Börsens riktning (Del 3)

I tråden Börsernas riktning diskuteras börsens rörelser på övergripande nivå och ekonomi på ett analytiskt sätt.

Frågor om kursutveckling hit Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2) - Sijoittaminen - Inderes forum

Fikarummet hittas här, hit hör alltså de lättsammare diskussionerna: Inderesin kahvihuone (Osa 7) - Sijoittaminen - Inderes forum

Memes: 🐸 Inderesin SIJOITUSmeemiketju 🐸 - Viihde - Inderes forum

Tidigare trådar:

8 gillningar

https://www.wsj.com/finance/stocks/the-ai-trade-faces-its-first-major-test-with-nvidia-earnings-4e820df1?st=zcn4is58tggl7kq&reflink=mobilewebshare_permalink

Betalväggen är borttagen från det här inlägget.

• Nvidias resultatnyhet idag ger teknikaktierna riktning…
    …nu fungerar det [7:40]

Nvidias aktier har nästan tredubblats under 2023, vilket gör den till S&P 500:s bäst presterande aktie. Aktien har nu en premievärdering. Den handlas till 20 gånger förväntad försäljning och 42 gånger förväntad vinst, enligt FactSet.

• Idag har dock räntorna äntligen hämtat andan, precis i tid för att Nvidias resultat ska hamna i blickfånget.

Chipdesignern i centrum för den globala AI-euforin släpper finansiella resultat och prognoser efter dagens stängning.

• Megacap-tillväxtaktier hade backat under de första veckorna i augusti efter att tecken på en fortfarande stark amerikansk ekonomi väckt oro för att Federal Reserve kan hålla räntorna höga under längre tid, vilket fick statsobligationsräntorna att stiga kraftigt.
8 gillningar

Här är en intressant artikel från Helsingin Sanomat om Kinas ekonomi. För artikeln har Nordeas chefsekonom Tuuli Koivu och chefen för Finlands Banks forskningsinstitut för tillväxtmarknader (Bofit) Iikka Korhonen intervjuats. Ingen betalvägg.

"Jämförelsevis mycket affärsverksamhet där har till exempel Kone, som tillverkar hissar och rulltrappor, flygbolaget Finnair, förpackningsbolaget Huhtamäki, verkstadsbolagen Cargotec, Konecranes och Wärtsilä samt skogsbolagen.

”Alla de bolag som tillverkar produkter som behövs inom byggindustrin kan lida en del. Jag tror dock inte att en tillspetsning av Kinas ekonomiska problem längre skulle reflekteras särskilt brett i världsekonomin. Största delen av försvagningen i Kinas import har redan skett”, säger Korhonen."

7 gillningar

De är på samma linje som Vartti! :joy:

På andra håll… eller alltså, här i den här delen av världen.

Eurozonens inköpschefsindex för tjänster (den större delen av ekonomin) sjönk till nästan 50, vilket innebär att aktiviteten inte längre ökade jämfört med föregående månad.

Industrins siffra föll till 42, men industrirecessionen är ingen nyhet. :tornado:

Tjänster:

Industri uugh.

28 gillningar

Och kommer de inte ut först nu prick 11? Tysklands och Frankrikes kom redan, Tyskland är riktigt djupt nere i träsket.

Edit: Ja, förra månadens siffror matchar det där. Tyskland idag:

German Mfg PMI Flash Actual 39.1 (Forecast 38.8, Previous 38.8)
German Composite PMI Flash Actual 44.7 (Forecast 48.3, Previous 48.5)
German Service PMI Flash Actual 47.3 (Forecast 51.5, Previous 52.3)

Tjänsterna har också börjat dyka.

10 gillningar

Det stämmer, @Verneri_Pulkkinen har fått tag på hemlig läckt data från framtiden någonstans ifrån, eller är det bara prognoskurvor?

Edit: Här är siffrorna
image

Tjänsterna djupt nere i träsket, industrins dykning rätar ut sig något.

19 gillningar

Tolkning från Nordeas Ninja gällande ECB

https://twitter.com/JanVonGerich/status/1694253074632630447?s=19

44 gillningar

Sant, jag publicerade gammal info. :joy:

Ändå fula siffror. Tjänsterna är sämre än förra gången.

14 gillningar

Det här ser ju inte bra ut, men ECB lyckas nog vända även detta till något positivt och höja räntorna. Och de slutar inte förrän skiten har träffat fläkten och spridit sig längs Europas väggar. I fläkten är den redan. Personligen anser jag att vi redan har gått för långt. Recessionen kommer och arbetslösheten börjar stiga, och arbetslösheten kan inte snabbt åtgärdas genom att sänka räntorna.

edit: hoppsan, det var meningen att svara @Jarnis och inte Verner, men det fungerar väl så här också.

" ”En vändning till det sämre har skett”, säger Petri Malinen i ett pressmeddelande.

Juho Keskinen, ekonom vid Finlands Hypoteksförening (Hypo), noterar att sysselsättningsgraden sjönk nu för första gången sedan coronakrisen. Enligt Keskinen minskade antalet sysselsatta med 62 000 personer jämfört med för ett år sedan."

28 gillningar

Som kompensation för att jag postade gammal data här (:persevering_face:) kommer här en länk till S&P:s pressmeddelande med mer läsning.

https://www.pmi.spglobal.com/Public/Home/PressRelease/47840ba665f24e19b896088b4d160c6b

Kortfattat: det luktar stagflation. Priserna stiger men efterfrågan viker. Även rekryteringen börjar mattas av.

21 gillningar

För att ytterligare röra om i grytan kommer här liknande siffror från Storbritannien. Man bör inte dra för stora växlar på enskilda datapunkter, men nu lyser en stor del av indikatorerna rött, särskilt i Europas fall. Inom tjänstesektorn har inbromsningen varit riktigt kraftig och något som är mer typiskt för till exempel byggbranschen. Under sommaren verkar efterfrågan fortfarande ha räckt till, men det återstår att se hur det går i vinter.

15 gillningar

Dessa siffror kan förväntas sänka ränteprognoserna. Och eftersom centralbankerna gillar att följa marknadens förväntningar, minskar sannolikheten för ytterligare räntehöjningar från ECB kraftigt.

32 gillningar

OP:s Hännikäinen och Europas inköpschefsindex:

https://twitter.com/JariHnnikinen1/status/1694264686974222822

Akava-killens observation om permitterade arkitekter:

https://twitter.com/PasiSSorjonen/status/1694252016225136772

17 gillningar

https://twitter.com/MarketWatch/status/1694301767960268900?s=20

HSBC-Finland-översättare:

När vi säljer hemskt, hemskt dyra US stonks, se till att du fångar upp dem!

30 gillningar

Har man inte märkt att ECB inte stirrar på något annat än kärninflationen, och den är fortfarande för hög. Fast med den här takten i ekonomin kommer den att vara 1-2 väldigt snabbt.

Centralbankerna har höjt sina räntor länge nu. I USA är räntehöjningarna möjligen över, då inflationen har sjunkit tydligt. I Europa är situationen sämre. Inflationen har inte dämpats som önskat och en eller till och med flera räntehöjningar är garanterat fortfarande på väg. ECB kan inte lämna inflationen på nuvarande nivå, och kommer inte att göra det.

I morse skissade jag återigen upp för mig själv i “sunt förnuft-stil” vad allt detta kan betyda härnäst för aktiemarknaden. Jag hetsar inte upp mig om någon har en annan åsikt, så utmana mig gärna eller berätta din egen syn om det är något fel i mitt tänkande eller om du ser på saken på ett annat sätt.

Situationen försvåras av att USA och Europa rör sig i olika takt. Att inflationen viker av – nästan normaliseras – har tagits emot positivt på USA-börserna och samma reaktion är säkert att vänta i Europa också, så snart inflationen någon gång är i en lika tydlig nedgång. Det verkar faktiskt som att USA:s ekonomi just nu bromsas av resten av världen.

Lägre inflation förbättrar förutsägbarheten i företagens och konsumenternas ekonomi och vänder för sin del efterfrågan gradvis uppåt. Som en sista bekräftelse på att situationen förbättras kan man se centralbankens besked om att räntehöjningarna upphör, vilket på marknaden säkert tolkas som att centralbanken tror att inflationen är under kontroll. Härnäst skulle räntorna sedan möjligen röra sig mot en försiktig sänkning.

Enbart ett stopp för ECB:s räntehöjningar lär knappast få de europeiska ekonomierna att skjuta i höjden, men kanske kan nedgången på Helsingforsbörsen äntligen få ett slut. Olika sektorer reagerar i olika takt på situationen. Slutet på räntehöjningarna torde stoppa nedgången för räntekänsliga branscher, som till exempel bygg- och fastighetsbranschen, men en verklig uppgång får vänta tills räntorna vänder nedåt eller så följer en lång period av anpassning till nuvarande läge.

Situationen inom finanssektorn har gnagt i tankarna en tid. Jag kan inte tolka marknadens reaktioner, även om jag misstänker att de är överdrivet försiktiga, åtminstone när det gäller de nordiska bankerna. Räntorna stiger inte nödvändigtvis mer i Europa efter september, men de är inte heller på väg att vända nedåt. Kanske håller något “major disaster”-scenario delvis bankerna billiga. Det handlar knappast enbart om att inlåningsräntorna har återvänt till transaktionskontona… Marknaden verkar dock kunna ta en stabil ståndpunkt gällande bankverksamhetens framtid. Inget annat förklarar väl bättre att kvalitetsbanker har P/E-tal som börjar på sju, där man inte ser några massiva rörelser i E-komponenten i sikte.

Detta leder oss smidigt in på investerare och sentimentet. Jag tror att investerare kommer att förbli försiktiga även om vissa indikatorer skulle vända till det positiva. Det säkerställs särskilt av geopolitiken, det vill säga Kinas och USA:s exportrestriktioner, Kinas provokationer i riktning mot Taiwan och naturligtvis Rysslands härjande i Ukraina. Redan nu, men även under höstens gång, håller företagens försämrade resultatrapporter volatiliteten på en ganska hög nivå och stämningen låg.

Hösten verkar förlorad för den finländska investeraren utan något oväntat. Det skulle kunna vara att Kina fokuserar på att vända sin ekonomi istället för Taiwan-provokationerna? En oväntad avspänning i relationerna mellan Kina och USA? Rysslands kollaps i Ukraina? Man kan ju hoppas…

Jag betraktar inte min nyligen nämnda egna viktning mot OMXHEX som ett misstag. Det finns enligt min mening bra, stabila bolag till bra priser. För många tillväxtbolag kan slutet av året bli lika dystert som början.

Vad gäller resten av året – under höstens gång följer jag noga några bolag som tillverkar cykliska konsumtionsvaror och tjänster, och särskilt halvledarbolag (i deras egen forumtråd). AI-efterfrågan stör dock bevakningen på halvledarsidan. Från dessa branscher borde de första signalerna om en kommande uppgång hittas, och i det skedet är det senast dags att öka aktievikten om det finns krut kvar.

46 gillningar

Jag sticker väl också in min sked i den här inköpschefssoppan :slight_smile: nedgången inom tjänstesektorn var oroväckande kraftig i augusti, men det bör också konstateras att det bara rör sig om en enstaka datapunkt. Och om man ska hitta något positivt så är inköpscheferna inom industrin inte längre riktigt lika negativa som i juli. Makrokommentar här.
I kommentaren finns även ett intressant diagram som visar att vissa länder klarar sig betydligt bättre än andra när det gäller stagflationsrisken. Tyskland, Sverige och Storbritannien tillhör den svagare gruppen, medan USA med partners befinner sig på lugnare vatten. Finland skulle för övrigt ligga ungefär vid Danmarks position i det diagrammet, det vill säga på den svagare sidan också.

29 gillningar

Förutom att USA och EU utvecklas i olika takt är även EU:s interna utveckling i otakt.

Men i huvudsak är den på nedgång och jag tror att den förblir på nedgång även om räntorna inte längre skulle höjas.

6 gillningar

https://twitter.com/LizYoungStrat/status/1694317516565176353

14 gillningar

@Marianne_Palmu @Verneri_Pulkkinen

Jag skulle behöva lite hjälp. På min arbetsplats anser vår tidigare företagare och grundare att det nuvarande ekonomiska läget i Finland kommer att bli lika illa som 90-talskrisen. Min egen uppfattning är en annan, men eftersom jag inte själv har upplevt den tidigare nämnda tiden är det svårt att bara gå på magkänsla.

Därför skulle jag vilja veta vilken mätare ni tycker att man borde titta på för att få fram någon form av fakta kring detta? Vilken mätare ger den bästa helhetsbilden av Finlands ekonomi då jämfört med nu, och skulle ni kunna dela någon graf över den här utvecklingen? :slight_smile:

Tack om ni hinner hjälpa till, och jag hoppas att det här inte var helt fel tråd för det här meddelandet :grin:

9 gillningar