Din investeringsstrategi

Jeg har overvejet at starte en ny tråd vedrørende vores investeringsstrategier… da der på det gamle Inderes-forum var en helt fantastisk tråd, hvor Inderes-analytikere delte deres langsigtede strategi (allokering, mål osv. osv.).

Jeg vil her i starten præsentere kerneelementet i min investeringsstrategi, de såkaldte gyldne regler, som er nedskrevet i min egen investeringsplan. De er udarbejdet på baggrund af litteratur samt Inderes investeringsskole / undervisningsvideoer. Jeg tror, at en skriftlig investeringsplan og -strategi, for eksempel i en vanskelig markedssituation, er den eneste måde at holde hovedet koldt på. Derfor ville det være godt for os at dele vores egne strategier og samtidig få nye perspektiver. Lad mig også nævne, at mit langsigtede mål er sat til 2050’erne med henblik på en pensionsportefølje. Lad os se, om det vækker debat!

1. Invester kun penge, du ikke har brug for til dagligdagen.
    1. Aktieudvælgelse, da der søges merafkast. Udnyttelse af frygt/grådighedsoverskridelser. Anvendelse af Inderes-analyser efter eget skøn.
    1. Køb med et mellemlangt sigte (1-3 år).
    1. Hovedfokus på OMXH small-cap/mid-cap selskaber. Her kan der opnås merafkast.
    1. Stræben efter at købe før den brede offentlighed.
    1. Udnyttelse af hjemmebanefordelen samt positionen som småinvestor. Tidspunktet for handel er helt frit. Vent tålmodigt.
    1. Fastlæggelse af fair værdi skal baseres på en dybdegående analyse af forretningen.
    1. Sikkerhedsmargin på ca. 20% (købspris vs. fair værdi).
    1. Mr. Market er en tjener, ikke en herre. Den tilbyder handelsmuligheder.
    1. Volatilitet er ikke i sig selv en risiko.
25 Synes om

Jeg har skrevet 4 hjørnesten i min egen investeringsstrategi:

1. Køb virksomheder, der investerer i teknologi og produktudvikling.
  2. Køb skalerbare forretningsmodeller.
  3. Køb langsigtede investeringer.
  4. Kend virksomhederne godt, gerne fra dit eget arbejdsområde (for mig er det IT-branchen), da du derved får en fordel af din egen faglige ekspertise.

PS. Qt og Amazon i porteføljen :grin:

11 Synes om

Onkel Masse er kommet til den konklusion, at ikke-professionel småinvestering i høj grad er underholdning, som man godt kan betale lidt for, da der ud over fundamentale forhold altid er så meget sentiment i kursudsvingene. Derfor er grundlæggende Masses investeringsteser ubehageligt enkle. Mange bryder sig ikke om dem, men lad os gentage dem her for at holde perspektiverne åbne:

1. Spil kun med det beløb, du uden problemer kan miste, altså at alt det, der reelt er nødvendigt, altid er fastlagt og på kontoen.

2. Køb, hvad du anser for billigt, og i små portioner, så du også får skrabet bunden af gruben og hovedsageligt undgået faldende knive. Køb gerne selskaber, der udbetaler udbytte, for hvis kursen sidder fast i bunden af gruben i årevis, får du i det mindste udbyttet.

3. Sælg først med en god fortjeneste, min. 2x gennemsnitsudbyttet, og betal skatterne pænt, altså lad være med at spekulere. Til sidst skal skatterne under alle omstændigheder betales, både fra Sipiläs forsikrings-kuvert og fra skattespekulerede aktier.

4. Overlad analyser til de klogere, selvfølgelig er overskrifterne i tabloidaviserne og Inderes’ sider sjove at læse, og nogle gange får man endda gode tips derfra :slight_smile:

Nå, hvordan klarer man sig med dette? Normalt helt ok, altså med Mr. Index er det årlige afkast ofte det samme. Én gang har Masse endda slået ham rigtig godt, altså +15 %. Det nuværende år 2018 bliver vist ret svagt for Masse, altså et snævert plus, men man kan altid betale lidt for god underholdning.

8 Synes om

“Hvor meget du ved, er mindre vigtigt, end hvor tydeligt du forstår, hvor grænserne for din uvidenhed begynder.”

“Omfavn fejlen.”

Jeg føler ikke, at man behøver at definere sin investeringsplan særligt præcist eller finde på lange og specifikke regellister. Ærlighed over for ens egne handlinger og deres begrænsninger rækker længere.

10 Synes om

Jeg var længe en udbytteinvestor. Men i dag leder jeg efter kvalitetsselskaber med en klar konkurrencefordel og langsigtede investeringsmål. Jeg undgår selskaber, der har vækst, men ikke er profitable. Selvom Inderes’ konsulenter har anbefalet vækstselskaber som Efecte og Qt. Det er for stor en risiko for en person i min alder, og jeg kan ikke vente på, at vækstselskaber bliver malkekøer.

5 Synes om
  1. Invester kun overskydende penge
  2. Udvikl/vedligehold også en bufferfond/opsparingskonto
  3. Køb aktier, der tilbyder det mest attraktive afkast/risikoforhold, eller som du tror vil give dig det bedst mulige afkast (simpelt, ikke nemt).

Kort fortalt. Jeg kigger generelt på aktier med henblik på at putte dem i ‘langtidsporteføljen’. Der er dog undtagelser en gang imellem. Jeg leder normalt efter virksomheder, der har en konkurrencefordel og gerne vækst. Jeg kan også godt lide virksomheder med en stabil pengestrøm, vedvarende indtjening, forudsigelig forretning og gerne en defensiv branche. Det siger sig selv, at ikke alle aktier i min portefølje opfylder alle de ovenstående kriterier, og det behøver de heller ikke.

Hvad angår udbytte, så er det altid bedre, hvis udbyttet er godt og voksende i fremtiden. Det nuværende effektive udbytteprocent er ofte ikke så vigtigt.

3 Synes om

Det er en ret farlig regel i strategien. Det er altid værd at sælge, når forventet afkast ændrer sig meget. Det betyder intet, hvor meget du selv har tjent på det.

Det er uden tvivl værd at udskyde skatterne, hvis det er muligt. Ved at betale skatter nu mister du de indtægter, du kunne have opnået på skattebeløbet (minus skatter).

4 Synes om

Også det. På den anden side, hvis man hele tiden tænker på at holde pengene i porteføljen (i en kuvert) og flytte dem rundt inde i porteføljen fra den ene aktie til den anden efter situationen, så er det jo det, investeringsforsikringer er til for. Der kan man handle inden for forsikringen så meget man vil, og skatten betales først, når forsikringen afsluttes. Det kommende investeringskontosystem, baseret på den svenske model for aktier, sigter mod det samme.

Men jeg kan bare godt lide, når en passende lejlighed opstår, at sælge f.eks. med 15% fortjeneste, betale skatten pænt og overføre den endelige fortjeneste til livets løbende udgifter. Den resterende grundkapital ser som regel lidt tid og flytter sig så igen i mindre portioner tilbage til aktiemarkedet.

2 Synes om

Fint. Investeringsstrategisk giver det ingen mening, men det er godt, at vi har nok ivrige skatteydere. Hold bare statens indtægtsside i orden fremover, så får vi måske også skatterne ned :smiley:

3 Synes om

Ja, at betale skat til tiden er vigtigt for hele samfundets funktion. Unge mennesker ser ud til at have travlt med at blive rige, og det ser ud til, at de vil gøre det, selvom det betyder at handle konstant og forsinke betalingen af skat. Med alderen ændrer denne holdning sig normalt. Det kommende investeringsopsparingssystem vil forhåbentlig løse dette problem en gang for alle.

3 Synes om

Der er ingen garanti for, at skatteprocenten ikke vil stige yderligere. Alligevel opbygger jeg en betydelig skattegæld i mine porteføljer.

4 Synes om

Lafferkurven er en god garanti. Statsforvaltningen er trods alt ikke så dum, at de ville hæve den yderligere :smiley:

Det er uvist, om kapitalindkomstskatten hæves. Den kommende socialdemokratiske regering under Rinne kan være meget ivrig efter at hæve kapitalindkomstskatten, da statens fremtidige udgiftsstigninger allerede ser ud til at være aftalt på forhånd (for at glæde deres egne vælgere).

3 Synes om

Jeg kan også godt lide rene indeksinvesteringer. Ingen bekymringer, bare følg indekset :grin:

2 Synes om

Der er en separat tråd for skattespørgsmål der. Vi taler om investeringsstrategier. Betaling af skatter - eller undgåelse eller udskydelse af dem - er ikke en investeringsstrategi, uanset hvordan man præsenterer det.

2 Synes om

Hvor kan den tråd være?

Analytikernes og andre Inderes-medlemmers porteføljer er på prisværdig vis blevet åbnet op via videoer, Shareville osv. Tak for det!

Jeg ønsker dog stadig, at Inderes-medlemmer vil åbne op for deres langsigtede investeringsstrategier (over 10 år) i denne tråd. F.eks. allokering, strategi, målet med investeringsplanen osv… Denne side er ikke blevet behandlet meget… Der var en god tråd på det gamle forum, som blev ødelagt med den nye forumsoftware…

Jeg husker, at mindst @Marianne_Palmu, @Verneri_Pulkkinen, @Jesse_Kinnunen, @Mikael_Rautanen og måske @Sauli_Vilen havde åbnet deres strategier op på det gamle forum…

2 Synes om

Jeg har overført et par kommentarer fra det gamle forum vedrørende dette her:

9 Synes om

Inderes’ drenge og pigers allokeringer er overraskende uoverraskende. Man skulle have troet, at professionelle ville have fundet mindst et par guldkorn, f.eks. i en eller anden “ulistet vækstraket fra Mellemamerika”, men nej: kun finske lejligheder, aktier og lidt kontanter. Der var endda et stykke finsk skov. Skomagerens børn har som bekendt de dårligste sko.

3 Synes om

Hjemmebanefordel. Det er bare så meget mere behageligt at eje virksomheder, hvor man (eller i det mindste føler sig) hele tiden er ovenpå bolden. Risikoen kommer fra ikke at vide, hvad man laver… På et blødere plan er det også fantastisk at eje og støtte hjemlige virksomheder, der vokser og lykkes.

Jeg forstår naturligvis godt bagsiden ved at fokusere investeringerne på hjemmemarkedet i et par virksomheder.

Med undtagelse af Siltronic selvfølgelig :slight_smile:

10 Synes om