Denne tråd er en fortsættelse af kommentaren: Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1) - #10422 käyttäjältä Relaaja - Osakkeet - Inderes forum.
Forrige tråd:
Denne tråd er en fortsættelse af kommentaren: Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1) - #10422 käyttäjältä Relaaja - Osakkeet - Inderes forum.
Forrige tråd:
De første 10.000 indlæg er nået. Tak til alle meddebattører for en alsidig diskussion og for at opretholde trådens kvalitet!
Hvis ikke multiprojektmodellen fører til vækst i pengestrømmen, så har den i det mindste ført til vækst i antallet af indlæg i tråden ![]()
Remedy har delvist overholdt sin oplysningspolitik.
Smukke ord:
Oplysningspolitik - Remedy Investors (remedygames.com)

Det er alt for nemt for den administrerende direktør at glemme de små investorer. Vi kan enten tie stille og være søde eller kæmpe for vores sag. I “Roasten” havde jeg håbet på en ordentlig omgang grilning. Jeg forstår godt, at Inderes ikke har råd til det. Men nu sidder folk her på de glødende kul indbyrdes
. Tero Virtala ville nok grine ![]()
Ingen. Fortrolighedsaftale. Forhindrer. Fuldt ud. Vejledning. Af. Investorer.
Hvis Konecranes fik en 5-årig ordre på 100 mio. € fra Stora Enso, kunne man informere om det på f.eks. følgende måde:
“Konecranes har indgået en flerårig aftale med en af de tre største finske virksomheder i skovsektoren. Som følge af aftalen hæver vi den nedre og øvre grænse for omsætnings-guidance for 2024 med 40 mio. €…”
Information om præcise salgstal for spil aftales normalt med udgiveren, og hvis man ikke får tilladelse (jeg tror ikke, Remedy overhovedet har spurgt), kan man altid give guidance for f.eks. et interval for det samlede spilsalg i 2023 i antal eller for omsætningen i 2023. Det handler om vilje.
??? Mine offentligt udmeldte salgsprognoser for AW2 ligger over analytikerkonsensus ???
Der er pligt til at udstede nedjusteringer relateret til numerisk guidance. Bemærk især det punkt, jeg har markeret med fed:
Ved en nedjustering forstås en udsteders meddelelse om, at dens resultat eller finansielle stilling i regnskabsperioden afviger fra det, den tidligere offentligt har forventet eller hvad der med rimelighed kan udledes af dens øvrige tidligere offentliggjorte oplysninger, og at den pågældende ændring er så væsentlig, at den opfylder definitionen af intern viden i henhold til markedsmisbrugsforordningen (MAR). -Finanstilsynet (Finanssivalvonta)
Lovligheden af manglende numerisk guidance er så vidt jeg ved aldrig blevet testet i retten, og der findes i øjeblikket en stor gråzone i forhold til præcisionen og præsentationsformen af de fremtidsudsigter, som børsnoterede selskaber er forpligtede til at offentliggøre, hvilket betyder, at hver virksomhed de facto forudsiger, som det passer dem.
Dette er en tautologi, hvor man sætter Berkshire og WinCapita på samme linje. Det at man altid kan sælge sine aktier (tak skæbne for det) er ikke et argument for at lave dårlig investor relations.
En børsnoteret virksomheds vigtigste interessent er naturligvis ikke medarbejderne, partnerne, kunderne, bestyrelsen eller storaktionærerne, men alle ejere ligeværdigt. Også de tradere, du foragter. Virksomhedens ejeres – altså alle aktionærers – interesse går suverænt forud for alle andre interessenter. Det er ægte ansvarlighed fra ledelsens side, at de står til ansvar over for ejerne.
I Finland er der mange små virksomheder, hvor man tænker, at det er nok, at bestyrelsen og et par storaktionærer ved, hvad der foregår i selskabet, og offentlig information ses som et nødvendigt onde. Man virker ligefrem til at være bange for at udstede nedjusteringer. Man er altså bange for at fortælle ejerne, hvad der sker i det selskab, de ejer! Man skal konstant forsøge at kæmpe mod forkerte forretningsmodeller på alle mulige platforme og tage den magt tilbage, som retmæssigt tilhører investorerne ved ejerskab af selv en enkelt aktie. Selvfølgelig må jeg acceptere, at sådan en tankegang er idealisme, men jeg synes, det er afskyeligt, hvis disse misforhold betragtes som ønskelige og endda som en god og ansvarlig måde at handle på. Alle aktionærer skulle ikke vente over et år på salgstallene for Control; man kan med rimelighed antage, at aktionærer med intern viden vidste besked betydeligt tidligere end dig og mig.
Jeg kom til at tænke på, om Remedy har nogen forpligtelse til at udsende en meddelelse om ændrede forventninger i forhold til salget af Alan Wake 2, medmindre det ender med at sælge helt vildt, og Remedy dermed kan indtægtsføre en masse omsætning allerede nu. Intet andet scenarie vedrørende Alan Wake 2 ville vel kræve en sådan melding?
Jeg mener ikke nødvendigvis, at virkeligheden omkring Remedys investorkommunikation er så sort-hvid, som man kunne antage ud fra debatten. Her er min mening.
Er Remedys nuværende investorkommunikation i strid med investorernes interesser? Ja og nej. Den nuværende investorkommunikation tilspidser informationsasymmetrien mellem insiderne og manden på gaden. På den anden side – mod misbrug af dette findes der heldigvis lovgivning, præcedens og afsagte domme.
Samarbejdet med udgiveren gør sagen problematisk. Udgiveren har sandsynligvis større indflydelse på spillets økonomiske mål – det er blandt andet på baggrund af dette, de beslutter, om de vil indgå en aftale med spiludvikleren og på hvilke vilkår. Det er fuldt ud muligt, at spilselskabet reelt har helt andre forventninger til salget end det, der er fastsat i den fælles aftale. Kontraktmæssigt forpligter man sig til disse økonomiske mål samt vilkårene for indtægtsdeling, og der fastsættes sandsynligvis kontraktlige sanktioner for fortrolighed (NDA).
Men hvorfor ønsker udgiveren ikke at oplyse om spilsalget? Fordi udgivervirksomhed sandsynligvis også er en branding-forretning. Forestillingen om en kompetent udgiver, der fremtryller succeser, får spiludviklere til at indgå aftaler, og nogle udviklere til at acceptere dårligere vilkår, end de måske burde. Når salgsmålene endnu ikke er nået, eller der stadig er usikkerhed om at nå dem, er det sandsynligvis ikke i udgiverens interesse at kommunikere om det. Der kan naturligvis være andre årsager. Det er ikke nogen AAA “branchestandard”, at en 1M-milepæl altid offentliggøres, eller at den er den første. For eksempel er der for H2/2023-udgivelserne som Assassin’s Creed: Mirage ikke meldt andet ud, end at det var den bedste next-gen launch. Salget af Armored Core VI blev annonceret i forbindelse med 2,8 millioner solgte eksemplarer. Robocop meldte om ca. 450.000 solgte efter 2 uger. Mortal Kombat 1 annoncerede en milepæl på 3 millioner.
Hvis du er interesseret i, hvordan udgiveraftaler kan se ud, kan du læse artiklen nedenfor, hvor en udgiver offentligt fremlægger sin egen kontraktmodel. Og så vidt jeg forstår, er der her ikke tale om en AAA-udgiver. Jeg antager, at kontrakter for AAA-spil er væsentligt mere komplekse.
Jeg anbefaler at læse den; konsekvenserne af et kontraktbrud kan være meget barske. Definitionen af fortrolige oplysninger virker bred i en lægmands øjne. Samtidig kan et kontraktbrud fra spiludviklerens side, hvis der ikke opnås forlig mellem parterne, f.eks. føre til standsning af royaltibetalinger til udvikleren eller i værste fald overdragelse af IP-rettigheder vederlagsfrit til udgiveren, medmindre udvikleren tilbagebetaler udviklingsomkostningerne til udgiveren.
Dette giver en børsnoteret spiludvikler en ordentlig udfordring i forhold til investorkommunikation.
Hvis en spiludvikler offentliggør præcise salgsforventninger eller salgsdata uden udgiverens tilladelse, kan det bringe en betydelig del af udviklerens forretning i fare – for enkeltprojekt-studier praktisk talt hele deres forretning.
Er det så i denne situation i investorens interesse at få så præcis information som muligt på bekostning af risikoen for, at investeringsobjektet som følge heraf mister en betydelig del af sin værdi?
Dette er problemet, så længe et børsnoteret spilselskab samarbejder med udgivere.
Lad os dog samtidig sige, at hvis Remedy i overensstemmelse med sin strategi formår at styrke sin position i værdikæden og en dag udgiver sine egne spil selvstændigt, vil jeg være den næste lige efter @Pohjolan_Eka med tjære og fjer*, hvis der i den situation tilbageholdes oplysninger om spilsalg eller lignende vigtig information for investorerne.
“Schrödingers fortrolighedsaftale”
Hvis man begynder at tale om eksistensen af en fortrolighedsaftale (NDA), som jo er en del af udgivelsesaftalen, vil man sandsynligvis bryde fortrolighedsaftalen, fordi man taler om detaljerne i udgivelsesaftalen. Derfor kan ingen, der har underskrevet en fortrolighedsaftale, nødvendigvis direkte sige, at de har underskrevet en. Jeg er ikke juridisk kyndig, så ret mig endelig, hvis min fortolkning er forkert.
Dette hører til i samme kategori: Er det i investorens interesse, at Tero kommer til at tale over sig om detaljer i udgiveraftalen, når det i værste fald kan have ufatteligt alvorlige konsekvenser?
Lad det dog blive slået fast, at alt andet end det link, jeg har delt, er spekulation. Jeg arbejder ikke og har aldrig arbejdet i spilbranchen, og jeg kender ikke detaljerne i udgiveraftaler, spiludvikling eller udgivervirksomhed ud over det, jeg er stødt på i forbindelse med min investeringshobby, såsom den linkede artikel.
*Billedligt talt.
The image of a tarred-and-feathered outlaw remains a metaphor for severe public criticism (Wikipedia)
Jeg bliver nødt til lige at kommentere på det her med offentliggørelsen af salgstal, da jeg ikke bed mærke i, at nogen greb fat i de årsager, Tero nævnte – måske lidt mellem linjerne – under sit “roast”. Tero siger nemlig, at de ikke har behov for at “føre sig frem” endnu på nuværende tidspunkt, ligesom visse andre gør. Det betyder, at spillet sælger som forventet, og nu kommer Game Awards, måske nogle statuetter derfra og New Game+, så annonceringen af salgstal kan gemmes i marketing-arsenalet og bruges, når hypen omkring spillet ellers dør hen, og så kan de føre sig frem til den tid. Det virker til, at der ligger en decideret marketingstrategi bag, og at der ikke bare trækkes i trådene helt tilfældigt ;D
Jeg lagde faktisk mærke til præcis det samme, og optimistisk set er det en del af PR- og markedsføringsplanen: spillet lanceres sidst på året, spilanmeldelserne er fremragende og skaber hype, lige efter begynder der at komme “Årets Spil”-lister og galla-shortlists, og spillet ser i det hele taget ud til at få en god mængde fortjent medieomtale. Efter galla-mætheden og alt det andet begynder PR-regnen nok langsomt at aftage, og så er der brug for noget mere på det tidspunkt.
Man kunne spørge, om det at offentliggøre flotte salgstal på nuværende tidspunkt ville have skabt betydelig ekstra efterspørgsel oven i de fremragende anmeldelser og synligheden, eller om disse to ting ville være blevet pakket sammen, så der ikke ville være opnået nogen reel mærkbar ekstra effekt i stor skala udover et kortvarigt hop i aktiekursen? Jeg ved det ikke, men hos Remedy og Epic er der sikkert nogen, der ved noget om optimering af PR og “long tail”-salg for spil.
Det pessimistiske synspunkt er naturligvis, at man undgår at oplyse salgstal ved at henvise til kontraktlige spidsfindigheder, og at hypen mest af alt er hyggelig snak på de sociale medier, men at der ikke ruller penge ind på Remedys konto lige foreløbig – eller i hvert fald ikke i det omfang, man havde forventet. Og da jeg selv har arbejdet lidt i en lignende branche, ved jeg af erfaring, at såkaldte “succesmeddelelser x tid efter lanceringen af et nyt produkt” er ret standard, så i den forstand er der et lille spørgsmålstegn i luften, når udmeldingerne er så uklare.
Sidste øjebliks TGA-optakt.
Selvom situationen var jævn for et par dage siden, er Baldur’s Gate 3 desværre stukket af.
Den samlede stilling for Game of the Year-priser før TGA:
Baldur’s Gate 3 - 18 (Medier: 14 | Læsernes valg: 4)
Alan Wake 2 - 8 (Medier: 7 | Læsernes valg: 1)
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - 7 (Medier: 7 | Læsernes valg: 0)
De sidste to døgn har altså været præget af Baldur’s Gate 3’s dominans. Desværre vandt det også GameSpots GOTY. Dette var en vigtig kamp, da det var et af de få større spilmedier, der gav Alan Wake 2 en perfekt 10/10-anmeldelse.
På den anden side er det at ligge side om side med Zelda (på dette tidlige stadie) noget, man ikke lige umiddelbart ville have troet for bare et par måneder siden ![]()
Vi får se, hvad natten bringer.
Kilde: (1)
Min forudsigelse er, at AW2 snupper et par statuetter, men GOTY går til favoritten (Baldur’s Gate 3). Nå, det finder vi ud af om et par timer, forhåbentlig tager jeg fejl.
Bedste fortælling: Alan Wake 2
Mindst én statuette er i hus.

Bedste Art Direction: Alan Wake 2

https://www.polygon.com/game-awards-tga/23992657/musical-guest-alan-wake-2-old-gods-of-asgard
“Og med al respekt for Halsey, Sting og Imagine Dragons, så fik dette lineup alle tidligere års musikalske gæster til at ligne babyer.”
Man må virkelig tage hatten af for den finske kunnen. Det er ikke ligefrem nemt at skille sig positivt ud i det selskab. Stærkt.
Bedste spilinstruktion: Alan Wake 2

- tæller indtil videre: 3
GOTY: Baldur’s Gate 3
Lidt som man kunne have forventet.
Men tre statuetter i denne konkurrence er bestemt ikke en dårlig præstation.
– Man kan vel sige, at det vandt i de kategorier, hvor det var helt berettiget, og at prisen gik deres næse forbi, når der var en begrundet bedre kandidat til stede. Måske kunne prisen for lyddesign også have været inden for rækkevidde, men sådan blev det denne gang.
Analytikerens kommentarer fra morgenrapporten. ![]()
Remedy Entertainment Oyj Pressemeddelelse 08.12.2023 kl. 08.00
Remedy Entertainment og Epic Games Publishing har i dag annonceret, at “The Final Draft”, den længe ventede New Game Plus-tilstand til Alan Wake 2, vil være tilgængelig på alle platforme den 11.12. Den nye gratis opdatering kommer efter, at Alan Wake 2 vandt priserne for bedste instruktion, bedste historiefortælling og bedste visuelle design ved The Game Awards, og var det spil med flest nomineringer ved begivenheden.
Ved begivenheden optrådte det finske band Poets of the Fall som det fiktive band Old Gods of Asgard og fremførte deres utroligt populære sang Herald of Darkness fra Alan Wake 2. Alan Wake-skuespillerne Ilkka Villi og Matthew Porretta gik på scenen sammen med Remedys kreative direktør Sami Järvi og skuespilleren David Harewood for at genskabe en mindeværdig scene fra selve spillet.
“The Final Draft” indeholder en ny slutning på historien i Alan Wake 2, som helt sikkert vil vække spekulationer og teorier blandt dedikerede fans. Der findes også nye historieelementer i form af videoer og manuskriptsider, som er blevet tilføjet til New Game Plus-oplevelsen. For at låse op for New Game Plus-tilstanden og opleve “The Final Draft” kræves det, at man har gennemført Alan Wake 2 én gang. Spillerne beholder alle våben og karakteropgraderinger optjent i løbet af det første spil. De får brug for dem, når de forsøger at imødegå den ekstreme udfordring i den nye Nightmare Difficulty-sværhedsgrad. Spillerne skal forberede sig på forstærkede fjender, der vil presse deres færdigheder til det yderste.
Alan Wake 2 tager spillerne med ind i en psykologisk gyserhistorie set fra to spilbare karakterers perspektiv. Saga Anderson sætter sit liv på spil for at opklare et forfærdeligt mordmysterium i det nordvestlige USA ved Stillehavet, mens Alan Wake forsøger at omskrive sin virkelighed for at flygte fra det rædselsvækkende Dark Place i New York.
Se Alan Wake 2 Accolades-traileren
Alan Wake 2 udnytter fuldt ud kraften i moderne spilkonsoller og computere. Med Northlight-spilmotoren, som er udviklet af Remedy Entertainment, vil spillerne møde skræmmende overnaturlige fjender i desperate situationer fulde af spænding og overraskende vendinger. Saga Anderson og Alan Wake er to helte i to separate virkeligheder, der er forbundet på måder, som ingen af dem kan forstå.
Der stod heller ikke noget om salgstal i den pressemeddelelse, og hvis man ikke er i stand til at konstatere, at AAA-spillet endelig har solgt over en million eksemplarer, så er min egen fortolkning stadig, at salget er under det, selvom forventningen er over 2 millioner solgte eksemplarer i år.
Min fortolkning er, at der bliver pisket en lidt for stor stemning op omkring disse salgstal. Og omkring Teris optræden i Roasten.
Tero klarede Roasten professionelt. Verpu kunne måske have været endnu mere barsk. Hvad angår salgstallene, er det helt naturligt, at et børsnoteret selskab fortæller om dem, når tiden er inde, det vil sige i det næste kvartalsregnskab. Medmindre der er noget virkelig usædvanligt ved salgstallene, som i den ene eller anden retning ville påvirke aktiekursen væsentligt og på en usædvanlig måde.
På nuværende tidspunkt anser jeg det i hvert fald for meget sandsynligt, at salget er godt. Ikke på GTA-niveau, men et godt stykke over Control.
Som Tero begrundede i Roasten, er det omsonst at give for korte øjebliksbilleder af tallene, da de kan variere en del, især i den tidlige fase efter lanceringen – når rabatter, prisuddelinger og markedsføringstiltag stadig er i vente.
Og Tero afslørede da også lidt med sin udstråling og sit skæve smil.
![]()