Aallon Group -kedjan

Jag skapar en egen tråd för Aallon Group. Bolaget planerar en notering på FN-listan. Bolaget har släppt en egenproducerad video där bolaget presenteras :point_down:

5 gillningar

Låter som något att hålla koll på för indie-scenen :nerd_face:

7 gillningar

Skulle detta vara min första börsintroduktion jag skulle delta i :thinking:

2 gillningar

Aallons grupp har väl ingen egen programvara som säljs till kunder?

2 gillningar

Jag har inte gått in närmare på ämnet. Det finns ingen närmare information om saken på deras hemsida heller. De erbjuder dock digitala ekonomiförvaltningstjänster och det fanns ingen nämnd programvara för ekonomiförvaltning. Så de är nog inte deras egna. Jag får nog ta tillbaka mina ord lite.

Om det nu ändå är så att Aallon group är en helt traditionell redovisningsbyrå utan egna produkter eller innovationer, så verkar det vara en ganska stenig väg framför dem i en digitaliserande miljö där skalfördelarna kommer att framträda ännu mer.

Aallon group verkar bestå av 6 mindre redovisningsbyråer som slogs samman till en större förra året. Och omedelbart listas de på börsen. Ingen kan ännu säga hur helheten kommer att rulla igång. VD:n framhåller också i en video att företaget erbjuder alla ekonomiförvaltningstjänster och att företaget fungerar som ekonomiförvaltningens “personliga läkare”. Pengar söks alltså även för oorganisk tillväxt. Så kommer de att köpa upp små döende redovisningsbyråer, eller?

På något sätt är jag inte alls övertygad nu. Även om jag i allmänhet är skeptisk till allt (:D), så kommer jag nu att hoppa över detta med glädje.

5 gillningar

Intressant case om värderingen är måttlig. Jag skulle själv vilja ha lite mer detaljerad information om arbetsmetoderna, baserat på vilken man skulle kunna överväga.

1 gillning

Håller helt med.

här är deras pressmeddelande om saken.

De skryter åtminstone med: “Effektiva digitala processer möjliggör skalfördelar och kostnadseffektivitet”,
men oftast vet bara säljaren bättre än köparen hur det ligger till :smiley: Det positiva är att " Vårt företag ägs helt av nyckelpersoner, och ingen av delägarna säljer sina aktier i samband med erbjudandet. "

Jag försökte samla in dessa “konsoliderade bokföringsbyråer” och deras ekonomiska data.

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/aallon-tilitoimisto-oy/01987732/taloustiedot

Det har gått ganska bra, frågan är, är detta mångkockssoppa? Hur lyckas alla dessa fusioner? Är det lite som “mini-Nordea” och dess IT-projekt..?:smiley: Nåja, förhoppningsvis noteras de till ett rimligt pris, eftersom de inte säljer sina egna ägarandelar..

Nu är det viktigt att komma ihåg att i små företag tar företagare ofta inte ut lön utan tar sina pengar som utdelning. Företagens resultat är alltså inte jämförbara efter sammanslagningen. Vid en sammanslagning kommer det därför sannolikt inte att uppstå några besparingar i förhållande till resultatet av ovan nämnda skäl.

2 gillningar

[quote="g3235286, post:12, topic:1151"]\nNu måste man komma ihåg att företagare i små företag ofta inte tar ut lön utan tar sina pengar som utdelning.\n[/quote]\n\nTack för informationen :slight_smile:

Det kanske inte är relaterat till detta fall, men en småföretagare borde ta ut lön åtminstone så mycket att skatteprocenten är under ~26% (45k?). För den “förmånliga” utdelningen måste man nämligen betala hela 26% och även detta har en övre gräns, nämligen 8% av nettotillgångarna.

1 gillning

Marginalskattesatsen för förvärvsinkomst är relevant, inte den totala skattesatsen.

Väsentligt eller inte, de flesta småföretagare tar också ut lön.

@Verneri_Pulkkinen @Yu_Gong Kommer Aalto Group:s företagspresentation att finnas tillgänglig som inspelning senare på Inderes webbplats?

4 gillningar

Japp :slight_smile: Det kommer också att bli en live webcast, länken publiceras senare.

6 gillningar

Här kan jag kommentera. Företagarens skatteprocent verkar till stor del baseras på hur stor YEL-avgift (Företagarens pensionsförsäkring) man betalar. Till exempel, jag har en lön på 48k och min skatteprocent är nog runt 25,5%.

Det lönar sig förstås att ta ut lön på det sättet, om företaget annars går med vinst, eftersom företaget annars betalar 20% i bolagsskatt och 8% av utdelningsbara medel kan tas ut med 7,5% skatt.

Utifrån detta kan man sedan räkna ut att om man betalar ut en lämplig lön, så motsvarar det ganska mycket bolagsskatten + utdelningsskatten (men det bygger upp någon form av pension, om man tror på pension).

Så den YEL (Företagarnas pensionsförsäkring) man betalar avgör i praktiken till stor del skatteprocenten. Jag har en mycket lägre skatteprocent än min anställd som har TYEL (Arbetspensionsförsäkring) och lägre lön. Men om jag inte betalar lön, så ökar det företagets vinst = företagsskatt + annat. Nu gör företaget ingen vinst på denna del, då detta är en kostnad.

ännu mindre yeli skulle man förstås kunna betala..

Företagaren betalar väl inte YEL (pensionsförsäkring för företagare), utan företaget. Storleken på den bestäms utifrån den årsinkomst som företagaren anmält. Nu blandas det ihop lite.

Jag är inte helt säker, men YEL (företagares pensionsförsäkring) kan väl vara nästan vad som helst? Jag har åtminstone själv betalat lön från företaget (alltså 48k netto minus skatter) och skatter från företaget till skatteverket. Jag konsulterar en redovisningsbyrå. Jag betalar alltid ut lönen för hela året på en gång i januari, så jag behöver bara betala för löneadministrationen en gång om året och får pengarna direkt i handen i början av året.