Det ser ud til, at resten af internettet også er vågnet op og forbinder Take-Twos udtalelser om M&A (mergers and acquisitions) i deres kvartalsregnskab med Remedy.
Der spekuleres også på debatforummet Resetera om, at Take-Twos tale om M&A potentielt refererer til Remedy.
Det er dog værd at præcisere, at der ikke foreligger nogen aktive opkøbsplaner offentligt. Sandsynligvis heller ikke i fortrolighed. Det ville ikke give mening, før Resonant og MPR er ude. Alt er altså meget spekulativt, og kun få enkelte medier har taget emnet op.
I Take-Twos delårsregnskab blev fremtidige remakes og remastere også berørt.
Ifølge artiklen er der seks remakes og remastere på vej i regnskabsårene FY2028 og FY2029. Nu i marts sluttede FY2026 for Take-Two. Man kunne derfor drage den konklusion, at MPR (Max Payne Remake) sandsynligvis tidligst udkommer i Remedys Q2-27.
900k wishlists på Steam nået. Hvis dette er bare i nærheden af at være korrekt, så er det et fremragende udgangspunkt for en annoncering af preorder/release date.
I stedet for at forsøge at konkurrere med GTA 6, spiller Remedy det lange spil ved at håbe på, at Rockstars gigant vil “få vandet til at stige” og skabe fornyet interesse for konsolspil.
“[For os] handler det mindre om at forsøge at tjene pengene hjem på få dage,” tilføjer han. “Nu har man flere måder at få en længere hale (longer tail) på. Det bliver sjovt. I kan forvente kvalitet fra os. I kan forvente en stemme, der vil skære igennem støjen. Forvent, at vi vil råbe så højt som muligt og forhåbentlig vække folks interesse.”
Efter at have lyttet til interviewet i Game Business Show, må jeg sige, at overskriften virker helt grebet ud af luften.
De jokede indbyrdes om, at den 17. november angiveligt ville være et godt udgivelsestidspunkt, mens de mindedes Remedys historik med dårlige udgivelsestidspunkter. Der blev intetsteds nævnt, at man ville lægge sig op ad GTA. Mon ikke denne sag også bliver afklaret i næste uge
Der er sket ret store ændringer i fondenes ejerandele i år.
I maj 2026
Evlis småbolagsfond reducerede sin position med ca. 25% (185k → 138k)
Proprius reducerede sin position med 13% (150k → 130k)
Derudover trimmede den tidligere bestyrelsesformand 35% af sin beholdning (65k → 42k)
Andre ændringer i perioden 1-5/2026 i det mindste:
Säästöpankki Kotimaa har solgt 100% af sin beholdning (35k → 0k)
Kirkon Eläkerahasto (Kirkens Pensionsfond) har solgt 100% af sin beholdning (47k → 0k)
Mindre fondssalg/reduceringer.
Ændring i de nominerede (hallintarekisteröityneiden) netto-ejerandele på -10k aktier.
Ingen fonde har mig bekendt foretaget opkøb (navneændringer/omdøbninger dog forekommet).
Med andre ord har private småinvestorer grebet den faldende kniv for ca. 200k aktier i starten af året. Samtidig har selskabets reelle insiders enten købt op (CEO, CFO) eller fastholdt deres ejerandele. 1-2 insiders (inkl. tidl. adm. direktør) har foretaget jævne, små reduceringer over længere tid. På den baggrund ser jeg ingen grund til panik, når de reelle insiders afventer eller køber op.
Personligt formoder jeg, at der er tale om kapitulation fra småinvestorfondes side under salgspres, samt porteføljemanageres generelle rotation væk fra små selskaber (small cap) på grund af blandt andet stigende renteforventninger. I maj tog omsætningen fart efter de amerikanske renteforventninger uden de store nyheder i øvrigt.
Selskabets lotto… øh… binære natur vokser blot. På den anden side, hvis selskabets indtjeningsevne og likviditet forbedres, vil det på et tidspunkt igen fange fondenes interesse, hvilket vil give løftestang til købssiden udover den forbedrede bundlinje og højere accepterede multipler.
Personligt finder jeg det interessant, at selv Proprius reducerede i Remedy.
Dette gælder ikke kun Remedy, men som det er blevet bemærket i denne tråd og i andre selskabstråde (f.eks. Admicom), har small cap-fonde været ramt af store indløsninger. Folk ser ud til at give op. Sidste måned var flowet for f.eks. Evlis small cap-fond dog positivt, men det er en ret voldsom søjle nedad før det.
Det er også historisk, at den ellers succesfulde fond netop har mistet sit forspring i forhold til Helsingfors Fondsbørs’ benchmarkindeks.
Udgivelsesvinduet overbeviser slet ikke. Der er 4 andre store spil inden for et vindue på to uger. Virksomheden virker til at være helt på herrens mark uden nogen form for indsigt i det øvrige spilmarked.
Det er svært at se, at gennemsnitsforbrugeren vil vælge Resonant blandt disse spil. Selv hvis Resonant udkommer med en Opencritic-score på 95, er gennemsnitsspillerens budget allerede brugt på de større spilbrands i udgivelsesvinduet, og chancen for at gøre Resonant til et “must have day 1”-spil, som man har bildt investorerne ind, forsvinder ud i den blå luft.
Lad os nu se, hvordan forudbestillingerne kommer i gang, men indtil videre ser bedrifterne inden for selvudgivelse sølle ud.
Jep, frygten for GTA (og COD) driver mange store spil mod september. Sandsynligvis rammer Gears of War: E-Day også det samme udgivelsesvindue (det bliver nok afklaret i næste uge). Slet ikke optimalt for Control.
Som spiller er jeg stadig ikke overbevist om Resonant. Får lidt af en mid-price Control-vibe fra alle trailerne. De kan selvfølgelig stadig nå at overbevise, men den der character action-agtige kampstil er slet ikke nem at få til at føles flydende og intuitiv, og samtidig kompleks nok til at holde spillerens interesse fanget.
Tilsyneladende er det lykkedes dem på selve målstregen, i en angrebssituation hvor modstanderens målmand er ude af banen, alligevel at lave selvmål ved at udskyde udgivelsen med en måned.
Beslutningen er formentlig truffet i allersidste øjeblik, da man ikke nåede at rette den oprindelige udgivelsesdato den 27.8. i Steam og Playstations YouTube-undertekster – en dato, der ellers ville have været præcis 7 år efter udgivelsen af det oprindelige spil.
Det giver ikke ligefrem et flatterende billede af den nye ledelse, udgivelsesteamet eller spiludviklingens tilstand.
Jeg havde ikke lige forventet en trailer allerede i dag. Mon der så kommer en “deep dive”-trailer eller lignende til SGF, da Resonant jo glimtede forbi i teaser-traileren, så man kan godt forvente noget mere sidst på ugen. Jeg havde lidt håbet på/forventet en udgivelse i august, men hvad kan man gøre, hvis spillet stadig er så ødelagt, at det bare ikke er muligt… Det ser ud til at have væakt lidt utilfredshed, at man kan spille 2 dage før på PlayStation. Så der er tydeligvis indgået en form for aftale med Sony udover State of Play. Hvis man skal se på det positive, så er systemkravene (sysreqs) til PC meget lavere end til AW2, og på Steam har det fået en ret fornuftig start med en placering i ~top 30 umiddelbart efter, at pre-order åbnede.
Det var forventeligt, at efteråret ville blive tætpakket på grund af frygten for GTA. Ikke desto mindre er denne situation værre, end jeg havde forestillet mig, især da dette ikke engang var det hele. Der er endnu mere konkurrence på vej. Remedy har, som de plejer, endnu en gang mast deres spil ind i efterårets værste hul. Lærer de det aldrig? Man håber og beder åbenbart på, at en udsalgspris bliver redningsmanden. Septembers talrige AAA-udgivelser kommer til at kannibalisere hinandens salg på voldsom vis; det bliver et rent blodbad. Jeg er ikke særlig overbevist om, at Remedy står tilbage som vinder. En underlødig præstation, der er ikke andet at sige.
Jeg anser det for ret sandsynligt, at nogle spil bliver flyttet fra trængslen til f.eks. februar. Remedy er næppe blandt dem, der flytter deres udgivelse. Jeg håber dog, det ville være muligt at rykke udgivelsen frem til august.
PC’en skånes for store udgivelser før Resonant, selvom Gears of War stadig mangler en udgivelsesdato for 2026.
Resonant klarer sig bedre end Onimusha og Silent Hill i Steams preorder-salg. AC8 dominerer overraskende nok. Måske bliver det alligevel til noget. Betydningen af spilsalget på Steam kommer til at være enorm.
Sikke en brøler, at den august-dato optrådte flere steder. Der har helt sikkert været et stort internt pres for at få spillet udgivet der, men i sidste ende rakte evnerne bare ikke til at få spillet ud til tiden. Ærgerligt.
For Remedy ville det være vigtigt at få et hit og støtte det med succesfuld markedsføring og det rette udgivelsesvindue. Især når man i kommentarfeltet til den nyeste video ser det gentaget, at “Remedys spil aldrig sælger millioner alligevel” – som om dette ikke i høj grad skyldtes netop fejlslagen markedsføring og udgivelsesstrategi, som vi også har talt meget om her (bl.a. sammenfald med Rockstar-udgivelser og eksklusivitetsaftaler).
Selv er jeg dog, til min egen ærgrelse, evig optimist. Spilmarkedet er vokset igen i årenes løb siden det seneste Control, og nu går man efter at ramme de såkaldte vækstmarkeder i spilverdenen. Reddit- og YouTube-kommentarer er bare støj, indtil vi ser de reelle tal.
Hvordan mon forudbestillinger egentlig bogføres? Afregnes de i de måneder, hvor forudbestillingen sker, eller først når spillet udgives? Altså, får vi forudbestillingstal at se i rapporten i august?
Jeg undrer mig over, at når man tydeligvis har vidst, at man ikke kunne nå august, hvorfor man så ikke bare ændrede teksten til “Autumn 2024” i State of Play, og først lagde sig fast på en udgivelsesdato til SGF.
Det har været tydeligt selv for en amatør som mig, at der kommer mange udgivelsesdatoer i denne State of Play, så det er fuldstændig idiotisk ikke at udnytte denne gratis information, når Remedy tydeligvis ikke har nogen måde at få bare et hint om, hvornår de andre udgiver deres spil.