Inpost SA paketboxnätverk och tillhörande tjänster – Europeisk ledande tillväxtaktör och operatör?

Varför jag öppnar tråden: nedan finns länkar där jag anser att man kan se att företaget växer lönsamt på jungfruliga marknader och förmodligen får en stark marknadsposition och en kassako (kassakone) av sin affärsverksamhet. Jag skulle vilja ha er hjälp med värderingen.
Bolaget har enorma investeringar på gång, men det fria kassaflödet ser ut att flyta in ganska bra i förhållande till det. Kostnaderna sjunker och EBITDA-% stiger?! Kursen har sjunkit från min egen entry på 15,5-nivån till 13,xx-nivån. Mitt innehav har samtidigt krympt till ca 9k euro och ligger på minus 1,5k euro. För mig är detta en liten position, men jag har för avsikt att öka så snart jag orkar undersöka / får hjälp av andra med utvärderingen (det är ett stort bolag så det lär knappast bli någon större Inderes-effekt (har dock inte kollat hur free float ser ut)).

Jag vill reda ut värderingen, multiplarna och lönsamheten bakom investeringarna, i övrigt ser det ut som ett bolag för Viljos portfölj! @Perttu_Hamalainen @timontti @Pohjolan_Eka @LakeBoodom @Seinakadun_Keisari @Jorelyytikko @Arimatti_Alhanko ! Hjälp, är det här för dyrt eller vad, tillväxten i verksamheten är intensiv och ser i mina ögon ut att vara lönsam trots att investeringarna är massiva.

Om man äger ett automatnätverk och expanderar det först överallt, så får man förmodligen en vallgrav (moat) kring sina platser, Polen verkar redan mogna till ett klingande kassaskrin!?

BÖRJAR HÄR:

Inpost SA (Amsterdam), jag kompletterar det här inlägget senare.

Bolaget äger paketautomater i Polen, Storbritannien och genom ett företagsköp i åtminstone Frankrike, Italien och Benelux-länderna (liten betydelse), samt i Spanien (liten) och Portugal (liten).

Bolaget har också en egen app, vars betydelse jag inte har undersökt närmare.

Jag skulle behöva lite hjälp med att fundera kring bolagets potential och framtida vinstförmåga:

Räkenskapsåret 2020 innan företagsköpet av Mondial Relay:

Pressmeddelande
30 mars 2021
InPost S.A. tillkännager rekordresultat för helåret 2020 och ger utsikter för 2021
Luxemburg, Luxemburg – 30 mars 2021. InPost S.A1
(“InPost”, “Bolaget” eller tillsammans med sina dotterbolag
“Koncernen”), tillkännager helårsresultat för Integer.pl2
för de 12 månaderna som slutade den 31 december 2020.
Finansiella höjdpunkter för helåret 2020
• Intäkterna ökade med 104 % till 2 532 miljoner PLN
(2019: 1 243 miljoner PLN)
• Operativt EBITDA ökade med 184 % till 994 miljoner
PLN (2019: 350 miljoner PLN)
• Den operativa EBITDA-marginalen ökade med ~1100 punkter till
39,3 % (2019: 28,2 %)
• Justerat EBITDA ökade med 186 % till 1 004 miljoner
PLN (2019: 352 miljoner PLN)
• Capex ökade med 68 % till 537 miljoner PLN (2019:
320 miljoner PLN)
• Fritt kassaflöde ökade med ~10x till 380 miljoner PLN
(2019: 35 miljoner PLN) stöttat av förbättrad kassaomvandling
• Avslutade året med en pro-forma nettoskuldsättning på 2,4x3
Operationella höjdpunkter för helåret 2020
• Genererade mer än 180 000 ton4 CO2-besparingar
• Paketvolymerna ökade med 115 % till 310 miljoner
(2019: 144 miljoner)
• Det totala nätverket av paketautomater (APM)
ökade med 47 % till 12 254 maskiner (2019: 8 352)
• Det totala antalet fack i Polen ökade med 78 %
till nästan 1,5 miljoner
• Mer än 5,7 miljoner aktiva användare av InPosts
mobilapp i Polen i slutet av 2020
• Rullade ut kontaktlösa APM-leveranser och etikettfria
returer i Polen
• Accelererade den internationella expansionsstrategin med en
volymtillväxt på 400 % i Storbritannien under fjärde kvartalet
Rafał Brzoska, koncernchef för InPost:
“Mot bakgrund av den pågående covid-19-pandemin, som har påskyndat det strukturella skiftet mot den digitala ekonomin, hade InPost ett enastående 2020. Vi tog flera steg för att påskynda vår paneuropeiska tillväxtstrategi och levererade exceptionella finansiella resultat.
Paketvolymerna mer än fördubblades, utbyggnaden av vårt APM-nätverk fortsatte att öka i takt och vi rullade ut innovationer som vår mobilapp, kontaktlösa leveranser och etikettfria returer. Vårt konsumentcentrerade tillvägagångssätt för att omdefiniera ‘sista milen’-leveranser har revolutionerat e-handelsekosystemet, kontinuerligt levererat nya konsumentupplevelser och samtidigt genererat betydande värde för e-handlare. APM:er är också den mest hållbara formen av leverans. Under året genererade vi mer än 180 000 ton CO2-besparingar för miljön, samtidigt som vi minskade trafik och buller.”

Alla uudemmat kasvu kvartaalit ja yrityskauppa, kasvu on kovaa!

För drygt 500 miljoner euro förvärvade bolaget Mondial Relay. Efter att EU-myndigheterna godkänt affären utan förbehåll.

InPost – Home Det senaste kvartalet, där Mondial Relay förmodligen inte ingår, EBITDA har utvecklats i rätt riktning, samtidigt som Capex är drygt +50 %, vilket innebär att nya automater installeras i ett rasande tempo.

InPost – Home senaste presentationen.
Jag rekommenderar att kasta en blick på sidan 32 under avsnittet Outlook, där finns bra siffror på hur verksamheten skulle expandera i och med Mondial Relay-affären!

16 gillningar

De första tankarna som kommer upp (jag har inte undersökt närmare än). Hur mycket positiva drivkrafter den växande e-handeln har medfört för företaget i samband med corona. Kommer försäljningen från fysiska butiker att fortsätta att flytta till nätet även efter corona, eller kommer den att fortsätta, men i vilken takt. Automatisering ligger framför oss, även om tillväxten inom e-handeln skulle sakta ner, men hur påverkar en eventuell avmattning kundernas inköpsbeslut och därmed företagets orderstock.

2 gillningar

Lite fritt kassaflöde skulle uppstå om investeringarna i nya automater rensades ut, så var skulle vi hamna? Jag skulle säga att Corona definitivt har gynnat InPost, men jag tror samtidigt att utvecklingen fortsätter och om du beställer varor och har en automat i närheten, så väljer du den automaten i närheten eller i ditt hyreshus?

Men vart skulle värderingen ta vägen om vi utgick från dagens situation och inte satsade på tillväxt, även om jag personligen tycker att tillväxt leder till ett tätare nätverk och möjliggör bättre avtal med handlare samt expansion till flera länder? Samtidigt en bättre kundupplevelse.

De har även vissa dörr-till-dörr-tjänster. Jag har inte undersökt närmare hur det fungerar.

De rapporterar i Zloty, vilket redan irriterar mig :smiley:

Det känns som att alla siffror bara utvecklas precis rätt och jag tycker att affärslogiken är bra, jag tror inte att en konkurrent kommer att placera sin egen automat bredvid deras automat så snart, om de till exempel i Polen redan är helt suveräna?

När nätverket väl är etablerat antar jag att capex kommer att minska / eller så expanderar man bara mer. Hur som helst, en installerad automat kommer förmodligen att generera ganska bra kassaflöde med liten ansträngning?

3 gillningar

17 november är nästa delrapport för Q3, om vi skulle vara med då vore det toppen :)!

1 gillning

Inpost har fått fotfäste i Polen och försöker nu i Storbritannien. E-handeln med sina paket fick en permanent boost av coronapandemin. Den svenska analysen jag bifogar nedan ger en positiv bild av möjligheterna.

En fråga kan dock vara hur en sådan aktör kan få fotfäste mellan nationella postföretag och företag som DHL? Om marknaden är underutvecklad (vilket den kan ha varit i Polen), ja.

Men hur är det med till exempel Benelux-länderna som nämns i listan, där till exempel PostNL och många multinationella aktörer redan har starka nätverk och infrastruktur? Vad skulle vara Inposts överlägsna konkurrensfördel på sådana marknader? Det är inte helt klart.

Inposts aktiekurs har fallit som en sten. Krockar överhypade tillväxtmöjligheter med verkligheten, eller är det ett utmärkt köpläge för ett företag med enorm dold potential?

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/03/22/inpost-snabbvaxare-med-vind-i-ryggen.plc.html

5 gillningar

Man borde bara ta reda på om det är övervärderat eller ett utmärkt tillfälle.

Benulix verkar ha kommit som en del av företagsköpet och Montreal relays fokus verkar vara i Frankrike.

Det är intressant att antalet paketautomater/capita var bland de högsta i Polen, Estland och Finland.

Mindre någon annanstans. Någonstans hämtas väl DHL-paketen också eller så levereras de hela vägen.

Bolaget berättade i alla fall att de nya länderna är bra i den meningen att det redan finns handelskunder som är verksamma i flera länder inom den polska och brittiska sektorn, vilket innebär att man kan samarbeta med dem även i de nya länderna.

Montreal relay är ett ganska nytt förvärv. Polen och även Storbritannien har de flesta automaterna, särskilt Polen.

2 gillningar

Med cirka 15,9 miljoner användare av APM-tjänster (automatiska paketskåp) i mars 2021, var Net Promoter Score för InPosts APM-tjänster 72 % i april 2021, vilket är mer än dubbelt så högt som den övergripande Net Promoter Score för leveranstjänster hos vår närmaste konkurrent.

Några av de största handlarna i vår portfölj inkluderar Allegro, Amazon, AliExpress, Vinted, H&M, Inditex, Lidl, LPP, CCC och Eobuwie.pl.

Det har funnits kylskåpsskåp i Warzawa sedan i somras :slight_smile:

2 gillningar

även deras egen fabrik producerar automater.
minst 60 logistikcenter i Polen.

De levererar även till dörren.
Egen logistik.
De lagrar även sina kunders varor osv.

2 gillningar

Deras expansion Capex-prognos för 2021 inkluderar Mondial Relays cirka 1,1 miljarder zloty = cirka 238 982 492 euro, alltså cirka 240 miljoner euro, och de installerar bland annat cirka 100 maskiner i veckan i Storbritannien!

Men men, paketvolymen har stampat på ungefär samma nivå i några kvartal, vilket förmodligen är anledningen till kursfallet… Alltså i Polen.

Takten är ungefär 100 maskiner i Storbritannien per vecka och 500 maskiner per vecka i Polen, om jag inte ser helt fel.

Det är oroväckande att antalet paket inte har vuxit som man skulle kunna förvänta sig, men Covid-situationen kan förvisso ha lättat en del.

Nu behöver man bara veta vilken typ av säsongsvariation det finns i den verksamheten och vad man kan förvänta sig av Mondial Relay sedan. I Italien verkade det inte finnas någon stor satsning.

Antagligen har en enorm mängd nya maskiner tillkommit och samtidigt har Covid-läget lättat, så utnyttjandegraden är säkert inte så bra som man skulle önska.

Nåväl, nu har jag åtminstone en ungefärlig uppfattning om vad jag ska titta på i samband med Q3.
Några kvartal har varit ganska jämntjocka, även om Y/Y-siffrorna ser bra ut. Storbritannien växer, men är fortfarande litet.

Å andra sidan, om man skulle ta med de 240 miljonerna i resultatet (plus vad nu för resultat som har uppnåtts – minus skatter), då skulle P/E-talet kanske se lite annorlunda ut.

Det finns 500 miljoner aktier och kursen är 13,60 €.

Man skulle kanske kunna tänka sig att om investeringarna vore cirka 1,1 miljarder zloty och fritt kassaflöde cirka 350-400 miljoner zloty – skatter, så skulle det, för att dra det riktigt med järntråd, lite uppåt avrundat bli 1,5 miljarder zloty, och om det skulle omvandlas till euro och man tänkte sig att företaget skulle betala ut det som utdelning, så skulle det bli drygt 4% minus skatter. Det vill säga, inte det billigaste av det billigaste, men om det fortsätter att växa, så är det ett helt potentiellt företag.

3 gillningar

{“content”:“I den här helheten påverkas stilistiskt av tusen saker, här är några nämnda:\n\nBeläggningsgraden för paketautomater t.ex. om 3 år (omöjligt att veta). Om ett enskilt paket transporteras till 1 automat med lastbil, säkerställer lönekostnaderna för distribution, bensinkostnaderna osv. att varje paket levereras med förlust. T.ex. från Vanda skulle 1 paket transporteras till en paketautomat i Esbo, körtid 1 timme tur och retur. Alla förstår att det uppstår en förlust på minst 50 euro för leveransen av detta 1 paket. Om automaternas beläggningsgrad inte är bra året runt och distributionsbilen är full, fungerar ekvationen inte. Ju fler paketautomater, desto fler distributionsbilsförare måste anställas och det blir allt fler körda kilometer, även om paketmängden ökar som motvikt.\n\nVem sköter stamlinjetransporterna mellan länder t.ex. om en e-handelsbeställning kommer från Polen till Storbritannien? DHL:s och andra stora företags egna transportnätverk i Europa är antagligen ganska överlägset, lycka till om man försöker utmana detta med egna lastbilar. Om däremot transporten mellan länder köps via t.ex. DHL, så kommer tyska posten knappast att ge ett särskilt billigt pris till en konkurrent.\n\nEgna logistikcentraler? Är det 1, 10 eller 100 i olika länder? Det måste finnas miljontals paket, annars är det så mycket tomgång att dessa centraler går med fruktansvärd förlust på grund av ineffektiv verksamhet. Vad är paketmängden i dessa centraler om 5 år, ingen vet.\n\nOm paketautomatnätverket börjar fungera bra i Europa, tror du att Royal Mail och Deutsche Post bara kommer att titta på utan att göra något? Troligtvis kommer ett priskrig att starta, där man ser vem som får slut på pengar först och går i konkurs. Eller så får konkurrenten leverera paket med noll marginal de kommande X åren.\n\nSvaren på dessa frågor hittas inte genom att bläddra i någon av företagets bokslutsrapporter. Dessa är alla framtida frågor, det är meningslöst att försöka gräva fram dem från historiska data.\n\nSom jämförelse Postnord i Finland, rörelsevinstprocenten förra året 0,4% av omsättningen. : )\n\nSuomen Asiakastieto Oy”}

5 gillningar

Ledningen köper:

|10 jan 2022|A&R Investments Ltd|Företag knutet till Rafał Brzoska, VD|Köp|Euronext Amsterdam|100 000|8,652 EUR|865 243,10 EUR|
|10 jan 2022|A&R Investments Ltd|Företag knutet till Rafał Brzoska, VD|Köp|Euronext Amsterdam|50 000|8,835 EUR|441 736,20 EUR|
|10 jan 2022|A&R Investments Ltd|Företag knutet till Rafał Brzoska, VD|Köp|Euronext Amsterdam|75 000|8,778 EUR|658 378,05 EUR|

senast var de på 10+ och 9,5 nivåer.

|11 jan 2022|Ralf Huep|Styrelseledamot|Köp|Euronext Amsterdam|120 000|8,382 EUR|1 005 812,64 EUR|
| — | — | — | — | — | — | — |
|11 jan 2022|A&R Investments Ltd.|Företag knutet till Rafał Brzoska, VD|Köp|Euronext Amsterdam|100 000|8,330 EUR|832 974,80 EUR|

Återigen nästan två miljoner euro i köp från ledningen. En annan person den här gången.

VD:n shoppar, priset var väl runt 6,8x den 24.1 och köp för 1,6 miljoner… senast var de 8,xx… ledningen köper åtminstone… kanske man skulle köpa själv också.

|31 Mar 2022|A&R Investments Ltd.|Företag knutet till Rafał Brzoska, VD|Köp|Euronext Amsterdam|150 000|6,265 EUR|939 726,45 EUR|
| — | — | — | — | — | — | — | ledningen är ute och handlar igen.

1 gillning

Börjar vi redan göra bra resultat här?! Trots stora investeringar, och det finns förstås skulder. Jag tänkte på något sätt att när postautomatsnätverket väl är på plats, skulle det vara en pengamaskin som genererade kassaflöde, om inga nya maskiner installerades i rasande fart.

1 gillning

Resultat från Inpost idag. Jag förstår att det är ganska bra tillväxt, men inflationseffekter.

Måste titta närmare. Något syntes också på nettoresultatraden.

baserat på förstasidorna går det riktigt bra! ska titta närmare när jag har tid. Äger en position på 1 % av portföljen.

efter att ha läst mer noggrant konstaterar jag att businessen går bra, men investeringarna och skulderna är stora och räntekostnaderna är höga.

Av det jag läste i rapporten gjordes prisjusteringarna först helt i slutet av Q4 och de guidar för stigande lönsamhet.

Kassaflödet har styrts ganska kraftigt mot expansion, vilket åtminstone inte stör mig. Polen genererar kassaflöde på ett fint sätt.

2 gillningar