QPR Software - Osexy veteran inom företagsprogramvara

Jag har kommenterat detta tidigare, men jag förstår inte vad poängen är med att fokusera på värderingsmultiplar och tillväxtprocent i verksamheter av den här storleken och med ett börsvärde på cirka 10 miljoner euro. Det ger läsaren en bild av att bolagets verksamhet skulle vara i “normalt” börsskick och att investerare handlar och prissätter det baserat på sedvanliga värderingsmultiplar. Jag vågar starkt betvivla att så är fallet i praktiken för ett bolag med 10 miljoner euro i börsvärde. En användbar utvärdering vore enligt mig att spegla detta värde på 10 miljoner euro mot ett potentiellt turnaround-case kontra risken för behov av ytterligare kapitaltillskott eller till och med att verksamheten förtvinar mot en konkurs. På samma sätt, gällande Gartners analyser, vore det värdefullt för läsaren att reflektera över orsakerna till varför dessa statusbedömningar inte genererar omsättning och tillväxt i verksamheten. En mjuk affärsmiljö är ingen orsak till det – priset på bolagets produkter är så lågt att det för stora potentiella kundföretag är ett avrundningsfel i budgetarna för löpande affärsutveckling.

5 gillningar