Investering i mikrobryggerier

Jeg kunne ikke finde en diskussion om min elskede hobby, nemlig mikrobryggeriers øl. I de seneste år er de skudt op som paddehatte efter regn, og mætningspunktet er nok tæt på nu. Udover at købe øl kan man også blive investor i mange mikrobryggerier gennem aktieemissioner. Oftest kan deltagelse i aktieemissioner bare være en måde at støtte sin lokale virksomhed på eller opnå aktionærfordele, og ikke så meget en ren investering for profit

Jeg ejer aktier i Pyynikin bryggeri. Jeg købte dem tidligere blot som støtte og for aktionærrabatterne. På den front kan jeg sige, at investeringen har været tilstrækkelig rentabel indtil videre. Virksomheden i sig selv har ikke overbevist mig økonomisk, men det føles som om, den er blevet drevet lidt tilfældigt som en hobby. Der har manglet et skarpt fokus på fremtiden, og der er blevet lavet alt muligt, uden at man har koncentreret sig om de mest essentielle produkter. Der har således været rigelig udvidelse. Nu ser det dog ud til at gå bedre, selvom der stadig er et tab på 400.000 om året. En aktieemission er blevet oprettet til de netop købte bryggerifaciliteter i Estland, hvorefter det er meningen at udvide produktionen og dermed forbedre den internationale rækkevidde. Alligevel er jeg ikke overbevist om dette som et investeringscase, i hvert fald ikke endnu. Der vil nok komme flere emissioner i fremtiden, og aktien er tilgængelig på Privanet. Lad os håbe, at en børsnotering også kommer i fremtiden!
https://pyynikin.com/osakeanti/

På Privanet er der i hvert fald tilbud fra Nokian bryggeri og Laitilan læskedrikfabrik, men de begynder også at være lidt større end de traditionelle mikrobryggerier. Jeg vedlægger også et par ældre links, der har behandlet mikrobryggerier som investeringsmål.
https://www.salkunrakentaja.fi/2020/01/sijoittaisinko-pienpanimoon/
https://yle.fi/uutiset/3-11769610

Hvordan interesserer mikrobryggerier jer, og ville I finde nogen af dem som en investering for ren profit?

9 Synes om

Interessant emne. Jeg har selv prøvet at finde ud af, hvordan man investerer i f.eks. RPS Brewing Oy

Jeg kender dem ikke, jeg ejer kun et stort bryggeri. Men som du selv nævnte, virker de lidt som hobbyprojekter. Er den bedste måde at støtte dem så bare ved at købe deres produkter og investere de større penge i professionelt drevne virksomheder?

Et lidt unødvendigt svar fra mig, men i det mindste er en af Buffets investeringsvisdomme universel: “Tab aldrig penge”.

3 Synes om

God åbning! Jeg er selv interesseret i emnet og har overvejet at investere i mikrobryggerier udelukkende for at støtte dem, da værdifastsættelse for disse er ret udfordrende efter min mening.

Det ærgrer mig, at jeg i sin tid, da jeg boede i Oulu, gik glip af aktieemissionen fra Sonnisaari. Jeg ville dengang have investeret for at støtte dem, og i dag er bryggeriet efter min mening et af Finlands bedste.

Lige nu er Orava Brewings aktieemission i gang, og jeg har overvejet at deltage. Bryggeriet har i hvert fald overbevisende planer, for eksempel en ganske kompetent investeringsplan:

Billedet er kopieret fra Orava Brewings hjemmeside, og mere information om emissionen kan findes der.

Jeg er ikke blevet investor i dette endnu, fordi jeg ikke har smagt nogen af deres øl. Om bryggeriets øl er god, afgør i sidste ende, om det er værd at være ejer :beer: :grin:

2 Synes om

Jeg blev interesseret i det her :thinking: jeg bliver nødt til at få fat i produktet et sted, så jeg også kan lære smagen at kende. En lille bid kunne være en god investering i dette, hvis produktet er i orden.

Jeg har været med som investor i Pyynikin mikrobryggeri lige siden de første aktieemissioner. Oprindeligt var tanken at være med af støttehensyn, og aktionærrabatterne og andre fordele var ikke så dårlige.

Jeg har med interesse fulgt udviklingen af dette bryggeri gennem årene. Aktieemissionerne er blevet næsten konstante; det føles som om, at så snart den forrige emission er afsluttet, går der ikke lang tid, før en ny kommer. Emissionerne skyldes naturligvis, at ledelsen konstant har nye projekter, der spreder sig og udvides i alle retninger, som Jokisens (finske udtryk for “mange og forskellige” - red.) berømte madpakker.

De har købt en restaurantbåd, en biogasreaktor, udvidet bryggeriets faciliteter, købt bryggeriudstyr osv. osv. Og nu sidst købte de et helt bryggeri i Estland.

Problemet, jeg har oplevet, er, at mens dette såkaldte mikrobryggeri udvider sig, først i hele Finland, så i Europa og snart angiveligt også muligt i Kina(!), har det flere gange strejfet mig, om de ikke bare er blevet fartblinde!

Hvad angår virksomhedens produkter, er de fremragende hos Pyynikki, hvilket jeg som tidligere professionel i branchen mener at kunne vurdere. Det er bare, at de burde koncentrere sig om visse produkter i stedet for konstant at skubbe nye ud. Jeg er ikke helt sikker på, hvor mange forskellige øl og cider de f.eks. har lanceret de seneste fem år, men der er mange. Det medfører sine egne problemer.

Jeg tror ikke, at dette nogensinde vil blive en rentabel investering på denne måde. Aktiefordelene var også bedre i begyndelsen, men er ikke så specielle længere. Jeg ville ikke regne med, at denne virksomhed nogensinde kommer på børsen, selvom det naturligvis ville være en positiv overraskelse. Måske vil den nye administrerende direktør, der startede i begyndelsen af året, bringe frisk vind til driften. Det må tiden vise!

13 Synes om

Jeg investerede i det lokale Iso-Kallanpanimo (Iso-Kallan Brewery) i 2018, primært for at støtte dem, ligesom mange andre. Det var nok min første investering, og selvom denne investering ikke har givet mig andet end en t-shirt og god øl lidt billigere, vækkede den min interesse for investering, så jeg kunne sige, at hver en euro, jeg har tjent på at investere, er takket være dette ( #humor ).

Jeg har fulgt virksomhedens aktiviteter tæt via sociale medier og årsregnskaber. Efter at være flyttet fra Kuopio for at studere, er det blevet en vane at besøge bryggeriet, hver gang jeg er hjemme.

Nu er IKP i gang med en anden aktieemission, og der er ikke den samme trængsel ved tegningerne som f.eks. ved en Kreates børsnotering :thinking: :thinking:

Jeg tror ikke, at noget mikrobryggeri nogensinde bliver en guldgrube for nogen; konkurrencen er virkelig hård, og bryggerier bliver ved med at dukke op. Vurderingerne i disse aktieemissioner er vilde, og vækstmålene er endnu vildere, jeg tager “mit eget firma” som eksempel.

I aktieemissionen i 2018 blev omsætningen for 2020 forudsagt til omkring 1,3 millioner euro, men den realiserede omsætning var 550 tusind euro. Coronavirus har naturligvis haft en indflydelse, men 2019 ramte heller ikke helt præcist i forhold til prognoserne.

Selvom omsætningen ikke er eksploderet eksponentielt mod månen som forventet, tror jeg på virksomhedens arbejde og ser med spænding frem til, hvad de næste år/årtier bringer. :grin:

5 Synes om

https://www.kotkasteambrewery.com/, de har en igangværende aktieemission.

1 Synes om

Der er altså masser at finde fra ethvert mikrobryggeri, men er det en investering, eller går det bare til at støtte. Det ville selvfølgelig være rart at tjene penge :grin:

Jeg skriver under på, hvad du siger! Det undrer mig, hvorfor man har klaget over manglende produktionskapacitet, og alligevel producerer man en absurd mængde forskellige produkter, selvom det ville virke fornuftigt at fokusere på visse produkter.

Derudover kom jeg især til at tænke på, når jeg så Oravas (Oravas) udbud, at en exit sandsynligvis er meget udfordrende for investorer. At finde en køber, når selskabet ikke er børsnoteret, er sandsynligvis problematisk. Desuden er vækstmålene for mange ikke realistiske, eller der er ikke engang et reelt ønske om at opnå dem, så en børsnotering er usandsynlig. Få ønsker heller at købe disse bryggerier, undtagen fra konkursboer. Orava havde også den særlige egenskab, at udbuddets aktier ikke har stemmeret.

2 Synes om

Det samme tænkte jeg også, at det er let at købe, men exit er virkelig udfordrende.

Jeg har investeret mine penge i øl i meget længere tid end i aktier. Målet har været at opnå mindst 4,5 %, men jeg har også opnået omkring 7-8 % på det bedste.

30 Synes om

Jeg tegnede mig i morges for Pyynikin käsityöläispanimo (håndværksbryggeri). Jeg ser en stærk brand, Pyynikin (Pyynikki’s) vundne priser og mulig fremtidig vækst på det tyske marked som en konkurrencefordel. Væksten har hidtil været stærk, hvilket tydeligt indikerer markedsvækst. Et exit på et tidspunkt, hvis nogensinde :grin:

Jeg investerede i Brewdog for 6 år siden for at støtte dem, og aktierne har allerede betalt sig selv tilbage med fordele. Jeg har ikke investeret i finske bryggerier udelukkende baseret på smagen. Coolhead eller Salama kunne overvejes, hvis udbuddet var rimeligt. Brewdog’s øl er ikke verdens bedste, men de er virkelig dygtige til markedsføring, og væksten har været vild. brewdog Revenue Growth last 10 years - Adventure Bagging. Et godt eksempel på dette er, at de allerede i 2019 steg til TOP-20 over de mest værdifulde bryggerier, og dette inkluderer også bulk. BrewDog breaks into world’s 25 most valuable beer brands Ifølge rygterne kommer der en IPO, måske allerede i år, men det er endnu ikke sikkert. De har haft 6 udbud.

I øjeblikket består 69 % af al produktion af de ni bedst sælgende øl. Det vil jeg ikke kalde en særlig kritisk spredning endnu.

Pyynikin Käsityöläispanimos (Pyynikki Craft Brewery) forventede driftsresultat for 2022 er ifølge emissionsprospektet 391.000 €. Dette skulle ifølge prospektet også være bryggeriets første profitable år. Med det antal aktier efter den næste aktieemission (88.760 stk.) ville dette betyde en EPS (indtjening pr. aktie) på omkring 4,4 €. F.eks. er Olvis EPS i øjeblikket omkring 2 €. Olvi udlodder omkring 50 % af sit resultat som udbytte, og udbytteafkastet med den nuværende kurs er omkring 2,17 % og P/E 21. Med en tilsvarende udbyttepolitik ville Pyynikkis tilsvarende tal med emissionens aktiekurs være 1,76 % udbytteafkast og 28 P/E. Det kan være, at jeg har lavet en regnefejl, og desuden er disse tal kun baseret på prognoser, men hvis selskabets vækst fortsætter som forventet, så mener jeg, at aktien er moderat prissat.

1 Synes om

Jeg ser ikke rigtig noget interessant i disse. Der synes at være et stort boom i branchen, efterspørgslen er uden tvivl der, og mikrobryggerier er dukket op på markedet som svampe efter regn.

Hård konkurrence med andre bryggerier er selvfølgelig én ting, der gør det svært at skille sig ud fra mængden. Et større problem er dog kædernes store magt, samt S-gruppen/Kesko og selvfølgelig Alko. Der er begrænset plads i butikkerne, og de rene hyldeafgifter er ofte sådan, at det ikke engang er værd at prøve. Hvis du tager en runde til et halvt dusin Alkoer, vil du finde de samme øl fra de samme bryggerier på hylderne. Fjernsalg og bodsalg snakkes der konstant om, men statens holdning er, uanset regeringen, yderst fjendtlig.

Det er ikke let, nej. Som ølelsker tager jeg hatten af for enhver mikrobryggerivirksomhed, for i de fleste tilfælde venter der helt sikkert en stenet vej.

3 Synes om

Det handler ikke om den samlede produktion, men om den samlede ølproduktion, som dog tegner sig for størstedelen, altså 84 % af den samlede produktion. Efter min mening har et bryggeri af denne størrelse meget forskellige produkter. Pyynikin Panimo kalder disse ni for deres volumenprodukter. Allerede markedsføringen af dem med begrænsede ressourcer lyder som en udfordrende opgave i mine ører.

Det er i øvrigt en god observation. Det ser ud til at afhænge meget af købmanden, f.eks. i Keskos butikker, hvad der tages ind på hylderne. F.eks. ser købmanden i mit nuværende lokale K-supermarked ud til at være en stor ølentusiast, og der er et udvalg fra hele Finland og verden. Det er ikke tilfældet i alle butikker.

Finlands alkoholloven er noget, der efter min mening begrænser småbryggeriernes virksomhed alvorligt. F.eks. er produkterne fra Orava Brewing, som jeg nævnte tidligere, tilsyneladende ret svære at få fat i, hvis man ikke tager til Turku. Alko har undertiden nogle partier, men ikke særlig ofte. Det ville hjælpe meget, hvis man kunne bestille smagsprøver til døren, men det er jo ikke muligt i Finland, folket kan jo blive alkoholiseret på grund af småbryggerøl (jeg stopper her, før det bliver for politisk).

Disse er dog lidt vanskelige investeringsobjekter i øjeblikket.

Det er sandt, at der er dukket mange af disse op i løbet af de sidste par år, og jeg har ventet på, hvornår de ville begynde at forsvinde. Der er desværre ikke plads til dem alle på det finske marked. En del af årsagen er den store magt, som du nævner, kæderne har, men også den varierende kvalitet.

Jeg har smagt produkter fra flere bryggerier, når jeg er stødt på dem, og har også besøgt flere forskellige bryggerier. Det har været dejligt at se den entusiasme, der skinner igennem. For nogle er det mest en hobby ved siden af et fuldtidsjob, mens andre lever af det og måske forsørger to-tre andre medarbejdere ved siden af, og nogle drømmer om at erobre verden. Jeg tager hatten af for dem alle og vil fortsat forsøge at udforske nye produkter.

Indtil videre er det eneste mikrobryggeri, jeg kender til, der er gået konkurs, Taiwalkosken Panimo. Deres produkter fandtes primært mellem Oulu og Kuusamo. Der er sikkert andre.

Held og lykke til alle mikrobryggerivirksomheder. :+1: