Porteføljeforvaltere for investeringsfonde

I denne tråd kunne man samle diskussion om investeringsfondenes porteføljeforvaltere.

Mange porteføljeforvaltere har stærke beviser for succesfuld investeringsvirksomhed. Særligt interessante er de porteføljeforvaltere, der har en lang track record, hvor man virkelig kan tale om færdigheder og ikke kun kortvarigt held.

Nedenfor er listet (dem jeg kender til) de porteføljeforvaltere, der har forvaltet den samme fond længst. Jeg begrænsede gennemgangen til 20 år, da man i den tid allerede kan måle færdigheder. (Disse fonde kan naturligvis ikke sammenlignes direkte med hinanden på grund af forskellige investeringspolitikker.)

Petri Deryng / PYN Elite 26 år (+4449%)
Peter Seligson / Seligson Perheyhtiöt 25 år (+313%)*
Anders Oldenburg / Seligson Phoebus 24 år (+965%)
Janne Kujala / EVLI Suomi Pienyhtiöt 21 år (+763%)

*Fonden ændrede sin investeringspolitik og sit navn for nogle år siden (tidligere var det Seligson Phoenix)

Derudover er der dem, der har været i branchen længe og succesfuldt har forvaltet fonde, men hvis track record ikke er lige så sammenhængende. F.eks.:

Mika Heikkilä (har været i branchen i 26 år)

Disse porteføljeforvaltere har hver deres egen investeringsstil, og hver især har de tydeligt afveget fra indekset i deres investeringer. Jeg har selv investeret i Anders Oldenburgs fond (har været med fra starten i 2001), og jeg ejede også Petri Deryngs fond i et stykke tid.

Ordet er frit, især er jeg interesseret, hvis I finder flere porteføljeforvaltere, der har forvaltet den samme fond i over 20 år! Og selvfølgelig behøver diskussionen ikke at begrænses til en karriere på over 20 år; jeg håber primært på flere navne til min track record-liste, men ellers kan man selvfølgelig også diskutere yngre talenter her.

18 Synes om

EVLI Finland Små Selskaber og EVLI Sverige Små Selskaber er længe blevet forvaltet af Janne Kujala. Fondrapport oktober 2025

I finske fonde med 10 års afkast

EVLI Finland Små Selskaber er nummer to med et årligt afkast på 9,2%.

Jeg husker ikke, hvornår Janne Kujala startede i disse fonde, først i den ene og derefter flyttede til den anden. Det er ret svært at finde.

Nordiske fonde med 10 års afkast

EVLI Sverige Små Selskaber B er nummer fire med et afkast på 8,3%

Sijoittaja.fi, som vurderer fonde, har beskedent vurderet manden til at være Finlands bedste porteføljeforvalter. Suomen paras osakerahasto - Salkunhoitajan teesit osakevalintaan

Blandt andre vil jeg nævne Markku “Guldfinger” Kaloniemi, som var en legendarisk FI porteføljeforvalter. Han havde fondene FIm Forte og Fim Fenno. Han trak sig tilbage til pensionisttilværelsen efter at have solgt FIM to gange. Først til Glitnir, hvis konkurs gjorde, at de købte firmaet tilbage til spotpris, og derefter til S-Pankki. Vi venter på, at FIM bliver købt tilbage til spotpris fra S-Pankki.

2 Synes om

Nå, der er rosenværdig aktivitet ovenfor, og information er blevet listet. Jeg kaster lige lidt mere at undersøge ind, hvis emnet interesserer. Nordea Nordic Small Cap er en investeringsfond fra Nordea, som, så vidt jeg husker, forvaltes af Henriksson. Jeg ved ikke, om Nordea offentliggør navnet, eller om der er en asset management bagved. Fonden har længe været den bedste i Norden, men jeg har ikke investeret i den, da der er foretaget en såkaldt soft closing, hvilket betyder, at tegningsgebyret vist er 5%. Dette kom mig i hu fra den fondrapport, hvor fonden stadig er i top med et 10-års afkast på 12,4%.

1 Synes om