Varför jag öppnar tråden: nedan finns länkar där jag anser att man kan se att företaget växer lönsamt på jungfruliga marknader och förmodligen får en stark marknadsposition och en kassako (kassakone) av sin affärsverksamhet. Jag skulle vilja ha er hjälp med värderingen.
Bolaget har enorma investeringar på gång, men det fria kassaflödet ser ut att flyta in ganska bra i förhållande till det. Kostnaderna sjunker och EBITDA-% stiger?! Kursen har sjunkit från min egen entry på 15,5-nivån till 13,xx-nivån. Mitt innehav har samtidigt krympt till ca 9k euro och ligger på minus 1,5k euro. För mig är detta en liten position, men jag har för avsikt att öka så snart jag orkar undersöka / får hjälp av andra med utvärderingen (det är ett stort bolag så det lär knappast bli någon större Inderes-effekt (har dock inte kollat hur free float ser ut)).
Jag vill reda ut värderingen, multiplarna och lönsamheten bakom investeringarna, i övrigt ser det ut som ett bolag för Viljos portfölj! @Perttu_Hamalainen @timontti @Pohjolan_Eka @LakeBoodom @Seinakadun_Keisari @Jorelyytikko @Arimatti_Alhanko ! Hjälp, är det här för dyrt eller vad, tillväxten i verksamheten är intensiv och ser i mina ögon ut att vara lönsam trots att investeringarna är massiva.
Om man äger ett automatnätverk och expanderar det först överallt, så får man förmodligen en vallgrav (moat) kring sina platser, Polen verkar redan mogna till ett klingande kassaskrin!?
BÖRJAR HÄR:
Inpost SA (Amsterdam), jag kompletterar det här inlägget senare.
Bolaget äger paketautomater i Polen, Storbritannien och genom ett företagsköp i åtminstone Frankrike, Italien och Benelux-länderna (liten betydelse), samt i Spanien (liten) och Portugal (liten).
Bolaget har också en egen app, vars betydelse jag inte har undersökt närmare.
Jag skulle behöva lite hjälp med att fundera kring bolagets potential och framtida vinstförmåga:
Räkenskapsåret 2020 innan företagsköpet av Mondial Relay:
Pressmeddelande
30 mars 2021
InPost S.A. tillkännager rekordresultat för helåret 2020 och ger utsikter för 2021
Luxemburg, Luxemburg – 30 mars 2021. InPost S.A1
(“InPost”, “Bolaget” eller tillsammans med sina dotterbolag
“Koncernen”), tillkännager helårsresultat för Integer.pl2
för de 12 månaderna som slutade den 31 december 2020.
Finansiella höjdpunkter för helåret 2020
• Intäkterna ökade med 104 % till 2 532 miljoner PLN
(2019: 1 243 miljoner PLN)
• Operativt EBITDA ökade med 184 % till 994 miljoner
PLN (2019: 350 miljoner PLN)
• Den operativa EBITDA-marginalen ökade med ~1100 punkter till
39,3 % (2019: 28,2 %)
• Justerat EBITDA ökade med 186 % till 1 004 miljoner
PLN (2019: 352 miljoner PLN)
• Capex ökade med 68 % till 537 miljoner PLN (2019:
320 miljoner PLN)
• Fritt kassaflöde ökade med ~10x till 380 miljoner PLN
(2019: 35 miljoner PLN) stöttat av förbättrad kassaomvandling
• Avslutade året med en pro-forma nettoskuldsättning på 2,4x3
Operationella höjdpunkter för helåret 2020
• Genererade mer än 180 000 ton4 CO2-besparingar
• Paketvolymerna ökade med 115 % till 310 miljoner
(2019: 144 miljoner)
• Det totala nätverket av paketautomater (APM)
ökade med 47 % till 12 254 maskiner (2019: 8 352)
• Det totala antalet fack i Polen ökade med 78 %
till nästan 1,5 miljoner
• Mer än 5,7 miljoner aktiva användare av InPosts
mobilapp i Polen i slutet av 2020
• Rullade ut kontaktlösa APM-leveranser och etikettfria
returer i Polen
• Accelererade den internationella expansionsstrategin med en
volymtillväxt på 400 % i Storbritannien under fjärde kvartalet
Rafał Brzoska, koncernchef för InPost:
“Mot bakgrund av den pågående covid-19-pandemin, som har påskyndat det strukturella skiftet mot den digitala ekonomin, hade InPost ett enastående 2020. Vi tog flera steg för att påskynda vår paneuropeiska tillväxtstrategi och levererade exceptionella finansiella resultat.
Paketvolymerna mer än fördubblades, utbyggnaden av vårt APM-nätverk fortsatte att öka i takt och vi rullade ut innovationer som vår mobilapp, kontaktlösa leveranser och etikettfria returer. Vårt konsumentcentrerade tillvägagångssätt för att omdefiniera ‘sista milen’-leveranser har revolutionerat e-handelsekosystemet, kontinuerligt levererat nya konsumentupplevelser och samtidigt genererat betydande värde för e-handlare. APM:er är också den mest hållbara formen av leverans. Under året genererade vi mer än 180 000 ton CO2-besparingar för miljön, samtidigt som vi minskade trafik och buller.”
Alla uudemmat kasvu kvartaalit ja yrityskauppa, kasvu on kovaa!
För drygt 500 miljoner euro förvärvade bolaget Mondial Relay. Efter att EU-myndigheterna godkänt affären utan förbehåll.
InPost – Home Det senaste kvartalet, där Mondial Relay förmodligen inte ingår, EBITDA har utvecklats i rätt riktning, samtidigt som Capex är drygt +50 %, vilket innebär att nya automater installeras i ett rasande tempo.
InPost – Home senaste presentationen.
Jag rekommenderar att kasta en blick på sidan 32 under avsnittet Outlook, där finns bra siffror på hur verksamheten skulle expandera i och med Mondial Relay-affären!