Jag får inte inloggningsuppgifter. Fondens värde syns (med en dags fördröjning) på nätet. Vid teckningar får man en teckningsberäkning och en portföljrapport kommer, om jag inte minns fel, ett par gånger om året – eller kanske kvartalsvis? Dessutom dyker investerarbrev eller liknande upp i e-postlådan ganska ofta, kanske med ungefär ett par månaders mellanrum.
Jag kommer inte att kommentera klådan närmare eftersom jag inte är läkare. Det var trevligt att göra ett inlägg efter nästan fem år (om jag inte minns fel nu). Avsikten är att köpa mer inom en snar framtid och att vänta på att Vietnam ska utvecklas till en tillväxtmarknad.
Någon tvekade tidigare inför det stora minimiinsatsen, om man har pengar, varför inte göra ett inlägg och ta ut till exempel hälften nästa inläggsdatum?
Har fondens tecknings- och inlösenavgifter nyligen tagits bort? Eller minns jag fel att det åtminstone har funnits en teckningsavgift för detta någon gång?
Jag minns att det åtminstone ibland under mark-tiden fanns en teckningsprovision.
Förra månadens teckningsdatum tajmade den tekniska utvecklingen särskilt vackert. I Vietnams VNINDEX-index bildades ett Double Bottom-mönster (dubbel-W), vars andra rekyl sammanföll exakt med teckningsdatumet. Denna botten kommer att fungera som en teknisk stödnivå inom en snar framtid.
Detta kanske borde vara i tråden för teknisk analys, men eftersom det är en Pyn Elite-specifik observation så kanske ni tillåter att jag lägger den här. ![]()
Grattis till bra tajming till alla som tecknade ![]()
Även för oss som redan är med i fonden men inte hann med denna teckning är det bra om så mycket nytt kapital som möjligt nu flödar in i fonden, som Petri kan använda för att göra bra investeringar på en förmånlig marknad. Det boostar alla ägares avkastning på lång sikt. ![]()
Vet någon om PYN Elite publicerar nettoinsättningar för fonden någonstans? Vore intressant att följa. Lyckligtvis hoppade jag på tåget förra månaden.
Funderar du på att lägga in pengar i Pynni denna månad? Jag funderar fortfarande på det över helgen. Det verkar ha hoppat upp ganska mycket från botten, även om Pynnis portfölj verkar ha en tung banksektor och knappt några teknikinvesteringar. Om den första insättningen hade varit mindre hade det varit lättare att sprida ut investeringen över tid.
En ganska svår situation. Jag tog själv en första position för 2 månader sedan – när NAV var 300+. I den senaste teckningen lade jag till 25% (kunde ha tagit mer…), och avsikten var att lämna utrymme för fler teckningar. På sätt och vis är priset fortfarande inte högt – PYN betonade åtminstone i sitt investerarbrev att de med tilläggsteckningar etc. kunde köpa billigt och bra, så att när situationen är helt övervunnen om några år – skulle slutresultatet vara bättre än utan krisen. Detta kan mycket väl stämma.
Å andra sidan, om jag lägger till mer insatser i PYN, börjar det bli en massiv pott i den korgen. Om och när jag tror att det kommer att finnas några ekonomiska bekymmer längs vägen under detta år, är det inte kul att köra “rakt in i isberget” med fulla bensintankar.
Jag tror att jag kommer att teckna lite, och eventuellt lätta på sommaren eller liknande. Å andra sidan kommer jag nog inte att göra det, eftersom det inte är det lättaste att lätta på här (en månad i förväg…), och jag tror verkligen mycket på fonden på lång sikt.
En blandning av känslor alltså! En liten del får det nog bli ![]()
{“content”:“Jag skulle investera i slutet av mars men jobb tog över och jag missade det… ett dyrt misstag. Nu tänkte jag investera en rimlig summa, jag tror på fondens ledning och historiken är imponerande.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Härifrån gick den första insättningen till fonden, nu blir det lättare att lägga till i framtiden när man inte behöver lägga in 10k€ på en gång.\nMed detta får man lagom diversifiering till tillväxtmarknader.”,“target_locale”:“sv”}
Om resten av världen tar stryk, vad skulle då göra Centralasien till en ö som inte är beroende av den globala ekonomiska riktningen?
Jag stötte på den här nyheten i M&M angående PYN Elite-fonden. Kari Räisänen, journalist på Helsingin Sanomat, flyttar till PYN Fund Management, företaget som förvaltar PYN Elite-fonden, för att ansvara för fondens investerarrelationer.
Det intressanta med nyheten är att PYN ökar sina resurser för kundkommunikation ännu mer.
Enligt nyheten vill företaget:
- erbjuda sina investerare aktuell information om marknaderna och fonden.
- nu få mer kommunikationskompetens i teamet
- känner det som sin skyldighet att göra fonden och den vietnamesiska marknaden så bekant som möjligt för investerarna genom att satsa på kundkommunikation
Så goda nyheter ![]()
Det luktar lite som att PYN försöker växa sin fond kraftigt.
Jag minns att PYN någon gång i början av året berättade om en regelförändring som skulle avskaffa mötet med andelsägarna. Denna regelförändring har förmodligen redan genomförts. Men i samma sammanhang berättades det om “portföljförvaltarens översikt”, som skulle arrangeras den 25 maj, om jag förstår det rätt som ett slags online-evenemang. Sedan dess minns jag inte att jag har hört något om saken.
{“content”:“Idag kom rapporten: -9,6% sedan årets början. Det fanns ingen jämförelseindex så jag vet inte hur Vietnam i allmänhet har utvecklats, men hur som helst, en av de sämsta aktierna jag har köpt i år.”,“target_locale”:“sv”}
VN-indexens YTD verkar vara –12,3 %.
Å andra sidan, om man råkade köpa i mars, har man gjort en fantastisk vinst. Värdet av andelen 206->265.
Det verkar vara lite för många banker i de största innehaven för att det ska kunna stiga ordentligt.
Jag har en viss andel PYN Elite i min portfölj.
Problemet är att fonden bara är öppen en gång i månaden. I sådana här kraftiga rörelser är det lite svårt att pricka in rätt tid.
Jag satsade själv för lite vid den lägsta dippen och en månad senare hade tåget redan gått när det gäller de bästa avkastningarna.
Jag tänkte dock sitta kvar i flera år, så jag river inte sönder byxorna. Vietnam har enligt mig potential på lång sikt.