Hvilke forskellige fonde findes der, og hvad er værd at købe? Jeg ejer selv kun Nordnets Superfonden, men jeg vil gerne vide, hvordan andre fonde fungerer, og om det er værd at holde øje med dem og måske endda købe dem? Som eksempel har jeg hørt om fonde fra Titanium, Evli, Taaleri og Elite. Hvordan adskiller alle disse sig fra hinanden, og i hvilke situationer kan det betale sig at købe dem? Jeg har en overordnet forståelse af, at der er høje omkostninger i andre end Superfonden, men at de stadig er gode produkter – der må vel være en mening med dem, for hvordan skulle de ellers eksistere på markedet? Eller er disse fonde i virkeligheden bare et stort svindelnummer mod bedstemødre og bedstefædre? Hjælp mig og lær mig noget!
En fond er et godt alternativ, hvis du ikke har tid eller energi til at undersøge investering og investeringsmål. Du får en færdig, diversificeret portefølje og allokering. Fondegene adskiller sig i investeringsstil, geografiske områder, risikoprofiler osv., så du kan vælge den, der passer til din egen profil. Dette koster selvfølgelig en procentdel eller en tiendedel af en procentdel af din investerede formue hvert år, selvom der ikke er noget afkast.
ETF’er er billigere indeksinvesteringer, men de mangler allokering. Du skal selv overveje, hvor stor en del af din formue du vil placere i dem i forskellige markedssituationer. Indeksinvesteringer har den gode (eller dårlige, afhængigt af fortolkningen) side, at indekset svinger meget mindre end aktierne i mange individuelle virksomheder.
Den gamle tråd har ikke mange indlæg. Lad os kickstarte den igen.
Jeg søger tips til, hvor mange fonde en pensionsportefølje skal bestå af? Formålet er en portefølje, der udelukkende består af fonde. Jeg leder mere efter et stabilt, jævnt afkast end risikofonde.
Disse fonde vil i løbet af de næste par år blive overført til aktie- og andre aktiver, og derfra vil de nødvendige driftsmidler blive hævet i løbet af de kommende pensionsår.
Jeg har lignende tanker og forsøger hele tiden at allokere mere til fonde. Dog er omkring 80% stadig i direkte aktier. Regelmæssig opsparing går til fonde. Jeg bruger i øjeblikket tre indeksfonde:
Handelsbanken USA Indeks
SPP Emerging Markets SRI A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Udover disse indeksfonde leder jeg måske også efter en mere aktiv fond, hvis jeg finder en passende. Jeg har også, ligesom den tidligere skribent, tænkt over det passende antal, og jeg har en fornemmelse af, at jeg skal tilføje et par mere. Jeg har også haft ETF’er, men har ingen lige nu. Med ETF’er er jeg generet af transaktionsomkostningerne, selvom man kan reducere dem med en månedlig aftale. Men hvis man overvejer en model, hvor man regelmæssigt hæver fra dem, så er ETF’er for dyre på grund af omkostningerne. Desuden virker en månedlig opsparingsaftale ikke, hvis man bruger Nordnets superlån. Jeg vil gerne beholde dette lån som en mulighed i nødvendige situationer.
Jeg skal gradvist foretage denne allokering for at opnå tidsmæssig spredning. Hvis jeg tilføjer et par mere, skal jeg tjekke, at der ikke opstår unødvendig overlapning. Man kan også tage en holdning med fonde, men så er man næsten nødt til at vende sig mod de aktive.
Jeg har samme plan. Investerings-/opsparingsperiode +15 år, og jeg vil koncentrere størstedelen af mine penge i indeksfonde, men jeg vil også købe aktive fonde, som teknologi. Så jeg sparer op til min pension. Selvfølgelig også nogle ETF’er og aktier.
Jeg stødte også på dette. Har andre erfaringer?
“Hsbc Gif Economic Scale Index Global Equity-fonden lukkes den 15.04.2021. Handel med fonden er ophørt. Dine fondsandele vil automatisk blive solgt, og provenuet vil blive krediteret din portefølje.” (Nordnet)
Der er gået to uger, og pengene er ikke kommet frem. Nordnet udtalte sig ikke om, hvornår pengene ville blive refunderet.
(redigering. Det tog fire uger, før pengene blev refunderet.)
Emnet vækker ikke meget debat, men lad os fortsætte alligevel. Hvad synes I om følgende sammensætning:
- SPP Global, en global fond.
- Investor AB, et svensk investeringsselskab.
- STAG, en industriel REIT.
- Lyxor New Energy ETF.
Jeg har overvejet, om jeg stadig skulle tilføje noget mere til dette. Disse investeres der regelmæssigt i, og jeg synes, der er gode og forskellige muligheder samt en god spredning.
Jeg ville udelade temafonde og investoren. Noget, der går godt sammen med Reit spp global, er helt fint.
Jeg ville selv søge mere diversificering fra forskellige faktorer, f.eks. svc/value/momentum.
Kan du fortælle mig, hvorfor Investor AB ifølge dig ikke er egnet til langsigtede investeringer? Det har en laaaang historie med at slå indekset, og du kan beundre kursgrafen på kort sigt, eller endda over 100 år. Derudover er der stabil udbyttebetaling.
Ja, det passer, hvis du er interesseret i udbytte. Det ville være hjørnestenen i min udbytteportefølje, hvis jeg havde en.
Jeg investerer i øjeblikket mine største aktiver i Evli Small Cap B og Handelsbanken Sustainable Energy-fonde. En passende mængde diversificering for mig i begyndelsen af en lang horisont. Jeg har også et indeks USA og Europa i min portefølje, men jeg fokuserer ikke fuldt ud på dem endnu.
Indeksinvestering blev min egen ting. En passende taktik for mig. Jeg fører også en dagbog over indeksets indkomstniveau i Excel.
Hvis du er mere interesseret i indeksinvestering, anbefaler jeg at tjekke Rational Reminder podcasten, forummet med samme navn og Ben Felix’s YouTube-kanal.
Når man læser og lytter til de ting, føles det som at sidde ved et kaffebord med verdens mest succesrige investorer og nobelprismodtagere i økonomi =)
Kan man have for mange fonde?
Min taktik er at investere 30 % af mine månedlige opsparinger i SPP Global, 10 % i Handelsbanken USA Indeks og 10 % i SPP Emerging Markets. De øvrige 50 % går til small cap (primært Finland og Norden) og trendfonde, der har slået indekset de seneste 3-10 år, og som jeg generelt har stor fremtids-tro på.. Jeg har samlet forbandet mange af disse, omkring 20.. Og hvad så når der er mange berygtede overlap i flere fonde, men de er ifølge mig selv og tydeligvis også de aktive fondsforvaltere gode virksomheder, og det generer mig principielt slet ikke, at de findes i flere af mine egne fonde, så går der bare lidt flere penge til dem. Lyder det her helt idiotisk og rodet?
Det synes jeg. Der er meget overlap i ejerandele og omkostninger. Det er bestemt ikke optimalt. Selvom der kan være tusindvis af fonde og aktier, kan vægten af en enkelt aktie i alt være meget stor. Ideen med at investere i fonde er efter min mening netop enkelhed og minimering af omkostninger.
Okay, tak for svaret. Jeg har selv prøvet at søge lidt ekstra afkast og interesse inden for trend smallcap-afdelingen, især som en modvægt til den stabile globale Europa- og USA-indeksfond, og det har i hvert fald fungeret ret godt de sidste par år. Da jeg ikke har interesse i at sætte mig ind i direkte aktier, har jeg i stedet forsøgt at finde interessante fonde, og ja, jeg indrømmer, det er løbet løbsk.. Så jeg bliver nok nødt til at skære lidt ned på denne “samling”.
Man kan tage så mange, man vil, alt efter egen smag. Jeg har også en “kerne” lavet med indeksfonde, og derudover har jeg aktive investeringer i små virksomheder og forskellige sektorer. Over en periode på 3 år har jeg slået verdensindekset med længder. Efter min mening er det ligegyldigt, hvis nogle af aktierne overlapper.
Med SPP Global får man hele verden, hvis man ønsker en amerikansk eller fremvoksende markedsprioritet, så er disse fonde separate, hvilket betyder, at man i princippet kan nøjes med SPP Global. Derudover kan man vælge småkapitalfonde, hvis man ønsker lidt ekstra.
Jeg foretrækker aktivt forvaltede fonde frem for selv at handle med direkte aktier. Især hvis man ikke har motivationen til at sætte sig ordentligt ind i sagen. I stedet ville jeg fokusere på at finde den bedst mulige fond, det kan man gøre grundigt én gang og derefter sammenligne med andre fonde i samme sektor, f.eks. én gang om året.
Det øger nemt vægten af et enkelt selskab i porteføljen, uden at man opdager det. Dette kan man finde ud af ved at beregne porteføljens ENC-score. Og samtidig skal man betale flere omkostninger på grund af porteføljeforvaltning.
Jep, jeg forstår din pointe, men hvis vi overvejer kombinationen af indekser + aktive fonde for små virksomheder, er det svært at forestille sig, at en enkelt virksomhed tager løveparten af porteføljen. For det andet er de aktive fonde, der tilføjer ekstra smag, netop valgt på grund af deres synspunkter, så burde man ikke også udnytte det?
@kylmajuoma skriver, at der er 20 fonde. Uanset hvor meget man ønsker at tage en holdning, så synes jeg personligt, at det er alt for meget. Hvis man tænker på enkelhed og omkostningsminimering, med andre ord maksimering af afkastet, så kunne man efter min ydmyge mening investere 50% i en SPP Global fond og 50% i måske 3-5 small cap-fonde.
I løbet af vinteren lyttede jeg til en god podcast, der netop handlede om vigtigheden af at vælge en aktivt forvaltet fond, og hvilke metoder man kan bruge til at vælge den bedste. Jeg linker den her, hvis jeg husker, hvad det var.
E: her https://youtu.be/vW7MQevj60U
Da Investor på ingen måde er billigt, når man kigger på NAV. GAV administrationsprocenten er lav, men hvor meget betaler Investors selskaber i udbytteskat i gennemsnit, før pengene kommer ind på Investors konto? Det tredje problem er, hvordan man analyserer et sådant komplekst selskab?
Når det er sagt, er min største position et investeringsselskab i stil med Investor. Jeg kan dog ikke anbefale det til nogen. Hvis du selvfølgelig ønsker at investere i denne type virksomhed, er den bedste mulighed efter min mening stadig Berkshire.