Halløj! Denne tråd har fanget mit øje på et andet forum, så jeg tænkte, at det ville være godt at have den her også!
Så det ville være fedt at se, hvordan folk har afkast på deres AKS (Aktiesparekonto) i procent eller euro eller måske begge dele. Inderes-folket er så dygtige, at jeg tror, at de første @AKS millionærer kommer herfra. Det er fedt at følge med i, hvordan tingene udvikler sig, og også hvilken strategi folk bruger for at opnå de bedste langsigtede afkast. Jeg gætter på, at det bliver sværere, som tiden går, og markederne normaliseres. Nu har mange store afkast, men senere vil vi se, hvem der kan holde fast i væksten..
Regler:
Idéen med tråden er, at folk helst poster screenshots af deres @AKS-afkast.
Man må gerne hygge sig
Afslappet stemning
Drømmeri
Eksempel på et opslag:
Jeg har kørt en nybegynderstrategi med høj risiko baseret på intuition, og det er gået godt indtil videre. Jeg gætter på, at der kommer et tilbageslag, da investering mere er en følelsesbaseret fidus. Jeg har fået nogle gode fornemmelser og idéer fra dette forum..
Præcis 50.000 € indbetalt på aktiesparekontoen. Hensigten er at holde disse aktiver til evig tid. Fremover vil der kun ske tilføjelser med udbytte en gang om året; ellers er der ingen grund til at fifle. Der skal ske nogle virkelig store ændringer til det værre i min virksomheds forretning, før jeg ville overveje at sælge. Det vil vise sig, om for eksempel en virksomhed, jeg ejer via OST (aksiesparekonto), bliver købt op fra børsen på et tidspunkt. I så fald ville jeg sandsynligvis bruge de penge, der kommer ind, til at øge mine nuværende beholdninger.
Fremover er mit mål at opbygge en lignende portefølje, bestående af de samme selskaber, på AOT (investeringsdepot). Det vil vise sig, hvor lang tid det tager for AOT-porteføljen at overgå OST-porteføljen i værdi, eller om dette nogensinde vil ske. Afkastet på OST-porteføljen er blevet lidt spist op af, at jeg har købt virksomheder med lignende vægtninger og for eksempel ikke har fokuseret mere på Qt, Harvia, Remedy, Kamux, Talenom-sektoren.
På AOT-siden er det meningen at ændre dette og øge vægten af Qt, Harvia, Kamux-gruppen, så deres samlede andel i porteføljerne ville være omkring 35-40%. Jeg stræber efter at holde de mindste beholdninger under 5%. I øjeblikket er vægten af min mindste beholdning vist omkring 6%, så jeg vil ikke rette mine køb mod den del lige med det samme, men netop øge vægten af mine top-aktier. Dem, hvis fremtid jeg mener at have en meget klar vision om, og som jeg tror på som på solen.
Ville ønske der var en ASK.
Hilsen en OP-kunde.
(Jeg kunne selvfølgelig åbne en konto i en anden bank, men jeg kan godt lide at se alle mine ting ét sted, og derfor er det psykologisk lige så svært at sprede tjenesterne rundt som at købe aktier til markant højere kurser.)
Jeg ville ønske, at Nordea i det mindste havde en form for porteføljestyring mulig Det går jo godt med de finske digitalbanker Jeg har været nødt til at køre mit eget Excel-ark i mange år for at holde styr på tingene.
Jeg orkede ikke at specificere aktiesparekontoen (OST) dér, men man kan nemt se afkastet ved at trække det investerede beløb fra det nuværende beløb. Jeg har ikke et screenshot, men afkastet for en portefølje, der blev oprettet den 19. marts, er 47% baseret på de samlede penge, der er investeret, og selvfølgelig mere for de første euro. Startdatoen var fremragende, men jeg var for forsigtig med at gå ind på markederne i marts-maj.
Spændende at følge med i. Jeg har intet på min aktiesparekonto (OST), da jeg bruger lån, men jeg kan nyde andres fine diagrammer. Jeg kan selvfølgelig stadig oprette en, hvis jeg kan aftale en fast, rimelig rente med Nordnet for hele lånebeløbet… så behøver jeg ikke at tænke på disse superlånegrænser, og jeg kunne fylde min aktiesparekonto med lånte penge.
Høje afkast. Jeg vil introducere en lidt mere moderat side. Jeg kan stadig overføre yderligere 10.000 euro til min OST (Aktiesparekonto). YTD-afkastet ser ud til at være lidt over 10%, hvilket er det samme som OMXHGI. I absolutte tal er afkastet lidt bedre, fordi jeg i januar overførte ret få penge til kontoen og derefter overførte meget mere, efter at corona havde ramt kurserne, og der også var sket en betydelig genopretning. Denne “timing” var ret heldig og skyldtes, at en del af de penge, jeg havde sparet op til en lejlighed, pludselig blev frigivet og derefter primært gik til OST’en.
Procenterne i grafen ser ikke rigtige ud, eurofortjenesten er korrekt, dvs. 37k€. Afkastet kunne have været maksimeret med mindre diversificering. For eksempel er der nu 17 aktier i OST (Aktiesparekonto).
Men jeg fortsætter med stram risikostyring. En så glædelig stigning vil næppe fortsætte længe.
Derudover er en finsk AOT-portefølje (aktiekonto) og en USA-portefølje i Degiro også helt i orden.
Du godeste papkrus, hvor fandt du et så gammelt billede af Juurikki? Det er jo snart et årti siden.
Juurikki kom ind i spillet omkring maj, og på grund af hans meget sikkerhedssøgende investeringsstrategi er stigningen nu kun 34%. Ingen frem og tilbage-spil overhovedet.
{“content”:“Her er YTD og beholdning. Jeg har ret meget holdt mig til finske aktier, bortset fra et par hurtige sving med QT. På AOT-siden finder du også Remedy, Smartia og Evoa. \n\n"every asshole is a genius in bull market" \n\n
Jeg er kun så gammel, at min egen investeringshorisont er 30+ år, så der er stadig tid til at akkumulere kapital. Jeg må være taknemmelig for den gode start, som OST fik. Jeg investerede pengene i januar, hvilket betød, at markedstimingen var den værst mulige, men udvælgelsen var stort set så god, som man kan få fra Helsinki-børsen, når den er bedst.
Min køb-og-hold-strategi med OST fungerer. Jeg har handlet med den anden portefølje (AOT) og er kommet bagud i procenter, selvom virksomhedsudvægelserne i porteføljen også har ramt rigtigt
På OSTI (Overordnet Skattepligtig Investering) er der knap 15.000 €. Hittil i år er den steget med knap 20 %. Indvendigt finder man Qt, Harvia og Smart, som har udviklet sig godt, men udbytteaktier som CapMan og Upm har bremset fremgangen. Ikke desto mindre er situationen bedre end god, da målet var at have omkring 5000 € på OSTI ved årets udgang
Jeg har investeret omkring 50/50 i USA og Finland. Nu har jeg også kinesiske og svenske aktier. Jeg har forsøgt at undgå hype-aktier, selvom jeg har opnået små gevinster med dem.
Jeg må være tilfreds, selvom jeg lavede fejl, og jeg har ikke handlet så aktivt som med AO-kontoen. Sådanne stigninger skræmmer mig altid lidt, og jeg er også lidt dårlig til at sælge, men jeg burde nok øge andelen af kontanter i porteføljen.
Sådan ser OST (Investeringsopsparing) afkastet ud. Det er dejligt at kunne tage gevinster hjem skattefrit. Hestene er skiftet ret hyppigt. Plug og Greenlane Renewables har været med længere, de andre er skiftet ret ofte. Med en måneds beholdning har vi blandt andet haft Finnair +70% og pustet noget af Nikola ud ved $40 og noget ved $78, alle køb har været under $15.
Man kan ikke være andet end forbløffende tilfreds. Der har sandsynligvis været lige mange profitable og tabsgivende heste, men jeg har formået at holde fingrene fra salgsknappen, når det gælder vinderne.
Nu har jeg ledt efter heste til længere løb, men der er en variabel 20-40% “krigskasse” til de kortere.