Saga Furs - Helsingforsbörsens värdebolag

Jag grävde i Hesulis papperskorg och ett papper som förtjänade närmare granskning var detta Saga Furs. Jag har någon gång för länge sedan bränt mig (och euro) på detta, när en oerfaren investerare föll i den traditionella värdefällan. Nu är dock siffrorna så pass intressanta att det förtjänar lite mer grävande. Som det har nämnts förtjänstfullt i denna tråd, så skulle det ju finnas kött på benen för ett investeringscase sett till siffrorna. Tyvärr dog den snabbt uppkommande entusiasmen ut när jag tittade på bolagets ägarstruktur och styrelse. De flesta vet nog redan, men i styrelsen är alla utom en person uppfödare, och ägarlistan domineras av branschorganisationer. En stark déjà vu till noterade matföretag – är man på producenternas eller aktieägarnas sida.

Hela caset påminner också starkt om ett annat liknande fall i Helsingfors när det gäller värdering: Ilkka. Tillgångarna överstiger tydligt marknadsvärdet, men förvaltningshärvan är exceptionellt rörig och makten koncentreras till parter vars primära agenda inte är att maximera ägarvärdet. Den gamla huvudverksamheten håller också på att sakta tyna bort (pälsauktioner vs. regionala medier) och det finns ingen ordentlig framtidsutsikt.

Finns det någon uppfattning på forumet om vad som skulle kunna frigöra värde i Sagas fall? Visst får man cirka 7 % i utdelning, vilket inte är dåligt om det håller sig på nuvarande nivå eller växer, men jag skulle inte basera ett investeringsbeslut på det.

I det långa loppet värmer det inte direkt att veta att du har köpt två euro för en euro, om de två euro ligger i en plånbok bakom glas och du kan vänta på att glaset någon gång går sönder eller sälja de två euro direkt för samma ena euro.

Det vore intressant att få mer information om de där fastigheterna.

12 gillningar