Svenske mikro- og små virksomheder

Der er mange potentielle mikro- og små virksomheder noteret på Stockholmsbørsen. Det ville være interessant at diskutere dem og måske få nye ideer, så jeg åbner en tråd.

Hvilke virksomheder ejer I?

Jeg har Oncology Venture (farmaceutisk sektor) i min portefølje. Virksomheden udvikler bl.a. DRP-teknologi, som ville gøre det muligt at målrette kræftlægemidler mod de patienter, som lægemidlet virker på. Tidligere har kræftlægemidler, der ikke virker på et tilstrækkeligt antal patienter (mindst 20-30 % responsrate), ikke kunnet godkendes, så teknologien ville være revolutionerende. Produktgodkendelse og markedsadgang vil stadig tage år (hvis det lykkes), så der er en betydelig risiko forbundet med investeringen. Derudover har virksomheden flere lægemidler i udviklingspipeline og egne patenter i porteføljen.

Mere information om virksomheden her

8 Synes om

Hvis nogen er interesseret, er der en liveudsendelse på Redeye hele dagen i dag.

Redeye Tech Day - 20. november 2019

4 Synes om

{“content”:“Denne tråd dukkede også op, og jeg er nu mere interesseret i den svenske børs, så lad os lægge dette her, hvis vi kan få en diskussion i gang. \n\nhttps://www.investtech.com/se/market.php?CountryID=46\u0026p=staticPage\u0026fn=freeArticles\n\nDer er i hvert fald hype-, spil- og medicinalvirksomheder på listen.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Zignsec, en producent af autentificeringsapplikationer, har oplevet en voldsom stigning på det seneste. Resultatet var bedre end forventet, og de har fået mange aftaler rundt om i verden. Jeg har selv ejet denne i et stykke tid, og selv til den nuværende pris er det en meget anbefalelsesværdig investering til en langsigtet portefølje.

Yderligere information på et andet hjemmemål:

2 Synes om

Jeg fandt også denne tråd i forumets dybder, så lad os herigennem fremhæve et ret interessant emne, som jeg har bemærket, i håb om at finde nogle, der er mere bekendte med den pågældende virksomhed eller endda aktionærer her.

Fra Qt’s rapport over sammenlignelige virksomheder spottede jeg et svensk selskab ved navn IAR Systems Group AB https://www.iar.com/. Virksomheden er en næsten 40 år gammel svensk softwarevirksomhed, der ligesom Qt tilbyder værktøjer inden for indlejrede systemer. Her er et øjebliksbillede af virksomheden i en nøddeskal (kilde: DNB-rapport):

For et par år siden blev IAR Systems også fremhævet hos Inderes i forbindelse med Qt fra et konkurrenceperspektiv: Qt Group vs. IAR Systems - Inderes, men i stedet for en direkte konkurrent er det faktisk en af Qt’s partnere: Press and Stock Exchange Releases.

Værdifastsættelsen af Qt har været genstand for en værdifuld diskussion i længere tid, og det er faktisk netop derfor, at IAR dukkede op i sammenligningsgruppen.

Et interessant punkt ved virksomheden er opkøbet i 2018 af Secure Skillz Embedded Development - Enhance Security and Efficiency | IAR, som opererer inden for IoT-sikkerhed, og som IAR i øjeblikket ejer 100% af.

DNB har været bullish på IAR i længere tid, og her er et link til den rapport, jeg henviste til, i sin helhed: https://www.iar.com/siteassets/investors/corporate-governance/general-meetings/2021/iar_systems_q1_2021_review.pdf.

DNB anser IAR’s fair value for at ligge mellem 180-250 SEK, og i skrivende stund handler virksomheden i Stockholm til en kurs på 139,60 SEK.

Personligt kræver virksomheden stadig en mere detaljeret undersøgelse og fordybelse, så det ville virkelig være interessant, hvis der er nogen her, der har et indblik. Fra et værdiansættelsesperspektiv virker dette ret attraktivt, men min egen ekspertise er i øjeblikket ikke tilstrækkelig til at vurdere, i hvilket omfang produktet selv har forudsætninger for at lykkes i fremtiden.

Blandt ejerne kan nævnes, at Aktia og Säästöpankki har investeret i denne virksomhed gennem et par forskellige fonde: About | IAR.

15 Synes om

Lidt gammel information, men i 90’erne kodede jeg for IAR’s værktøjer i mit daglige arbejde. De var gode, jeg anbefalede dem (bemærk: imperfektum) :grinning_face::+1:

5 Synes om

Jeg købte en lille portion af dette sidste eller forrige uge, da jeg opdagede det, mens jeg undersøgte Aktias småkapitalfonde. Jeg har ikke rigtig haft tid til at sætte mig ind i det endnu, men det virkede interessant, så jeg købte det, så jeg ikke glemmer det.

5 Synes om

Jeg stødte selv på mikrovirksomheden ved navn Cyber Security 1 ab. Man kan nok udlede virksomhedens branche ud fra navnet :smiley: Virksomheden havde et stærkt overtegnet udbud (ca. 250 %) og for første gang i lang tid et positivt resultat i første kvartal. Det virker som et potentielt turnaround-selskab i en interessant fase, som på grund af gamle synder virker ret billig. Er der nogen, der har fulgt dette nærmere?