Remedy - Finlands stolthed inden for AAA-spil (Del 2)

Så vidt jeg forstår, vil det ikke fremgå af Q2-omsætningen/resultatet. Det bliver stående på balancen og afventer spillets udgivelse.

:backhand_index_pointing_down:

Tuomas Puha:

We are giving Control Resonant, by far Remedy’s biggest marketing campaign, to support the game.

Control Resonant Developer Remedy Admits Packed September Release Window 'Is Challenging,' but It Has a Plan

9 Synes om

Håbet er lysegrønt, som man siger…

Det er dog nok mere sandsynligt, at Annapurna, som medfinansiør af spillet og deltager i filmfestivalen(?), også har fået trumfet nogle af deres andre produkter igennem til fremvisning…

Festivallen har tilsyneladende også, efterhånden traditionen tro, udvalgt over ti spil til fremvisning igen i år; det virker til, at festivallen i sin nuværende form dækker over en slags spilafdeling udover film. Control er altså ikke en unik undtagelse her.

Tribeca will host “Control Resonant: Beyond the Oldest House.” The panel will showcase the upcoming title by Remedy Entertainment. Creative Director Mikael Kasurinen will be joined by filmmaker Nia DaCosta to talk about the upcoming game set in the Control universe.

Jeg ser det selv som en mulighed, at Annapurna, efter en eventuel succes med Control: Resonant, overvejer mulighederne for en TV-serie eller film. Som det er nu, er Remedys Alan Wake og Control dog stadig for ukendte for det brede publikum. Hvis spillet får succes og bliver mere kendt for en bredere skare, vil det muliggøre overvejelser om en filmatisering. I øjeblikket er Remedys fanbase stadig så lille og begrænset, at det ikke skaber et tilstrækkeligt fundament for at lave en succesfuld filmatisering.

7 Synes om

Andre har måske et bedre indblik i dette, men baseret på min egen research via Google, vil jeg tolke det sådan, at Steam, PS Store osv. selv holder på pengene indtil udgivelsen. Det betyder, at vi næppe får nogen form for data relateret til salget i selskabets officielle Q2-rapport. Jeg nåede ellers lige at blive lidt begejstret for, om man via “modtagne forudbetalinger” kunne estimere antallet af forudbestillinger. Selskabet ser dog ikke ud til at specificere andre kortfristede forpligtelser i deres rapport, så det ville nok under alle omstændigheder have været et datapunkt på et alt for overordnet niveau.

4 Synes om

Her er metoden i henhold til IFRS-standarden. Her er Geminis resumé, da jeg selv er fuldstændig amatør på dette område.

Ved forhåndssalg af spil kræver IFRS 15-standarden, at indtægter fra salget ikke må indregnes som omsætning umiddelbart ved modtagelse af betalingen. Forudbetalinger indregnes i balancen som periodeafgrænsningsposter (eller gæld), og indtægten indregnes først på spillets udgivelsesdato eller det tilsvarende tidspunkt, hvor kunden får adgang til spillet.

Det betyder, at Q2-salget bør fremgå af balancen, men netop ikke som omsætning.

11 Synes om

Ja, disse ting er velkendte her. Og du refererede sikkert ikke engang specifikt til min besked. Min egen pointe lige nu er, at hvis der slet ikke kommer nogen penge på forhånd fra disse udgivelsesplatforme, men de beholder dem selv indtil udgivelsen, så vil der ikke være noget i balancen, der indikerer salg af Control.

Så selvom Remedy vidste på euroen, at de vil modtage mindst 2 millioner fra Steam den 30.9 (et tal grebet helt ud af luften). Dette ville altså være forudbestillinger foretaget på Steam senest den 30.6. Et sådant tilgodehavende er i hvert fald ikke, med min viden, modent til at blive bogført i regnskabet. Hvis der kommer penge ind på selskabets konto, ændrer det naturligvis sagen. Selskabet kan selvfølgelig give en noteoplysning herom, men det tvivler jeg stærkt på.

2 Synes om

Ja, det er relateret til emnet, og jeg har faktisk selv googlet og undersøgt det samme.

Ja, vi har nok læst mange af de samme indlæg igennem. Min opfattelse er, at det er muligt, at der faktisk kommer betalinger i retning af Remedy pr. 30.6. Det forlyder, at i hvert fald Steam udbetaler penge fra forudbestillinger, hvis udgiveren er tilstrækkelig stor / troværdig. Jeg vurderer, at Remedy som et børsnoteret selskab helt sikkert ville falde i denne kategori.

Ud fra dette, hvis der kommer penge til Remedy, vil salget efter min nuværende forståelse fremgå af balancen som kontraktlige forpligtelser (contract liabilities), da aktiverne i virksomheden stiger, men da de er betinget af spillets udgivelse, skal de også bogføres som en tilsvarende gæld.

Og dette gælder kun for Steam; det er en anden sag med f.eks. Sonys og Microsofts forretningsmetoder.

5 Synes om

Sam Lake har også tidligere været gæst på Tribeca Film Festival; i 2023 havde han og succesinstruktøren Mike Flanagan en promoveret samtale med publikum der i forbindelse med Alan Wake II. Det er sikkert et godt sted at bygge bro mellem spil og filmverdenens mainstream. Der er derfor næppe tale om, at Annapurna har tvunget noget igennem for at få det fremvist.

2 Synes om

Måske har denne allerede været her, eller måske ikke, men her er et godt klip uden alt for meget snak, så man også kan lytte til det fantastiske lydunivers.

18 Synes om

I disse ser kampene meget mere clean ud, end de gjorde i de første gameplay-videoer. Især fra 4:55 og frem kan jeg godt lide, hvordan der kæmpes nærmest i luften, og fjenderne bliver slået ned. Der er sikkert rigtig mange rum at udforske med masser af detaljer i det dukkehus.

5 Synes om

I dag stødte jeg for første gang på reklamer for Control Resonant på YouTube. Det var vist omkring 20-30 sekunder før videoens start, som ikke kunne springes over. Sangen Manalan Mailla spillede i baggrunden.

14 Synes om

Manalan Mailla har faktisk intet at gøre med Remedy-universet (Remedyverse), men beskriver snarere rejsen for en Remedy-investors ejerskab, blandt andet:

Jeg drømte et ondt mareridt
Om den gamles vuggen

Alt smukt er forsvundet
Sjælens klang er slukket

Fortiden må mistes
Fremtiden ukendt
Rækker mod det høje

De gyldne lænker besejrede jeg
Det rustne jern hængte jeg op
Den ensomme nat overvandt jeg
Der fandt jeg også mig selv

Min fortid mistede jeg
Al tid tabte jeg

Gad vide om Vilma Jää har et par Remedy-aktier i porteføljen, købt i de gode år.

Ytd +0.37% :fire::fire::fire:

24 Synes om

Det ser godt nok ud som en ret kedelig omgang grød. :sweat_smile: Vi skriver herrens år 2026, og hvis det her er det bedste, spilbranchen har at byde på, så er det jo godt for Remedy.

Man må håbe, at de andre udgivelser er på samme niveau, så vi kan få lidt medvind i Finland gennem succes!

1 Synes om

Det er jo rent og skært et spørgsmål om smag og behag. For mit vedkommende har det her spil vakt så meget interesse, at jeg har tænkt mig at anskaffe en PS5 Pro til efteråret. Den anden store interesse er selvfølgelig GTA 6.

Jeg har ikke spillet aktivt på konsol/PC i næsten 15 år, men børnene begynder efterhånden at nå en alder, hvor vi kunne prøve nogle spil, og vi kan begynde at få glæde af konsoller. Her i foråret har vi allerede spillet lidt Minecraft på en Linux-bærbar.

Egentlig betyder hverken din eller min holdning noget som helst for investeringscasen :smiley:

25 Synes om

Frisk preview fra for 3 timer siden

15 Synes om

Dette er jo præcis som en gentagelse af 2019. @timontti er begejstret for Control i tråden. Kursen er ovenikøbet på samme niveau som i 2019 :joy:

40 Synes om

Control Resonant har sandsynligvis allerede opnået over en million wishlists alene på Steam.

En ting, som jeg selv har håbet på fra marketingafdelingens side, er skabelsen af en følelse af “FOMO” eller fællesskab omkring lanceringen af Resonant. Mange andre udgivere benytter sig af dette ved at annoncere, når milepæle som en million wishlists overskrides, og derved styrker de billedet af, at udgivelsen bliver stor, og at mange spillere ser frem til den.

For eksempel DeepSilver med Metro 2039 allerede i starten af maj:

Capcom og Resident Evil Veronica:

24 Synes om

Indtil videre har vi konstant hørt fra Tero, at han ikke kan oplyse de og de tal, fordi udgiveren fortæller det, hvis de har lyst. Det er virkelig interessant nu, hvor Remedy selv udgiver, om de vil dele disse oplysninger nemmere eller ej. Min egen wishlist-algoritme siger, at Control Resonant ligger på 700k wishlists :slight_smile: lad os se, om de på et tidspunkt fortæller noget om det. Efter min mening ville det være god markedsføring at annoncere en million, hvilket absolut bør udnyttes. I mellemtiden ved jeg ikke, hvad der er galt igen, da Resonant praktisk talt er forsvundet fra alle PS Store-lister. Spillet kan dog stadig findes i butikken via søgning.

13 Synes om

Til generalforsamlingen forstod jeg i hvert fald personligt ud fra JC’s kommentarer, at vi ville høre om disse i den nærmeste fremtid. Jeg antog, at det ville komme her under SGF + den øvrige promovering.

Da Metro 2039 annoncerede 1 mio. wishlists, lå Resonant nogenlunde på samme niveau i Steam Wishlist-rangeringen. Det er over en måned siden, og der har været store markedsføringsstød i mellemtiden, så set over alle platforme er vi helt sikkert allerede over 1 mio. wishlists.

6 Synes om

Bekræftelse af det tidligere. Valor Mortis flyttes fra Resonant den 24.9 → 13.10

“As soon as Control announced September 24th, we knew we were moving the date.”

One of fall's coolest games has been delayed to October to avoid a September crush

Er Silent Hill: Townfall den næste :wink:?

30 Synes om

image

Jeg fik lov til at spille Control Resonant i år til Summer Games Fest. Jeg spillede spillets åbning i omkring en time, og derefter et Evacuation Zone-segment for virkelig at få en fornemmelse af gameplayet på et højere niveau. Dette 20-minutters segment foregår lidt efter begyndelsen, da jeg ikke har tilladelse til at vise spillets åbning. Gameplayet er meget anderledes end i det første Control, og selvom jeg savner stilen fra det første, er dette her fantastisk sjovt. Denne efterfølger er fokuseret på nærkamp, action-baseret hack-and-slash-kamp med strejf af RPG-progression. De LANGE færdighedstræer (skill trees) føles som om, de vil holde gameplayet friskt gennem hele spillet, da det vil tage tid at låse op for alt.

Det, der fangede mit øje med det samme, er hvor intuitivt det føltes – det var øjeblikkeligt velkendt. Det føles hurtigt, responsivt og gennemført. Min eneste klage indtil videre baseret på det lille segment, jeg så, var, at tutorial-delen var længere end nødvendigt. Styringen er så naturlig, hvis man har spillet et hvilket som helst andet actionspil, at tutorial-segmentet føltes unødvendigt. Alt i alt har dette gjort mig spændt på den fulde udgivelse, og jeg kan ikke vente med at prøve det fulde spil.

32 Synes om