{“content”:“Det här kan raderas om det redan fanns en lämplig tråd här. Jag tänkte om man kunde få bra idéer om företag att plocka inför den andra corona-vågen (alltså föreställ dig att den andra vågen kommer och är ganska stark, med fler nedstängningar osv.). Som motivering kan man t.ex. ange att verksamheten knappt led av den första vågen, att verksamheten till och med skulle kunna dra nytta av och växa tack vare coronan, att kursen kommer att sjunka, men ganska säkert håller för att bla bla bla osv. \n\nAlltså om man med korta motiveringar kan meddela om dessa företag, eller naturligtvis kan man också spegla sig i förra mars och tiden därefter. Forumet är säkert fullt av sådana här och där, men om folk orkade dela med sig kort här. Hjärtan berättar om någons förslag är utmärkt bra, så ge dem tummen upp för dem ni håller med om. Kanske man till slut skulle kunna få statistik över vilket företag som samlar flest "röster".”,“target_locale”:“sv”}
Jag lägger till min första.
Zalando. Just nu går det redan riktigt bra, men utsikterna är hårda. Jag köper inte till nuvarande pris, men jag kommer att hålla ett öga på om corona (eller något annat) orsakar en tillräckligt stor dipp, då kommer den säkert att hamna i portföljen.
Jag kör på en ganska gräsrotsanalys, men jag har bara diskret frågat mina vänner (främst män i åldern 25-45) och grovt undersökt diskussionsforum för att se hur Sonys nya konsolprissättning och det framtida spelutbudet som presenterades på presskonferensen togs emot, och mottagandet verkar nästan vara som Tesla-hajpen. En vän hade redan frågat om konsolerna i butikerna och det verkar som att alla förbeställningar han tittade på var “slutsålda”. Vi tittade sedan igenom samlingen med kommande speltrailers under en fika med en annan vän i helgen, och till och med denna “max ett spel om året, och det från rea-lådan”-man började fråga när den släpps och till vilket pris.
Jag hade tänkt investera i Sony förra våren eftersom jag hade läst att året före lanseringen av nya konsoler systematiskt har varit ett tillväxtår för konsolföretag (källa: jag minns inte längre vilken tidning jag läste, men möjligen Kauppalehti), kanske med undantag för PS3 som såldes så mycket dyrare än konkurrentens Xbox som kom ut samtidigt och sedan tog marknadsandelar, men coronan gjorde att mina investeringsplaner ändrades och hela Sony glömdes bort. Nu har jag egentligen inte följt Sony, men jag borde titta på kvartalsrapporterna och räkna ut hur till exempel Q2 har gått för bolaget i övrigt under coronatiden och hur stor del av företaget konsolsidan står för. Marknadsföringen av den nya konsolen tar förstås en stor del av kakan, så jag borde nog gräva fram någon uppskattning om vad det har kostat under denna annorlunda tid då bland annat inga stora E3-mässor för spelbranschen hölls där mycket av marknadsföringen görs. När det gäller marknadsföringskostnader kan jag säga att Sonys ledning meddelade i somras att de vill sälja konsolen så billigt som möjligt, men de visste inte marknadsföringskostnaderna ännu, vilket försenade prissättningen av den kommande konsolen. Därför kan man tänka sig att marknadsföringen inte har kostat för mycket eftersom det nu publicerade priset, enligt vad jag har läst, har tagits emot ganska väl.
Hur som helst är den nya konsolen planerad att släppas i november, och om någon form av bredare lockdown införs och det inte påverkar Sonys fabriker för mycket och därmed tillgängligheten av konsolen, så skulle jag anta att lanseringstidpunkten för nästa generations konsol är nästan perfekt.
Om någon har följt Sonys resultat under året, eller har några invändningar, berätta gärna, för det var ju faktiskt först förra veckan jag började fundera på om jag borde börja granska siffrorna inför nästa kvartalsrapport. Q4 2020 kan visa ganska fina resultat under coronatiden.
Redigera. Jag kollade lite rykten innan jag tryckte på publicera-knappen, och det verkar finnas ett rykte om att Microsoft ska köpa spelutvecklaren Bethesda. Det är onekligen ett sådant drag att om Bethesda skulle börja släppa Xbox-exklusiva spel så vore det ett ganska stort slag mot Playstation. Om någon inte vet något om videospel så har denna spelutvecklare världens buggigaste men samtidigt oerhört populära spelutbud. Och om någon nu är intresserad av Sonys aktier så kan jag försöka ta reda på mer när jag har bättre tid. Aktien verkar ligga på ATH-priser, så det handlar ju inte om någon fyndjakt från coronatiden.
Redigera2. Jag länkade även en skärmdump av det första target price som dök upp vid en snabb googling för att ge lite färg åt meddelandet. Det är kul att se att när jag började skriva det här meddelandet helt på magkänsla när Playstation-lockdowns direkt kom upp i tankarna, så verkar det som att någon riktig analytiker också gillar aktien.
Det spelar ingen roll om det är en Sony-konsol, en Microsoft-konsol, ett Nvidia-grafikkort eller ett AMD-grafikkort, allt går åt pipan i den nuvarande världssituationen.
På samma sätt har Microsoft satsat ganska mycket på att förvärva nya spelstudios, så Xbox borde ha förutsättningar att ge Sony motstånd (den senaste generationen kan räknas som Sonys vinst).
Jag påstår alltså inte att Sony är en dålig investering, jag presenterar bara mina egna perspektiv. Spel- och konsolavdelningen står för 24 % av Sonys omsättning, en större andel av vinsten.
Andelen rörelseresultat:
För Microsoft är andelen spel betydligt mindre, som förväntat:
Så genom att investera i Sony får man ett ganska starkt perspektiv på spelsidan (jämfört med Microsofts fall).
Jag har inte studerat Sony närmare ur ett investeringsperspektiv, men företagets problem har varit att spelverksamheten (Playstation) är den enda riktigt lönsamma enheten. Sony Pictures och andra affärsområden presterar så pass dåligt att en ny konsolgeneration inte kommer att rädda situationen, utan företaget måste åtgärda sina strukturella problem och förnya sin strategi. Kanske har de redan gjort det och resultatet kommer att förbättras i framtiden. När det gäller Sony måste man vara försiktig och förstå att företaget är verksamt på flera spelplaner.
Fråga samma målgrupp hur många som har en Sony-telefon eller hur många som har besökt en biograf under de senaste 6 månaderna.
EDIT:
Uppenbarligen är inte gaming det enda framgångsrika affärsområdet:
Det var det jag försökte få fram i mitt öppningsinlägg, att man borde beräkna hur stor vikt företagets övriga segment har för totalresultatet. Den största fördelen ser jag kanske i digitalisering och streamingtjänster, där Sony enligt min mening har positionerat sig väl. Jag minns klagomålen under PS4-eran när PS Plus-medlemskapet blev obligatoriskt för onlinespel, men nu har det blivit ganska vardagligt. PS Now är en främmande funktion för mig själv, och jag har ännu inte hunnit undersöka hur det har mottagits.
En nyhet hämtad från Fool, men den ger ingen inblick i företagets andra delar utanför gaming. Förra året ansågs Sonys mobilkamerasensorer vara de bästa i branschen, med kunder som Apple, Huawei och Google, men jag kan inte omedelbart ge information om hur marknadspositionen har förändrats. “iPhone 12 Pro and iPhone 12 Pro Max may come with Sony LiDAR sensor”
Borde man inte titta på vem som klarade sig bra i första vågen och sedan köpa därefter när det är tillräckligt billigt.
Till exempel från Finland, IT-tjänster, Sampo osv.
Det skulle vara ganska märkligt om marknaden inte alls kunde fronta “coronavinnarna” i en andra omgång.
Finns det fortfarande ett behov av nya vedspisar eller målarfärger i den andra coronavågen, eller installerades de redan hos alla? Kommer till exempel en djupare nedgång inom BNP, restaurang- eller resebranschen att med sina spridningseffekter också dra med sig företag som klarade sig utan större skador i den första vågen?
Till exempel Kamux kanske till och med i slutändan gynnades av den första vågen, men om krisen fortsatte och handeln med nya bilar gick mycket längre tillbaka, vid vilken punkt skulle detta börja skada Kamux mer än gynna det? Och är det i slutändan bara en möjlighet för Kamux att göra dessa berömda speldrag?
Coronan påverkade knappast QT:s affärsverksamhet, men innehåller prognoserna för de kommande kvartalen redan fler och fler betalningar från distributionslicenser, som kanske inte längre uppnås på grund av den andra vågen.
Dessutom är rekrytering förmodligen i centrum för det ena tillväxtföretaget efter det andra, och svårigheterna med rekrytering börjar sakta men säkert synas i verksamheten.
Men vem vet.
Kahoot! Jag startade en egen tråd för det här. Jag insåg först idag att man kan investera i Kahoot.
Åh Viljo vilken analys! Exakt så. För Farbror innebar det under vårens corona bland annat Fortum (GAV 12.xx), Kamux (GAV 7.02), Qt (GAV 23.xx), Sampo-lax (29.xx) och Tokmanni (10.9x). Laxen lämnade kistan för en tid sedan, de andra är stadigt på plats.
Och när paniken slår till i omgång 2 och kurserna faller till Farbrors GAV-nivåer, då slår Farbror obarmhärtigt till ![]()
Masse-farbror, FA, bara åsikter, synpunkter och berättelser om mitt eget agerande
När det gäller bastuaggregat uppskattade Harvia att det handlade om en framflyttad efterfrågan orsakad av corona, och att det inte skulle påverka tillväxten på längre sikt. Så det är osannolikt att det blir en andra efterfrågetopp…
Den andra vågen av corona är i viss mån redan inbakad i priserna. Det handlar ändå om något som i viss mån är känt från den tidigare vågen och som har en viss sannolikhet att inträffa. För att vara smartare än marknaden skulle man behöva se tydligare in i framtiden, vad den nya vågen konkret innebär, särskilt vilka överraskande saker som är kopplade till den. Och även om man kände till dessa överraskande saker, måste man sedan bedöma vad de betyder för olika företags aktiekurser. Att bedöma sådana situationer är svårt, och när det dessutom handlar om sannolikheter är uppgiften nästan hopplös.
Jag tror att efterfrågan på hem/stugor/renoveringar/bilar/hobbyer osv. kommer att fortsätta. Anledning: många borde redan planera resor för år 2021? Det finns inga, det kommer inga? Och pengarna läggs på det man kan njuta av nu.
Lyssningsrekommendation. Jag gillar Komulainens (Komulainen) texter och synpunkter.
US Markit Services lyckligtvis i linje med prognoserna
Detta ger ytterligare stöd till marknaden även under hösten.
https://twitter.com/LiveSquawk/status/1308764620149133313?s=20
Om hemmet i verkligheten skulle fortsätta i åratal, så skulle jag, utan att ta ställning till en omfattande börskrasch, åtminstone blanka de 5 första aktierna på listan, baserat på mina egna nuvarande känslor av att väggarna faller samman.
Vem orkar renovera bastun eller måla om lägenhetens väggar för andra gången, eller ens skaffa en ny hund i andra omgången av corona? De tågen har gått. Om coronasituationen fortsätter nästa höst, skulle jag börja leta efter företag som erbjuder något ersättande nöje för en befolkning som är helt mätt på hemmaliv.
Av dem du listat har Kesko uppgett att mindre än hälften av resultatförbättringen kan förklaras av coronapåverkan. Vilka siffror har de andra presenterat? Jag följer inte allt själv.
För den finska mannens slutliga mognad skulle den tuffa trion vara Altia, Fiskars och Piippo… i den ordningen ![]()
Allvarligt talat orkar jag inte tro att fortsatt hemmavarande skulle ha en så betydande positiv inverkan på företagens resultat längre. Snarare tittar jag på de företag som drabbats hårdast av coronan men som har visat styrka i att överleva krisen genom sina egna handlingar.
Från Helsingforsbörsen kommer Eezy och Noho först till mig. Båda har enligt min åsikt klarat sig minst sagt hyfsat genom den utmanande situationen, och deras värdering är ganska måttlig när situationen någon gång normaliseras.
Noho har haft en hårfin uppgång i ungefär en månad nu. Företaget mår verkligen bra med tanke på situationen, även om skuldbördan är något betungande.