PYN Elite -fond

Här är ett utdrag från den nya fondöversikten om coronaviruset:
\u003e Bland de dåliga nyheterna har dock Vietnam lyckats begränsa spridningen av viruset. Hittills har endast 16 personer smittats, och alla har återhämtat sig, vilket inte är en dålig prestation för ett land med en gräns mot Kina. Den vietnamesiska regeringens åtgärder har varit mycket kraftfulla för att begränsa spridningen av viruset. Alla skolor har varit stängda sedan början av februari, och studenter i Ho Chi Minh City och Hanoi återvänder tidigast den 9 mars, medan studenter i andra provinser återvände till skolan den 2 mars.
\u003e De största gränsövergångarna stängdes i slutet av januari och öppnades igen den 20 februari med strikt hälsoövervakning för dem som passerade gränsen. Den vietnamesiska regeringen stoppade också tillfälligt visumfriheten för sydkoreaner på grund av det nyligen inträffade virusutbrottet i Sydkorea. Personer som har vistats i Sydkorea under de senaste 14 dagarna från deras ankomst till Vietnam kommer att sättas i karantän. Tack vare dessa åtgärder tog USA:s sjukdomskontroll- och förebyggandecenter (CDC) bort Vietnam från sin lista över länder med risk för spridning av coronaviruset den 27 februari, vilket är ett mycket gott tecken.

1 gillning

“Personer som har befunnit sig i Sydkorea under de senaste 14 dagarna sedan deras ankomst till Vietnam kommer att sättas i karantän.”

Verkligen off-topic, förlåt för det, men kommer även sådana som kommer in i landet från någon annanstans, men som har ett byte i Sydkorea, att sättas i karantän i sådana fall? Jag kommer nämligen om några veckor att befinna mig i en situation där jag måste flyga till Hanoi från USA. De enda rimliga anslutningarna går via Seoul med ett kort byte.

1 gillning

Jag har dagligen följt fondandelens pris. Jag trodde att Vietnam skulle drabbas hårt på grund av Kina, men jag har missat de hårda åtgärderna för att begränsa smittan. Kanske har Vietnam dock liknande egenskaper som Kina, det vill säga en ofullständig förmåga att testa, samt en ofullständig vilja att informera om smittornas omfattning :slight_smile:

PYN har hållit sig ganska bra under marknadsturbulensen. Jag får i slutet av månaden fundera igen om det är dags att göra en första insättning.

Vietnams situation är intressant ur ett investeringsperspektiv. Jag har följt PYN Elite, men hittills bara på avstånd. Har ni kompletterat fonden med Vietnam-investerande ETF:er, vars investeringar förmodligen fokuserar på större företag? Eller finns det ens sådana?

Man skulle kunna tänka sig att det skulle vara bra att ha båda, om man tror på Vietnam.

Jag följde de där Vietnam-ETF:erna för flera år sedan och ägde en sådan ett tag, men blev mycket besviken på deras prestation jämfört med index.

Någon nämnde då på något forum att det fanns så många tröga, delvis statsägda företag i dem att de omöjligt kunde mäta sig med en specialfond som plockar ut de mest potentiella företagen. Jag har inte kontrollerat sanningen i påståendet. Jag gav i alla fall upp ETF:en när den verkade sitta fast som en lus i tjäran samtidigt som indexen rusade.

5 gillningar

Nåväl, det tog sig äntligen.

När det gäller ETF:er är indexet i allmänhet säkert bra. Ju mer exotisk ekonomi (och kultur), desto större vikt har aktiv portföljförvaltning. Det är därför PYN är intressant, trots de “höga avgifterna”. Till dagens teckningskurs kan man dock kanske få en lång tidsperiod utan den 12% prestationsrelaterade avgiften.

1 gillning

Mitt första inlägg i dessa forum. God dag.

Jag har länge betraktat PYN Elite som ett attraktivt långsiktigt investeringsobjekt. Det här är en investering som mer än något annat kan trygga ens pension. Resan kommer att vara som en berg- och dalbana, vilket är en del av investeringar med höga avkastningsförväntningar. Det är dock svårt att se hur ett land som Vietnam, med sin demografiska struktur, folkets företagsamhet och BNP-tillväxt, skulle kunna gå fel.

I januari-presentationen nämndes att det genomsnittliga P/B för alla företag noterade i Vietnam då var 1,2. Nu är siffran sannolikt betydligt närmare bokfört värde, om inte redan under det. Detta bör ge trygghet under en nedgångsmarknad.

Dessutom verkar “high water mark” för närvarande vara 325 362 euro, vilket bara förbättrar avkastningsförväntningarna.

Jag gjorde min första insättning den 28 februari, och jag har fortfarande gott om krut torrt. Förtroendet för Petri är verkligen starkt, så länge som inte Corona tar mästaren själv till graven.

2 gillningar

Välkommen som Elitinvesterare! :slight_smile:

En extra insättning är på gång för mig också, vi får se om den första sker redan i slutet av denna månad, eller om vi väntar till Valborg.
Det beror nu ganska mycket på marknadens takt under de kommande veckorna.
Jag laddade in det ursprungliga kapitalet i fonden för cirka 4 år sedan.

1 gillning

Det kom ett ganska robust investerarbrev i brevlådan, som i sin grundlighet och analys bekräftar uppfattningen att portföljförvaltaren vet vad han gör. Det verkar vara dags att teckna mer igen.

5 gillningar

Samma problem här, jag tror jag plockar fram köpbyxorna ur pressen och gör ett undantag med PYN, så pass lovande känsla fick jag av investerarbrevet!

1 gillning

Fondens avkastning var bara 2,5% under 2019. Å andra sidan är den genomsnittliga årliga avkastningen under en 20-årsperiod ganska fantastisk.

1 gillning

{“content”:“Nu är det en så lockande fond att jag måste skriva mitt första inlägg på forumet. Har letat efter en långsiktig investering och har läst broschyrer och investerarbrev ett tag. Dagens blogginlägg bekräftade slutligen beslutet att teckna. De var smarta att publicera den texten precis före teckningsdatumet, en klart fungerande taktik.\n\nDetta kommer förhoppningsvis att ge mer risk (och avkastning) bredvid Nordeas sparfonder som jag fick från mina föräldrar.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Välkommen!
Mina första fyra år har tydligen gått under fritidsräkning, det verkar inte ha blivit mycket vinst.

Jag har markerat mitt teckningsdatum ungefär på den grafen, och nu vid månadsskiftet kommer jag att göra en ytterligare teckning efter en lång tid.

Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna teckna detta till startpriserna igen.
Hoppas att fondandelens prislapp börjar med en etta när vi någon gång börjar ta ut de första vinsterna härifrån.

4 gillningar

Vi hoppas också att det finns fyra siffror till vänster om kommatecknet.

4 gillningar

Man skulle kunna tro att det flyttas under måndag-tisdag natt, men det lönar sig att kontrollera med PYNs kundtjänst.

2 gillningar

Detta är lite utanför ämnet, men det får lov att vara, då det inte har varit för mycket snack i den här tråden. Du vet förmodligen redan, men Seligson LatAm och Ryssland är båda fonder som egentligen inte är deras, utan investeringarna görs rent i någon samarbetspartners fond. Detta arrangemang kallas fint för “rådgivning”. I verkligheten är det alltså mer en fund of funds-liknande lösning. Detta betyder alltså inte att det inte kan vara en bra investering (trots avgifterna) men jag förstår det som att Pyn Elites styrka just är att en finsk portföljförvaltare konkret själv gör investeringarna på dessa marknader, som ofta är svåra att få tillgång till med en pålitlig portföljförvaltare, och indexavkastningen är kanske inte så bra på grund av marknadens utvecklande natur. (jag är själv inte investerare, den första teckningen är än så länge för stor)

3 gillningar

Herre min skapare så billigt det är nu. Var tvungen att markera mer, till julen njuter vi redan. Det skulle vara intressant att veta hur mycket en fullständig kollaps av till exempel den amerikanska marknaden skulle påverka Vietnam och därmed PYNe..

Att säkra min egen ekonomi är nu högsta prioritet, så jag har ännu inte öppnat en PYNI. I sig en win-win. Om jag får en andel billigare om en månad, bra. Om andelen har stigit markant om en månad, kanske allt är bättre i världen. Riktigt bra.

3 gillningar

Åh herregud vad billigt. Jag markerade för första gången redan den 28.2, och jag ångrar det inte alls. Nu markerade jag betydligt mer. Jag är inte ALL IN än, för jag är en girig opportunist. Sprider ut det över tid.

Om man investerar i fonden, får man då några inloggningsuppgifter där man kan följa utvecklingen av sin position, eller måste man själv notera teckningsdatum etc.?