Investeringsforumets flaggningsdiskussion och eftersnack om flaggningarna

Det är verkligen ett märkligt fenomen att när någons inlägg flaggas, så istället för att den flaggade personen funderar på varför inlägget bröt mot forumets regler, hittar man på de mest märkliga förklaringar till varför inlägget togs bort. ”Censur”, ”tabu” osv.

Investeringsforumets regler börjar så här:

”1. Upprätthållande av högkvalitativ och städad diskussion

Sträva alltid efter att förbättra diskussionen på något sätt, oavsett hur liten handling det än rör sig om. Om du är osäker på om ditt inlägg tillför mervärde till diskussionen, låt hellre bli att skicka det. Respektera ämnena och de människor som diskuterar dem, även om du är av annan åsikt om något.”

Själv försöker jag undvika att skicka inlägg om jag känner att de inte tillför mervärde till diskussionen. Det här lyckas jag givetvis inte alltid med. Jag har inte sett ditt inlägg, men jag antar att det fanns i tråden ”Börsens riktning”, som man försöker hålla som en högkvalitativ tråd, här är trådens startinlägg:

Jag har inte sett inlägget, men om det var inläggets enda innehåll, läs då igenom ditt inlägg nu. Vad är analytiskt med det? Vilket mervärde tillför det diskussionen?

Genom en mycket snabb googling hittade jag nyheten från US Bureau of Labor Statistics: https://www.bls.gov/news.release/cpi.nr0.htm

Vid en snabb anblick hittade jag följande kommentar: ”BLS samlade inte in undersökningsdata för oktober 2025 på grund av uteblivna anslag. BLS kunde inte samla in dessa data retroaktivt. För ett fåtal index använder BLS icke-enkätbaserade datakällor istället för undersökningsdata för att göra indexberäkningarna. BLS kunde retroaktivt förvärva merparten av de icke-enkätbaserade uppgifterna för oktober. Insamlingen av KPI-data återupptogs den 14 november 2025.”

Man kan alltså dra slutsatsen att denna inflationsdata baseras på ungefär två veckors data, där Black Friday inföll. Jag tänker inte gräva djupare än så nu, men utifrån denna två minuter långa analys skulle jag vilja påstå att den där inflationsdatan inte är särskilt tillförlitlig. Om du hade bemödat dig med att sätta dig in i saken så här pass mycket innan din kommentar, och postat detta som kontext till exempel, så tror jag inte att ditt inlägg hade tagits bort.

Inget tabu eller någon större principiell fråga har avslöjats, utan ett inlägg som strider mot forumets regler har tagits bort av en god anledning. Visst får lekmän ifrågasätta USA:s siffror (och allt annat också), men det måste göras med motiveringar och på ett sakligt sätt. Som allt annat ifrågasättande. Sådana utspel om ”vetenskapliga eller Trump-siffror” och ”diktatur” tillför inget mervärde till diskussionen, utan i värsta fall spårar diskussionen ur och försämrar diskussionsnivån. Men om inlägget innehåller annat sakligt innehåll utöver dessa värdelösa utspel, så uppfattar jag det som att man ser mellan fingrarna en hel del. Och det spelar ingen roll om man pratar om höger eller vänster, Trump eller Biden, och så vidare. Det är därför jag antar att sådana inlägg kallas för foliehattsteorier. Och som du redan sa, så är det säkert av denna anledning som även Powell har sagt, som du länkade, att man bör förhålla sig skeptisk till det, troligen av den anledning jag nämnde ovan.

22 gillningar