Proprius Partners' fonde

LYNCHNING I LUND
IMG20250903150712

Jeg besluttede at skrive denne rejseberetning i denne tråd, da et navn, der er kendt for finnerne, er dukket op på BPC Instruments’ ejerliste.
image

Folkene fra Proprius havde også besøgt kontoret og har efter sigende samlet deres knap 300 euro store andel ved at købe direkte fra markedet.

Arimatti har venligt skrevet om virksomheden allerede for et år siden i tråden om svenske små virksomheder, så jeg slipper for den ulejlighed.

[quote=“Arimatti_Alhanko, post:21, topic:46966”]

Lad os også tilføje en af mine egne favoritter her, nemlig BPC Instruments.

BPC udvikler, producerer og sælger måle- og analyseinstrumenter til både industrielle kunder og forskningsbrug. Instrumenterne erstatter i stigende grad tidskrævende manuelt arbejde, hvor råmaterialer analyseres i biogasproduktion. Tidligere har kunderne ikke haft præcis viden om, hvilke stoffer der tilføres processen, og dermed har effektiviteten været lav. I Europa forventes biogasproduktionen at vokse med 32% CAGR frem til 2030. Derudover har BPC taget fremskridt i USA og Asien, for eksempel er Indien blevet et betydeligt marked for BPC udover Kina.

image

Virksomheden blev noteret i slutningen af 2021. Dengang talte IPO-prospektet om attraktive muligheder for at udvide forretningen også uden for biogasindustrien. Der er for nylig kommet beviser for dette. For eksempel blev BPC Blue lanceret sidste år, som kan bruges til at analysere bionedbrydeligheden af plastmaterialer. Andre nævneværdige industrier inkluderer også analyse af spildevand.

BPC blev grundlagt i 2005 af Jing Liu (administrerende direktør), Gustaf Olsson (bestyrelsesformand) og Kristofer Cook (bestyrelsesmedlem). Jing ejer 65% af virksomheden, og de to andre har henholdsvis 12% og 5% ejerskab.

image

Jing er den eneste af dem, der i dag er aktivt involveret i den operationelle drift. Faktisk spiller hun en meget stor rolle i BPC. Ved udgangen af 2023 havde virksomheden kun 12 ansatte, og da jeg besøgte deres kontor i Lund, Sverige, sidste april, føltes det som om, hun var ansvarlig for alt. Produktudvikling, salg, marketing, kinesiske kontakter osv. Hvad ville der ske med virksomheden, hvis Jing af en eller anden grund ikke længere var involveret…? Måske ville en livvagt ved hendes side være passende fra en aktionærs synspunkt? :smiley:
.
.
.
[/quote]Jeg har selv ejet selskabet siden starten af 2023. Selskabet er lille og har ingen analytikerdækning, så jeg har forsøgt at snage information direkte fra direktøren via e-mail, som han meget venligt har besvaret. Denne sommer besluttede jeg så at spørge, om et besøg ville være muligt på min hjemrejse til Centraleuropa, mens jeg kørte gennem Sverige, og til min glæde lykkedes besøget.

TAL

Fra TIKR findes følgende information:
image
image
Og kvartalstal f.eks. fra selskabets Q2-rapport:
image

Som det bemærkes, er selskabets bruttomarginprocent på niveau med Revenio, over 70%. I nogle kvartaler er den endda nået over 80%. EBIT% er dog på det seneste begyndt at falde, da selskabet har ansat medarbejdere, som der i øjeblikket er i alt 20 af. Forhåbentlig vil det dog vise sig i fremtiden som voksende omsætning.

Selskabet får altså primært sin omsætning fra biogassegmentet, hvor EU har ambitiøse vækstmål.
image.

Selvom målene kun er mål og næppe vil blive nået, har branchens vækst været ganske god på det seneste.
image

Derudover stræber selskabet efter at opnå mere forretning fra andre vertikaler:
image

Selvom driften er ret lille, opererer selskabet stadig inden for flere brancher, og der er kunder fra op til 80 lande.
image

Ifølge administrerende direktør foregår størstedelen af salget dog stadig fra Lund. Oprindeligt er forretningen begyndt at udvide sig fra universiteter til den private sektor.

KVALITET

Ifølge selskabets egen oplysning har de en markedsandel på 90%. Deres produkter fungerer som branchestandard, hvilket betyder, at BPC’s produkter for eksempel bruges som referencepunkt i videnskabelig forskning. Voldgraven er baseret på et lille marked med næsten ingen konkurrence. Der findes nogle kinesiske kopier, og de ser ikke ud til at give op, selv efter tabte retssager. Liu siger dog, at de har et teknologisk forspring, som de stræber efter at opretholde gennem produktudvikling.

Jeg fik også lov til at besøge deres produktudviklingslaboratorium. På billedet forklarer Liu netop, hvordan de i øjeblikket forsøger at grave en dybere voldgrav ved for eksempel at udvide udstyret til nye anvendelsesområder.
IMG20250903150433

Selskabets teknologi er primært baseret på Lius ekspertise. Han har erfaring inden for både bioteknologi, elektronik og salg. Selv i dag opstår de nyeste innovationer fra hans idéer, selvom implementeringen varetages af medarbejderne.

Ofte ligger risikoen ved sådanne produktbaserede forretninger i, at for at vokse skal man først sælge den samme mængde som i den foregående referenceperiode og lidt mere. Denne branche er dog ikke så volatil som for eksempel en saunaovn baseret på forbrugeradfærd. Derudover indeholder deres omsætning nogle komponenter, der ligner gentagen omsætning. Ifølge direktøren kommer 6-7% af omsætningen fra reservedele, og yderligere 40% af salget er baseret på udvidelse af eksisterende kunders udstyrspark, og denne gruppe vokser konstant med nye kunder.

FREMTIDIG VÆKST

Liu nævnte sin markedskendskab som en af sine styrker. Han sagde, at det er svært at vurdere markedets størrelse, fordi der hele tiden kan findes nye ‘lommer’ (som det er kutyme at sige i Inderes-kredse). For eksempel sagde han, at der ligger et stort potentiale i muligheden for at sælge mere direkte til producenter i stedet for til fabrikanter. Det kræver dog øget kendskab til teknologien, og ifølge LinkedIn deltager selskabet i mange messer rundt om i verden. Liu fortalte, at udviklingen af denne strategi og fundet af nye omsætningsstrømme er hans vigtigste opgave i øjeblikket.

Noget om tilliden til fremtidig vækst fortæller det faktum, at selskabet er ved at flytte til nye lokaler, som i øjeblikket er alt for store til de nuværende 20 medarbejdere. Selskabet har dog indgået en 15-årig lejekontrakt for lokalerne, og det er meningen, at lokalerne ved udgangen af perioden skal være for små for selskabet.

At udvide organisationen kræver naturligvis også, at Liu udvikler sig som leder, men han bemærkede, at livet i forvejen er en konstant læringsproces, så det burde ikke være et problem.

ANALYTIKERDÆKNING

Selskabets ejerstruktur er meget koncentreret, og Liu sagde, at de i øjeblikket ikke har et egentligt behov for analytikerdækning. De foretrækker at fokusere på at udvikle forretningsaktiviteterne. Selskabets ejerkreds er udvidet lidt på det seneste gennem hovedejernes salg til institutioner samt gennem rettede aktieemissioner. Dermed har selskabet en ganske god likviditet, som de agter at bruge til investeringer og eventuelt virksomhedskøb, der kunne udvide produktporteføljen, men i den henseende agter de dog at være særligt forsigtige.

Selvom selskabet ikke egentlig har brug for nye investorer, virkede Liu glad, da jeg fortalte om Inderes-fællesskabet og om, at jeg altid skriver om mine rejser her på forummet. Jeg fortalte ham, at finske privatinvestorers interesse helt sikkert vil vokse gennem denne artikel og især gennem Proprius’ position. Det er også en af grundene til, at jeg skriver denne historie i denne tråd. Jeg lovede at sende denne historie til Liu, og at jeg ville få mindst 50 likes, så tryk på like-knappen, så han kan se, hvor unikt et investorfællesskab vi har her. Måske bliver han derigennem inspireret til også at købe Inderes’ tjenester en dag.

Ps.

Denne gang var det helt ryddeligt, og kafferesterne smagte også ganske godt.

170 Synes om