QleanAir Holding AB - Ren luft som service

Vi åbner en tråd for Qleanair for at se, om vi kan crowdsource undersøgelsen af selskabet.

Kort sagt:

• Virksomhed, der producerer luftrensningsudstyr
  • 47 % af omsætningen er tilbagevendende fakturering CAAS (Clean air as a service)
  • Lange kontrakter, gennemsnitligt 3 år
  • Opererer globalt, ekspanderer geografisk og til nye udstyrssegmenter
  • Pioner inden for sin nichebranche med 30 patenter og 10 patentansøgninger
  • Drivere er luftkvalitet i byerne og regulering, f.eks. arbejdspladser, hospitaler, rygning osv.
  • 2020 halvårs Omsætning +24,1 %, EBITDA-margin 25,1 % og EPS 2,37 SEK
  • Soliditetsgrad 20 %, nettogældsgrad 1,7 % og ROCE 22,9 %
  • Selskabet har svag analytikerdækning. Pareto dækker det, kursmål 65 SEK, og selskabet er også i Paretos modelportefølje.
  • Blev børsnoteret (IPO) i starten af året til en pris på 40 SEK.

Selskabets eget præsentationsmateriale:

https://www.qleanair.com/eC/resource/1579703569474/getresource?size=original&show=1

21 Synes om

Virksomheden leverer i øjeblikket luftrensningsudstyr til tre forskellige segmenter: Facility (FS), Room (RS) og Cabin Solutions (CS)

De kan groft opdeles i følgende virksomheder:

FS – Fødevareindustri, Bilindustri og Logistik (9%)

RS – Produktion i renrum, Hospitaler, Bio/medicinsk-teknologiske laboratorier (10%)

CS – (Rygekabiner) lufthavne, togstationer, kontorer osv. (81%)

Verdenserobringen skrider godt frem, og i øjeblikket sælges flest produkter efter segment som følger:

FS - Europa. I Q2 blev der introduceret en ny enhed til fødevareproduktion i Europa, herunder en variant med HEPA-filter. I Q3 blev der introduceret et produkt til store industrianlæg.

RS - USA. Helt klart det hurtigst voksende segment 2016-2019 CAGR 63%

CS - Japan. Regler for rygning i offentlige rum i Japan fører til stærk vækst.

Her er et endnu nyere billede af de lande, hvor virksomheden opererer.

4 Synes om

Her er en lidt mere detaljeret beskrivelse af den regulering rettet mod Japan, som startede i april.

Her er en beskrivelse af konkurrencen på det japanske marked:

Jeg må bemærke, at disse billeder ikke indeholder de seneste oplysninger.
F.eks. sætningen i starten af reguleringsteksten: “On the Japanese market, the company’s entire sales of…”
Er sandsynligvis ikke længere sand, og det andet billede præsenterer også data fra 2017.
Det vides dog, at Qleanairs markedsandel i f.eks. Tokyo-området er omkring 65%.
Asecos og Smoke Solutions kom først ind på det japanske marked i midten af 2018. Smoke Solutions sælger “billigt og godt”, mens Smoke Solutions fokuserer mere på offentlige rum.

3 Synes om

Börsposten skrev denne artikel sidste måned. Pareton-analytiker Anders Roslund forklarer, hvorfor Qleanair ifølge dem er en af de bedste “småvirksomhedscases” :sweden:
.

2 Synes om

Kvartalsrapporten for Q3 kommer på torsdag.

Jeg har gennemgået selskabet i løbet af weekenden og tænkte, at jeg offentligt ville liste et par ting, som jeg finder interessante ud over den generelle udvikling:

• Udviklingen i RS, har de kunnet sælge produkter normalt i USA
  • Hvor mange udstyrsleasingaftaler er solgt til finansieringsselskaber (mængden af gentagen fakturering)
  • Ordrebeholdning
  • Kommer der information om PostNord-aftalen / er den allerede synlig i ordrebeholdningen.
4 Synes om

Tak for den gode start. Virker som en interessant sag.

Ved første øjekast virker det meget billigt. Hvis H2 er tæt på H1-niveau, så ender EPS 2020 let på over 4 SEK, hvilket med den nuværende pris på ~38 SEK gør, at P/E 2020 kommer godt under 10. Og hvis det stadig vokser med 10% årligt (den realiserede vækst var vist omkring 13% over flere år).

Gælden var måske det største spørgsmålstegn i mine øjne. Fra Q2-balancen:

• Egenkapital 132 679
  • Gæld 501 542
  • Rentepligtig gæld i alt 288 699

Der var tilsyneladende en større gældsomlægning i Q4 2019, hvor store engangsbeløb blev bogført som udgifter (trykkede resultatet for 2019 i minus).

Hvis jeg forstod det korrekt, bestod IPO’en tilsyneladende primært af hovedejerens aktiesalg. Hvorfor blev der ikke rejst mere kapital til balancen med det samme, hvis formålet alligevel er vækst?

1 Synes om

Eller hænger det sammen med, at man gik over til IFRS 16-standarden i begyndelsen af året? Jeg må lige kigge nærmere på dette i dag.

Qevirp 41 Ltd forblev en stor ejer (40,7%). Det ser ud til, at de har børsnoteret virksomheder tidligere. Blandt de svenske virksomheder, de har børsnoteret, har ByggPartner i Dalarna i hvert fald været en raket de seneste år. Qevirp har fordoblet QleaninAirs omsætning, inden de blev børsnoteret, og er begyndt at udvikle forretningsmodellen Clean air as a service. Her er den største sælger/nuværende ejer:

1 Synes om

Jeg har allerede tidligere undersøgt disse markeder for ren luft, da jeg investerede i Naava. Qlean virker som en kvalitetsaktør i sektoren, jeg tog en lille overvågningspost i dag.

2 Synes om

5 SEK EPS, en kurs på 38 SEK og en årlig vækstrate på 13 % giver faktisk en PEG-værdi på 0,58. Hvis man tror på væksten, er den så ret billig ud fra simple multipler? Jeg vil gerne høre mere om dette, og jeg håber, at brugerne på forummet vil grave mere information frem.

Den seneste kvartalsrapport gjorde et ret overbevisende førstehåndsindtryk, og jeg har nu lavet nogle små køb.

e. Det, der måske bekymrer mig mest, er, at ud over hovedejeren er der ikke en god nummer to på listen over de største ejere. Hvad er Qevirps strategi i forhold til dets ejerandele? Jeg har endnu ikke stødt på dette i mine andre porteføljevirksomheder. På den anden side kan dette måske betragtes som en driver i fremtiden, hvis virksomheden slår igennem og vokser, vil fonde osv. have meget at købe.

2 Synes om

Interessant case. Med den nuværende indtjening og track record ser dette ganske rigtigt meget fordelagtigt ud. Et par analysehuse har fremhævet branche-/markedsrisikoen, men disse risici virker efter min mening overvurderede i øjeblikket. Jeg vil snarere sige, at virksomheden er meget under radaren på grund af det uheldige IPO-tidspunkt og et dårligt Q4/2019-resultat forårsaget af engangsposter (jeg fandt ikke en eneste besked om virksomheden på Shareville?).

Markedet for rygerum er måske heller ikke helt så døende, som man kunne tro fra et nordisk perspektiv, og selvom det var, begynder virksomheden at have andre indtægter + næsten halvdelen er løbende fakturering med flerårige kontrakter. Det kollapser i hvert fald ikke inden for et eller to kvartaler. Tværtimod har udviklingen været opadgående de seneste år.

En hurtig googlesøgning viste, at det globale marked for tobaksprodukter endda forventes at vokse en smule i det kommende årti, og på udviklingsmarkederne kan man antage, at der er mangler i forhold til faciliteter og sundhedslovgivning. Corona og den generelt stigende regulering af luftkvaliteten i alle brancher kan også fungere som en positiv mellemlang sigtstrend.

Som en sidebemærkning fandt jeg Taaleris Nordic Value-fond, dvs. “den bedste finske kapitalforvalter”, blandt de største ejere :slight_smile: Hvis bare nogen vidste noget om renseanlæg eller virksomheden generelt :slight_smile: tallene er fristende.

3 Synes om

Hvorfor en konto til ost? Er det ikke meningen, at de også skal udbetale udbytte?

Udbyttepolitik
QleanAirs målsætning er, at mellem 30-50 procent af årets overskud skal udbetales som udbytte til aktionærerne. Udbytteforslaget skal tage hensyn til QleanAirs langsigtede udviklingspotentiale, finansielle position og investeringsbehov.
https://www.qleanair.com/en/investors/financial-targets

1 Synes om

{“content”:“Dette år skulle der ellers udbetales 0,25 SEK/aktie, men det blev trukket tilbage. For min egen del er det ligegyldigt, om der slet ikke udbetales i år. :nerd_face:”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Jeg har kigget lidt mere på Q2-rapporten, og her er et par udpluk, som andre kan kigge på, plus et par af mine egne tanker.

Salg/rentabilitet:

image
Baseret på billedet får man indtryk af, at rentabiliteten er bedre i starten af året og dykker lidt mod slutningen af året. I princippet er faldet i salget i Q2/2020 lidt bekymrende, at den gode retning ikke er ved at vende, men det skyldes måske corona. Efter Q3 er vi klogere.

Udviklingen i tilbagevendende indtægter ser i princippet fin ud, men hvad er det mon for noget med Finance Comp.? At man ikke blot teknisk ændrer den ene form for salg til en anden, så det ser sexet ud med tilbagevendende indtægter / XaaS-fakturering. Men uanset hvad ser det billigt ud, selv uden nogen as-a-service-hype.

Nøgletal fra Q4/2018 og frem:
image

Det ser dog ud til, at gældsgraden har udviklet sig i en ganske god retning, og det seneste net debt/equity ratio på 1,7 føles ikke længere dårligt.

En halveret ordrebog føles selvfølgelig ikke rart, men igen har corona helt sikkert haft indflydelse, og vi venter på at se, hvordan Q3 ser ud.

Jeg forsøgte stadig at estimere ud fra tallene, hvad den nuværende EPS for 2020 kunne være. 51% af 2019 just. EBIT blev genereret i H1, så hvis EPS følger et lignende mønster, og H1/2020 EPS var 2,37, så kunne man forvente en EPS på 4,65 for hele 2020 med samme procentdel. Beregnet ud fra en aktiekurs på 38 giver dette en P/E på 8,18 og en PEG på 0,82, hvis man bruger virksomhedens eget mål om 10% vækst. Det ser stadig ud til, at der er en sikkerhedsmargin.

2 Synes om

Det fortæller, hvor meget Qlean har solgt lejeaftaler gennem finansieringsselskaber. Det er altså ikke noget bogføringsfusk. Det faktum, at der er finansieringspartnere til disse aftaler, er en ret interessant komponent i helheden. Dette giver mulighed for at “justere” afhængigt af markedssituationen. Nu, under corona, er aftaler f.eks. blevet solgt mere med virksomhedens egen “finansiering”. Konceptets idé er, så vidt jeg forstår, at hvis kunden ønsker at købe udstyret på afbetaling, kan man afhængigt af markedssituationen og objektet overveje, om man tilbyder finansiering direkte eller via et finansieringsselskab. Hvis produkterne købes via et finansieringsselskab, indgås serviceaftalen dog under alle omstændigheder med QleanAir.

Fra webcasten fik jeg det indtryk, at det netop skyldtes corona. Produkterne er sådan, at fjernsalg er ret vanskeligt, da virksomhedernes behov skal verificeres på stedet. Jeg husker, at de beklagede, at det ellers godt startede salg af Cleanrooms i USA stagnerede, da udenforstående ikke blev lukket ind på hospitaler og i virksomheder.

Jeg må lige sige noget mere om de cleanrooms, at jeg selv har været involveret i sådan noget for en kunde, og hvis det er lige så nemt, som YouTube-videoerne giver indtryk af, er det et fremragende produkt. Produktet er ret dyrt afhængigt af størrelse og krav. Qlean tæller dem med i antallet af solgte enheder som “én enhed per 100 000 sek ordre værdi”.

2 Synes om

Interessant åbning, tak for det!

• En profitabel virksomhed,
  • en mangeårig aktør,
  • et på en god måde kedeligt nicheprodukt (hvilket muliggør en lav aktiekurs i det mindste i starten af ​​denne børskurs),
  • en troværdig international vækstvej,
  • gode udbytteudsigter,
  • kundernes kontinuitet med servicekonceptet,
  • billige multipler.

Gode ingredienser og ligheder med f.eks. det nyligt børsnoterede Harvia for et par år siden.

Det eneste minus er, at investeringsanalysen i høj grad hviler på den lille investors skuldre, da jeg i det mindste ikke selv fandt investeringsresearch.

Er der hård konkurrence i denne branche, og hvor let er det at komme ind på markedet? Virksomheden har i hvert fald vækstmuligheder. Markedsværdien er nok under 60 millioner euro. Er der konsolidering i gang i branchen, og hvad er QA’s position på markedet? Kommer væksten udelukkende organisk eller også gennem virksomhedsopkøb? (Jeg kaster bare spørgsmål op her, hvad der lige falder mig ind…)

3 Synes om

{“content”:“Adgangsbarrieren fik mig også til at tænke. Firmaet reklamerer selv med, at de har patenter og årtiers udvikling inden for filterteknologi, men det er svært at sige, hvor god beskyttelse det giver. Er teknologien virkelig på en eller anden måde overlegen i forhold til konkurrenterne, og er patenterne sådan, at de ikke kan omgås? Der er tydeligvis en konkurrencefordel, når forretningen udvikler sig, men hvor holdbar er den?”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Jeg fandt også et slide bag linket om disse “barriers to entry”. Ifølge dette var der 30 patenter på tidspunktet for børsnoteringen og 10 nye på vej. Overskriften antyder, at der er en barriere for at komme ind i branchen.

3 Synes om

Her er et lille diagram over konkurrencefeltet, det er værd at bemærke, at der ikke er en eneste konkurrent i alle tre produktsegmenter.

image

Zehnder og Camfil er i hvert fald enorme virksomheder, men de konkurrerer kun i ét segment. Resten er, så vidt jeg lige har undersøgt, cirka samme størrelse eller mindre.

1 Synes om

Jeg tilsluttede mig dette. Med en ret hurtig introduktion.

Til den nuværende pris giver kombinationen af udbytte og vækst (forudsat at den fortsætter med over 10 % i de kommende år) et samlet afkast på over 20 %. Dette var tilstrækkeligt for mig, med de fakta nævnt i tråden som baggrund. Og beregningen har ikke engang taget højde for en mulig stigning i multiplikatorerne.

Lad os se, hvordan virksomhedens historie fortsætter. :slight_smile:

2 Synes om

Perfekt! Vaccinen er udviklet, men kampen er endnu ikke vundet! Qleans nye produkt til at forhindre spredning af Covid-19.

QleanAir lancerer ny støjsvag luftrenser til kontorer og offentlige rum for at sikre et sundt indeklima i coronatider

2 Synes om