Qt Group - Episk resa till en teknikjätte

Med ett bra Q2 kan det vara ett lämpligt tillfälle att öppna en egen tråd för Qt.

Tack igen till inderes för de träffsäkra rekommendationerna!

Q2 / 2018 siffror:

7 gillningar

Japp. Det här var bra att vara med på. Jag köpte efter att Mikael och deras kodare gjorde en video från Qt:s evenemang. Snart börjar licensavgifterna att trilla in!

5 gillningar

Q2 TJ-intervju

Tack @Mikael_Rautanen för detta!

Som olika kunder finns alltså cirka 13–14 av de 15 största biltillverkarna. Detta är betydligt bredare än vad jag kunde gissa. Saken gör mig verkligen positivt fundersam :+1::thinking:

3 gillningar

Det lät också bra den del av intervjun där VD:n konstaterade att distributionslicenskomponenten finns med i de flesta av de nu ingångna avtalen. Parafraserande referenskundens slogan verkar detta fall bokstavligen bli “the Best or Nothing”, och framgång med distributionslicenser verkar till stor del avgöra hur det går.

3 gillningar

Tack! Kul att videon om min och @Yu_Gongs Berlinresa och Qt-analysen har varit till hjälp. Jag skriver just nu en ny rapport, en uppdatering kommer imorgon bitti!

11 gillningar

Kommer det att finnas ett sådant evenemang även i år? Det vore kul att få en ny uppdatering om stämningen igen. Man får ut mycket av utvecklingsdagarna genom att känna av stämningen. Om programvaruutvecklarna inte är entusiastiska, så går inte företagets verksamhet heller bra. Det kan också finnas nya produktpresentationer. Video tack igen med den Yun :wink:

5 gillningar

Jag äger delvis det här för att jag tror att Qt är ett företag som kommer att köpas ut från börsen. Varför skulle en biltillverkare vilja att denna teknik kunde användas av någon annan än dem själva?

2 gillningar

{“content”:“Om jag snabbt har förstått årsredovisningen rätt, har företaget alltså ett eget (proprietärt) programmeringsspråk eller -miljö vars användning det strävar efter att utöka. Utvecklingsverktygen har gjorts med öppen källkod. Hur tjänar företaget pengar?”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Enkelt förklarat: Qt har en gratisversion men också en betald version. Den betalda versionen är till exempel optimering för biltillverkare och andra hardcore-användare/företag. Denna B2B-sida genererar pengar för Qt. Även om deras programvara är öppen källkod hindrar det dem inte från att sälja den i licensform till företagskunder.

3 gillningar

Årets Qt World Summit i Berlin är i början av december, preliminärt kommer vi att vara på plats!

6 gillningar

Om du utvecklar en kommersiell produkt med de senaste versionerna av Qt, behöver du en licens. Mer information om licensmodellen: Qt Groupin piratismiriski - Inderes

6 gillningar

{“content”:“Här är Q2-översiktsvideon:\n\n14.8.2018 Qt Groups investeringshistoria fortsätter på rätt väg med en högre vinkelkoefficient\n\nJag tror att detta är ett potentiellt mål för modellportföljen under vintern 2018-2019, om den positiva utvecklingen fortsätter och risknivån minskar. Vi får se!”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Google får in en fot i bilindustrins “infotainmentsystem” https://seekingalpha.com/news/3390950-big-google-push-auto-industry

4 gillningar

Det här är intressant. Vissa biltillverkare kommer säkert att acceptera sitt öde som tillverkare av “dum järn” och integrera Googles produkter i sina egna – det är inte heller en dålig strategi att fokusera på att tillverka högkvalitativ och bra hårdvara (d.v.s. bilar). Andra kommer förmodligen hellre att falla i striden än att låta Googles varumärke komma in i deras instrumentpaneler. Samma tecken i luften som hände med smartphones..

5 gillningar

Bilföretagens tankesätt: “låt oss sätta en dator i bilen, så blir den en bättre bil”

Teknikföretagens tankesätt: “låt oss sätta hjul på en dator och se vad som händer”

Vem vinner.. :smiley:

7 gillningar

Detta var en intressant nyhet:

“PEUGEOTs helt elektriska konceptbil är en kombination av klassisk elegans och den senaste tekniken, och den är redo för autonom körning. Den digitala förarplatsen har 16 skärmar, varav den största är 49 tum, samt en ratt som dras in i instrumentbrädan under autonom körning. Vid implementeringen av den digitala förarplatsen använde Peugeot Qt-utvecklingsmiljön.”

Min uppfattning är att dessa distributionslicenser säljs enligt principen $/skärm, det vill säga ju fler skärmar i bilarna, desto större potential för distributionslicenser inom bilindustrin.

På torsdag kommer Q3-översikten (en kort översikt). Q2 var fantastiskt när det gäller licensförsäljning, som realist måste jag påminna mig före torsdag att licensaffärer på kvartalsnivå även kan överraska åt andra hållet.

6 gillningar

{“content”:“Jag tankade på det här i mitt barns portfölj. Alltså i en långsiktig portfölj :slight_smile: Vi väntar på den tid då alla bilar i världen byggs med Qt.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Det som gör mig tveksam till Qt är om någon ny teknik kommer att ersätta det. Jag är själv i branschen och har märkt att teknologier uppstår och försvinner i en mycket snabb cykel. Det känns som att nya teknologier dyker upp varje månad. Jag är rädd att Qt:s ersättare är på väg ut på marknaden, vi har bara inte hört talas om det än. :confused:

3 gillningar

Detta är ett relevant hot för alla teknikföretag, och jag brukar mer se det som om företaget kan anpassa sig till förändringar tillräckligt bra i en föränderlig miljö. Qt:s teknologi har ju funnits och blomstrat i tjugo år, och har under den tiden behövt förnya sig rejält för att förbli relevant – till exempel lyckades Qt aldrig skapa affärer inom mobilsektorn (trots stora ansträngningar vid den tiden), men genom att byta strategi till inbyggda system (+cross-platform) verkar de ha hittat rätt nisch på marknaden. I företagets nuvarande affärsverksamhet är kundernas produktutvecklingscykler långa och Qt en kritisk del av produktutvecklingen, så det är svårt att snabbt ersätta teknologin när man väl har kommit in på marknaden.

5 gillningar

Nettoomsättningen ökade med 23 % under Q3.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/johdon-osavuotinen-selvitys-11-3092018

7 gillningar