Det var iøjnefaldende i traileren, at gameplay er fuldstændig skjult – måske er det meget godt, da den forrige trailer ikke vakte den store begejstring.
En lancering i september er rent harakiri, og i den næste kvartalsrapport og de kommende analyser vil vi helt sikkert igen høre påstande om, at salget i de første uger ikke er væsentligt, når man spiller det lange spil. Covid reddede Control, så intet andet end en global ebola-epidemi kan redde Resonant nu.
Der er allerede tæt pakket, og listen mangler endda Microsofts store udgivelser:
03 Sep The Blood of Dawnwalker
08 Sep: Halloween: The Game
15 Sep: Wolverine
17 Sep: Trails in the Sky 2nd Chapter
17 Sep: Warhammer 40,000: Dawn of War IV
22 Sep: Dune
24 Sep: Silent Hill Town falls
24 Sep: Control
25 Sep: Onimusha
01 Oct: Dynasty Warriors
01 Oct: Rayman
02 Oct: Ace Combat 8
På den anden side har ledelsen nu muligheden for at udskyde spillets lancering til næste år.
Det er godt nok en pessimistisk modtagelse, bekræftelsen af udgivelsesdatoen har fået herinde. Efter min mening overses et vigtigt punkt: sammenlignet med de mest seriøse konkurrenter i samme udgivelsesvindue (jeg mener, at Wolverine og Onimusha helt klart går efter det samme publikum), koster Control Resonant 10€ mindre. Jeg vil påstå, at en sådan “rabat” har betydning, når spillere overvejer, hvilket spil de skal købe på selve udgivelsesdagen.
Hvis vi skifter til noget lidt mere positivt, så ser de foreløbige tal for forudbestillinger ud til at være rimelige. Placeringerne er, så vidt jeg forstår, baseret på omsætning og ikke antal solgte kopier. I går åbnede pre-orders samtidig for alle nedenstående spil, så de er ret sammenlignelige – i hvert fald blandt dem, der ligger i samme udgivelsesvindue.
Game
Release date
Base edition, $
Steam Wishlist
Top selling, Steam
Top selling, PS Store, US PS5
Marvel’s Wolverine
15.9.2026
69.99
N/A
N/A
9
Control Resonant
24.9.2026
59.99
40
33
54
Silent Hill: Townfall
24.9.2026
49.99
189
121
134
Onimusha: Way of the Sword
25.9.2026
69.99
25
31
97
Ace Combat 8
2.10.2026
69.99
55
10
47
Tomb Raider: Legacy of Atlantis
12.2.2027
59.99
27
61
77
Lad os se, hvordan disse udvikler sig. Der er sandsynligvis mere markedsføring i vente til Summer Game Fest om 3 dage. Placeringerne er ikke nødvendigvis helt præcise endnu, da der kun er gået 12 timer siden åbningen for pre-orders. Ace Combat 8 sælger overraskende stærkt i forsalg, og omvendt klarer Silent Hill sig, selvom det er et spinoff, overraskende dårligt.
Ja, september bliver tætpakket. Men når man tænker over det, hvornår findes det gode vindue så egentlig, når der hele tiden kommer nye store konkurrenter, og de gamle heller ikke forsvinder fra markedet? Tomb Raider rykkede til februar, så det tidspunkt er heller ikke godt. På et tidspunkt er man bare nødt til at turde sende spillet på markedet og håbe på en lang hale
Puha nævnte på X, at “Hands on impressions are coming quite soon”. I denne type spil bliver gameplayet jo virkelig fremhævet, og hvis det sidder lige i skabet, så skal det nok gå godt.
Derudover nævner Puha også: “The most important thing is to launch a great polished game. Instead of launching too early, I’m sure we all agree on that. We also took great consideration with the pricing of the game. Trying to ensure we launch in the best possible way.”
Man kan vel ikke kræve mere end det, selvom der selvfølgelig er mange måder at opnå det på.
Og set med Remedy-briller er det også positivt, at Wolverine er et Playstation-eksklusivt spil, så det tager ikke pusten helt ud af de udgivelsesuger med næb og kløer.
Jeg er ikke overrasket over Silent Hills salgstal; et spinoff af et japansk horror-genre-spil fra et vestligt team. Silent Hill var som brand nærmest dødt før 2 Remake og f. Desuden fik Silent Hill: The Short Message, som blev udgivet sideløbende med disse, vist en ret kritisk modtagelse.
Ace Combat har en dedikeret fanskare, så det er værd at følge udviklingen af dets forudbestillinger over længere tid for at se, om det også appellerer til nye spillere. På den anden side gælder det samme i vid udstrækning også for Remedy.
Den mindre hype omkring Onimusha overrasker mig lidt, da jeg husker disse spil som en slags PS2-lillebrødre til Resident Evil, hvis salg faldt for hver del. Det får helt sikkert meget opmærksomhed i kølvandet på Capcoms “nye bølge af succes” og vil lykkes kommercielt, men jeg ser det i hvert fald ikke som en konkurrent på Resident Evil-niveau til Control Resonant. Dog den hårdeste konkurrent i den uge.
Jeg er i og for sig enig med de ovenstående i, at det havde været fantastisk at få udgivelsesdatoen allerede i august, men man skal huske på, at Control ikke konkurrerer med alle spil, og tilsvarende fjerner alle andre spiludgivelser ikke automatisk spillere/købere fra Control. Men det er stadig godt at være bevidst om, at udgivelsesvinduet er tætpakket, som det plejer at være for Remedy, og hvis Day 1-salget samt det par måneders vindue før GTA-udgivelsen ikke skaber en god nok salgskurve, er der en risiko for, at GTA tager al opmærksomheden og alle spillernes penge resten af året, hvorved salget skubbes til 2027 og frem. Alligevel er jeg ikke så bekymret for dette setup – det er Remedys første lancering på alle platforme (storefronts) samtidigt, og de har fået eksponering, og wishlists ser gode ud allerede på nuværende tidspunkt. Strategien er i og for sig helt rigtig, og så må vi se, hvad Remedy opnår inden udgivelsesdagen (taget i betragtning at de søger erfaring med selvudgivelse/self-publishing).
På den anden side skal man huske, at udgivelsen af et ufærdigt spil i august altid er en dårligere løsning end udgivelsen af et velfungerende spil i september, selvom der er betydeligt mere konkurrence om opmærksomheden (hvis en måned kan redde dette).
Tilsyneladende kan fysiske kopier (Physical release / Steelbox) endnu ikke bestilles i EU? Giv lyd, hvis de bliver tilgængelige, så snupper jeg en til hylden.
Jeg forstår ikke logikken bag, at Control ikke skulle konkurrere med alle andre spil. Selvfølgelig konkurrerer de, og spil stjæler salg fra hinanden. Nogle mere, andre mindre. Der er tre store udgivelser i samme uge. Er der tilstrækkelige grunde til at vælge Control frem for et stærkere IP som Silent Hill eller en udgivelse fra Capcom, der bæres frem af en bølge af enorme salgs- og anmeldelsessucceser? Inden da er pengene måske allerede brugt på Wolverine, og man springer alle udgivelserne over.
Jeg ville selv hundrede ud af hundrede gange vælge en lidt mere fejlbehæftet udgivelse i en stille august frem for en mere færdig udgivelse i et enormt tætpakket program i september.
Nu skulle det netop være det spil, der genererer penge hurtigt med en høj gennemsnitspris. Lange salgshaler og salg i 2027 til en lav gennemsnitspris varmer ikke meget lige nu, hvis lanceringen slår fejl. Risikoen for det er forhøjet på grund af den enorme konkurrence. Det er desuden helt tydeligt, at der vil komme flere annonceringer til september. Der skal nok snige sig et Gears of War og en Nintendo-udgivelse ind på listen også. Om en uge kender vi sandsynligvis den endelige liste.
Her er nogle ret interessante geografiske data om forudbestillinger.
Udvidelsen af markedet uden for USA/EU ser ud til at fungere. På den anden side er det bekymrende, at forudbestillinger ikke ser ud til at interessere synderligt på Remedys traditionelle markeder.
Foreløbige PC-systemkrav til Control Resonant fra Remedys Discord. Min egen PC, som blev gemt væk allerede i corona-årene, ser tilsyneladende ud til at kunne række, selvom det nok ikke bliver kønt. Denne gang bliver det i hvert fald ikke som med Alan Wake 2, hvor hardwarekravene begrænsede spillerbasen for meget.
I går var den fysiske udgave stadig ikke at se nogen steder. Gad vide om de har været forsigtige for at undgå, at datoer osv. lækkede via en butik igen, så den er kommet med en lille forsinkelse. Det var en lidt mærkelig situation i et øjeblik, hvor standardversionen og steelbook-udgaven blev reklameret for, men ikke kunne købes nogen steder Hvis den nu bare stille og roligt dukker op i andre butikker også..
Spilmedierne trommer nu løs på denne PS early access-eksklusivitet. På debatsiderne har dette skabt mere røre end traileren/forudbestillingerne.
Det føles på en eller anden måde som om, at Remedy altid træffer de forkerte eller i det mindste mest kontroversielle valg. Udgivelsesdatoer, eksklusivitetsaftaler osv. Jeg forestillede mig, at tingene ville være anderledes, når de selv udgiver, men nej.
Uanset hvilken eksponering eller kompensation Remedy får fra Sony, er det svært at se, hvorfor f.eks. +10€ ekstra for early access-prisen, men på alle platforme, ikke ville have sikret det samme resultat uden brok.
På den anden side kan det være et velovervejet og smart træk, da der kun er få dage fra State of Play til SGF, hvor Resonant også bliver vist, så samtaleemnerne når uundgåeligt at skifte.
Det må tiden vise. I sig selv ser spillet ud til at klare sig relativt bedre i forsalg på PS Store end på Steam, så måske er denne eksklusivitet alligevel det rigtige valg?
Hvis man må spekulere, så er mit eget gæt, at man med den to-dages eksklusivitetesaftale har fået Sony til at markedsføre spillet i deres egne kanaler. Det giver trods alt bedre eksponering, end hvis man havde en aftale med Microsoft. Efter min mening er det ligegyldigt, om der er lidt brok – der er ingen, der gider at huske på den slags, når vi når til udgivelsesdagen.
Det hører til i spillet, at tidligere Remedy-bearish investorer bliver til bulls, og Remedy-bulls bliver til bears
Man kan aldrig helt flygte fra markedskonkurrencen. Spillet kan naturligvis ikke udgives succesfuldt, før det er færdigt, og på den anden side kan det ikke betale sig at blive ved med at finpudse et færdigt spil i evigheder, når man skal i gang med at flytte maskineriet over til de næste projekter og udvidelser. Udgivelser vil uundgåeligt altid klumpe sig sammen, så man må bare udholde og vinde markedskonkurrencen mod andre spil i branchen. Control og Remedy har rigeligt med brandkendskab til at klare sig og vinde, hvis spillet er godt.
Nu hvor jeg har tygget lidt på denne beslutning, må man sige, at det er en total fiasko fra udgivelsesteamet, når vi taler om den vigtigste udgivelse i Remedys historie. Hvordan i alverden er man endt med at vælge en “sent out to die”-mulighed som udgivelsesstrategi?
Valg af udgivelsesvindue og identifikation af konkurrence er ikke raketvidenskab, men her er hvert eneste skridt gået helt galt. Enhver, der kender branchen, forstår spilindustriens spilleregler, men tilsyneladende vil Remedy absolut gøre tingene på den svære måde og gentage de samme fejl.
For Remedys vedkommende er denne situation set før, da Alan Wake blev udgivet samtidig med Red Dead. Hver gang man har forsøgt at udgive spil så tæt op ad hinanden i branchen med en arrogant tilgang, er valget slået fejl - intet er lært.
Nu hjælper det ikke længere at skyde problemerne foran sig, når de grundlæggende ting er så galt afmarcheret, og man insisterer på at skyde sig selv i foden..
Virksomheden har efter min mening to muligheder for at rette op på situationen:
Take the hit and play safe - Udskyd udgivelsen til januar, meld en nedjustering (profit warning) ud og konstatér, at flytningen er økonomisk fornuftig ELLER
Go BIG or Go Home - Flyt udgivelsen til starten af november, vis markedet at virksomheden rent faktisk har tillid til sit produkt og tror på dets succes.
I november udgives der ikke ét eneste stort spil udover GTA (pånær Devolvers indie-udgivelser). GTA udgives kun til konsoller, så på PC-markedet ville der være plads og penge at hente.
Virksomheden ville få positiv opmærksomhed ved at være modig og kunne bevise, at de virkelig stoler på deres spil og tror på, at det er et AAA-hit. Man kunne endda prøve Barbenheimer-markedsføring eller noget andet vildt.
Selvom der er en vis AAAA-udgivelse tæt på, ville Resonant nemt sælge dobbelt så meget sammenlignet med det kaos i september og samtidig skabe spalteplads og hype på de sociale medier.
Og hvis GTA skulle blive forsinket igen, ville spillet have hele november for sig selv.
Lad det for gennemsigtighedens skyld være sagt, at jeg ikke har reduceret min beholdning, men jeg kan ikke længere bortforklare tingene over for mig selv og blive skuffet gentagne gange. Det har jeg gjort mere end rigeligt.
Enig i dine andre pointer. En tredje mulighed, som ikke ligger i virksomhedens egne hænder, er at se, om de andre flytter sig.
Wolverine (15.9) flytter sig nok ingen steder. Gameplayet blev modtaget godt, og forudbestillingerne er stærke.
Silent Hill: Townfall (24.9) er den stærkeste kandidat til at blive flyttet. Ingen var interesserede i traileren, og den trender hverken på wishlists eller i forsalget. Den største taber i udgivelsesvinduet, men på den anden side betydningsløs for Resonant, selvom den skulle blive flyttet.
Onimusha (25.9) trender bedre end Resonant på PC, men dårligere på PS. En demo, der frit kan testes, gør det lettere at konvertere spillere til wishlists og forudbestillinger. De tidligere spil var relativt korte, Capcom har næppe et enormt udviklingsbudget bundet op her, de har allerede haft et godt år, og dette spils ROI kommer sandsynligvis selv med lavere salgstal. Der er ikke nødvendigvis incitament til at flytte det, medmindre Resonant fuldstændig dominerer de sociale medier og mediefladen ved SGF og hands-on events og efterlader Onimusha i skyggen. Indtil videre ser det ikke sådan ud. En flytning ville være mest betydningsfuld for Resonant, nu hvor Phantom Blade allerede er blevet forsinket.
Ace Combat 8 (2.10) er næppe interesseret i at flytte sig. Stærk fanskare, anden genre, stærke forudbestillinger.
Det ville selvfølgelig være rart, hvis der indimellem var andet end “håbe-håbe”-stemning i denne sag.
Jeg har også selv tænkt på slutningen af januar som et rigtig godt tidspunkt. Q1 er normalt stille, bortset fra enkelte kæmpeudgivelser. Spillerne tørster efter noget at spille, og i januar er medieomtalen garanteret. Jeg forstår ikke helt disse “der er altid konkurrence”-kommentarer. Prøv at se på udgivelserne i første halvår af dette år. Du kan kaste en pil efter en udgivelsesdato og ramme en bedre dag end den nuværende med højst moderat konkurrence. I september ser det ud til, at der i løbet af cirka en måned udkommer groft sagt lige så mange AAA-udgivelser som i hele første halvår tilsammen. Konkurrencen er på et helt vildt niveau. I udgivelsesugen for Control kommer der hele tre store udgivelser.
Det er helt sandt, at det muligvis er bedre at se den endelige liste og afvente, hvad de andre gør. Det er ikke i nogens interesse at sende spil ud for at se dem floppe.
Ja, og jeg vil tilføje, at der (sandsynligvis) ville have været en mulighed for at lade være med at annoncere den præcise udgivelsesdato. Man kunne have fået info fra State of Play om, hvilke spil der udgives på hvilke dage i august/september, og så inden for et par dage have justeret sin egen udgivelsesdato derefter.
Det dårlige ved etteren er, som @Pohjolan_Eka påpegede, at ressourcerne bliver liggende ubrugte, da man efter udgivelsen ville blive nødt til at hive folk væk fra andre projekter igen for at støtte udgivelsen i en periode.
Ved den anden mulighed ville jeg ellers godt kunne lide løsningen, hvis man vidste med sikkerhed, hvornår GTA6 kommer. Hvis GTA6 bliver forsinket, og det bliver meldt ud i f.eks. august, så vil trængslen i september løsne sig, og der vil komme udgivelser i oktober-november, hvilket vil betyde, at fordelene herfra delvist forsvinder.
Dette ville principielt nok være det bedste, og hvis forudbestillingerne er stærke og synligheden er god, kunne det ske. Også her ville der have været en mulighed for på forhånd at låse et slot til sig selv, hvis man havde lagt udgivelsesdatoen fast i september allerede tidligere. De andre ville sandsynligvis ikke have mast deres spil ind der så let.
Spillet virker i det mindste teknisk godt baseret på det, vi har set indtil nu, og jeg tror, at der her er blevet fokuseret ordentligt på selve gameplayet. Grundlaget er altså i orden til, at marketing nu kan præstere og opnå den “must-have-day-1” status for spillet.
Dette opnås i det mindste ifølge de seneste kvartalsrapporter og generalforsamlingstaler ved at bringe Remedys egen stil ind i markedsføringen. Man skal selvfølgelig ikke kritisere et ufærdigt produkt for meget, men det ser ud til, at man følger de samme spor med markedsføringen som tidligere. Lige nu mener jeg, at de gode wishlist-tal og synligheden primært understøttes af Control-IP’en og ikke af marketingteamets indsats, så vi må vente og se, hvad de har i ærmet med hensyn til markedsføring.