Sista svarsdag för Rovios uppköpserbjudande (9,25 EUR) den 3 juli 2023 (måndag nästa vecka) närmar sig.
Det ser inte ut att komma något bättre bud, och mr market börjar tappa hoppet om det att döma av den senaste månadens kursgraf.
Å andra sidan finns det inga tecken på att detta bud skulle spricka heller, då de stora huvudägarnas nästan 50 % redan stod bakom uppköpserbjudandet (förutsatt att det inte kommer ett betydligt högre konkurrerande bud).
Dagens genomsnittspris hittills = 9,11 EUR
Inlösenpris = 9,25 EUR
För en post på 1 000 st, skillnad mellan marknadspris och bud:
-1 000 x (9,25-9,11) = 140 EUR + courtage tillkommer på ca 7-10 EUR
-(9,25-9,11) / 9,25 = 1,5 % skillnad
Var och en får fundera på hur länge man orkar vänta på 150 EUR / 1 000 aktier
snart efter den 3 juli lär information komma och därmed visshet om att processen går snabbt framåt, vilket gör att skillnaden mellan börskursen och inlösenpriset minskar. Det finns förstås alltid en risk att det inte går framåt, eller att det drar ut på tiden.
även alternativa investeringsmöjligheter kan locka till att sälja nu, om man tänker att det förmånliga priset på någon annan aktie inte längre finns tillgängligt nästa vecka
Sega har ännu inte informerat om några myndighetstillstånd relaterade till uppköpserbjudandet. Vanligtvis meddelas detta via ett börsmeddelande så snart de tillstånd som krävs för att genomföra erbjudandet har erhållits.
Det verkar sannolikt att anmälningstiden kommer att förlängas under den här veckan, vilket innebär att processen drar ut på tiden med minst 2–4 veckor.
Marknaden verkar faktiskt ha gett upp hoppet om ett konkurrerande bud, nu väntar vi bara på enligt vilken tidtabell Sega får affären i mål.
Jag anser själv att ett konkurrerande uppköpserbjudande är osannolikt. I teorin skulle ett sådant kunna dyka upp, men i det nuvarande världsläget har säkert en stor del av de anställda (alltså även ägarna) uttryckt att de vill undvika Seriouslys öde, det vill säga att sälja företaget enbart för pengarnas skull och att jobben sedan försvinner. Sega-affären har förmodligen ett starkt stöd, eftersom detta är lite av en “feel good”-affär för alla parter. Samtidigt förhåller man sig i grunden avvaktande till andra potentiella köpare (särskilt Playtika), och detta är säkert också känt bland potentiella köpare, vilket begränsar intresset för att lägga ett bud. Detta kom troligen fram redan när affären diskuterades bakom kulisserna. Jag vill dock påpeka att detta är ren spekulation från min sida. Eller kanske en kvalificerad gissning, som främst baseras på rykten om att folk skulle ha slutat omedelbart om Playtika hade köpt (från en tidigare anställd på Seriously).
Jag har också hört att vissa planerar att medvetet dröja med sin försäljning i hopp om att Sega ska tvingas höja sitt bud. Jag anser att sannolikheten för att detta scenario förverkligas är måttlig. Jag är dock ganska säker på att Rovio till slut hamnar hos Sega.
Om man vill försöka få någon avkastning från Rovio, bör man bygga sin tes på detta. Det kräver dock nerver av stål och det är inte ens säkert att det kommer att hända.
Sega ser ut att ha förlängt uppköpserbjudandet med fyra veckor till början av augusti, precis som det spekulerades om i tråden. Det betyder att man fortfarande kan vänta med sin anmälan om man tror på en konkurrerande friare… eller ja, baserat på min erfarenhet får vanligtvis alla aktieägare ta del av höjningar oavsett om man har accepterat tidigare eller inte.
Har folk redan hunnit acceptera kontanterbjudandet på 9,25 €? Svarstiden löper ju ut nästa måndag kl. 16:00 och uppskattningen för sannolikheten för ett konkurrerande bud är 0,001 %.
Ett sådant här reklamutskick kom till en ägare av en enstaka aktie (jag sålde min position vid de första uppköpsryktena) efter att anmälningstiden förlängts, så det var knappast i närheten av 90 % för en månad sedan.
96,3 % är ett imponerande resultat för den första omgången, och pengarna betalas ut redan den 17 augusti, det vill säga om bara nio dagar. Snabbt agerat när ingen konkurrerande friare dök upp.
Anbudsgivaren bekräftar och offentliggör det slutliga resultatet av Erbjudandet omkring den 10 augusti 2023. Om Erbjudandets slutliga resultat bekräftar att de Rovio-aktier som har lämnats in i Erbjudandet, med beaktande av full utspädning, representerar mer än nittio (90) procent av samtliga emitterade och utestående aktier och röster i Rovio, och alla övriga villkor för genomförande av Erbjudandet som anges i villkoren för Erbjudandet då har uppfyllts eller om kravet på att de ska vara uppfyllda har frånfallits, kommer Anbudsgivaren att fullfölja Erbjudandet i enlighet med dess villkor. Om Erbjudandet fullföljs kommer vederlaget i Erbjudandet att betalas ut omkring den 17 augusti 2023 till varje aktieägare och optionsinnehavare i Rovio som giltigt har accepterat Erbjudandet och inte giltigt har återkallat sitt accept.
Kontrollräkningen stämde ungefär, och 96,3 % av aktierna har giltigt erbjudits.
Nästa steg: acceptans ska ges senast den 25.8 kl. 16:00, och pengarna kommer uppskattningsvis den 6.9.
Enligt det slutliga resultatet av Erbjudandet representerar de 73 397 174 Rovio-aktier som giltigt har erbjudits i Erbjudandet cirka 96,3 procent av samtliga emitterade och utestående Rovio-aktier och röster. Dessutom har 100 procent av Optionerna erbjudits i Erbjudandet. Då minimiacceptvillkoret och övriga villkor för genomförande av Erbjudandet har uppfyllts, kommer Budgivaren att genomföra Erbjudandet i enlighet med dess villkor.
Den efterföljande anmälningsperioden börjar den 11.8.2023 kl. 9.30 (finsk tid) och slutar den 25.8.2023 kl. 16.00
Budgivaren meddelar den preliminära procentsatsen för de Rovio-aktier som giltigt erbjudits under den efterföljande anmälningsperioden uppskattningsvis den 28.8.2023 och den slutliga procentsatsen uppskattningsvis den 30.8.2023. Vederlaget kommer att betalas till varje aktieägare som giltigt har accepterat Erbjudandet i enlighet med dess villkor under den efterföljande anmälningsperioden uppskattningsvis den 6.9.2023.
Så om man har mycket pengar över så finns den ovannämnda räntan tillgänglig, om jag räknat rätt.
Genom att köpa billigare och senare får man förstås mer avkastning.
Med högre handelskostnader blir avkastningen sämre.
Avkastningen borde vara nästan säker, visst kan man tjäna bättre på börsen med affärer som gått bra, eller så kan man förlora. Den senaste månaden på Helsingforsbörsen var +0,82%.
Så det här nöjet är nog mer något för de så kallade stora pengarna, som har pengar över och obetydliga handelskostnader.
Måste faktiskt säga att jag är något besviken över att det inte blev någon budstrid, och jag tycker inte att budet gör det fina varumärket rättvisa; möjligen spelade även marknadssentimentet in. Marknaden väntade sig också tydligt en fortsättning på budgivningen i början, eftersom kursen låg kvar över budpriset ett bra tag. Tack till Angry Birds för en, åtminstone för min del, ekonomiskt lönsam resa tillsammans
Trots att dagens stängning med en omsättning på bara några hundra var måttliga 9,235 EUR, var dagens genomsnittspris hela 9,27 EUR och omsättningen 761 kEUR. Vid 9,30 EUR eller högre omsattes över 25 000 aktier.
Jag skulle tro att det här handlar om så kallade ränteinvesteringar. När inlösenförfarandet pågår får man en dröjsmålsränta enligt räntelagen (för närvarande 4 % p.a.) på aktierna under inlösenprocessens gång fram till den dag då inlösen genomförs och aktierna övergår i Segas ägo.
Om någon har mycket kontanter och reglerna föreskriver att de endast får placeras i aktier, är dessa inlösenförfaranden ett av få sätt att få en helt riskfri avkastning på aktier. Om till exempel en förvaltare av en renodlad aktiefond har en negativ marknadssyn, kan man parkera kontanter i dessa och få en säker liten avkastning med nollrisk. I år har det varit helt normalt att man under ett pågående inlösenförfarande ibland betalar lite mer för aktierna än budpriset.
Hur snabbt skulle man kunna få ut pengarna från det här om man köpte från börsen nu? Man skulle kunna köpa en ganska rejäl post för t.ex. 9,175 på en gång.
Hur godkänns de återstående inlösenaktierna när den frivilliga försäljningen i augusti missades? Måste man skicka ett meddelande till Centralhandelskammarens inlösennämnd eller sköts det automatiskt så att pengarna kommer in på kontot?
Hur mycket får man egentligen för dessa Rovio-aktier till slut? 9,25 var det officiella inlösenpriset, kursen står nu i 9,33 och det känns som att många fortfarande fyller på i aktien över inlösenpriset.
Handeln lär avbrytas under januari, så det finns fortfarande lite tid att köpa en ”option” på att priset höjs i domstolen (detta är dock mycket ovanligt). Dessutom får man ränta under inlösenperioden genom att köpa nu; själv räknade jag ut att inlösenpriset (9,25) + ränta skulle motsvara en kurs på 9,45–9,50, men även detta beror på när betalningen (den s.k. ostridiga delen = 9,25 €/aktie) slutligen kommer in på kontot. Som snabbast har den kommit på ca 20 dagar (t.ex. Avidly, Kotipizza) från att handeln avbröts, och som långsammast har det tagit upp till 100 dagar (t.ex. Next Games, Basware).