, og det er der, man tester tålmodigheden – både i salgspanik og i købelyst”.

Det er nemt at tjene penge, når man først forstår det :slight_smile:

1 Synes om

Jeg tænkte, at jeg ville åbne op i denne tråd. Nu hvor Q4-regnskabssæsonen snart er slut, og mange investorer igen er glade for de kommende årlige bankoverførsler, hvordan gik regnskabsmeddelelserne for 2018 i jeres portefølje?

For mig gik det ret godt. Ud af otte* selskaber i porteføljen havde seks, hvad man vel kan kalde et fremragende år. Admicom og Talenom trak sandsynligvis det længste strå. Titanium havde også et fremragende år. De resterende to selskaber; Vincit offentliggjorde en lidt svagere Q4-rapport, og sidste år var på alle måder i en form for overgangsfase. Det andet selskab, Efecte, havde et samlet set svagere år end forventet. Begge er dog stadig godt placeret i porteføljen, og dette år bliver interessant for begge selskaber.

Jeg har nu en følelse af, at det er svært at finde noget at købe på markedet igen. Jeg har rodet lidt rundt i porteføljen, og der har heller ikke været noget at sælge. Jeg tror, at de kommende uger vil være lidt mere stille efter den travle regnskabssæson. Jeg har heller ikke nogen gode investeringsmuligheder i sigte lige nu. Så, intet andet end at tage det roligt; nogle gange er der en roligere periode, og det kan være en god mulighed for at fokusere på noget andet.

*På nuværende tidspunkt er der 9 selskaber i porteføljen efter købet af Wärtsilä. Jeg købte en lille bid efter regnskabsmeddelelsen.

Ps. Ja, der var tab i 2018, men jeg har nu fokuseret mere på de selskaber, der var i porteføljen under regnskabsmeddelelserne.

2 Synes om

Det ser ud til, at jeg har postet udviklingen af min portefølje fra 1.1 2018 - 31.12 2018 i denne diskussion.

Vi er nu næsten sprunget et kvartal frem igen. Porteføljens vækst er fortsat fra +119% til +152%, stadig med udgangspunkt i starten af sidste år.

De sidste par måneder har været ret rolige i forhold til porteføljehistorien. Stilhed før stormen?

4 Synes om

Hej, har du tilfældigvis offentliggjort din portefølje på Shareville?

Af ren interesse vil jeg gerne spørge, hvad I medregner i jeres afkast? Jeg mener, inkluderer I udbyttebetalinger i afkastet, og har I på den anden side, når I har købt og solgt, indregnet handelsomkostninger og skatteeffekten i afkastet.

1 Synes om

Disse problemer løses, når “aktiesparekonto”-konkurrencen starter den 1. januar 2020, hvor alle indsætter 50.000 € og intet tages ud (dvs. kapitalgevinster og udbytter forbliver på kontoen), og så ser vi på procentvæksten ved årets udgang. Nogle tabere bliver nødt til at tilføje det berømte minustegn til deres procentvækst ::slight_smile:

Masse, FA, den sandsynlige vinder af den 31. december 2020, +60%?

1 Synes om

Jeg har ikke rigtig fået taget mig sammen til at bruge Shareville. Skærmbilledet er direkte fra porteføljerapporten.
I øjeblikket består porteføljen af ca. 35 % kontanter, Nokia (ca. 55 %), Qt (ca. 3 %), Kamux (ca. 3 %) og Suomi super (ca. 3 %). Fiske efter dip.

Rejsen er til tider også blevet rystet af gearede produkter, som af og til findes i porteføljen, når der har været en “spillemulighed”.

Jeg havde lidt overskud med Nokia, Talenom og QT, blandt andet. Jeg solgte ud, men finanssektoren gav mig en del minus. Jeg voksede faktisk porteføljen sidste år (jeg begyndte at investere virksomhedens midler) hele året og var en klar nettokøber i december, da kurserne faldt. Siltronic ramte mig også. I starten af året nåede jeg at lave et par gode handler, men nu har kurserne været faldende igen. Jeg har næsten 50% af alle midler i kontanter.