Det handlar alltså om ett spel/en plattform vars målgrupp huvudsakligen är barn i åldern 7-12 år som spelar online. Plattformen har också en Age Up-sektion som begränsar vissa delar av plattformen för användare under 13 år.
“Roblox said in its S-1 that 25 percent of its users are under the age of 9, and 29 percent are between the ages of 9 and 12.” Källa
Detta skiljer sig från andra plattformar genom att innehållsskapare själva kan skapa ett spel/en gemenskap med hjälp av Roblox-plattformen, från vilken innehållsskaparen kan få intäkter.
Hur får man dessa intäkter? Innehållsskapare skapar kosmetiska och pay-to-win-liknande “extratjänster” till sitt eget innehåll och pre-tonåringar verkar glatt betala för detta. Ett exempel på detta är artisten Lil Nas X, som gjorde en föreställning (man kan inte kalla det en konsert) i Roblox-världen. I samband med föreställningen kunde Roblox-användare köpa “extratjänster” till sin garderob, som till exempel änglavingar.
Populära permanenta gemenskaper är tydligen bland annat Adopt Me! och Bloxburg. Adopt Me!-användargemenskapen hade i april 2020 drygt 1,6 miljoner registrerade användare och i mars 2020 uppnådde Adopt Me!-gemenskapen cirka 7,8 miljarder besök. Källa
Hur intäkterna från Robux fördelas:
I mina ögon ser intäktsfördelningen dålig ut, men ärligt talat har jag ingen aning om hur till exempel Fortnites intäkter fördelas.
När företaget sökte finansiering från marknaden har den erhållna finansieringen vuxit i enastående takt. Källa
Angående resultatet igen:
Företagets vinst är negativ, men med en uppåtgående trend. Jag kan inte tolka dessa siffror från denna sektor. Någon smartare får gärna granska det, om intresse finns.
Resultat för 2018, 2019:
Spekulation: Om och när coronan verkar fortsätta med restriktioner för utomhusaktiviteter och fritidsintressen under Q1-Q2, skulle jag se stora tillväxtmöjligheter för en sådan plattform. Förutom att plattformen enligt mig är ganska smart, är företagets sätt att tjäna intäkter från den enligt mig ganska hållbart. Åtminstone om antalet användare växer.
Jag ville främst öppna en tråd om detta, då en IPO är på gång och det ännu inte fanns en fokuserad diskussion. Hoppas det inte var en alltför rörig blandning.