Der er tale om en lille canadisk softwarevirksomhed, der opererer i byggebranchen med 3D-visualisering, med USA som hovedmarked. De har en software ved navn Renoworks Pro, som man kan bruge til at planlægge f.eks. facaderenovering af en ejendom. Softwaren har den fordel, at alt materialet derinde: garageporte, maling, vinduer, ventilationsriste osv., er producenternes egne produkter. De har således branchens største database over producenternes produkter (ca. 350 producenter). Det gør det nemt for entreprenøren at sælge en facaderenovering direkte til kunden, f.eks. ved køkkenbordet, da slutresultatet kan ses med det samme.
Softwaren indeholder også en leadgenerator (liidigeneraattori) og andre funktioner. Det amerikanske marked er enormt, da der foretages ca. 7,2 millioner facaderenoveringer om året i USA.
Ifølge virksomhedens data øger deres program entreprenørens salg med op til 5 gange, hvilket meget vel kan være muligt; da jeg selv så brugen af programmet, må jeg sige, at det letter salget betydeligt.
Deres omsætning kommer fra softwaresalg, hvor det vigtigste er Renoworks Pro (2388 USD om året / 249 USD om måneden).
For et par år siden forsøgte Constellation Software at opkøbe dem 7 gange! Ifølge rygterne til en pris på ca. 0,75 CAD, men indvielsen (insidere), som ejer +40%, afviste købstilbuddet.
Derudover har virksomheden i årevis samarbejdet med en virksomhed ved navn Eagleview (markedsleder), som i årevis forsøgte at bygge en lignende software selv, men virksomheden skrottede projektet og indgik en samarbejdsaftale med Renoworks. Eagleview har 70.000 entreprenører i deres database, og de videresælger RW-softwaren i henhold til en aftale indgået for ca. en måned siden. Derudover har de en integration af RW’s program i deres egen software.
RW modtager 80 % af salget, der kommer via EV.
Så hvis den store samarbejdsaftale, der lige er startet, tager fart, er Eagleview helt sikkert den næste opkøbskandidat for virksomheden.
Det giver ingen mening for EV at betale RW en andel på 80 % af salget. Dette ville også passe godt ind i deres virksomhedsportefølje, da EV er en overskudsgivende virksomhed med en omsætning på ca. 300 mio.
De har et par konkurrenter i USA; den ene er det voldsomt underskudsgivende Hover, som allerede har rejst 120 mio. i finansiering, mens omsætningen kun er 22 mio. Desuden er der Chameleon Power med en omsætning på 7,9 mio., som Hyphen Solution købte i 2021; Chameleon fokuserer hovedsageligt på indretningsdesign.
Hvis man f.eks. skriver “Home Visualizer” på Google, bruger en stor del af de sider, der tilbyder disse tjenester, RW’s software.
Det forventes, at markedet for 3D-visualisering vil vokse med ca. 28 % årligt frem til 2030.

Hjemmeside: https://www.renoworks.com/
Tal:
Oms. 2020: 5,1m CAD, nettoresultat: 120k CAD
Aktier: 36m, GM: 68%
Oms. 2021: 5,5m CAD, nettoresultat: -600k CAD, GM: 62%
Oms. 2022: 5,9m CAD, nettoresultat: -1,3k CAD, GM: 63%
TTM: 5,99m CAD, nettoresultat: -990k, GM: 69%
Q2/23 oms. 1,7m CAD, nettoresultat 30k CAD, GM 71%
Q3/23 oms. 1,7m CAD, nettoresultat 68k CAD, GM 71%
Markedsværdi 11,6m CAD, EV 10,6m CAD
Kurs 0,285 CAD og aktier 40,66m
Derudover tror jeg, at sidste kvartal af sidste år bliver godt, da virksomheden i oktober oplyste, at de havde modtaget tilgodehavender for over 500k. Desuden købte et bestyrelsesmedlem 300k aktier yderligere i december.

Herunder er en video om softwaren, som virkelig åbnede mine øjne for dette.
https://youtu.be/z2H2MwSZ__0?si=_rKgLQdwrMn3hTtB
Efter min mening minder dette om XPEL, da deres succes også er baseret på softwarens database, som indeholder konstruktionstegninger til alle bilmodeller.
Herunder er også et interview med den administrerende direktør, hvor han gennemgår købstilbuddet. Snakken om købstilbuddet starter omkring 40 minutters-mærket.
En sympatisk fyr, der fortæller, at han har levet fra hånden til munden de sidste 17 år. Jeg forstår godt hans holdning til salget; jeg ville heller ikke selv sælge min egen ejerandel på 7 % i en overskudsgivende virksomhed til spotpris.