Så kom de foreløbige væksttal for 2025 samt væksttallene for gross written premium (bruttopræmieindtægter) pr. 1.1.2026, som har stor betydning for væksten i hele året (ca. en tredjedel). I omkring hver tredje af Protes forsikringsaftaler er forsikringsperioden kalenderåret, og dermed er 1.1. periodens første dag.
2025 GWP-vækst på 14 % i lokale valutaer, hvilket jeg synes er et solidt niveau set i lyset af Protes historik. Derimod er væksten pr. 1.1. på fremragende 25 %, hvoraf det franske marked, der blev åbnet i 2025, udgør 47 %!!!
Der er altså blevet vundet kunder i stor stil. Forhåbentlig får vi mere information om lønsomheden i Frankrig i forbindelse med næste uges regnskabsaflæggelse.
Baseret på disse tal har jeg opdateret mine tabeller lidt, og mit base case giver et kursmål på 620-650 med en P/E på 17,5, lidt afhængigt af udviklingen i investeringsaktiverne, som der kommer mere info om i næste uge. Jeg offentliggør den opdaterede tabel derefter. Det kan også være relevant at overveje, om en P/E på 17,5 er en for konservativ værdiansættelse, når man tager vækst, ROE og track record i betragtning.
Edit. Rettet fejl vedrørende 1. januars andel af hele årets vækst.