Jeg fandt også denne tråd i forumets dybder, så lad os herigennem fremhæve et ret interessant emne, som jeg har bemærket, i håb om at finde nogle, der er mere bekendte med den pågældende virksomhed eller endda aktionærer her.
Fra Qt’s rapport over sammenlignelige virksomheder spottede jeg et svensk selskab ved navn IAR Systems Group AB https://www.iar.com/. Virksomheden er en næsten 40 år gammel svensk softwarevirksomhed, der ligesom Qt tilbyder værktøjer inden for indlejrede systemer. Her er et øjebliksbillede af virksomheden i en nøddeskal (kilde: DNB-rapport):
For et par år siden blev IAR Systems også fremhævet hos Inderes i forbindelse med Qt fra et konkurrenceperspektiv: Qt Group vs. IAR Systems - Inderes, men i stedet for en direkte konkurrent er det faktisk en af Qt’s partnere: Press and Stock Exchange Releases.
Værdifastsættelsen af Qt har været genstand for en værdifuld diskussion i længere tid, og det er faktisk netop derfor, at IAR dukkede op i sammenligningsgruppen.
Et interessant punkt ved virksomheden er opkøbet i 2018 af Secure Skillz Embedded Development - Enhance Security and Efficiency | IAR, som opererer inden for IoT-sikkerhed, og som IAR i øjeblikket ejer 100% af.
DNB har været bullish på IAR i længere tid, og her er et link til den rapport, jeg henviste til, i sin helhed: https://www.iar.com/siteassets/investors/corporate-governance/general-meetings/2021/iar_systems_q1_2021_review.pdf.
DNB anser IAR’s fair value for at ligge mellem 180-250 SEK, og i skrivende stund handler virksomheden i Stockholm til en kurs på 139,60 SEK.
Personligt kræver virksomheden stadig en mere detaljeret undersøgelse og fordybelse, så det ville virkelig være interessant, hvis der er nogen her, der har et indblik. Fra et værdiansættelsesperspektiv virker dette ret attraktivt, men min egen ekspertise er i øjeblikket ikke tilstrækkelig til at vurdere, i hvilket omfang produktet selv har forudsætninger for at lykkes i fremtiden.
Blandt ejerne kan nævnes, at Aktia og Säästöpankki har investeret i denne virksomhed gennem et par forskellige fonde: About | IAR.