Vi alla hoppas nog att Helsingfors skulle få betydligt fler noteringar än idag. Den nuvarande situationen är ganska svag och ligger tydligt efter Stockholm i en helt annan klass. En ökning av noteringar skulle möjliggöra effektivare kapitalmarknader, möjliggöra mer mångsidiga börsbolag, öka folkkapitalismen och förhoppningsvis på längre sikt stödja den inhemska ekonomin.
Jag skulle vilja diskutera vilka tankar ni har om potentiella noteringar. Det skulle hjälpa till att bättre förstå vilka typer av företag som finns i Finland och hur framtiden skulle kunna se ut. När en notering bekräftas kan diskussionen om det aktuella bolaget förmodligen fortsätta i separata trådar.
En trevlig överraskning för mig var när Wolt meddelade att de var intresserade av en notering. Jag har inte hört mer om det och vet inte om Helsingfors är målbörsen. Företag som Wolt, det vill säga globala tillväxtteknikbolag, finns inte i någon större utsträckning på hemmabörsen och det skulle vara mycket bra att få sådana, vilket säkert skulle hjälpa hela börsen. Annars verkar det som att åtminstone ekonomiförvaltningsbolag kommer att noteras nästa år, men jag kan inte säga mer om dessa.
Den här/förra veckan såg jag en bild här på forumet (eller via en länk) som visade potentiella företag som kanske skulle listas i Helsingfors under de närmaste åren, men jag kommer inte ihåg var jag såg den. Om någon vet vilken bild jag menar, vänligen posta den i den här tråden.
Sijoitusasunnot.com (Sijoitusasunnot.com) sökte en ekonomichef med erfarenhet av börsnotering för en månad eller två sedan. Kanske nämndes First North i rekryteringen. Jag kunde inte hitta nyheten om rekryteringen längre på Google.
Jag har drömt om Motonet, men det kommer förmodligen inte att noteras då familjeföretaget växer “tillräckligt”. Men kanske om internationell tillväxt till Sverige börjar intressera företaget, då kanske det noteras…
Där finns det ganska omfattande saker med bildelar. I många verkstäder säger de rakt ut att man ska hämta en del från Motonet och komma dit med den så sätter de den på plats. Nu har Motonet dessutom lagt till verkstäder i anslutning till butikerna, så jag skulle säga att om man behöver få bilen på väg snabbt igen är det det enda alternativet i Finland som har tillräckligt lager för det.
Edit: Lite ekonomisk bakgrund från Taloussanomat: “Företaget Motonet Oy hade en omsättning på 350,5 miljoner euro 2019 och sysselsatte 1317 personer. Omsättningen ökade med 8,6 procent. Periodens resultat var 354000 euro och rörelsevinstmarginalen var 9,9 procent. Företagets soliditet var 19,5 procent.”
En potentiell sådan skulle kunna vara smartnål-företaget Injeq Oy. Företaget sökte nyligen ytterligare kapital via crowdfunding genom Invesdor. Företaget har själv uttryckt sin önskan att börsnoteras vid bolagsstämman. Emissionen såldes på 30 timmar. Synd att jag inte hann med.
Injeq, Solwers och Naava är alla potentiella börsintroduktionskandidater, och de har själva nämnt detta. Det är intressant att följa dessa, även med små ägarpositioner.
Ursäkta att jag avviker lite från företagen som noteras i Helsingfors.
Det handlar dock om ett finskt företag. Yepzon har meddelat sina investerare att de målmedvetet arbetar mot en börsintroduktion, dock på den svenska börsen. Finns det några åsikter om detta företag och dess möjligheter?
Konsultföretaget Sitowise inom den byggda miljön, “The Smart City Company”, har i sin strategi förberett sig för en notering under de kommande 1-2 åren. Tillväxt har skapats genom bland annat fusionen mellan Sito och Wise samt genom många andra företagsköp. Kundsegmentet verkar vara inriktat på den offentliga sektorn. Företaget är verksamt på den finska marknaden, men har även öppningar mot Sverige, där nya förvärv har gjorts den senaste tiden.
M-Files; ett företag med en produkt som har fått marknadsandelar förvånansvärt bra, även om produkten är vad den är. Problemet i företag löses med ett annat, förhoppningsvis lite mindre men mycket dyrare problem. Jag skulle inte satsa på en aktieemission, skulle knappast få den så billigt.
HappyOrNot; ett företag med en produkt, åtminstone till sin publika bild, men ett ekosystem skulle kunna byggas runt det och publiken skulle också bli intresserad. De som investerat pengar skulle få tillbaka sina egna. Jag skulle kunna köpa, om priset är rimligt och produkten är rätt.
Jag skriver inte nödvändigtvis under på den M-Files-analysen. Jag skulle snarare se M-Files produkt som en så kallad rådiamant (nåja, om inte riktigt en diamant så åtminstone en rubin). Produkten har presterat utmärkt i Gartners bedömningar, och verkar passa väl för det allt vanligare distansarbetsformatet.
HappyOrNot skulle intressera mig själv just på grund av dess ekosystempotential.
Min analys är att M-Files är ett djävulens system för att öka människors självdestruktivitet. Har använt det i några år, och ja, det är så krångligt och rörigt att herregud. Så en notering är förmodligen trolig Det är lite som SAP, det har också vuxit sig stort även om jag inte gillar det systemet. Innehåller ibland helt underliga verksamhetslogiker…
Redigering: Det kan förstås vara så att jag själv är för stel (och inte systemet), men jag är inte förändringsobenägen