Airthings - Luftkvalitetsmåling fra Norge

Jeg vil gerne åbne en tråd om det norske selskab Airthings. Jeg har kun sat mig meget overfladisk ind i det, så jeg har brug for crowd intelligence :blush:

What we do
Established in 2008, Airthings is a global tech company led by a team of experienced scientists, engineers, developers and visionaries, with a common goal: to educate on the prevalence of radon, as well as other indoor air contaminants, and develop accessible technology solutions to help people stay healthy while improving energy efficiency in our buildings.

Now, Airthings employs over 90 people in offices around the world. With 300K+ monitors sold internationally and billions of air quality data points collected, Airthings is the global leader in “all things air.”

IR-sider og præsentationer, webcasts

Casestudier

PRODUKT

Produktet passer til enhver bygning, da det måler luftkvalitet (fugtighed, temperatur, CO2, CO2) samt Radon. Måling relateret til “virusrisiko” er også blevet udviklet.

RADONMÅLING – en potentiel konkurrencefordel

Radon er den næsthyppigste årsag til lungekræft i USA efter rygning. Radonmåling er virksomhedens fødested for produktudvikling, som man kan læse på about-siden

Sammenligning af måleudstyr:

Why two runners-up? Becauser the Airthings Wave Plus is just as unique as the Davis AirLink, but for a different reason: It’s the only device we’ve reviewed that can report on the presence of radon inside your home. Radon is one of the most common and deadly indoor pollutants, and it can’t be detected unless you’re actively looking for it. This monitor can also track the levels of carbon dioxide and VOCs.

Konkurrencefeltet for kontinuerlig radonmåling

Jeg tjekkede STUK’s godkendte radonmålemetoder. Det er værd at se på produkter til kontinuerlig måling, som udgør konkurrencefeltet. Traditionelt udføres radonmåling med prøvedåser osv., dvs. ikke som kontinuerlig måling.

https://www.stuk.fi/stuk-valvoo/sateilyn-kayttajalle/tyontekijoiden-suojelu-ja-sateilymittaukset/mittausten-hyvaksynnat

Derfra bemærker vi, at Airthings har meget få godkendte konkurrenter på listen… men vil du f.eks. købe en sådan “konkurrent”? Eller din arbejdsgiver? Jeg tror det ikke.

STUK’s meddelelse om softwaren til Airthings Corentium PRO-enheden

https://www.stuk.fi/documents/12547/152948/Corentium-Pro-tiedote-13102020.pdf/1890871e-4a52-338f-93b2-a0a74ca2a6c1?t=1604034668748

Forhandlere og partnere… bl.a. Walmart, Schneider Electric osv. inkluderet.

Største ejere top-20

Et par ord om tallene

SELSKABETS VEJLEDNING FOR 2024 er ca. NOK200m+ ARR / omsætning NOK 1000m+

Andelen af løbende fakturering i omsætningen er lille. På lang sigt er målet ca. 20%. Bruttomarginen på omsætningen er derimod høj > 60%.

EV er nu ca. ~NOK 1300m, så når målet nås i 2024, ville EV/ARR være ca. 6,5x. Ikke super billigt alligevel. Handler dog efter min mening under IPO-prisen.

Med selskabets samlede omsætning taget i betragtning er EV/S for dette år ~4 og for 2024 ifølge målet 1,3.

Analytikernes (2 stk.) kursmål er ca. 100% over dagens noteringspris

CMD på vej

Jeg håber derfor på en diskussion om dette emne, både for og imod…

31 Synes om

Jeg skimmede den, men nåede ikke at fordybe mig særlig meget. Jeg fortsætter senere, men her er et par tanker, der opstod ved en hurtig gennemlæsning.

Kernen i sagen er tydeligvis Radon-målingen, ellers ser produktet ikke ud til at have meget, der adskiller det på et meget konkurrencepræget marked, med basal CO2-måling og temperaturer, IoT osv. Som en voldgrav virker radonmålingen dog ikke til at være blandt de dårligste, da dens pålidelige måling, i det mindste i Finland og USA, kræver godkendelse fra strålingssikkerhedscentret. Selvom konkurrenterne skulle være interesserede i markedet, er de obligatoriske myndighedsgodkendelser i forskellige lande i princippet en forholdsvis rimelig voldgrav, synes jeg. Der er dog stadig konkurrenter på dette felt, og Airthings’ produkt ser ved et hurtigt blik ud til at være blandt de dyreste på markedet, i det mindste i Finland.

Resultatopgørelse 21Q2

Selvom virksomheden har kommunikeret, at den vil investere i vækst, så stikker tallene i resultatopgørelsen alligevel lidt ud. Omsætningsvæksten er okay, og det meste var endda organisk. Desværre vokser omkostningerne næsten altid i samme forhold som salget, og det samme mønster kunne ses i rapporterne for 21Q1 og 2020. Salget ser ikke ud til at skalere særlig godt; for at sælge flere produkter er der indtil videre simpelthen brug for mere markedsføring, komponenter og sælgere. En løsning på dette kunne være at fokusere mere på salg til virksomheder og fagfolk, men indtil videre kommer den klart største del af salget fra forbrugere (Q2 Forbrugere 49,8 Mnok, virksomheder 9,7 Mnok og fagfolk 8,5 Mnok). Jeg ville være interesseret i en vision for, hvordan denne aktivitet til sidst bliver rentabel :thinking:.

Jeg undrer mig måske også lidt over de nuværende værdiansættelsesmultipler, når der er tale om et ret fuldblods produkthus, hvis drift ikke ser ud til at skalere særlig godt. Ikke at dette er absolut dyrt på det nuværende marked, men der er jo stadig lidt at bevise. En meget overfladisk gennemgang herfra også, vi prøver dybere i aften.

13 Synes om

Hej,
Jeg har ikke nogen erfaring med virksomheden fra et investeringsperspektiv, men jeg har en god brugeroplevelse :slight_smile:
Jeg købte enheden ved årsskiftet, og til min overraskelse begyndte den at vise en rød værdi for radon. Under husets byggeperiode havde vi sprunget et trin over med radonrørene, så rørene er i jorden, men de går ikke op til taget (fordi dette ikke er et radonområde (dårlig undskyldning!)). Jeg gætter på, at radon-kilden er det klippegrus, der ligger under husets fundament, et lag på ca. 30-40 cm.

Med en lille indsats lykkedes det mig at få en midlertidig rørføring fra fyrrummets friskluftsindtag ud til det fri ved hjælp af en kanalventilator. Værdierne skiftede til grøn inden for en dag.

I ugen med vinterferien tænkte jeg, hvorfor ventilatoren skulle køre, når huset var tomt. Efter et par dage var værdierne igen røde. Ventilatoren blev tændt, og værdierne var igen grønne. Enheden ser ud til at måle meget præcist!

Nu er røret helt op til taget, og jeg må holde øje med det om vinteren for at se, om der stadig er brug for en ventilator, eller om det kan klares med tyngdekraften.

23 Synes om

En hurtig Google-søgning afslører, at de fleste af virksomhedens produkter er umiddelbart tilgængelige på Google Shopping. Og det lader ikke til, at der er mange konkurrenter til produkterne. I Finland sælger blandt andre Gigantti og Verkkokauppa.com produkterne. Dette seneste produkt er tydeligvis i den øvre ende af prisklassen, en “flagskibsmodel”.

I den henseende er der nogle positive tegn, da produkterne får gode anmeldelser og vises øverst i Google Shopping.

Det kræver stadig yderligere undersøgelse og afklaring, men dette fangede straks min opmærksomhed.

2 Synes om