Rovio - Värde från spelbranschen?

Mot alla odds blev jag intresserad av Rovio den dagen kursen rasade -50 %. Jag köpte då en mindre post, som ett spekulativt bet på en rekyl, men fåglarna har stannat i portföljen sedan dess – och tur är väl det.

Nu har bilden klarnat. Jag hade inte trott att siffrorna skulle vara så här stabila. Det är tydligt att noteringen överprissattes, vilket är synd. Å andra sidan har det öppnat en möjlighet att köpa på rea, även om IPO-värderingen på 12 € enligt min mening är ganska fräck, och jag tror inte på en återgång dit i första taget.

Utöver siffrorna har företaget ett par intressanta jokrar. Den första är Hatch, som även stöder den andra, vilket är Rovio som ett möjligt uppköpsobjekt.

Jag såg nyheter i Remedy-tråden om Sony, som grundar en dedikerad studio för sina spelfilmer.

Disney håvar in galna vinster med sina Marvel-filmer.

Jag tror att innehåll är en sorts megatrend, då människor har mer tid till förfoga för underhållning och den tekniska utvecklingen gör spel och filmer alltmer immersiva, samtidigt som digitalt innehåll blir alltmer konkurrenskraftigt jämfört med till exempel resor.

Columbia Pictures distribuerade AB 1-filmen. Gällande AB 2-filmen producerar och distribuerar Columbia den, vilket innebär en betydligt mindre risk för Rovio. Columbia är förresten ett dotterbolag till Sony.

Jag gissar faktiskt att Sony köper upp Rovio, vilket skulle göra att även de som deltog i noteringen får tillbaka sina pengar.

6 gillningar

Det passar bra att Sony köper Rovio, för mig räcker en IPO på 12€ men det kan ju gå över det också.

Jag har också bara köpt den här från rabattlådan, den här sjuan känns redan som mycket …:face_with_raised_eyebrow: … men du har rätt, det kan komma en dag då sjuan är lätt!!

Rovio har fått mycket spaltutrymme i olika affärstidningar de senaste dagarna.
Många har märkt att kursen har simmat mot strömmen från en djupdykning. Förhoppningsvis utvecklas resultatet väl och vi får se ett attraktivt pris.

2 gillningar

Jag har undrat varför inte någon större aktör har friat till Rovio, jag insåg att Hedarna fortfarande är ankarägare där…

Javisst, alla kommer fortfarande att få emissionpriset bara vi orkar vänta i lugn och ro…
Hoppas Angry Birds orkar flyga och kvittra…

1 gillning

{“content”:"Förutom den höga IPO-prissättningen var en annan anledning till att jag inte köpte Rovio tidigare att jag också såg att AB:s flygningars kontinuitet var på en mycket tunn is. Fåglarna hade ingen berättelse eller djup, som till exempel Disneys traditionella karaktärer. Vid den tiden pratade jag med ett par Rovio-anställda om detta och berättade om idén att bygga djupare berättelser och personligheter för fåglarna.

Nu har båda mina farhågor åtgärdats; aktiekursen är fortfarande över 30% lägre än i emissionen, och filmerna (särskilt AB2) ger fåglarna berättelser och skapar karaktär för dem. Dessutom har grundverksamheten enligt min mening visat förvånande jämnhet!

Det finns risker i detta, men jag ser också synlighet och möjligheter – mycket mer än under emissionen.

Jag tror att den episka 50% kraschen på sätt och vis satte företaget på en nivå där IPO:n borde ha varit, särskilt nu när berättelsen om framtiden också är på plats. Och det finns bevis, så vi har kommit ~50% upp från botten. Det är så det borde gå i en IPO.",“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Angry Birds-filmen (S)
TV4 Lördag 08.06. kl 19:30

(Angry Birds Movie, The 2016). De arga fåglarna, kända från det superpopulära spelet Angry Birds, äventyrar nu i sin egen fartfyllda film. Den flygoförmögna fågeln Red lider av ilskeproblem men tvingas tillsammans med sina vänner möta sanningens ögonblick när misstänkta gröna grisar anländer till hans ö. Finska röstroller: Riku Nieminen, Antti Lang, Joonas Saartamo, Pirjo Heikkilä, Ville Myllyrinne. Regi: Clay Kaitis, Fergal Reilly. (93’)

Silja-fartygen med Angry Birds Center på Helsingfors-Stockholm rutten…

UPPLEVELSER FÖR FAMILJER TILL SJÖSS

Ett eget Angry Birds Summer Center för yngre barn

1 gillning

Japp, tanka bara Rovio nu när det är ganska billigt.
Filmen kommer ut under första veckan i augusti, med HopLop och Silja-line som partners även i Finland.
De kommer att marknadsföra sig bra, och jag tror att prylarna & spelen kommer att säljas i en allt snabbare takt.

Jaha, streaming-scenen blir het även på spelsidan, Tencent har börjat finansiera en startup från Storbritannien;

https://www.cnbc.com/2019/07/22/netflix-for-retro-games-chinas-tencent-leads-investment-in-antstream.html

Hoppas Rovio också är vakna.

Å andra sidan, om streaming blir riktigt hett, behöver ett stort företag mycket snabbt en plattform, som Rovio har (Hatch)

Hatch innehåller såvitt jag vet bara mobilspel. De mest lönsamma och populära mobilspelen är free-to-play, så jag tror inte att Hatch någonsin kommer att bli en intressant plattform. Barn som är duktiga på att spela med pekskärm spelar delvis på grund av sina föräldrar gratisspel som Fortnite och Clash Royale. Minecraft är förmodligen det enda betalspelet som barn spelar på telefonen, rätta mig om jag har fel. Samtidigt är Microsoft och Google på väg in i streaming, de erbjuder tydligen streaming av spel till PC, mobil och “konsoler” för samma pengar, naturligtvis är mobilspel utformade för telefoner, till skillnad från PC- och konsolspel.

E: Glömde nämna Apple, som också lanserar sin egen spelstreamingtjänst.

1 gillning

Skulle inte något spelföretag/teknikföretag vara intresserat av bara tekniken, som de sedan kunde bygga sitt eget erbjudande ovanpå?

Ja, det kan det. Jag tänkte särskilt på licensiering av strömningsplattformar, där ett spelföretag som Square Enix, som har ett dussintal spel i Play/App Store, till exempel gamla Final Fantasy-spel, “snabbt” skulle kunna lansera sin egen Square Enix-strömningsapp på telefonen, med Enix egna spel. Detta löser problemet med plattformsberoende, vilket eventuellt (magkänsla) är ett hinder för försäljningen av fastprispel i mobilen. Till exempel, om du använder en Apple-produkt och har köpt ett Final Fantasy-spel för 15 €, och sedan bestämmer dig för att byta till Android, måste du köpa spelet igen från Play Store om du vill spela det. Jag ser dock inte Hatch som något stort mervärde som skulle kunna göra Rovio till ett intressant förvärvsobjekt, vilket spekuleras här. Snarare är det Angry Birds-rättigheterna som kan ha verkligt värde när nostalgin kommer. Just nu är det säkert många blivande spelare som börjar sin spelkarriär med att spela Angry Birds på en billig surfplatta. Detta är dock bara min egen tanke, så jag kan ha fel… :slight_smile:

2 gillningar

Jaa, nu i augusti börjar det hända saker igen på Rovio när den nya filmen har premiär.
I KL:s artikel, om ni inte har märkt det:

Enligt Hämäläinen har Rovio nu globalt hundratals licenspartners som tillverkar olika produkter relaterade till filmkaraktärerna eller använder karaktärerna i sin egen marknadsföring.

”Allt har gått enligt planerna, det har funnits intresse för varumärket. Under hösten, när produkterna kommer ut i butikerna, får vi se hur de säljer. Produkter kommer också att synas i finska stormarknader från våra partners”, säger Hämäläinen.

Internationellt är till exempel leksakstillverkaren Jazwares en viktig partner, och andra internationella partners inkluderar Mondelez, känt för Milka-choklad och Cadbury, godisbolaget Chupa Chups och skoföretaget Crocs.

Finska licenspartners för filmen är bland annat rederiet Silja Line, Berner som tillverkar bland annat Angry Birds-schampo, inomhuslekplatsen HopLop, juicebaren Jungle Juice Bar samt livsmedelsföretagen Halva, Myllyn Paras, Kaslink och Munax.

{“content”:“Det här var redan på Shareville-sidan, men jag tar med det hit också. Min gissning är att AB2 som spel fortsätter att växa (dyrt) fram till jul, varefter det börjar dö ut. \n\nhttps://www.screendaily.com/news/the-lion-king-holds-off-fast-and-furious-hobbs-and-shaw-at-uk-weekend-box-office/5141723.article",“target_locale”:"sv”}

Ja, det är en riktigt konstig sak att det var ett så stort fall efter släppet. Jag tyckte inte att det var något så dramatiskt i släppet, tvärtom, jag tyckte att budskapet var överraskande bra och positivt. Han var förstås försiktig med filmen.

Dessutom var UK-premiären lite tyst, vilket kan ha skrämt bort några mer spekulativa?

Jag svarar här till @DayTraderXL

Min investeringsstil är inte att göra en särskilt djupgående analys av ett företags värde, utan jag försöker snappa upp sentimentet och följa med det.

Rovio är en av de mest intressanta i detta avseende. Från noteringen var värderingen hög, liksom förväntningarna. Sedan talade man om “svek mot investerarna” etc. när kursen rasade.

Sedan började uppgången och vi steg med 80%.
Om man tänker på grunderna, vad förändrades?
Dream Blast började bli framgångsrikt och Hatch fick också kontrakt.
I siffrorna var det dock inget så radikalt som skulle ha motiverat uppgången, enligt min mening. Det som däremot förändrades var sentimentet och förtroendet för företaget och dess produkter. I nyheterna kunde man se en liten FOMO.

Var befinner vi oss nu när Q2-spelen hade mjuknat lite och förresten, justerades inte prognoserna också? Min egen åsikt är att Rovio behöver en ny trigger för att vända skutan. Filmen är enligt min mening inte en sådan, eftersom den redan är känd för alla och har varit det länge. Till exempel om Play Raven släpper ett spel som får användare eller om Hatch får fram siffror.

Just nu följer jag alltså från sidlinjen och går sedan in igen när/om det är dags.

2 gillningar

Min känsla gällande sentimentet har varit att, är de här Rovios karaktärer redan utslitna? Hatch är tydligen “grejen”, men den verkar ha utvecklats långsamt. Så hela företagets fokus är lite oklart för mig, men jag är inte alls insatt i detta. Jag köpte de få aktier jag fick i emissionen och har ibland funderat på vad idén med det egentligen var. Det visade sig vara årtiondets dummaste köp, och jag har hittills inte velat öka min insats.

1 gillning

Det var det. Karaktärerna är uttjänta, sen verkade de inte vara det alls och nu är de det igen :sweat_smile:

Med andra ord, hade man inte lättat lite på användarrekryteringen och det syntes? Detta skrämde förmodligen investerarna. Inom spelbranschen är förmågan att skapa nya framgångsrika spel säkert det viktigaste måttet. Jag tror att det i Rovios fall handlade just om detta. När Dream Blast skapades och lyckades direkt, väcktes tron på att detta skulle fortsätta i framtiden och oddsen började stiga, trots att grunden förblev relativt densamma.

Jag undrar själv lite över Hatch-situationen. När Rovios aktiekurs rasade efter noteringen, kommunicerade inte företaget på något sätt att “vi har ju Hatch”? Nu när man har fått något konkret av det, talar man inte om det alls. Jag vet att det fortfarande är i sin linda, men man måste väl ha någon uppfattning om verksamheten eller dess potential redan nu.

1 gillning

{“content”:“Håller med om Hatch. Därför har jag varit passiv med Rovio och tänkt att jag inte gör några drag förrän det kommer några betydande nyheter om det. "5G cloud gaming" - är det 5G som orsakar förseningen här?”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning