Svenska kronor och amerikanska dollar har hittat sin väg in i min portfölj.
Det slog mig om det är klokt för en vanlig investerare att använda valutasäkring eller förmågan att spekulera i valutaändringar? Vid första anblicken skulle man tro att valutamarknaderna är bland de mest effektiva (och därmed erbjuder minst utrymme för spekulation?) marknaderna.
Är någon som har säkrat sina innehav villig att dela med sig av sina åsikter?
Jag skyddar inte nödvändigtvis mina tillgångar, men jag strävar efter att investera genom att utnyttja växelkursfördelar. Detta innebär i praktiken att om en valuta värderas billigt i förhållande till euron jämfört med det historiska genomsnittet, så föredrar jag aktier noterade i den valutan. Med tiden tenderar avvikelser från genomsnittet att normaliseras, så om t.ex. NOK handlas till 10.2:1 i förhållande till euron, är valutarisk i detta fall sannolikt på investerarens sida.
Omvänt undviker jag aktier vars förhållande till euron är historiskt lågt. Jag skulle till exempel inte köpa amerikanska aktier alls nu, inte bara på grund av deras höga pris i dollar, utan också för att USD senast var så dyr i förhållande till euron i början av 2000-talet. Även om man gör en bra investering i USA, finns det nu mycket inbyggd nedsida. USD var däremot en bra valuta att köpa för 10 år sedan när den var billig.
Dessutom främjar en statistiskt billig valuta ekonomisk tillväxt, och i växande ekonomier presterar aktier i genomsnitt bättre än i ekonomier med låg tillväxt. Det vill säga, om du köper en aktie från ett ekonomiskt område med en billig valuta och utnyttjar valutarisk, är det också något större sannolikhet att själva aktien kommer att prestera bra, eftersom en billig valuta främjar tillväxten i det ekonomiska området generellt. Som en följd av tillväxten tenderar valutan i sin tur att stärkas relativt, och om du har gått in tidigare är situationen en win-win.
Detta hände t.ex. med dollarn i början av 2010-talet, det vill säga om du då bytte från euro till dollar, skulle du nu, genom att byta tillbaka, få en genomsnittlig marknadsavkastning i dollar +200%, och dessutom skulle detta tredubblade dollarkapital fortfarande kunna korrigeras t.ex. med en faktor på 1.25.
Här måste jag säga att jag endast äger aktier noterade i valutor från utvecklade ekonomier vars ekonomiska område jag åtminstone på något sätt håller koll på. Detta innebär i praktiken vissa europeiska länder och USA. Knappt 40% av mina tillgångar är i NOK och SEK, köpta nyligen. Jag skulle också kunna köpa USD-aktier, men dollarn är dyr nu.
Själva investeringsobjektet måste förstås vara bra, och man kan inte vara alltför generalist och alltid ha koll på allt.
Om PYN-elite-fonden har dollarbaserade investeringar i sin portfölj, gjorde den rätt i att avveckla säkringen när USD var billig och starta den igen nu när USD är dyr. Åtminstone om man ser på USD-sidan av saken.
USD är historiskt dyr i förhållande till euron. Ändå är euron nu också dyr jämfört med många andra valutor, och det finns utrymme för försvagning. En säkring upphäver förstås värdeminskningen av dollarbaserade investeringar på grund av att dollarn försvagas, men fonden kan inte heller dra nytta av en eventuell försvagning av euron. Om vi dock utgår från att euron som hemvaluta har en “normal position”, så är en säkring mot dollar enligt min mening ett korrekt drag. Trots att dollarn under det senaste året har stärkts ytterligare och säkringen därmed har genererat förluster.
Jag såg att Eur/USD-kursen har förändrats ganska mycket under början av 2025. Finns det någon tillförlitlig lista över hur det påverkar OMXH-aktier? Vilka gynnas, vilka drabbas?