Jag undrar var det där ryktet från WSJ om 11 € kom ifrån? Tänk om man har blandat ihop begreppen här och att det utöver Sega redan då fördes diskussioner med en annan part om ett bud på 11 €? Det här budet skulle bättre ta hänsyn till kassan, de egna aktierna och priset som bolaget noterades för på börsen.
Stora mängder säljs för 9,29€ och 9,30€. Något är definitivt på gång, marknaden kan inte bara vara helt snurrig utan anledning.. väl ![]()
Det är nog inte alls ovanligt att det fortfarande finns köpare i det här skedet, både till budpriset och till och med lite över.
Det har redan funnits två offentliga budgivare och det kan finnas fler i bakgrunden. De som köper nu tänker kanske att budstriden fortsätter och att buden stiger till 10–12 euro-klassen.
Det går troligen inte neråt, men det kan finnas en viss uppsida. I sig är det ju en riskfri investering.
Det verkar inte som att folk är särskilt intresserade av resultatrapporter längre, då den här @Atte_Riikola :s resultatprognos inför morgondagens fredag inte har delats här
Rovio Q1 perjantaina: Luvut enää toissijaisia Segan ostotarjouksen vuoksi - Inderes
Tillägg: Och de där helt rena kursspekulationerna bör i fortsättningen postas i den här tråden: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2) - #6130 käyttäjältä NukkeNukuttaja - Sijoittaminen - Inderes forum
Höjdpunkter januari–mars 2023
- Rovios koncernintäkter sjönk med 10,5 % till 76,0 miljoner euro (85,0). På jämförbar (*) bas sjönk intäkterna med 13,2 %. Den jämförbara minskningen berodde på den kraftiga peaken vid lanseringen av Angry Birds Journey under första kvartalet 2022.
- Koncernens EBITDA ökade till 12,1 miljoner euro (11,1), och EBITDA-marginalen ökade till 15,9 % (13,1).
- Koncernens justerade EBITDA minskade till 12,1 miljoner euro (13,6), och den justerade EBITDA-marginalen sjönk till 15,9 % (16,0).
- Koncernens rörelseresultat ökade till 8,8 miljoner euro (7,5), och rörelsemarginalen ökade till 11,6 % (8,8).
- Koncernens justerade rörelseresultat sjönk till 8,8 miljoner euro (10,0), och den justerade rörelsemarginalen sjönk till 11,5 % (11,8).
- Spelens bruttobokningar (gross bookings) sjönk med 10,9 % till 72,0 miljoner euro (80,8). Jämförbara (*) bruttobokningar sjönk med 13,6 %. Sekventiellt växte jämförbara spelbruttobokningar med 0,9 %, medan den amerikanska marknaden för mobilspel växte med 1,6 % (**).
- Rovios största spel under första kvartalet 2023 var Angry Birds Dream Blast, vars bruttobokningar ökade med 67,7 % till 24,9 miljoner euro (14,9).
- Investeringar i användarförvärv (user acquisition) minskade till 23,9 miljoner euro (31,1), vilket motsvarar 32,3 % av spelintäkterna (37,8).
- Det operativa kassaflödet minskade till -8,8 miljoner euro (14,0) på grund av förändringar i rörelsekapitalet (bonusutbetalningar i mars och utbetalningen för förlikningen i New Mexico-stämningen i januari).
- Resultat per aktie ökade till 0,10 euro (0,07). Justerat resultat per aktie var stabilt på 0,10 euro (0,10).
- Händelser efter rapportperiodens utgång: Den 17 april 2023 tillkännagav Sega ett rekommenderat kontanterbjudande på 9,25 euro per aktie till aktieägarna och 1,48 euro per option till optionsinnehavarna i Rovio. Det totala värdet av erbjudandet, baserat på samtliga 76 179 063 emitterade och utestående aktier i Rovio och samtliga 742 300 emitterade och utestående optioner under bolagets aktieoptionsprogram 2022A, uppgår sammanlagt till cirka 706 miljoner euro. Rovios styrelse, representerad av ett beslutsfört antal omfattande samtliga styrelseledamöter, har enhälligt beslutat att rekommendera aktieägarna och optionsinnehavarna i Rovio att acceptera erbjudandet. Aktieägare i Rovio som tillsammans innehar aktier motsvarande cirka 49,1 procent av de utestående aktierna och rösterna i Rovio har oåterkalleligen åtagit sig att acceptera erbjudandet, med förbehåll för vissa sedvanliga villkor. Erbjudandet förväntas för närvarande slutföras under det tredje kvartalet 2023.
Rovios omsättning för Q1 var något lägre än våra förväntningar, medan resultatet var bättre än väntat. Detta förklarades av en aningen lättare kostnadsstruktur än väntat i början av året. Nivån på användarförvärv (User Acquisition) var i stort sett i linje med våra förväntningar.
Spelspecifikt sjönk bruttförsäljningen för AB2 tydligt mer än väntat jämfört med föregående kvartal, men detta kompenserades av att Dream Blast gick starkare än väntat. Rubys prestation var något bättre än väntat, men i absoluta tal var omsättningsnivån för kvartalet låg.
Utsikterna som förutspår en stabil omsättning och ett stabilt resultat upprepades som väntat. Av de nya spelen har Muminspelet och Bad Piggies 2 avancerat väl i utvecklingspipelinen.
På grund av Segas uppköpserbjudande spelar Q1-siffrorna inte längre någon större roll för Rovios aktie. Men om man bortser från uppköpserbjudandet skulle Q1-siffrorna lämna en ganska neutral känsla. Med dessa siffror och utsikter skulle aktien inte heller ligga på nuvarande nivåer om inte uppköpssituationen gav stöd.
Senare i eftermiddag väntas en intervju med Alex. I och med uppköpserbjudandet blir det troligtvis den sista intervjun, även om det i rapporten konstaterades att affären förväntas slutföras under Q3’23. Som Rovio-analytiker är stämningen lite vemodig idag, eftersom bolaget har varit väldigt intressant och roligt att följa. Helsingforsbörsens “spelsektor” börjar bli tunn när Rovio lämnar, då Remedy blir “last man standing”, och i min radar finns det för tillfället knappt några andra potentiella börsnoteringar.
God vårmorgon från Rovios investerarkommunikation! Även om Atte redan håller på att ta farväl av oss har vi inte lagt ner pennorna, utan vi fortsätter att betjäna investerarna efter bästa förmåga. Här är sammanfattningsvis nyckelbudskapen för det första kvartalet och några frågor & svar: https://investors.rovio.com/fi/tiedotteet-ja-tapahtumat/ir-uutiskirje
Sega har i dag också publicerat sin delårsrapport och i bolagets massiva resultatpresentation på 75 sidor behandlas även Rovio på bilderna 44–54:
Här är ett par utvalda bilder:
Vi sparar Alex sannolikt sista intervju här också:
Stötte på det här, så delar det även här.
Rovios styrelses utlåtande om uppköpserbjudandet som publicerades idag finns här:
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/92e0c0c9-8913-428c-be43-6da65cbf8ca1
Här är ett utdrag ur den del av utlåtandet som är mest intressant för aktieägarna:
Länkar till presskonferensen som hölls igår finns också via detta meddelande:
Börskursen ligger fortfarande över budpriset – hur sannolikt tror du det är med ett bättre bud? Jag funderar bara på om jag ska sälja eller inte.
Här är min egen syn på saken från Q1-uppdateringens ingress:
Uppköpsprocessen har dock pågått ganska länge, så det skulle åtminstone enligt min mening vara överraskande om det fortfarande dök upp en konkurrerande friare som lade ett bättre bud på bordet och även fick Rovios styrelse på sin sida. I teorin är detta förstås fortfarande möjligt, men enligt min mening inte särskilt troligt.
Det dök upp ett meddelande på Nordnet om uppköpserbjudandet på Rovio. Jag har aldrig ägt en aktie i en sådan här situation förut, så skulle någon kunna förklara läget lite närmare?
Spelar det någon roll om jag accepterar uppköpserbjudandet eller om jag bara säljer av aktierna direkt? Tydligen får man pengarna först om 2 månader om man accepterar budet. Finns det någon anledning att vänta så länge på pengarna om man kan få dem direkt till kontot via börsen? Kan det fortfarande ske stora förändringar, som ett annat högre bud från något annat företag, eller kan affären med Sega fortfarande gå i stöpet av orsak x? Hur bör man agera i det här läget?
E: Vad händer om jag inte accepterar budet alls och inte säljer aktierna, omvandlas de tydligen automatiskt till Sega-aktier i något skede, eller?
Skillnaderna är:
-
Om du säljer direkt tillkommer courtage och du får det pris som erbjuds på marknaden. Detta är sannolikt väldigt nära budpriset, men inte nödvändigtvis detsamma. Pengarna kommer efter normal T+2-avveckling (och är hos Nordnet omedelbart tillgängliga för andra aktieköp)
-
Om du accepterar uppköpserbjudandet utgår inget courtage och du får exakt det pris som anges i erbjudandet. Pengarna får man vänta på i ett par månader
-
Om du inte accepterar uppköpserbjudandet händer ingenting till en början. Om uppköpserbjudandet går igenom (jag tror det är över 90 % som ska acceptera det) så tvångsinlöses resten så småningom och du får fortfarande budpriset. Denna process tar sin tid och det är värt att notera att aktien kan avnoteras från börsen innan detta, vilket innebär att aktierna kan vara lite “låsta” ett tag tills du slutligen får beloppet enligt erbjudandet.
Själv gör jag så med dessa att jag väntar in i det sista för att se om det kommer konkurrerande bud, och precis innan erbjudandet löper ut säljer jag på börsen till nästa köpare – den lilla prisskillnaden + kostnaderna är “ingenting” jämfört med att pengarna skulle vara låsta i månader tills de slutligen kommer. Den enda situationen där det kan vara vettigt att vänta är om positionen är löjligt liten (typ om du av någon anledning äger till exempel 2 st Rovio och courtaget vid försäljning skulle äta upp en stor del av summan), då det är till glädje att slippa kostnaderna. Och i en sådan situation är det nog smartast att bara acceptera erbjudandet och sedan konstatera att slantarna kom efter några månader, men att det åtminstone inte blev några kostnader.
Nej. De tvångsinlöses om 90 % + (?) accepterar erbjudandet. Det innebär att du även i det fallet får beloppet enligt uppköpserbjudandet, med maximal fördröjning.
I till exempel Cramo höjde köparen sitt bud när det annars riskerade att hamna under 90 %.
Även de som redan hade accepterat fick det höjda priset automatiskt.
Allt är möjligt även om Inderes ursprungligen ansåg att det inte skulle komma något bud. Nu kommer kommentarer om att det inte blir någon konkurrens.
Har det skrivits kategoriskt någonstans att det inte kommer något bud, eller har det sagts vara osannolikt? Stor skillnad.
Jag tycker att det betyder samma sak. Osannolikt och att det inte kommer något bud betyder nästan samma sak.