OP:s morgonrapport spekulerar om möjliga varningsutgivare. Vilka andra företag, och gärna med motiveringar?
Exel, stor möjlighet
Exels (MER) prognos förväntar sig att omsättningen och det justerade rörelseresultatet för 2019 kommer att öka jämfört med 2018. Q1 gav en bra start på året, då omsättningen ökade med 25,9 % och det justerade rörelseresultatet med cirka 11 % jämfört med förra årets jämförelseperiod. Tillväxten drivs för närvarande av vindkraftsbranschen inom segmentet Bygg & Infrastruktur, som förutom organisk tillväxt får stöd av DSC-förvärvet. På lönsamhetssidan strävar Exel efter förbättring genom ett sparprogram som inleddes i slutet av 2018, med målet att uppnå tre miljoner euro i årliga besparingar senast 2020. Vi förväntar oss att företaget i år kommer att öka omsättningen med över 12 % och det justerade rörelseresultatet med nästan 37 %, vilket skulle motivera en höjning av prognosen under innevarande år.
Ponsse, rimlig möjlighet
Ponsse (MER) har prognostiserat ett något högre rörelseresultat för 2019 jämfört med 2018. Ibruktagandet av ny kapacitet och resultatsbidraget från nya produkter förväntas enligt vår bedömning stärkas betydligt mot slutet av året, samtidigt som komponentbristen beräknas lätta. Ponsse har en mycket stark orderbok och den stigande virkespriset stöder enligt vår bedömning efterfrågan på servicetjänster och begagnade maskiner på de nordiska marknaderna, som representerar den största omsättningsandelen. Vi förutspår att Ponsse under innevarande år kommer att uppnå en resultatökning på cirka 20 procent och vi identifierar en rimlig möjlighet för en höjning av resultatprognosen under andra halvåret av 2019.
Aktia, liten möjlighet
Aktia (MER) har prognostiserat att det jämförbara rörelseresultatet för 2019 kommer att förbli på ungefär samma nivå som föregående år. I praktiken kompenserar ökningen av provisionsintäkter och sparåtgärder för den sjunkande räntenettot, som pressas av utgångna räntesäkringar. Aktias Q1-resultat skulle ha varit högre än jämförelseperioden om stabilitetsavgifterna exkluderades från siffrorna (i år periodiserades stabilitetsavgifterna helt till Q1, medan de förra året fördelades över hela året). Insättningarna inom kapitalförvaltningen har fortsatt att vara livliga och AUM-utvecklingen stark. Om marknadens gynnsamma utveckling fortsätter under hela året, kommer provisionsintäkterna sannolikt att lyfta Aktias rörelseresultat över jämförelseperioden och ett behov av att höja prognosen kan uppstå.
När Rovios film kommer på biograferna i höst kommer även spel- och licensintäkterna att växa med en bra koefficient.
Vägledningen är försiktig och även om kursen redan har korrigerats betydligt finns det fortfarande utrymme för en uppsida.
Jag själv har minskat min andel i Rovio i min portfölj, eftersom jag inte tror att filmen kommer att ha en så stor inverkan på resultatet. Filmens effekter har ifrågasatts i varje webcast och ledningen har varit mycket försiktig i sina svar. Jag ser filmen snarare som konstgjord andning för AB-varumärket.
Rovio kan väl inte ändra sina instruktioner bara på magkänsla… Filmen börjar vara betald och intäkterna ligger i framtiden. Hela grejen handlar om marknadsföring, det vill säga, som spelbolag kommunicerar, en investering i framtiden.
Jag förväntar mig inte att företaget ändrar riktlinjer baserat på magkänsla. Jag förväntar mig inte att riktlinjerna ändras överhuvudtaget. Risk/avkastningsförhållandet för filmen är lägre jämfört med den föregående filmen. Därför är den möjliga ökningen av antalet användare som du nämner den egentliga fördelen. Om investeringarna i användarförvärv inte ökas, kommer filmen att ersätta de nuvarande investeringarna i användarförvärv → med den nuvarande spelportföljen anser jag att en positiv resultatvarning inte är sannolik på något sätt.
Jag har också funderat på vilka förutsättningar Rovio har för en kursökning, men jag har inte kunnat hitta någon bra anledning att köpa Rovio till min portfölj. Det verkar för mig som om Rovio bara har fastnat i sitt AB-varumärke, som visserligen var ett mycket lönsamt varumärke en gång i tiden. I spelvärlden räcker det dock oftast inte att bara släppa nya versioner av ett spel med små förändringar. Dessutom har dessa kringprodukter och filmer, såvitt jag vet, inte varit särskilt framgångsrika på ett tag. Angry Birds-produkter försvann från butikerna för länge sedan.
Jag tittade snabbt på Rovios spel i Play Butik. Rovio har 23 spel för Android, varav
19 är Angry Birds-spel
4 är andra spel, varav några dock fortsätter samma tema som AB.
Enligt mig är det enda hoppet för att få Rovio att verkligen lyfta att utveckla nya och annorlunda spel. AB behöver naturligtvis inte glömmas bort, men något nytt behövs tydligt. Baserat på siffrorna verkar det lite som om trenden vänder till det bättre med de senaste lanseringarna, men dessa har inte varit lika framgångsrika som Angry Birds (nya lanseringar har 5-50 miljoner nedladdningar i Play Butik och Angry Birds som bäst 100+ miljoner).
Dessutom, precis som med andra spelstudior, finns det alltid en risk för Rovio att man först vid lanseringstillfället vet om spelet kommer att bli en succé; spelets framgång är helt upp till spelarna. Om spelet sedan inte blir en succé har mycket tid och pengar gått till spillo.
Här är ytterligare mer av mina resonemang för Rovios goda framgång och en möjlig positiv vinstvarning:
Rovio Entertainment Corp.: Vodafone väljer spelströmningstjänsten Hatch som sin primära 5G-speltjänst
GlobeNewswire•23 maj 2019
Vodafone väljer spelströmningstjänsten Hatch som sin primära 5G-speltjänst
Partnerskapet mellan Finlands banbrytande molnspelstjänst och Europas största teknik- och kommunikationsföretag ger premiumspel på språng till Vodafones mobilkunder i Storbritannien, med fler europeiska marknader planerade att följa
Premiumspelströmningstjänsten Hatch, ett dotterbolag till Rovio Entertainment, och det multinationella telekommunikationsmärket Vodafone samarbetar för att introducera molnspel på utvalda europeiska marknader. Till att börja med kommer alla Vodafones abonnemangskunder i Storbritannien att få kostnadsfri tillgång till Hatch Premium i tre månader från den 3 juli, när Vodafones 5G-nätverk slås på. Därefter kan de njuta av världens första molnbaserade mobilspelsplattform för 6,99 £ per månad.
{“content”:“Vilket mervärde tycker du att Hatch ger sina användare/spelare? Jag kan inte ens testa det på min egen enhet eftersom jag har en iPhone. Detta är enligt mig ett stort problem. Jag har laddat ner Hatch på min jobbtelefon och har provat det ungefär en gång i månaden, men jag tycker att appen behöver utvecklas mer och den kräver en stor, om inte massiv, marknadsföring för att verkligen nå ett betydande antal användare. Man bör komma ihåg att det också finns konkurrens i branschen. Hatch genererar ju bara kostnader för Rovio. Åtminstone tills vidare. ”,“target_locale”:“sv”}
Tja, om Hatch kan fås att fungera ordentligt och få fotfäste i Asien, då är det en annan sak. Men om man har din inställning blir man åtminstone inte besviken.
Rovios VD Kati kan inte ens prata om Hatch utan att avslöja sina tankar.
Kati är ingen säljare på det sättet, hennes ansikte avslöjar vad hon tänker.
Det är inte omöjligt att Rovio är värd tio i jul… visserligen är det fortfarande 20% kvar till IPO, men det oroar vi oss inte för än.
Om Inderes analysering sträckte sig till Rovio skulle det vara en Köp-rekommendation, precis som det är för Kamux
Nåja, om saker och ting börjar fungera, så kan resultatet bli vad som helst. För närvarande litar jag inte tillräckligt mycket på Hatch för att förvänta mig en positiv vinstvarning för 2019.
Hela ärendet är fortfarande i ett så tidigt skede att riskerna är höga. Därför skaffar man partners, så att man kan dela riskerna och hitta de bästa partnerna runt omkring för att implementera en fungerande strategi. Framtiden får utvisa vad det i slutändan blir av det. Själv ser jag det mest positiva i att stora aktörer från varje kontinent har hittats för Hatch
I Osuuspankens morgonrapport finns en lista över möjliga vinstvarningsföretag.
I denna översikt har vi samlat de företag där vi anser att en positiv eller negativ vinstvarning fortfarande är mycket möjlig före resultatperioden för Q4 i januari-februari.
Inderes förväntar sig negativt från Fellow Finance
Fellow Finance sänkte sin prognos i augusti och förväntar sig att omsättningen kommer att växa med över 20 % i år och att den justerade rörelsevinsten kommer att minska från föregående år. Vi sänkte redan vår tillväxtprognos i den föregående uppdateringen (3.10.) till under prognosen, och baserat på volymutvecklingen i oktober verkar en sänkning av prognosen nästan säker enligt våra beräkningar.
Positivt från NoHo:
Vi förväntar oss fortfarande en utmärkt Q4 från bolaget samt en höjning av prognosen under detta år. I och med den obefogade kursnedgången har avkastningsförväntningarna återigen stigit till en attraktiv nivå.