En tråd for spilvirksomheder og nyheder, der mangler deres egen livlige tråd. Idéen er at føre en generel diskussion om virksomheder, der opererer i spilbranchen, fremhæve interessante nyheder, overveje forskellige virksomheder fra et investorsynspunkt og samle diskussionsdeltagere, der er interesserede i spilvirksomheder, i den samme tråd.
Idéen om at åbne en ny tråd opstod med den seneste ideresPod, hvor Atte og Verneri åbnede op for den nuværende tilstand af spilmarkedet og overfladisk gennemgik flere spilvirksomheder. På forummet findes der i øjeblikket ingen passende tråd for emnet, hvor man f.eks. kunne udveksle tanker om virksomhederne fra denne podcast. Det er ikke relevant at oprette en separat tråd for alle virksomheder, så lad os se, om der er efterspørgsel efter en sådan generel tråd om spilvirksomheder. Denne specifikke podcast kan også fungere som en åbning for diskussionen:
Fantastisk, at podcasten inspirerede til at åbne denne tråd! Her er et par hjemmesider, der holder dig ret godt opdateret med nyhedsstrømmen fra branchen.
Her er endnu en svensk hjemmeside, hvor du kan finde spilfirmaer noteret på børsen: https://gamingaktier.com/aktieguide/
Ikke alle af dem har analytikerovervågning/prognoser.
Man kunne tage et par interessante slides og pointer fra Newzoos seneste rapport om væksttal for spilbranchen og poste dem her, hvis det er gået nogens forbi i Remedy-tråden.
Vi forventer, at spilmarkedet i år vil vokse med 19,6% til 174,9 milliarder dollars. Dette er 15,6 milliarder dollars mere end vores tidligere prognose, som vi lavede ved pandemiens start.
PC-spil vil generere 37,4 milliarder dollars i 2020, sammenlignet med vores tidligere prognose på 36,9 milliarder dollars.
Mobilspil vil generere 86,3 milliarder dollars i 2020, hvilket er 77,2 milliarder euro mere end den tidligere prognose.
Konsolspil vil generere 51,2 milliarder dollars i 2020, hvor vores tidligere prognose var 45,2 milliarder dollars.
Vi forventer nu, at spilmarkedet vil vokse til 217,9 milliarder dollars inden 2023, hvilket betyder en stærk +9,4% CAGR (Compound Annual Growth Rate) fra 2018-2023. Dette er mere end vores tidligere prognose på 200,8 milliarder dollars.
Baseret på engagement metrics data fra de seneste måneder ser vi, at forbrugerne stadig engagerer sig mere i spil end før pandemien - selv på markeder, hvor lockdowns for længst er fjernet.
Første halvdel af 2020 oplevede en top i markedsvæksten. Selvom nogle forbrugere måske spiller mindre efter pandemiens afslutning, tyder alle tegn på, at en betydelig del af omsætningsvæksten og engagementet er permanent.
{“content”:“God idé til en tråd! Nogle gange har diskussionen en tendens til at glide ud af emnet, f.eks. i Remedy-tråden Men her kan vi diskutere hele branchen i et større billede! ”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Er der mon forskning i historien om, hvordan lanceringen af nye konsolgenerationer påvirker spilmarkedet? Man kunne forestille sig, at der i det mindste kommer et midlertidigt boost i forbruget, og at nye husstande igen deltager i spilfesten. I hvert fald i min omgangskreds er der familier, der endnu ikke ejer konsoller, men som det sidste år har talt om at vente på PS5-udgivelsen for at få en konsol til de små. Og på dette tidspunkt tør man ikke længere købe en gammel ”,“target_locale”:“da”}
Helt sikkert kommer nye konsolspillere med, men samtidig er der millioner af PS4-ejere, der først køber en konsol, når der kommer et spil, de bare skal have med det samme. EA’s sportsspil kom vist alle til fireren, selvom de også virker på femmeren, og det mindsker lidt gruppepresset til at skaffe sig en konsol med det samme, som der i forvejen virker til at være for få af. De få store udgivelsesspil vil dog nok sælge som varmt brød, for man skal jo have et spil til den. Jeg har en vanvittig mængde PS Plus-gratisspil i mit bibliotek, som jeg endnu ikke har prøvet. Jeg har også forstået, at der i starten kun vil blive solgt digitale versioner af konsollen.
Eksempler er den tidligere Playstation 4 (udgivet 15.11.2013) og XBOX One (udgivet 22.11.2013). Diagrammet ser ud til at vise en lille vækst, men jeg gætter på, at konsollen i sig selv ikke er årsagen, men snarere den generelle globale vækst i spilmarkedet. Sony og Microsoft vil naturligvis få indtægter fra lanceringen af en ny platform. En ny platform kan lokke mange nye spillere, men der er også dem, der forlader spillet og ikke køber en ny konsol.
Det bliver også interessant at se, om corona har en betydelig indvirkning på konsolsalget.
Desuden får mobilspilmarkedets dominans, set i forhold til spilmarkedets omsætning, konsolsegmentets bevægelser til at se ret små ud. Historiske data er dog ingen garanti for fremtiden, og jeg er heller ikke nogen guru, men dette er mine tanker.
Jeg kan også tage helt fejl.
I InderesPod 81 fortæller Verneri, hvordan hans RTX ryger, når han spiller Control. Det fik mig til at tænke på, hvilke specifikationer @Verneri_Pulkkinen PC’en har? Denne tråd virkede som et bedre sted at spørge end de virksomhedsspecifikke spiltråde..
Først og fremmest en stor tak til InderesPod. Det var nok en længere pod end normalt, men jeg ville gerne have lyttet længere.
Jeg kiggede på Sonys nøgletal i øjeblikket, da PS5 nærmer sig. P/E for næste år er 16, EV/sales 1. Ifølge Marketscreener er den gennemsnitlige målkurs fra 23 analytikere 12 % højere end den nuværende kurs. Når man ser på kursudviklingen, kan man bemærke effekten af PS4-udgivelsen. Efter 2013 er aktiekursen steget markant, så jeg overvejer at købe aktier med PS5-udgivelsen i tankerne. Jeg tvivler på, at salget vil skuffe voldsomt.
Jeg ville købe det nye AC Valhalla på Steam i går. Jeg blev forvirret, da jeg ikke så store bannere, selvom det var udgivelsesdatoen, og jeg kunne heller ikke finde spillet i hele butikken. Forbavset gik jeg til EGS, hvor jeg fandt bannere og købte spillet derfra. Grunden til, at jeg forklarer dette på et forum, er, at jeg overhovedet ikke havde indset, at spillet var EGS-eksklusivt til pc, selvom jeg har fulgt meget af hypen omkring spillet. Forbrugere begynder altså ifølge denne observation at tilpasse sig EGS-strategien, da der ikke længere vælges klager ud af enhver mund som for 1-2 år siden.
De fleste, der spiller Ubisoft-spil, køber dem nok til Uplay (eller nu Ubisoft Connect). De fleste Ubisoft-spil er også bundlet med grafikkort og processorer, hvilket betyder, at spillene kan købes betydeligt billigere. F.eks. betalte jeg selv 15 € for Valhalla.
Det er et ret godt træk fra Ubisoft, at spillene ikke sælges på Steam. For Watch Dogs var i hvert fald sådant noget bras med hensyn til pc-optimering, at anmeldelsen på Steam ville have været højst “Mixed” eller “Mostly negative”. Praktisk nok kan man ikke give anmeldelser i Uplay eller Epic Store.
Hver sin smag… Jeg ville nu ikke købe ny hardware for et enkelt spils skyld Indtil videre har jeg også forsøgt at undgå Uplay så meget som muligt og købe Bugsofts spil enten fysisk til PS4 eller fra butikken til PC.
Det ville nok ikke mange andre heller, men min pointe var, at næsten hvert lidt dyrere grafikkort eller processor ofte har et spil pakket med. Hardware-køberen kan sælge det videre, og samtidig kan dem, der er interesserede i spillet, købe spil billigere end den vejledende udsalgspris.
F.eks. har nylige bundle-spil inkluderet Watch Dogs Legion, Call of Duty Black Ops Cold War, Assassin’s Creed Valhalla, Far Cry 6, Death Stranding, Division 2 osv. osv.
Og hvis du gider at jagte disse spil fra dem, der køber hardware, og du tilhører dem, der finder en sælger (efterspørgslen efter spillet er sandsynligvis meget højere end udbuddet af bundlepass), så har du fortjent rabatten Jeg har ikke selv gidet, men hvis det kom op, ville jeg gerne købe det for 15€ også
Ja! Faktisk har jeg tænkt lidt over, om processoren er tilstrækkelig til grafikkortet, så måske er der nogen her, der har en mening.
Jeg ved ikke, om dette passer til emnet for tråden, men hvis denne tråd er mere “sladderagtig” end de seriøse virksomhedstråde?
RTX 2080
i-7700K 4,2 GHz
32 GB RAM
De 3000-serier fik priserne på 2000-serierne til at falde. Jeg kunne overveje at købe en til min maskine på et tidspunkt, men den nuværende kører også fint.
Jeg har selv, Vepu, hvis du vil have en “benchmark”, så her er min computers specs (de vigtigste):
NVIDIA GeForce GTX 1080ti
Intel i7-9700K
16 GB RAM
Så processoren er nok lidt overdrevet i forhold til GPU’en
Kun en konfiguration tunet ind i Cirrus er tilladt i det allerhelligste, så man med sikkerhed kan høre sin egen puls, når blodtrykket stiger, og kurverne på skærmen bevæger sig i uønskede retninger
Næste gang jeg får tid til at spille, er måske i 2023 eller 2024.. PS6 er nok ikke ude endnu, så om et par år bliver det en femmer til Black Friday-tilbudene.
PC-gaming blev for længst for dyrt for den lejlighedsvise spiller på grund af hardwarekravene
Det blev da helt off-topic.. nå, måske finder nogen Cirrus på denne måde. Det revolutionerede i sin tid undertegnedes opfattelse af en stilfuld og lydløs computer.