I denne tråd kunne man samle diskussion om investeringsfondenes porteføljeforvaltere.
Mange porteføljeforvaltere har stærke beviser for succesfuld investeringsvirksomhed. Særligt interessante er de porteføljeforvaltere, der har en lang track record, hvor man virkelig kan tale om færdigheder og ikke kun kortvarigt held.
Nedenfor er listet (dem jeg kender til) de porteføljeforvaltere, der har forvaltet den samme fond længst. Jeg begrænsede gennemgangen til 20 år, da man i den tid allerede kan måle færdigheder. (Disse fonde kan naturligvis ikke sammenlignes direkte med hinanden på grund af forskellige investeringspolitikker.)
Petri Deryng / PYN Elite 26 år (+4449%)
Peter Seligson / Seligson Perheyhtiöt 25 år (+313%)*
Anders Oldenburg / Seligson Phoebus 24 år (+965%)
Janne Kujala / EVLI Suomi Pienyhtiöt 21 år (+763%)
*Fonden ændrede sin investeringspolitik og sit navn for nogle år siden (tidligere var det Seligson Phoenix)
Derudover er der dem, der har været i branchen længe og succesfuldt har forvaltet fonde, men hvis track record ikke er lige så sammenhængende. F.eks.:
Mika Heikkilä (har været i branchen i 26 år)
Disse porteføljeforvaltere har hver deres egen investeringsstil, og hver især har de tydeligt afveget fra indekset i deres investeringer. Jeg har selv investeret i Anders Oldenburgs fond (har været med fra starten i 2001), og jeg ejede også Petri Deryngs fond i et stykke tid.
Ordet er frit, især er jeg interesseret, hvis I finder flere porteføljeforvaltere, der har forvaltet den samme fond i over 20 år! Og selvfølgelig behøver diskussionen ikke at begrænses til en karriere på over 20 år; jeg håber primært på flere navne til min track record-liste, men ellers kan man selvfølgelig også diskutere yngre talenter her.