Bästa ETF eller fonder från coronadippen

Jag tänkte göra en liknande tråd som redan finns för aktier. Alltså, vi samlar åsikter här om vilka ETF:er eller fonder som skulle vara saftigast att plocka på sig från korona-rean. Lägg in era åsikter, och motiveringar är självklart ett plus!

Jag börjar spelet med följande:

  1. iShares S&P 500 USD Information Technology Sector UCITS (QDVE)

IT-sektorn har presterat bättre än SP500-indexet tidigare och jag tror att den kommer att gå segrande ur denna koronasituation också. En nackdel är förstås att andelens värde inte har sjunkit lika mycket som SP500 totalt sett.

  1. PYN Elite

”PYN Elite är en aktivt förvaltad aktiefond som framgångsrikt har investerat på asiatiska aktiemarknader i över 20 år. För närvarande är fondens tillgångar investerade på Vietnams aktiemarknad i cirka 70 börsnoterade företag.”

Jag är intresserad av tillväxtpotentialen på den framväxande marknaden och det fallande andelsvärdet på grund av corona. En nackdel är åtminstone att fondens minimiteckningsbelopp är 10 000 € och efter den första investeringen 2 000 €.

4 gillningar

På fondssidan har jag själv lagt till superfonders (superit), eftersom de är kostnadsfria, och Handelsbanken USA Index, eftersom den har haft en utmärkt tillväxt de senaste åren enligt min mening.

2 gillningar

PYN Elite skulle verkligen intressera mig i den här situationen, men minimiinsatsen på 10 000 euro får mig att tveka. Summan är annars helt okej, men om man bara kunde sprida ut den i mindre omgångar, till exempel inom ett halvår.

1 gillning

Jag började själv med IQQH Ishares Global Clean Energy ETF och 2B76 Ishares Automation & Robotics ETF, jag köper mer i små omgångar.

6 gillningar

Finns det några bra tips för ETF:er på tillväxtmarknader (särskilt Asien)? Jag använder OP, så alla godsaker finns inte tillgängliga. PYN Elite verkar intressant, men mina fickpengar räcker inte till en engångsinvestering på 10 000 euro.

IS3N är billig och omfattande i alla fall och cirka 80% i Asien. Man skulle tro att OP har den, men jag är inte säker

2 gillningar

Jag uppdaterar själv, eftersom tråden annars är så tyst. Utöver PYN elite och QDVE som nämns i startinlägget har jag också fått med följande.

WTEJ WisdomTree Cloud Computing

Och

ESP0 VanEck Vectors Video Gaming and eSports.

Båda satsar enligt min mening på framtidens megatrender och är vinnare även i coronatiden. Självklart har andelspriserna stigit därefter.

3 gillningar

Har det skett någon ändring i WTEJ, eftersom det visas i grått på Nordnet?

Ja, ISIN verkar ha ändrats där. Nu borde det tydligen gå att handla igen. Eller åtminstone fungerar det med Degiro.

1 gillning

Jag köpte även den där video gaming- och e-sport-ETF:en med tanken att även om jag inte spelar själv och följer “live-sport”, så tror jag att andra i allt högre grad gör tvärtom.

1 gillning

Jag svarar väldigt sent, men EMQQ emerging markets internet and e-commerce skulle också kunna vara värt att överväga. Inte lika täckande och diversifierad som IS3N, men där skulle man komma åt en megatrend igen.

2 gillningar

Finns det fortfarande ETF:er på corona-rean? Jag funderar på rotation till cykliska, banker, småbolag. Vore t.ex. Russel2000, DAX bra mål i detta skede eller är jag helt ute och cyklar :thinking: :sweat_smile:

2 gillningar

SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF

(ZPRX)

SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF

(ZPRV)

iShares EURO STOXX Banks (DE)

(EXX1)

Visst är de där småbolagsvärde- och särskilt bank-ETF:erna på rea, om man vill satsa på att rotationen fortsätter.

1 gillning

Här är ett par

SXTPEX eller SC0R travel & leisure
CRUD eller OD7F olja etn
QDVH amerikanska banker etc.
ZPDE s&p energisektor

2 gillningar

Jag vet inte om det är mer en “Putin-rea” än en corona-rea, men jag gjorde en anständig första investering (cirka 3 % av portföljen) i en Ryssland ETF (DBXV). Målet är att högst fördubbla positionen om utvecklingen fortsätter som förväntat.

Jag hittade ingen färsk diskussion om ryska investeringar någonstans. Har den marknadens utveckling redan grävts ner helt? Mitt intresse väcktes eftersom indexets p/e-tal ligger mellan 6-7, och råvaruinflationen kan vara på väg att ta fart, vilket skulle orsaka kraftiga resultatförbättringar jämfört med de senaste 12 månaderna. På grund av den förmånliga värderingen och den möjliga resultatillväxten ser jag en kraftig uppsida i RTS-indexet inom ett år. Riskerna behöver förstås inte listas separat när det gäller Ryssland, därför kommer positionen att vara högst en ensiffrig procentsats av portföljen.

5 gillningar