Control har været til salg i en uge til Apples mobile enheder, og spillet har indsamlet ~140 anmeldelser på en uge (~20 om dagen). Efter min mening er det tal ret lille og en skuffelse.
Den største bremse for spillets salg er nok installationsstørrelsen på 45 GB. Ifølge AI er den mest almindelige lagerplads-mulighed 128 GB, som skal rumme operativsystem, apps, billeder osv., så spillet kan jo slet ikke være på størstedelen af enhederne – især når man tænker på, at enheden højst må være et par generationer gammel. Desværre ser det ud til, at spillet forbliver en teknologidemo i stil med “se, iPhone kan gøre det her”, snarere end et reelt bredt sælgende mobilspil. Ærgerligt.
Min mavefornemmelse er, at hvis der ikke er en prompt inde i spillet til at efterlade en anmeldelse, så forbliver antallet af anmeldelser lavt uanset popularitet. Hvis der ikke er en prompt, efterlades anmeldelser ofte kun, når appen er dårlig eller ikke virker. Sagt af en, der har været vidne til et par B2C-app-lanceringer.
Så vidt jeg husker, havde Mac-versionen fem anmeldelser før iOS-versionens udgivelse i App Store, så man kan prale af en ret stor procentmæssig vækst i anmeldelser.
Remedys Fireside chat på Gamescom Latam ser ud til at være i morgen aften vores tid, så måske i morgen. På børsen ser det ud til, at der var ladet forventninger op til denne weekend.
Alle disse iOS-versioner af konsol- og pc-spil er alle sammen demoer betalt af Apple. De fungerer bare ikke på telefonens skærm og kræver en controller samt en ekstern skærm.
Delvist enig, især hvis portningen er lavet dovent. F.eks. Capcoms Resident Evil 4 iPhone-version, som Apple præsenterede i sin tid ved lanceringen af en iPhone-model.
RE4 er grafisk imponerende og kørte fint på telefonen, men kontrollerne var implementeret ved bare at smække hver eneste knap fra en PlayStation-controller op på skærmen. Der er ikke lavet nogen tilpasninger med henblik på touchskærmen.
I Control er der baseret på videoer tydeligvis lagt mere arbejde i, at det skal fungere flydende på en touchskærm. Måske man burde lave lidt investeringsresearch og købe spillet til mobilen, hvis man kan få det for 5-6 euro, og teste spilfølelsen… Jeg ville nok næppe spille mere end en halv time, da en gammel PC-spillers fingerfærdighed bare ikke rækker til en touchskærm.
Der findes dog også meget populære, tempofyldte 3rd person- og FPS-spil skræddersyet til telefoner. F.eks. PUBG Mobile, som har tital af millioner spillere. Man skal ikke undervurdere, hvordan generationen født med en telefon i hånden spiller deres spil
Man kan også tilslutte både Xbox- og PlayStation-controllere til telefonen, og der findes desuden controllere, der kan monteres på telefonen, lavet specifikt til formålet. Jeg ved ikke, hvor populære de er.
Jeg forventer dog stadig ikke, at iOS-versionen af Control bliver et hit. Det er jo et gammelt spil efterhånden og til et lidt nichepræget publikum. Men måske det kan give Remedys brand lidt medvind, og alt er godt med henblik på den næste spiludgivelse.
Det bliver svært. Efteråret er fyldt med action RPG/adventure-konkurrenter. Wolverine, Phantom Blade: Zero og Onimusha: Way of the Sword. De to sidstnævnte trender tydeligvis bedre på wishlists end Resonant (18. og 33. mod 53.).
Med et udgivelsesvindue i efteråret ville Resonant blive begravet under disse konkurrenter, når man er oppe mod Marvel, Sonys first-party og Capcom i samme genre. Med en udgivelse i oktober ville det med samme logik være meget svært for Remedy at nå ud til spillere uden for deres egen fanbase. Selvom Resonant var et mesterværk, så er genrefansenes penge enten brugt på disse giganter eller bliver sparet op til årtiets største spiludgivelse, GTA VI. En udgivelse i oktober ville sandsynligvis føre til samme resultat som Alan Wake 2.
Efter min mening er det eneste nogenlunde sikre eller fornuftige udgivelsesvindue stadig placeret mellem slutningen af juni og starten af august, men det her begynder at se mere og mere usandsynligt ud. Spillet har jo ikke nogen udgivelsesdato, selvom en tredjedel af året allerede er gået. Der er stadig omkring en måned til spilbranchens næste store trailer-/nyhedsevents omkring SGF. Og man skal jo nå at køre pre-orders i mindst et par, helst tre måneder. Alan Wake 2 kørte i 4 måneder.
Investorernes nerver og tillid bliver i sandhed sat på prøve igen.
Det ser ud til at gå præcis efter forventningerne, hvilket betyder, at udgivelsesdatoen til efteråret bliver afsløret ved en stor begivenhed her til foråret. Der er altid mere konkurrence om efteråret, og det er umuligt at undgå. Blandt de få efterårsudgivelser har jeg svært ved at se nogen af dem som giganter, selv Wolverine. Det er selvfølgelig et stort spil, men på forhånd slet ikke i nærheden af Spider-Man 2-niveauet, som Alan Wake var oppe imod.
Lad os håbe, at efteråret senest betyder august. Selvom spillene ikke er på Spider-Man-niveau, er forskellen på AW2 vs. SM2-situationen, at alle de spil, jeg nævnte, er tætte genre-konkurrenter. Hvis Resonant får fremragende anmeldelser og når at blive udgivet før efterårets store konkurrenter, er alt muligt. Et 2-måneders preorder-vindue i forbindelse med SGF ville også lyde helt realistisk, når man tager Remedys begrænsede markedsføringsbudget i betragtning sammenlignet med AAA-konkurrenter.
I denne forbindelse er det essentielt nu at skabe den samme succes og “must buy”-følelse i udgivelsesdato-/preorder-traileren, som annoncerings-traileren gjorde. Siden da har det været lunkent.
Der er også noget positivt i de seneste dages nyheder. To væsentlige problemer fra det originale Control er blevet rettet. Der er for en gangs skyld blevet fokuseret på akilleshælen, nemlig fjendevariationen (enemy variety), og der er nok indhold til endnu en “new game plus”-runde. Selvom sommeren indtil videre mangler et “Summer blockbuster” AAA-spil, er det bedre med et færdigt og poleret spil til efteråret end et ufuldstændigt spil til sommer.
Lad være med at blive dramatisk nu; annonceringen af en præcis udgivelsesdato har trods alt ikke den store reelle betydning! Jeg forstår godt turneringstrætheden, når Remedys ufortjente kursstigning har taget omkring fem år om at vende tilbage til normalt niveau, men nu kan man endelig få aktien til en human pris, og de næste 12 måneder er spækket med to spiludgivelser samt den dertilhørende konstante, accelererende positive nyhedsstrøm. Hvad der er endnu bedre, er at man endelig er begyndt at rydde ud i den gamle garde i den operationelle ledelse, så der er gode muligheder for at sætte firmaet til salg efter de succesfulde spiludgivelser i årene 2027 - 2028 og samtidig potentielt lade de gamle grundlæggere nyde deres velfortjente pensionisttilværelse.
Nu er det altså øjeblikket, hvor en investor burde stå med savlet løbende på købssiden og rage Remedy-aktier til sig med begge hænder, for et bedre købstidspunkt for denne aktie kommer næppe. På dette tidspunkt, hvor størstedelen af Remedy-fansene har mistet både håret og forstanden, og investorerne helt ned til fondene ikke længere mentalt er i stand til at tro på store overskud, burde man finde styrke i læggene til den sidste sprint og tage ned i banken for at forhandle et investeringslån og tømme kreditkortene ind på aktiedepotet. Hvis en investor tidligere havde en begrundet årsag til at købe Remedy, så er de samme årsager nu mange gange stærkere og giver en højere forventet afkast på investeringen, så det kan ikke betale sig at sælge spanden lige før det begynder at regne med guld fra himlen.
Hvordan det føles at skrive et bullish indlæg i Remedy-tråden efter mange års bearish holdning:
Jeg var lige nødt til at tjekke kalenderen for at se, om 1. april allerede var overstået.
Sandt. Måske sneg der sig lidt af den skuffelse, man er blevet vant til med aktien, med ind i det tidligere indlæg. For et succesfuldt spil er mindst to ugers salgsvindue før de største AAA-konkurrenter nok. Dér er størstedelen af salgsmomentummet fra lanceringen sikret, så den præcise dato betyder ikke så meget. F.eks. solgte RE9 5 mio. eksemplarer i løbet af de første 5 døgn, og de nåede 7 mio. på 2 måneder.
Mulighederne er også åbne i den forstand, at vi indtil videre mangler et massivt 90+ Open/Metacritic-hit i år. Det er også i Remedys og Resonants interesse, hvis der ikke kommer et før efteråret; som udgangspunkt er det næppe sandsynligt, at 007 eller AC: Black Flag remake kan præstere det.
Hvis man tror på Resonant, skal man stadig udholde den forventede skuffelse over næste uges sandsynligvis grimme Q1-regnskab. Derefter begynder nyhedsstrømmen med udgivelsesdatoer nok at tage fart. Det bliver også interessant at høre, på hvilken måde og i hvilken tone den nye administrerende direktør kommunikerer om selskabet og Resonant.
Det så ud til, at den dev diary nåede ganske pæne 125.000 visninger på godt et døgn hos IGN, hvilket er over halvdelen af IGN Final Preview for 007 First Light, som blev udgivet omkring samme tid. Generelt har rækkevidden for Resonants trailere, hands-off previews og onlinedebatter efter min mening været på et helt andet niveau sammenlignet med Remedys tidligere spil, hvilket wishlist-estimaterne også understøtter.