Dette almindelige depot (AOT) er min mindre portefølje, men afkastet på min aktiesparekonto (OST) er i samme størrelsesorden, omkring 80 % i 2025. Succeser var:
- Salg af Rheinmetall med et gennemsnitligt afkast på 250 % (var min største position).
- En anden succesopskrift var sølvmineselskaber, som gav et solidt afkast. Der er også blevet købt mere op i dem i løbet af efteråret, så nogle har givet ”kun under” 100 %.
- En succes var også at indse, at Intellego skulle sælges med 0 % gevinst, da skeletterne begyndte at vælte ud af skabet. Positionen var på et tidspunkt oppe med over 100 %. Kapitalen gik ikke tabt.
Der var også nogle tab (torsk):
- Salg af Novo med -45 %, da det efterlod en dårlig smag i munden.
- Salg af Metso for tidligt.
- Aerovironment -37 %.
Der er vel omkring 30 positioner i mine porteføljer, og jeg har forsøgt at sprede dem på tværs af sektorer, selvom jeg har købt mange sølv- og guldselskaber.
Fremtiden interesserer mig (og sikkert alle andre) mere, og jeg har i hvert fald forsøgt at gøre mit bedste for at ruste mig til fremtiden. Derfor indeholder porteføljen selskaber købt i slutningen af året, som endnu ikke har givet noget afkast. Disse er:
- Cadeler, installatør af havvindmøller
- First Solar, solenergi med sølvfri teknologi
- Theon, nattesyns- og termisk udstyr til militær brug
Jeg kan godt lide at gå mine egne veje i særprægede brancher og danne mine egne meninger. Jeg har altså lidt af en contrarian-investor i mig, selvom det ikke er et mål i sig selv. Det er bare tilfredsstillende at opbygge sandsynlige hændelsesforløb i hovedet, som, når de går i opfyldelse, giver større nydelse end selve afkastet.
Godt nytår til hele forummet!