Selvom jeg nu har brugt en del tid på forummerne, tænkte jeg endelig, at det var på tide at åbne min første tråd. Jeg har længe fulgt Unity Technologies (Unity Software Inc, NYSE: U) og besluttede mig endelig for at investere med en lille startkapital (samtidig med at kursen steg til ATH-niveauer
), så lad os samtidig oprette en tråd. Firmaet er blevet berørt i nogle diskussioner på forummet (f.eks. i QT- og spilindustri-trådene), men jeg har ikke set meget diskussion om det – er der andre Unity-investorer blandt forummedlemmerne?
Produkt:
- Unitys kerneprodukt er Unity-motoren – en grafikmotor, der især bruges til at lave forskellige spil, men i stigende grad også til anden professionel brug, såsom industriel 3D-design.
- Omkring motoren er der bygget mange forskellige softwareløsninger (og også servicevirksomhed): bl.a. Unity Ads reklameplatformen, 3D-marketing- og salgsværktøjet Unity Forma og meget mere.
- Derudover driver Unity Unity Asset Store, hvor designere kan sælge deres skabte grafiske aktiver til andre (og Unity tager en bid af hvert salg).
Prissætning:
- Unitys kerneprodukt fungerer med årlige licenser. Prisen afhænger af teamstørrelse og andre parametre, men ligger i størrelsesordenen nogle hundrede dollars pr. måned pr. bruger (baseret på websideundersøgelse, sandsynligvis med årlig fakturering).
- Gratis prøveversioner er også tilgængelige i en begrænset periode.
- En helt gratis version er tilgængelig for enkeltpersoner og små organisationer => Opmuntrer til at prøve og bidrager delvist til licenssalg.
Firmaets korte historie
- Grundlagt i 2004 i København under navnet Over the Edge Entertainment, i dag med hovedkvarter i San Francisco.
- 2007: Virksomhedens navn ændres til Unity, og det er en af de første 3D-motorer, der understøtter den første iPhone.
- 2010: Unity Asset Store lanceres.
- 2014: Unity køber finske Applifier. Den oprindelige CEO og grundlægger David Helgason træder tilbage, og den nye (nuværende) CEO John Riccitiello tiltræder.
- 2016-2018: Flere finansieringsrunder. Ved afslutningen af finansieringsrunden i 2018 estimeres virksomhedens værdi til omkring 3 milliarder dollars. En hyppig række af virksomhedskøb begynder.
- 2020: Unity børsnoteres på New York Stock Exchange med en værdiansættelse på omkring 13,7 milliarder dollars.
Vækst og virksomhedskøb:
- Unity foretager aktivt virksomhedskøb: den seneste erhvervelse, der blev annonceret denne uge, er købet af Peter Jacksons effektfirma Weta Digital for 1,6 milliarder dollars. Dette vil helt sikkert tilføre huset grafisk ekspertise på højt niveau.
- Inden for de seneste 12 måneder har der været mindst 5 virksomhedskøb eller købsintentioner, og i tidligere år er der også foretaget meget aktive køb.
- Virksomheden har også aktiviteter i Finland (hvorfra de i 2014 købte Applifier, hvis teknologi dannede grundlag for udviklingen af Unitys reklameteknologi Unity Ads).
- Virksomheden er vokset stærkt: I Q3/2021-rapporten blev det konstateret, at omsætningsvæksten var 43% i forhold til Q3/2020, og den årlige vækst har været omkring 40% siden 2018.
- Antallet af store kunder (over 100.000 USD i omsætning pr. 12 måneder) er også stigende (Q3/21 vs. Q3/20 ca. +32%).
Aktie og nøgletal:
- Aktien er steget omkring 165% siden børsnoteringen i september 2020 (på skrivetidspunktet), og markedsværdien er allerede svimlende 51 milliarder dollars (181,94 USD pr. aktie).
- Unity genererer stadig tab – og har gjort det siden grundlæggelsen i 2004 (selvom tabet pr. aktie er faldet: Q3/21 EPS -0,41 vs. Q3/20 EPS -0,97 USD).
- Der er lagt helt enorme vækstforventninger i dette. Målt på nøgletal er aktien meget dyr på grund af den seneste tids stigning: P/B 26,11 og P/S 55,25 ved gårsdagens lukkekurs. Til sammenligning er f.eks. Autodesks P/S 17,89, Adobes 20,49, QTs 32,05, NVidias 35,09 og Facebooks/Metas 8,41 (og alle genererer overskud).
Risici
- Som med andre vækstvirksomheder er der lagt meget høje forventninger til Unitys vækst (som hidtil er blevet indfriet). Hvis disse ikke opnås, vil det helt sikkert blive en kold tur.
- Selvom antallet af kunder, der betaler meget, stiger, har Unity stadig brug for et meget stort (og konstant voksende) antal brugere for at nå målene.
- Den teknologiske konkurrence (især med Unreal) er meget hård, og der er investeret meget i virksomhedskøb: hvis Unreal (eller en anden mindre konkurrent) er i stand til nye innovationer, som Unity ikke kan matche, kan store kundeforhold hurtigt gå tabt.
- I fremtiden vil en større del af væksten muligvis komme uden for spilindustrien, hvor der også er mere konkurrerende software (hvis lidt mere præcist nedenfor). Der er ingen garanti for, at Unity vil være en lige så suveræn vindende teknologi i disse sektorer som i spil. Derudover kan spredning til flere sektorer medføre yderligere risiko for produktfragmentering (når man forsøger at være alt for alle).
Sammenligninger
- Den måske mest direkte sammenligning for Unity er Unreal Engine, som ejes af Epic Games (som er vurderet til omkring 30 milliarder dollars) og ikke er offentligt noteret, så værdiansættelsen er udfordrende. Unreal foretrækkes efter min opfattelse af mange udviklere, der laver AAA-spil med stort budget, fordi imponerende grafik er lettere at implementere med den. Unity fører dog inden for indie- og mobilområdet, og købet af Weta Digital kan vende denne situation på hovedet.
- Andre sammenligninger kunne være industriel designsoftware, men disse har en meget svagere (hvis nogen) position inden for underholdning. Eksempler er AutoDesk, KeyShot osv. Inden for grafik kunne Adobe også betragtes som en slags sammenligning.
Min investeringstese:
Unity interesserer mig især, fordi jeg tror, at det har potentiale til at blive en VIRKELIG stor aktør inden for underholdnings- og spilindustrien samt industriel design – især hvis virtual reality tager fart, som f.eks. Facebooks Mark Zuckerberg har malet et billede af. Bonussen her er dog, at Unity drager fordel uanset hvem/hvilke der vinder dette VR-kapløb, da disse VR-objekter i stor udstrækning skabes med Unity. Ifølge deres egen erklæring laves omkring 50% af alle mobilspil og omkring 60% af alt virtual reality-indhold på Unity-motoren.
Det er også fantastisk ved Unity, at indtægterne kommer fra mange kilder: Unity Asset Store, selve softwarelicenserne og annoncenetværket.
Nyttige links
Det var de vigtigste punkter. Hvilke tanker har andre forummedlemmer om Unity?