Roblox - Plattformen tjänar pengar på mikrotransaktioner, immateri

Det handlar alltså om ett spel/en plattform vars målgrupp huvudsakligen är barn i åldern 7-12 år som spelar online. Plattformen har också en Age Up-sektion som begränsar vissa delar av plattformen för användare under 13 år.
“Roblox said in its S-1 that 25 percent of its users are under the age of 9, and 29 percent are between the ages of 9 and 12.” Källa

Detta skiljer sig från andra plattformar genom att innehållsskapare själva kan skapa ett spel/en gemenskap med hjälp av Roblox-plattformen, från vilken innehållsskaparen kan få intäkter.

Hur får man dessa intäkter? Innehållsskapare skapar kosmetiska och pay-to-win-liknande “extratjänster” till sitt eget innehåll och pre-tonåringar verkar glatt betala för detta. Ett exempel på detta är artisten Lil Nas X, som gjorde en föreställning (man kan inte kalla det en konsert) i Roblox-världen. I samband med föreställningen kunde Roblox-användare köpa “extratjänster” till sin garderob, som till exempel änglavingar.

Populära permanenta gemenskaper är tydligen bland annat Adopt Me! och Bloxburg. Adopt Me!-användargemenskapen hade i april 2020 drygt 1,6 miljoner registrerade användare och i mars 2020 uppnådde Adopt Me!-gemenskapen cirka 7,8 miljarder besök. Källa

Hur intäkterna från Robux fördelas:

I mina ögon ser intäktsfördelningen dålig ut, men ärligt talat har jag ingen aning om hur till exempel Fortnites intäkter fördelas.

När företaget sökte finansiering från marknaden har den erhållna finansieringen vuxit i enastående takt. Källa

Angående resultatet igen:
Företagets vinst är negativ, men med en uppåtgående trend. Jag kan inte tolka dessa siffror från denna sektor. Någon smartare får gärna granska det, om intresse finns.

Resultat för 2018, 2019:

Spekulation: Om och när coronan verkar fortsätta med restriktioner för utomhusaktiviteter och fritidsintressen under Q1-Q2, skulle jag se stora tillväxtmöjligheter för en sådan plattform. Förutom att plattformen enligt mig är ganska smart, är företagets sätt att tjäna intäkter från den enligt mig ganska hållbart. Åtminstone om antalet användare växer.

Jag ville främst öppna en tråd om detta, då en IPO är på gång och det ännu inte fanns en fokuserad diskussion. Hoppas det inte var en alltför rörig blandning.

12 gillningar

Bra öppning! Jag tycker själv att det är ett riktigt intressant företag. Här är en bra video om företaget, man får en bra uppfattning om vad det handlar om.

3 gillningar

Handeln med Roblox-aktien börjar idag. NYSE fastställde referenspriset till 45 dollar, vilket skulle ge ett marknadsvärde på cirka 30 miljarder dollar. https://www.marketwatch.com/story/roblox-direct-listing-gets-45-reference-price-from-nyse-11615329126

Som jämförelse är marknadsvärdena för spelföretag:
Activision Blizzard 71 miljarder dollar
Nintendo 65 miljarder dollar
EA 37 miljarder dollar
Ubisoft 9 miljarder dollar

4 gillningar

De förutspår en öppning på $65-$70.
https://seekingalpha.com/news/3671236-roblox-indicated-to-open-65-70share-in-nyse-trading

1 gillning

Öppningskursindikationen är för närvarande 65-70 USD per aktie, vilket skulle motsvara en värdering på 41-44 miljarder dollar.

Här är några mått “på baksidan av ett cigarettpaket” vad detta marknadsvärde skulle innebära i förhållande till de coronaboomade siffrorna från 2020:

• EV/Free cash flow = 103
  • EV/Bookings = 22 (bokningar avser användarköp, vilket på grund av periodiseringar skiljer sig från intäkter)
  • EV/Daily Active User = 1300 (dvs. en användare skulle nu vara värd 1300 dollar, som jämförelse spenderade en DAU 57 dollar under 2020 och 39 dollar under 2019)
  • EV/Hours Engaged = 1,4 dollar (som jämförelse, från en timme fick man bokningar på 6 cent)

Så, även om företaget växte enormt förra året, har värderingen pumpats upp så högt att man måste se långt framåt och lita på berättelsen.

8 gillningar

Jag tänker vara med med en liten summa. Finns det någon information om vilken tid man kan börja ta på sig köpbyxorna?

Klockan 20:32 började handeln.

2 gillningar

Javisst, vårt barn spelar också det här och grannbarnen också, men de betalar inget för det (hoppas jag).
Intresse finns, men det är alldeles för dyrt.

vissa betalar, vissa inte

Av någon anledning kan jag inte handla i IB, damn

Intressant företag, men transaktionerna här når nog en väldigt liten del av spelarna, som det brukar vara i spelbranschen. Därför anser jag att det är överprissatt.

Våra fosterbarn gillar verkligen att spela Roblox, men de betalar inget för det. Som spelare konstaterar jag att alla Roblox- “spel” verkar vara hjärnlös grinda där det inte finns någon riktig spelmässig aspekt. Vissa spel är bokstavligen bara att hålla en knapp intryckt. Jag skulle aldrig introducera denna spelplattform för mitt eget barn. Om värderingen verkligen är 1300 dollar per användare, så måste det vara en ganska rejäl tillväxt för att investeringen ska vara rimlig.

3 gillningar

Min 6-åriga unge spelar Minecraft. Idag frågade jag om han visste vad Roblox var. Svaret var att han självklart visste, alla hans kompisar spelar det men på vår Xbox fungerar det tydligen inte.
Nåväl, vi startade spelet och var tvungna att registrera ett konto och skapa ett lösenord i början. Nu spelar vi bara Roblox här också.

Jag lade till detta idag. Jag förstår inget av detta själv, men jag tror att barnen vet bättre.

2 gillningar

Själv började jag FOMO:a igår, och jag tror att det inte är en dålig investering i framtiden. Dessa “så kallade” gratissystem har i slutändan varit bättre, särskilt när det sprids bland barnen. Det finns gott om marknad. Och naturligtvis funderar de också på möjligheten att tjäna pengar på spel och sälja dem till andra. Är det en bluff? Förmodligen, men jag tänker inte kommentera det mer.

1 gillning

En intressant tillväxtmotor för Roblox är den ökande ersättningen till spelutvecklare. Utvecklare som publicerar sina spel på plattformen får en del av den spelvaluta som spelarna använder, vilken utvecklarna kan omvandla till dollar. Utvecklarnas intäkter ökade med nästan 200% förra året, från 112 miljoner dollar till 329 miljoner dollar.

Även om de flesta av över en miljon utvecklare bara får smulor, fanns det över 300 utvecklare i den ekonomiskt betydande gruppen med över 100 tusen dollar.

Samtidigt som Roblox som företag kommer att investera i verktyg för spelutvecklare, kommer även det ekonomiska intresset för Roblox-utveckling säkert att öka i takt med att kakan att dela på växer.

2 gillningar

Vi spelar också, men enligt mig är det inte bara “hjärnlös grindning”. Till exempel har min dotter tillsammans med sina “Roblox”-vänner planerat och byggt ett hotell i “Bloxburg” :smiley: som de nu driver för andra Roblox-användare. Detta har haft en viss social aspekt och har också krävt kreativitet när de har byggt något nytt. Som förälder uppskattar jag att plattformens säkerhet är en av Robloxs högsta prioriteringar.

Jag har inte gått in i detta ännu, jag följer situationen och måste fortfarande undersöka värderingsnivån närmare, som baserat på kommentarerna verkar vara ganska hög.

3 gillningar

Själv har jag spelat Roblox-spel förmodligen sedan 2013, men jag har aldrig ens övervägt att spendera pengar. Jag har stött på folk som har spenderat hundratals dollar på bara ett spel. Värderingsnivån är dock så hög att jag inte själv överväger att köpa aktien, särskilt inte i USA där Nordnets kostnader är 15 euro.

Vad gäller inlägget ovan så kan jag relatera till Roblox ansvar. Roblox chatt filtrerar ibland nästan allt, från siffror till svordomar, för mig kanske till och med för effektivt.

1 gillning

Mitt barn har spelat olika Roblox-spel i cirka tre år. Veckovis, som bäst/värst dagligen. Har aldrig behövts pengar, och han har inte ens tjatat om pengar (Robux?). En gång föreslog jag “Robux” som belöning för en bra prestation, men han ville hellre gå till Hesburger :smiley:

Med den värderingen och denna extremt lilla erfarenhet från en person kan jag inte vara med än, även om det vore kul att kunna säga till ungarna att jag äger den där :slight_smile:

2 gillningar

1 gillning

Okej, tydligen spelar våra skyddslingar bara de dummaste spelen. :slight_smile: Det finns så många olika spel. Bra om det också finns något vettigt där.