Citat från Pyns översikt för april
Majoriteten av de noterade bolagen rapporterade ett starkt första kvartal, och den sammanlagda vinsttillväxten var 36 % på årsbasis. De centrala bolagen i PYN Elites portfölj presterade ännu bättre: vinsttillväxten var 41 % på årsbasis, med HPG, MWG och KDH i spetsen. Resultaten verkar dock för tillfället inte påverka bolagens aktiekurser på marknaden.
Jag har följt och ägt Pyn i några år nu. Det görs alltid stor affär av portföljbolagens kraftiga vinsttillväxt. Ur minnet brukar det ligga på ca 25–40 % per år. För några år sedan låg portföljens P/E-tal någonstans runt 7–8. Pyns värde har dock stampat på stället i flera år och såvitt jag förstår är det nuvarande P/E-talet i portföljen högre än då, eftersom banksektorn har minskats ner.
Enligt min mening går inte ekvationen riktigt ihop här. Kraftig vinsttillväxt i bolag som ursprungligen hade låg värdering har inte realiserats i fondens avkastning. Om siffrorna för vinsttillväxt i marknadsmaterialet stämmer, så måste något ha gått ganska ordentligt snett i Pyns verksamhet under de senaste åren. Antingen i aktieurvalet eller i timingen av köp och försäljningar.