Trött på aktieplockning? OST som ”fond”

Är du trött på aktieplockning, men vill inte realisera skatten på ditt aktiesparkonto? Låt oss diskutera placeringsobjekt som lämpar sig för aktiesparkonton, med vilka man kan omvandla kontot till en väl diversifierad, lågkostnads- och skatteeffektiv ”fond” som man inte förlorar nattsömnen över.

Lämpliga bolag/produkter är till exempel investmentbolag samt börsnoterade fonder och truster. I tråden kan man posta idéer och information om enskilda investeringsobjekt, men exempelportföljer med motiveringar vore mycket välkomna.

Här är något som startskott. De två första är säkert så bekanta bolag för alla att vi håller det kort gällande dem.

Berkshire Hathaway
Investerar främst i USA. Betalar ingen utdelning, så den passar bra för ett aktiesparkonto. Tyvärr har Buffett själv redan klivit åt sidan.

Investor AB
Investerar främst i Sverige. Portföljbolagen är dock till stor del globalt verksamma. Det största minuset är källskatten på 15 % som tas ut på utdelningar. Utdelningen är dock numera ganska låg, 1,5 %, så kostnaden som detta orsakar förblir ganska liten.

VinaCapital Vietnam Opportunity Fund VOF
Ett alternativ till PYN Elite. En sluten fond i bolagsform som är noterad i London. Betalar cirka 2,5 % i utdelning, men huvudkontoret ligger i Storbritannien, så ingen källskatt dras på utdelningen. Grundaren Don Lam är fortfarande med i förvaltningsteamet, men inte som den faktiska huvudansvariga portföljförvaltaren (lead portfolio manager).

Kostnaderna är i stort sett i linje med PYN Elite (1 % + prestationsbaserat 12 %). NAV 1024 MUSD.

Ett annat motsvarande bolag är Vietnam Enterprise Investments Limited VEIL. VEIL betalar ingen utdelning och har fasta kostnader på 1,5 %. Bolagets ansikte utåt är Dominic Scriven som grundade VEIL 1995, men han verkar dock inte längre vara involverad i portföljförvaltningen. VEIL tycks ha presterat bättre än VOF och VN-indexet under en 10-årsperiod. Dessutom ser det ut som att VEIL har slagit VOF även på en 20-årsperiod, även när utdelningar räknas med. Jag kunde inte göra en jämförelse med VN-indexet för den perioden, men en CAGR på 12,8 % låter bra, då MSCI EM NTR har avkastat 7,49 % i pund under samma period och VOF 7,91 %.

För att göra det enkelt skulle en exempelportfölj alltså kunna se ut så här, där man grovt följer viktningen i globala indexfonder:
BRK 60 %
INVE 30 %
VEIL 10 %

65 gillningar

Lägger till Patria Investments $PAX när det gäller utdelningar, ett bolag som investerar i Latinamerika och är OST-vänligt.

Det finns en tråd med mer information:

Patria Investments Ltd ($PAX) - alternativ kapitalförvaltning i Latinamerika

Utdelningarna är såvitt jag vet befriade från källskatt, vilket passar för “ost-kontot” (aktiesparkontot), även om valutan är USD.
Själv har jag dem på ett AOT (värdepapperskonto), varvid beskattningen sker som förvärvsinkomst.

11 gillningar

Berkshire är säkert mest lämpligt för aktiesparkontot om man har för mycket kontanter där och Helsingfors-papper inte lockar. Investor intresserar inte eftersom det ändå betalar utdelning.

När kan man förvänta sig en ändring så att man kan köpa fonder till aktiesparkontot?

3 gillningar

Scottish Mortgage Investment Trust.

@Karo_Hamalainen pratade om företaget i sin reissugrilli. (Från 33:44 i länken)

6 gillningar

Den bästa möjligheten är nog att det kommer en ändring i samband med det här projektet. Man borde väl få höra något om det under H1.
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=VM017:00/2025

Den här är faktiskt intressant. Måste lägga den på lyssningslistan.

Top 30

8 gillningar

På mitt eget aktiesparkonto (OST) finns bara dessa 4 företag från skärmdumpen.

Ett nytt tillskott för mig under förra året var JPMorgan American Investment Trust. Mer information hittar du här: ( JPMorgan American Investment Trust plc | J.P. Morgan Asset Management )

Om man vill ha en avkastning i linje med S&P 500, så är deras innehav i hög grad desamma och med liknande viktning som S&P 500, förstås med små skillnader. Bakom länken hittar du de exakta innehaven och viktningarna.

25 gillningar

Med dessa JPM-truster skulle man i princip kunna sköta hela grejen. Dessa finns på Nordnet.

image

Visserligen handlar det om en aktiv investering till

12 gillningar

Intressant idé. Jag följer det här. Sålde precis Neste och funderar på vad man ska köpa till aktiesparkontot utöver Berkshire och Investor? Det är redan för mycket Finland…

4 gillningar

OP ASK så behöver man inte ens titta på Berkshire.

5 gillningar

En sådan här portfölj knåpades ihop med hjälp av AI för ett tag sedan. Bolag som inte nämnts i tråden är FCIT och ALW, som är väldigt bra indexersättare och skulle fungera även på egen hand.

16 gillningar

Tack, den där FCIT verkar riktigt bra. Min egen AI säger att den i praktiken är en aktiv global ETF plus private equity.

Kommer du på några nackdelar med att använda FCIT på ett aktiesparkonto (OST)?

1 gillning

Bristen på valutakonton ökar valutaväxlingskostnaderna, men på grund av den brittiska utdelningen passar det väldigt bra för just aktiesparkontot.

3 gillningar

Var det så att det vid köp av brittiska aktier i vissa fall tillkommer någon skatt (stämpelskatt eller liknande?)?

Månne det finns någon pundgräns eller någon under-/ överklass-/ adelsgräns :thinking:

1 gillning

Jo, det gör det väl. Kan det ha varit 0,5%?

2 gillningar

Jag sprang nyligen på City of London Investment Trust när jag bläddrade bland brittiska investment trusts.

Aktiekursen stod och stampade i sidled under många år, men de betalar en rimlig utdelning som har höjts de senaste 60 åren. Jag har inte investerat i det ännu, men det är tillräckligt intressant för att ligga på min shortlist i väntan på att jag hinner bekanta mig med det bättre.

2 gillningar

Vad är tanken med den här strategin?

Inget av de här exemplen ger ju någon betydande utdelning, och efter ett långt innehav får man inte använda antagandet om anskaffningsutgift vid försäljning.

Själv skulle jag lägga alla dessa på ett värdeandelskonto (AOT). Eller vad är tanken här?

1 gillning

I enlighet med första stycket i startinlägget återinvesteras det kapital som redan finns på aktiesparkontot (OST) på ett fondliknande sätt, om man inte vill betala skatt i samband med att kontot avslutas.

6 gillningar