Posti Group Oyj - Staten för Posti till var och en av oss

Staten planerar att notera Posti Group Oyj på Nasdaq Helsingforsbörsen.

Enligt en grundlig bedömning gjord av ägarstyrningsavdelningen kan en notering av Posti Groups aktie vara ett bra sätt att stödja Postis konkurrenskraft och tillväxtmöjligheter. Genom den planerade noteringen strävar ägaren efter att skapa en utvecklingsväg för bolaget samtidigt som statens ekonomi stärks.

https://valtioneuvosto.fi/-/valtio-suunnittelee-posti-group-oyj-n-listaamista-nasdaq-helsingin-porssilistalle

Posti anordnar en presskonferens idag fredagen den 19.9.2025 kl. 11.00 på Helsingforsbörsen på adressen Fabiansgatan 14, 00100 Helsingfors. Vid evenemanget kommer Postis ledning att berätta om den planerade noteringen.

Medier som deltar på plats vid evenemanget ombeds anmäla sig i förväg senast kl. 10.30 till adressen viestinta@posti.com. Evenemanget kan även följas online

Postis företagspresentation hålls tisdagen den 30.9.2025 kl. 18.00.
Om noteringen beslutas att genomföras, skulle ett prospekt offentliggöras i samband med den planerade noteringen, som skulle finnas tillgängligt på adressen: www.posti.com/listautuminen

32 gillningar

Här kan du följa presskonferensen som börjar kl. 11! :smiley: Obs. jag är inte säker på om det kommer att finnas en inspelning alls, så det är bäst att titta live om möjligt!

Edit: ingen inspelning sparades :sleepy_face:

13 gillningar

Vad kan Postis marknadsvärde vara?

Som redan spekulerats tidigare planerar Posti att noteras på Helsingforsbörsen. Bloomberg har uppskattat Postis marknadsvärde till cirka 300-400 miljoner euro.

Här är företagets nyckeltal 1-12/2024:
Omsättning 1521 milj. euro
Just. EBITDA 208 milj. euro
Just. EBIT 80 milj. euro
ROCE 11,2 %
Soliditet 25,2 %

Posti uppskattar sin omsättning för 2025 till 1 440 - 1 500 miljoner euro, justerad EBITDA till 192 - 205 miljoner euro och justerat rörelseresultat till 65 - 77 miljoner euro.

Bolaget har en nettoskuld på 258 miljoner euro. Om man räknar med ett marknadsvärde på 400 miljoner euro, uppnår man ett Enterprise Value på cirka 658 miljoner euro.

Med ett EV på 658 miljoner euro skulle de viktigaste justerade multiplarna vara:

2025E
EV/EBITDA 3,3x (beräknat med en EBITDA på 200 miljoner euro)
EV/EBIT 9,4x (beräknat med ett rörelseresultat på 70 miljoner euro)

Tillväxten är svag, kapitalavkastningen låg → man kan inte betala särskilt mycket för detta.

Tanker?

45 gillningar

Utan att undersöka några detaljer luktar det som en framtida Helsingfors-baserad utdelnings-grindare™. Detta är naturligtvis inte nödvändigtvis bara en dålig sak, men beror på köparens egna perversioner och borde fås billigt.

17 gillningar

[Staten planerar att notera Post

11 gillningar

Jag tittade på Postis livesändning. Ja, där nämnde VD:n många gånger att bolagets syfte är att dela ut god utdelning. Kassaflödet är OK och investeringsbehoven är måttliga, så utdelning kan mycket väl betalas ut. Målet är över 60 procent av nettoresultatet. Eventuella tillväxtinvesteringar nämndes praktiskt taget inte alls. Finns de ens på bordet? Nåja, detta kommer förmodligen huvudsakligen att vara statens aktieförsäljning. Bolaget behöver inte mycket nytt kapital.

Jag förväntade mig att bolaget på något sätt skulle kommentera det svaga H1/2025-resultatet. Men det talades inte alls om det, utan man hyllade tidigare år.

23 gillningar

Vilka skulle tillväxtmöjligheterna ens vara för Posti? Effektivisera och automatisera kan man förstås göra ännu mer, men i själva pakutdel

16 gillningar

Som staten som huvudägare garanterar förmodligen att inga nödvändiga organisationsreformer görs, som till exempel borttagande av 2-3 chefsnivåer. Jag vet att underleverantörerna inom transportsektorn och förmodligen de anställda på golvet befinner sig i en situation där att utföra eller ta emot arbete inte nödvändigtvis är ekonomiskt lönsamt. Varifrån och hur då effektivitet och växande intäkter?

9 gillningar

De börjar sälja annonser till Netposti :grimacing:

men ja, det skulle i praktiken innebära något som inte hör till deras kärnkompetens.

Förmodligen vet även statsägaren detta(?) och vill minska sin egen risk från de beslut de fattar.

3 gillningar

Här kan det finnas överraskande mycket tillväxtpotential bara inom Finland :grinning_face_with_smiling_eyes: Utan någon djupare kunskap om branschen skulle jag, baserat på min egen empiriska forskning, säga att t.ex. paketautomater fortfarande är underutnyttjade åtminstone på bostadsbolagsnivå och att det fortfarande finns mycket arbete att göra i Finland för att få snabba leveranser att fungera ordentligt :grinning_face_with_smiling_eyes: Statsbakgrunden kan också vara en fördel i Finland, eftersom brevleverans och mottagningsmöjligheter trots allt är ett slags grundläggande behov för människor. Detta grundläggande behov upprätthålls som en tjänst för staten (jfr Fortums kolkraftverk i beredskap).

På Helsingforsbörsen finns det inte så många s.k. allmännyttiga tjänsteföretag, som L&T och Fortum, så det är en trevlig omväxling att få ett nytt alternativ vid sidan av dem :star_struck:

6 gillningar

Vad menar du? Fler paketautomater i bostadsbolagen? Är inte denna pakettrafik bort från köpcentrumen? Är bostadsbolagens kunder villiga att betala så mycket mer för sina paket att kostnaderna för automaten kan täckas, när de ändå förmodligen handlar i köpcentrumet?

Även detta skulle jag snarare se som en kostnadsdrivande faktor än en faktor som ökar rörelsevinsten.

7 gillningar

En ganska måttlig värdering skulle kunna vara 2,5 * 65 Meur Ebit = 812,5 Meur.

Marknadsvärdet motsvarande 812,5 - 258 = 554,5 Meur

Sällan vid noteringar börjar man dock ge ut aktier särskilt billigt, så jag gissar på ett företagsvärde på en miljard vid noteringen.

2 gillningar

Posti är mycket välkommen till börsen, man får ingen speciell tillväxtraket av det, men ett helt dugligt tillskott till Helsingforsbörsen i vilket fall som helst. Passar bra in bland Helsingforsbörsens utdelningsgnällare. Den bästa bieffekten skulle förstås vara om en lyckad notering öppnade vägen för andra företag också.

Jag tror barnsligt nog att företaget är bättre ägt och leds bättre som ett börsbolag än som ett rent statligt bolag, även om staten förblir majoritetsägare. Veikkaus sedan nästa på tur att noteras.

5 gillningar

Logistikföretag måste naturligtvis betjäna sina kunder på bästa möjliga sätt. Paketautomater och leverans till bostadsrättsföreningens lokaler har bland annat varit norm i USA. Snart alltså även i Finland. Kunden ska inte behöva hämta sitt paket från en butik eller ett köpcentrum. I USA har bland annat Amazon infört paketautomater i bostadsrättsföreningar och säljer den tjänsten även till andra logistikaktörer.

2 gillningar

Tänk om Posti ändrar sig igen, men enligt nyheterna från 3/2024 var Posti redan då på väg att avveckla nätverket av privata paketautomater.

https://yle.fi/a/74-20080219?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

6 gillningar

I Finland är hyreshusen så små att det knappast finns mer än ett paket att transportera åt gången. Lika mycket besvär som vid hemleverans men mindre ersättning. Svårt att se som en bisnes.

27 gillningar

Posti har också börjat skapa hämtnings-/leveranspunkter utomhus, t.ex. i anslutning till kommersiella fastigheter. Alltså samma sak som konkurrenterna PostNord m.fl. har gjort ett tag. Med sådana kan man bättre betjäna en relativt stor mängd människor och nå många bostadsbolag / bostadsområden.

Man måste också ge Posti beröm för att de verkligen har satsat på den digitala kundupplevelsen via Omaposti. Användningen av koder och att skicka paket även utan mänsklig kontakt blir hela tiden enklare.

Jag tar inte st

9 gillningar

”Automaten ska placeras i bostadshus i en egen brandcell, såsom en servicehall, förråd eller klubbrum.”
”Automaten får inte placeras på en utrymningsväg.”
”Automaten ska inte placeras under jord.”

Dessa krav begränsar ganska mycket möjligheterna att placera automater i många flerbostadshus. Även med placeringen av gårdsautomater är det trångt om utrymme för många bostadsrättsföreningar.

När det gäller bostadsrättsföreningens områden använder jag själv mest en PostNord utomhusautomat (bra erfarenheter) och tidigare även en snabbt försvunnen Matkahuolto utomhusautomat (dåliga erfarenheter). Jag vet dock inte om jag skulle sakna någon av dem på min egen gård.

6 gillningar

Företagets rykte är redan sådant att jag helt undviker att skicka brevpost och använder Matkahuolto eller Ärräpaketti även för brevförsändelser i Finland. Det är enligt mig ingen särskilt långsiktig konkurrensfördel, även om VD:n skulle ha pressat fram ett bra resultat för ett år. Staten kommer att tvingas sälja detta till ett nedsatt pris för att det ska bli sålt.

6 gillningar

Tyska posten har utvecklats överraskande positivt.
image

Kapitalavkastningen verkar vara på en ganska bra nivå för att skapa mervärde för aktieägarna. Aktievärderingen känns ganska måttlig.
image

6 gillningar