Protector - usædvanligt norsk forsikringsselskab

Q4 er ude

investor-presentation-fy-and-q4-2025-prot.pdf (2,4 Mt)

Det så godt ud i mine øjne, og jeg tror ikke, at markedets holdning vil afvige fra dette. Q4-højdepunkter:

• Vækst på 12 % i lokale valutaer.

• Combined ratio 85 % mod 84,2 % i Q4/24, altså en anelse svagere. UK og Sverige forbedrede sig lidt, mens Norge og Danmark blev svækket. Frankrig som nyt marked var en klods om benet rent lønsomhedsmæssigt (CR 121,8 %).

• Loss ratio steg med 0,9 procentpoint til 73,5 %, og cost ratio blev forbedret med 0,2 procentpoint til 11,4 % på trods af opstarten i Frankrig (hvor cost ratio var 22,8 %).

• Investeringsafkast 2,1 % mod -0,4 % i Q4/24. Aktier gav et pænt afkast på 7,1 % i kvartalet, og obligationer et stabilt afkast på 1,2 %. Bemærk! I Q3 gav aktier -1,9 %, så der er naturligvis udsving. Aktieafkastets andel af resultatet før skat var ~24 % for FY2025.

• EPS på hele 8,5 NOK.

• Kvartalsudbytte på 6 NOK (BEMÆRK! Udlodning af udbytte vurderes kvartalsvis, og Protector kan endda lade være med at udbetale udbytte i visse kvartaler, hvis der er bedre anvendelse for kapitalen andetsteds).

• Solvensgrad efter udbytte er stærke 197 %, da der er brug for kræfter til væksten i Frankrig. Solvenskravene steg også, fordi Protector reducerede sin genforsikringsdækning.

• Egetbeholdningen i genforsikringen er blevet forhøjet, hvilket betyder, at Protector beholder en større del af bruttopræmierne selv. Det vil sige, at dette booster omsætningsvæksten og lønsomheden en smule på lang sigt, men øger tilsvarende udsvingene i forsikringsresultatet, da en større andel af storskader skal bæres af Prote selv.

Højdepunkter for 2025:

• Vækst på 14 % i lokale valutaer. Væksten var jævnt fordelt på alle markeder, så UK er ikke længere den eneste vækstmotor.
  • ROE på hele 42 % (sammenlignet med Inderes’ prognose for Sampo på 26,7 % i 2025).
  • Combined ratio 84,7 % mod 88,1 % i FY2024. Den klart største forbedring skete i Danmark (117,6 % => 86,6 %), som længe har været et problembarn. Et bevis på, at korrektioner i forsikringsbranchen kan ske meget hurtigt. I Danmarks tilfælde blev den tabsgivende arbejdsskadeportefølje solgt fra, og der indgås ikke nye aftaler.
  • Cost ratio steg 0,5 procentpoint til 11,1 %, primært på grund af Frankrig. Loss ratio faldt 3,9 % til 73,6 %.
  • Stærkt investeringsafkast på 7,3 % mod 4,9 % i FY24. Aktier gav 20,3 % og obligationer 5,2 %.
  • Renewal rate 95 %, hvilket betyder, at kundefastholdelsen er rigtig stærk. Et bevis på, at selskabets strategi virker, nemlig satsningen på mæglerkanalen, præcis risikovurdering ud fra egne styrker på hvert marked og omkostningseffektivitet. Selskabet indtog førstepladsen i mæglertilfredshedsundersøgelser på alle sine markeder. Frankrig var endnu ikke med.

Udsigter:

• Den 1. januar (central fornyelsesdato for kontrakter) var væksten 25 % i lokale valutaer, hvoraf Frankrigs andel udgjorde 47 %. Dette betyder, at Frankrig fordobler sin størrelse alene med dette salg i FY26.
  • Bagsiden af medaljen er, at Frankrigs lavere lønsomhed med sin større volumen vil trække CR ned på koncernniveau. For UK tog det 3 år, før driften blev lønsom. Og det var en god præstation! Så intet nyt her, men Frankrigs lønsomhed skal selvfølgelig overvåges.
  • Frankrigs loss ratio var høj på 97,1 % i FY25. Det kunne være interessant at høre kommentarer om, hvad dette skyldes. Kundebasen var ganske vist lille sidste år, så enkelte skader kan allerede forklare det.
  • Jeg vil forsøge at opdatere mine regneark i de kommende dage og lægge min egen prognose for det igangværende år ud.

Jeg forventer en betydelig positiv kursreaktion i dag.

4 Synes om